Får din hund 63,8 minuter frisk luft/dygn?

Sv: Får din hund 63,8 minuter frisk luft/dygn?

Jag kan ärligt säga att mina inte går speciellt mkt heller. 1-2 långpromenader i veckan. Annars kanske 1 timmes promenader sammanlagt under dagen. Då gillar ändå mina att gå.
Men tiden finns inte. Jag tränar så himla mycket med mina, det är lydnad, agility, sök, rallylydnad. Dessutom ska man hinna hålla kurser och gå kurser med.
Mina får helt enkelt leva med mindre promenader och mer träning. Men dom verkar må finfint för det.
Sen vet jag flertalet hundar (småhundar) som trivs bäst med att glida runt i trädgården och hålla koll, det här med promenader är typ... döden...

Allra minst en timme om dagen. Sen varierar det. Hos dagmatte är han ute i trädgården en hel del om det är fint väder, de har mycket aktiviteter för sig. vi försöker för det mesta ha minst en dag varje helg då han är med ute i flera timmar antingen på något "ohundigt" som nu i lördagssenast megaloppisen sen häng på uteservering och slottskogspromenad promenad med hundkompisar (gick hemifrån vid 13 och kom hem vid 22... Eller med "hundigt" som långpromander/vandringar, hundträffar ect Tränar gör vi rätt sällan.

minst 4 timmar per dag räknade jag ut, men oftast mer och speciellt nu när det är varmare. Då är de ute på altanen nästan hela dagarna :)

Jag går kanske 2,5 h promenader om dagen + ev träning. Dessutom har vi inhägnad som hon är ute på flera timmar. Hon är säker ute 5 h iaf... det är den här årstiden alltid öppet så att hon kan välja om hon vill vara ute el inne

vad underbart att nästan alla härinne har hundar som lever lyxliv**!!!=)
att få vara med och vara ute såå himla mkt varje dag.
just nu jobbar jag bara lite grann hemifrån så hundarna är med mig och vi är på långtur med lösa hundar minst 2 tmmar, + 3 kortare vändor + ev träning på klubben eller lek på fältet som de älskar, som de vinthundar de är! på vintern blir det mindre ute eftersom de frysesr gansk så mkt. och den ena lider av kylan så det hjälper inte att klä på henne heller...
jag antar att ni alla inte har familj och andra intressen, som kan spendera ALL eran tid med hunden... när jag har jobbat heltid och haft dagmatte så är det inte så många timmar kvar på det vakna dygnet att man kan vara ute 2 timmar, åka och träna och sen även gå rastrundor, då finns det INGET annat i livet... det gå rinte ihop, för mig....

promenader eller ej, så tycker jag det är MEST skrämmande med att de allra flesta man träffar ute itne gör ett skvatt med sina hundar. ett par rastrundor om dagn om de har tur. och nästintill ingen träning eller lek eller lydnad whatsoever. och sen undrar de varför hunden inte kan gå i koppel eler är så stökig eller itne kan hälsa normalt på andra hundar...

Såhär ser en vanlig dag ut för mej alltså hundschemat.
De är ute mellan:
05.40-05.50
09.30-09.45
11.00-14.00
18.00-19.00
22.00-22.10

Tiderna är ungefärliga.

Just nu jobbar jag inte då vi ska flytta och hela den här veckan så har dörren öppnats vid 11.00 och stängts vid 18.00. Och då har hundarna fått vara ute om de vill.:)

Jag har turen att kunna ha mina hundar lösa på gården så när jag är ute så är hundarna ute. Sommartid är dörrar oftast öppna så dom går in och ut som dom vill. Vintertid blir det förstås kortare tid då mina hundar är väldigt frusna. Men istället går dom ute fler gånger i korta perioder =)

Tiden ute låter extremt kort...Min vovve får sin första morgonkissprommis direkt på morgonen, ca 06.10 och vi är kanske ute i 10 minuter. När frukost är avklarat och barnet på väg till skolan så tar jag en längre promenad. Är ute i ca 45 minuter. Kommer hem och pysslar lite innan jag normalt (på vintern när hästen ej går på bete) åker till stallet. När jag handbetar hästen får hunden springa lös och leka. Jag handbetar som mest 1-1,5 timme. Men i lördags släpptes hästarna på bete så nu behöver jag inte handbeta. Men då går jag en promenad på ca 1 timme med hunden lite beroende på väder. Försöker hålla 4 timmarsgränsen strikt så efter max 4 timmar går jag nästa runda. Kanske ca 30 minuter, beroende på väder. Och sen nästa runda igen efter 4 timmar. Och till sist kvällspromenaden på mellan 30-45 minuter om jag inte gick så långt tidigare.

Och hunden är en Boston Terier

Senast ändrad:

Ja men så är det verkligen. Gå promenad o speciellt i koppel verkar han se som tortyr. Han ser ingen mening alls med att gå bara för att gå. Skillnad att gå till ett ställe för att göra ngt kul som upp till sjön. Allt när vi går ut viker han av åt höger o hoppas att få gå upp dit. Där har han massa energi, apporterar kottar i vattnet, åker rutchkana, hoppar över bänkar o stenar, jagar pinnar o far runt som en tok. Samma när det är lek o bus med hundkomposarna, då finns det energi. Men promenera, nää, varför det?
Han älskar att åka bil, buss, tåg, båt, cykel, ja allt som innebär att man slipper använda benen....

Som minst är han ute 5x20min.

Sen varierar det uppåt till heldagar.

Våra hundar är nog mer ute än inne, tror jag. Skånes mest rastade hundar, påstår vår son.
Vi bor på gård i skogen, min man är pensionär och själv jobbar jag enligt lista, vilket innebär att jag oftast är hemma halva dagen.

Första friskluften får hundarna vid 4-tiden på morgonen, för det är då husse stiger upp. Det blir bara en snabbkiss då, morgonpromenaden börjar runt klockan 6 och varar i 45 minuter. Sen är de med oss i trädgården, i stallet, runt hagarna, när vi är hos hästarna, när vi fikar i uterummet osv. Och vid 12 är det dags för en halvtimmespromenad.

Sista kissrundan får de vid 22-tiden. Då har de redan legat helt utslagna i hallen i flera timmar, de slocknar direkt när de kommer in.

Hundarna är en sjuårig schäfer/bordercollie/labrador/pitbull och en collie (som fyller två år imorgon).

Min chihuahua är nog ute ungefär en timme varje dag i snitt ifall vi inte är i stallet. Är vi i stallet får hon mer frisk luft än annars. Men följer hon inte med till stallet så är hon nog inte ute mer än en timme per dygn, speciellt inte under vinterhalvåret eller när det regnar. Vissa dagar är hon ute flera timmar, men vissa dagar är det bara kissrundor runt huset på max 10 minuter.

*kl*

Mina är i snitt ute 5 timmar/dagen vintertid, 10 timmar sommartid.
Ibland lite mindre och är vi lediga är det mycket mera.

När vi är i stan så får hon väl komma ut ca 3-4 timmar varje dag. Då är det långpromenader, cykelturer, inlines, träningar (agility, spår, lydnad) och ibland bara ut och grilla på gården.
När vi är på landet så är hon ute med oss hela dagarna. Men då blir det inte så mycket promenader å andra sidan. Då kanske vi aktiverar oss med nåt spår eller ett kortare lydnadspass på gården, annars leker hon bara med dom andra hundarna och hänger med när vi arbetar i skogen.

För henne räcker det, hon brukar sova trött på kvällarna och jag har aldrig haft dåligt samvete. Hon är nog ute mer än de flesta hundar som bor i lägenhet.

Det är ju riktigt illa att så många hundar är ute så lite. Jag undrar om det verkligen kan stämma? Jag menar det handlar ju inte om motion utan om frisk luft. Att 17% - vilket är väldigt många hundar, närmare bestämt 124 000 stycken - bara är ute en halvtimme om dagen är helt sjukt.

Visst har vi dagar när vi är ute rätt lite. Spöregnar det och vi inte ska på träning eller har något ärende någonstans så blir det bara korta rundor eftersom hundarna ändå bara tjurar. Men även med dessa kortisar så känns det som en omöjlighet att komma ner till den ynka halvtimme som så många hundar tycks få. En timmes utevistelse är nog vad det blir när det är riktigt dåligt väder ute. Hur är det ens möjligt att komma under det är för mig en gåta. Hundarna måste ju få uträtta sina behov i lugn och ro.

Ska jag säga ett genomsnitt så är nog hundarna ute ungefär 20 h/vecka när det är barmark. Vissa dagar mer, andra mindre. På vår och sommar (särskilt under semestern) så blir det av naturliga skäl mer än så. Under den kallaste delen av året, december-februari, så blir tyvärr snittet betydligt lägre. Då är vi nog ute i genomsnitt 1,5 h/dag.

Vi går inte så långa koppelpromenader varje dag, helt enkelt för att hunden tycker att det är aptråkigt. Hon följer mycket hellre med ut till hundstranden eller utflykter med bilen. Ute får hon vara i princip så mycket hon vill (inhägnad stoooor tomt), om det är bra väder skulle jag gissa på att hon är utomhus ~10 timmar.

KL

När man läser många trådar här så kan det ju inte vara så många av er som jobbar ö h t:confused: Att påstå att man aktiverar sin hund 4-5 timmar om dagen eller mer är ju ganska obegripligt i mina öron, om man nu inte jobbar med hund eller kan ha hunden med sig på jobbet hela dagarna, alt då inte jobbar alls.

Våra två stora hundar av bruksras är ute i trädgården flera timmar om dagen just nu eftersom jag är "mellan jobb" som det så fint heter. Dessförinnan pluggade jag på distans och då var det samma sak; flera timmar utomhus i trädgården + motionsrunda på ca 1 timme per dag. När jag jobbade heltid så fick de komma ut 15 min på lunch och fick sen sin motionsrunda på ca 45-60 min på kvällen. På helgen ngn träningsstund + vanliga motionen. Och de lever än:eek:

Det måste vara någon rim och reson på detta med hundars behov av aktivering - vem kan annars ha hund? Arbetssökande som jag just nu, sjukpensionärer, ålderspensionärer, distansstuderande eller hemmafruar/män? Jag tvivlar starkt på att NÅGON som arbetar heltid har ork och möjlighet att aktivera sin hund/träna sin hund flera timmar om dagen, såvida de inte kan komma hem och bli servade av andra hela tiden och därför kan lägga all övrig tid på hunden.

Det är bra med frisk luft och att få röra sig fritt så mycket det är möjligt men i övrigt kan ni byta ut alla de där timmarna som ni säger att hundarna behöver i motion mot effektiv träning som spår,sök,uppletande eller liknande i 20-30 min så har ni en rätt nöjd hund.

Fast här handlar det ju inte om motion/aktivering, utan om frisk luft. Tid som tillbringas utanför husets väggar.

Jag tycker att det är väldigt skrämmande att höra att en bra bit över hundratusen hundar inte ens får komma utanför husets väggar mer en en halvtimme om dagen. Det är ju inte ens ett liv värdigt en guldhamster.

Mina hundar får vara ute hela dagarna, om inte både jag och sambon är iväg samtidigt. Någon enstaka dag blir det kanske bara någon timme, om det tex spöregnar osv.

De får oftast vara ute och träna, promenera, någon aktivering minst ett par timmar om dagen och sedan ligga ute och göra vad de vill (ligga och sova, tugga på något, ligga och titta och njuta).
Ska sätta upp en stor hundgård nu så de kan vara ute utan att vi behöver ha stenkoll på dom, litar inte riktigt på att den lilla håller sig på gården lös.

Tycker det är skamligt att ha hund om de inte får gå ut och göra saker mer än 30 min om dagen, tänkte på de där 17%. Någon dag ibland är väl en sak men regelbundet leva så? Fy!

Det måste vara någon rim och reson på detta med hundars behov av aktivering - vem kan annars ha hund?
Det är väl ingen rättighet att ha hund? Kan man inte förse den med att bra aktivt liv ska man inte ha någon hund.

Jag hade inte gått med på att ha hund och lämna den ensam hela dagen för att komma hem några minuter på rasten, och sedan lämna den igen. Tack och lov jobbar jag varierade tider, och sambon också, så hundarna är sällan ensamma längre stunder.

Det är den totala utevistelsen/dygn som det skrivs om. Inte aktivering.
Tycker det är bedrövligt att inte hundar får vara ute i friska luften mer än 1/2 tim - 1 tim/dygn.

Inte konstigt att det finns så mycket sk "problemhundar", allergier mm.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 170
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 593
Senast: iNTOHiMO
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 803
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka