Sv: Får din hund 63,8 minuter frisk luft/dygn?
Knapplånar och svarar lite allmänt.
När jag hade hund (tog bort henne i påskas pga sjukdom) var hon ute allt i från minst två timmar om dagen till hela dagar på landet. Nu har jag också delat på mig från min dåvarande sambo, men vi hjälptes åt med aktiviteterna som innehöll allt från skogspromenader, rastrundor, lite vardagslydnad och lek, samt att springa lös på svärföräldranas gård på landet hela helger ibland.
Jag har svårt att se att de flesta verkligen har så exakta tider att man kan räkna ut ett snitt på en halvtimme eller en timme som standard för hundägare på hur länge hunden vistas utomhus varje dag.
Om jag är ute med min hund 12 timmar ena dagen och 1 timme nästa, så blir snittet 6 timmar. Går det verkligen att räkna så, och få fram en korrekt tid för de flesta hundägare?
Tror också de flesta hundägare varierar mellan träning, promenader och andra aktiviteter, och vad räknas då in i tiden? Jag kanske tar med mig hunden till en kompis och sitter på deras altan och dricker kaffe i fyra timmar. Om hunden ligger brevid mig dessa fyra timmar, så räknas det alltså som utevistelse, trots att hunden knappt rört en fena?
Nä, ursäkta mig, men jag tycker det blir helt fel i hela tråden att räkna timmar/minutrar för det ena eller det andra. Dagar ser ju olika ut varje dag.
Ibland har man hur mycket tid som helst, ibland händer det saker som gör att man kanske inte hinner 100% varje dag. Vilket slår högst på tex 5 km jogging på 30 minuter eller 5 km promenad på en timme. Hunden får mer motion av jogging, men mer utevistelse på promenden som är lika lång.