Får din hund 63,8 minuter frisk luft/dygn?

Sv: Får din hund 63,8 minuter frisk luft/dygn?

Nu frångår jag ämnet i tråden men jag måste säga att när det gäller aktivering av hund så är det en prioriteringsfråga. Vill/kan du inte prioritera hundens behov så ska du inte ha hund.

Hunden är för mig viktigast och står alltså ALLTID på prio ett. Allt annat kommer efter.

Jag tvivlar starkt på att NÅGON som arbetar heltid har ork och möjlighet att aktivera sin hund/träna sin hund flera timmar om dagen, såvida de inte kan komma hem och bli servade av andra hela tiden och därför kan lägga all övrig tid på hunden.

Jag tycker att det är lustigt att det ifrågasätts att man ska hinna med att göra något med hunden varje dag, samtidigt som det sällan ifrågasätts att folk har tid och ork att ha häst.

Våra hundar är under sommarhalvåret ute ca 12-16 timmar/dag. De är i hundgård när vi är på jobbet, och har sedan, för det mesta, frigång på gräsmattan, med öppen dörr så de kan välja om de vill vara inne eller ute.

Frågan gällde inte aktivering/koppelpromenader eller annat utan UTEVISTELSE!
Jag tror de flesta här inkluderar aktivering/kurser/träning m.m i den tiden de angivit.
Jag jobbar ca 75% morgon-lunch eller lunch-eftermiddag. Jobbar jag kväll är det 9 timmarspass där hunden självklart är välkommen.

Har man inte tid eller lust att göra saker med sin hund eller ens låta den vara ute några timmar per dag ska man inte ha hund. För detta krävs alltså inte att man är arbetslös eller annat utan det räcker med att man prioriterar, hinner man inte med hunden får man helt enkelt jobba mindre eller lösa det på annat sätt, för man skaffar sig väl inte hund för att låta den sitta hemma hela dagen och bara få en kissrunda på lunchen...

kl.

Våra hundar (i alla fall sommartid) ute minst 12 timmar/dag. Där ingår långpromenader och sen får dem vara ute på tomten med oss eftersom dörren alltid står öppen.
Vintertid blir det (beroende på hur kallt det är) mellan 2-5 timmar:)

KL

När man läser många trådar här så kan det ju inte vara så många av er som jobbar ö h t:confused: Att påstå att man aktiverar sin hund 4-5 timmar om dagen eller mer är ju ganska obegripligt i mina öron, om man nu inte jobbar med hund eller kan ha hunden med sig på jobbet hela dagarna, alt då inte jobbar alls.

Jag är för tillfället arbetslös ja. Men börjar på nya jobbet i slutet på Juli då jag även kan ha med hunden i jobbet varje dag och kommer få lika mycket utevistelse och aktivering som idag om inte mer.

Kl
Jag brukar tänka så att även om det är spöregn ute så måste man ju gå ut med hunden, och ska jag gå ut med hunden i spöregnet så kan jag lika gärna gå en lika lång promenad som jag brukar för man bli lika blöt av att gå en kort runda på 10 min som en runda på 20-30 min. Sen att min hund inte är så förtjust i kyla och fryser lätt på vintern även så går jag inte kortare rundor för det. Jag går i en raskare takt så både han och jag rör på oss så vi håller värmen och så kan vi stanna och leka, kasta snöbollar/pinnar så han får springa av sig och blir ändå varm (visst att jag kanske blir frusen men det får jag ta och klä på mig ordentligt).
Skulle jag bara gå korta rundor och han inte får springa av sig ute så springer han av sig inomhus och lever rövare vilket inte alltid är så passande kanske.
Jag får helt enkelt hitta på lite roliga saker ute vid kallt/dåligt väder så han vill gå ut ändå. :d

Det är också väldigt många härinne som tar sig rätten att tala om för andra om "de ska ha hund eller inte" - vem har gett er den rätten? Och vem säger att ni besitter den kunskap som krävs för att bedöma om hunden mår si eller så?

Själv har jag haft egna hundar (räknar inte in den tid man växte upp med hund hos föräldrarna) i sisådär 25 år, endast stora bruksraser. Jag är utbildad hundförare och har tidigare arbetat med tjänstehund i jobbet. Jag har sadlat om sen dess och har jobbat med annat efter det vilket innebär att mitt hundägande idag är anpassat efter det jobb jag haft. Jag bedömer att jag har erfarenhet, utbildning och kunskap nog att bedöma hur mina egna hundar mår - och de mår bra.
Jag har sänkt aktivitetsnivån för dem och det fungerar alldeles utmärkt.
De mår bra, äter bra, har fin päls, ingen klåda, inga stressnivåer utöver det vanliga - kort sagt de har ett gott liv. Det finns inte på min karta att de skulle må bättre av att t ex lämnas bort till en annan miljö på hunddagis där det verkligen förekommer gott om stressorer som inte är bra i mina ögon.
Mina hundar SOVER när jag eller andra i familjen inte är där - när det är dags att gå ut eller att träna då "knäpper de på" och det är full fart på dem igen.

Jag tycker att ni som slänger ur er alltför lättvindigt vilka ni anser som lämpliga att ha hund kan ju tänka efter en gång till om ni besitter den kunskapen eller ej.

Och för att återgå till TRÅDEN då, som någon påpekade, frisk luft det är lätt ordnat med trädgård och hundgård om det nu är detta man tror är det viktiga i hundars liv. Bor man i lägenhet - ja då får man väl knata runt på morgnarna innan jobb, hem på lunchen eller ordna så att någon koppelrastar den då, och sen ut och knata igen på kvällen en runda. Kräver lite mer tid men kanske totalt 1-2 timmar, det hinner man med om man jobbar heltid. Inklusive annan hjärngympa och aktivering, som i o f sig då inte skulle tas upp här som sagt.

MOHAHA!

Tretjak: Jag tror ingen här säger att "du eller du får inte ha hund" utan snarare så att många reagerar på vissa saker som skrivs tex att du bara rastar dina hundar på lunchen och att de annars ligger hemma själv och sover. Dina hundar mår kanske inte dåligt av detta men hur skulle det se ut om en yngre och okunnig läste tråden och tänker "jaha behöver hunden bara rastas på lunchen en sväng, då kan jag ju köpa den där söta amstaff blandningen på blocket"

Det handlar till stor del om att dom som är aktiva här på buke också är aktiva med sina hundar, jag ser dom som goda föredömen för hundsoprten/liv med hund och att dom också sätter ner foten när nått verkar mindre bra för någon hund. Hur skulle vårat hundsamhälle se ut om ingen reagerade?

Ja du Vallhund - med din kommentar visar du ungefär vilken kunskap och nivå du själv befinner dig på. Ordet duktig har ingen betydelse i det här sammanhanget.

Trissen; antagligen skulle samhället se bättre ut om folk först skaffade sig erfarenhet och kunskap innan de gav sig på att tala om för andra hur de ska göra.

Och jag tar nog Bukeråden, en del av dem, med en stor nypa ro.
Förelår också att du läser det jag skriver lite bättre - det är inte så att mina två hundar ligger och sover hela dagarna. De sover MELLAN aktiviteter som t ex utevistelse, motion eller träning. De har inget behov av att ständigt aktiveras eller att ständigt vara med mig. Kan kanske vara deras goda grundträning och uppväxt som gör dem trygga ändå vad vet jag.

Jag ifrågasätter inte dina hundkunskaper. Däremot undrar jag om du är medveten om hur lite 30 minuters utevistelse om dagen är.

Så dutti man kan vara då.

För en vecka sen ungefär började jag läsa hundforumet härinne. Jag har förundrats en del över hur många självutmämnda experter det finns... hästfolk kan slänga sig i väggen i jämförelse.

Din kommentar här ovan visar verkligen vilken attityd ni har till varandra och från och med nu tänker jag sluta läsa, fy och usch säger jag bara!

Ja du Vallhund - med din kommentar visar du ungefär vilken kunskap och nivå du själv befinner dig på. Ordet duktig har ingen betydelse i det här sammanhanget.

Som man känner sig själv känner man andra, så på vilken kunskap o nivå befinner du dig själv?
Dvs när du inte sysslar med eget beröm, det där som stinker.

Trissen; antagligen skulle samhället se bättre ut om folk först skaffade sig erfarenhet och kunskap innan de gav sig på att tala om för andra hur de ska göra.

Det va just det jag skrev tidigare, alla är inte lämpliga som hundägare därför ska man tänka på vad man skriver. Har man kunskap och erfarenhet så tycker jag man ska förmedla den och också försöka förhindra olämpliga människor att köpa hund. Det är inte supersvårt att läsa sig till vem som borde och inte borde ha hund. Jag menar inte att du är olämplig utan bara att man ska se upp för vad man skriver och rekomenderar till folk som faktiskt inte vet bättre.

Och jag tar nog Bukeråden, en del av dem, med en stor nypa ro.
Förelår också att du läser det jag skriver lite bättre - det är inte så att mina två hundar ligger och sover hela dagarna. De sover MELLAN aktiviteter som t ex utevistelse, motion eller träning. De har inget behov av att ständigt aktiveras eller att ständigt vara med mig. Kan kanske vara deras goda grundträning och uppväxt som gör dem trygga ändå vad vet jag.

Jag läste det du skrev och tolkade det så att du va borta hela dagen och bara rastade hundarna på lunchen... om så inte är fallet varför inte skriva lite tydligare hur du gör/hur dom har det så du inte framstår som sämre än vad du är?

Nu ger jag mig i i diskussionen som finns lite längre fram i tråden. Alltså inte ett renodlat svar till TS (ryckte bara första inlägget - lat som jag är).

Jag tycker faktiskt inte att Tretjaks ursprungliga frågeställning är helt tokig. Ibland undrar jag också hur många här på hundforumet får tiden att räcka till? Att vara igång så mycket som vissa verkar vara här är ju som att ha ett till heltidsjobb - minst.

(För min egen del skulle jag aldrig med gott samvete kunna ha hund om det hade varit så att jag varit singel. Jag insåg det när sambon var borta och jag var själv hemma med hans/"vår" hund. Vi var igång massor av timmar om dagen i bara vanlig "koppel-promenad-tid". Efter det var jag väldigt tacksam att vi vanligtvis är två samt att hunden är med på jobbet och får stimulans därifrån med.)

Sen är jag den första att hålla med om att det är hemskt att vissa hundar bara ligger på sofflocket hela dagarna. Man måste nog utvärdera både sig själv och sin livsstil inte bara en, utan fler gånger innan man överväger att skaffa hund.

Jag är arbetslös just nu, men innan det har jag senaste 4 åren varit student och studerat många kurser på distans. Jag har även en hundtokig sambo som delar ansvaret. Sedan bor vi numera på landet och har 3 hektar att röra oss på med hundarna, och massor med skog runt omkring så det blir mycket utevistelse för oss och hundarna. Jag förstår att jag haft det lite lyxigare på så vis att jag kan sätta mitt eget schema och lägga upp dagarna som jag vill.

Jag tycker inte att det ska vara en tävling om vem som gör mest och vem som är ute med sin hund mest, att stå och klappa sig själv på ryggen gör inte hundens liv bättre. Men däremot så är en timma utomhus i min värld på tok för lite- men jag förstår att vissa dagar kan av olika orsaker bestå av hinder som gör att hunden får mindre motion/hjärngympa. Man kan även aktivera hunden inomhus. Men däremot känns det som att det hör till en hunds liv att få gå och lukta utomhus känna av miljön och bara vara ute och gräva och göra lite annat, att bara vara liksom. Det känns för mig som ett ganska onaturligt liv att vara inomhus 23 timmar på ett dygn och bara vara utomhus 1 timme. Mina innekatter var ute betydligt mer än så på den tiden de levde, antingen på den innätade balkongen och/eller ute på koppelpromenad. En hund som är ute 1 timme eller ännu värre bara 30 minuter per dag - oavsett om den tränas eller inte på den turen känns som en innehund och nästan lika galet som de som skaffar anordning så att hundarna kan kissa inomhus. Jag tror att det är väldigt ohälsosamt för en hudn att inte få vara ute och lukta och uppleva saker. Såklart finns det dagar som är undantagsfall och det blir lite då- det är inte dessa dagar jag talar om. Alla människor borde väl i snitt ha ett par timmar per dag över åt sin hund? Eller?

Jag tycker verkligen inte att det ska vara en tävling hundmänniskor sinsemellan om vem som gör mest med sin hund. Det viktiga är att man har en nöjd hund och att man gör något, men 30 minuter i snitt utomhus dagligen är för mig väldigt chockerande. Varken djur eller människor mår nog bra av att vara inne så mycket som 23 timmar per dygn.

KL

Klockan ar 9:30 och jag har just kommit hem fran att spara med Mandy. Hon sover djupt pa favorit stallet men nu har jag atit frukost och ska ga ut sa da "sparkar jag ut" Mandy ocksa. Hon kommer inte att bli glad.:p Jag ska klippa gras (har en professional Z-turn som jag kor) och det kommer att ta ungefar 4 timmar. Under tiden kommer Mandy att ligga i stallet pa betang golvet (kallaste stallet) och sova. Ofta kor jag ett 10 minuters tranings pass som avbrott i klippandet, men hon sover nastan hela tiden ... fast ute. Hon skulle bra mycket hellre vare inne i AC luften som ar sval och skon gamfort med dagens prognos av 35*C (just nu ar det 25*C, redan varmare an inne och inte sa skont tycker Miss Mandy).

Personligen tror jag att utevistelse ar mindre viktigt an att aktivera, aven om det bara handlar om att kasta ut mat i graset och lata hunden leta, och fa hundar att anvanda hjarnan.

Solljus (vitamin D och melatonin) är ju jätteviktigt för både reproduktionsfunktion (t.ex. löpcykel) och sköldkörtelfunktion. I vissa avseenden skiljer sig inte hundar så mycket för oss. Utevistelse är bra för hälsan på många sätt.

Jag förstår inte att det måste vara antingen det ena eller det andra. Mental aktivering ersätter inte utevistelse och vice versa. Däremot kan så klart behoven variera beroende på hundtyp. Men en halvtimmes utevistelse per dag är oavsett mängden (eller intensiteten i) mental aktivering på tok för lite för vilken hundtyp som helst.

Knapplånar och svarar lite allmänt.

När jag hade hund (tog bort henne i påskas pga sjukdom) var hon ute allt i från minst två timmar om dagen till hela dagar på landet. Nu har jag också delat på mig från min dåvarande sambo, men vi hjälptes åt med aktiviteterna som innehöll allt från skogspromenader, rastrundor, lite vardagslydnad och lek, samt att springa lös på svärföräldranas gård på landet hela helger ibland.

Jag har svårt att se att de flesta verkligen har så exakta tider att man kan räkna ut ett snitt på en halvtimme eller en timme som standard för hundägare på hur länge hunden vistas utomhus varje dag.

Om jag är ute med min hund 12 timmar ena dagen och 1 timme nästa, så blir snittet 6 timmar. Går det verkligen att räkna så, och få fram en korrekt tid för de flesta hundägare?

Tror också de flesta hundägare varierar mellan träning, promenader och andra aktiviteter, och vad räknas då in i tiden? Jag kanske tar med mig hunden till en kompis och sitter på deras altan och dricker kaffe i fyra timmar. Om hunden ligger brevid mig dessa fyra timmar, så räknas det alltså som utevistelse, trots att hunden knappt rört en fena?

Nä, ursäkta mig, men jag tycker det blir helt fel i hela tråden att räkna timmar/minutrar för det ena eller det andra. Dagar ser ju olika ut varje dag.

Ibland har man hur mycket tid som helst, ibland händer det saker som gör att man kanske inte hinner 100% varje dag. Vilket slår högst på tex 5 km jogging på 30 minuter eller 5 km promenad på en timme. Hunden får mer motion av jogging, men mer utevistelse på promenden som är lika lång.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 170
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 593
Senast: iNTOHiMO
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 803
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens