Får din hund 63,8 minuter frisk luft/dygn?

Golddigger

Trådstartare
Jag läste en sak i senaste nr av Brukshunden som fick mig att hajja till.

I Brukshunden kunde man alltså läsa att IF gjort en studie där en genomsnittlig hund i Sverige får vara ute i 63,8 minuter per dygn. 17% är ute mindre än en halvtimme.

Vet att det finns en del aktiverings/promenad trådar där inläggen handlar om hur mycket motion/aktivering hunden får per dag men ingen (vad jag hittar) om hur mycket hundarna får vara ute i friska luften.

Hur länge får era hundar vara utomhus per dag, oavsett om de tränar, promenerar eller bara ligger ute och gör absolut ingenting? Är intresserad av själva utomhus tiden

Sv: Får din hund 63,8 minuter frisk luft/dygn?

En vanlig dag den här årstiden när jag är ledig och det inte är fullständigt skitväder får mina hundar ungefär 10-12 timmars utevistelse lösa på gården hela dagen och aktivering, när jag jobbar får dom minst 6 timmar eftersom dom är i hundgård då (Men det kanske inte räknas ;) ). När dom är ute på gården ligger dom helst och tuggar på pinnar eller bara vilar.

Min hund är ute mellan 5-10h om dagen! Vissa dagar mer, andra mindre! Men är jag hos mamma och pappa tex som har hästgård är vi ute hela dagarna vid fint väder! Regnar det får jag släpa ut hunden men under 4h är vi aldrig ute . ( hänt en går och då va det snöstorm)

Fruktansvärt tragiskt att det finns hundägare som inte tar ut som hund mer än en halvtimme om dagen :(

Vissa dagar är det nog inte mer än 60 minuter, men det får jag betala dyrt för dagen efter;)

Jag har själv alltid varit så störd över att hundar behöver massor av timmars promenader. Mina hundar är inte roliga att gå promenader med... Speciellt inte i koppel, de får inte ut nånting av det.
Det kvittar väl om jag väljer att cykla 1 mil, kör spårarbete med dem eller ligga på stranden med dem hela dagen, huvudsaken är att de gör något och inte lämnas inlästa någonstans större delen av dagen.

En vanlig vardag är hon ute kanske 6-7 timmar. 1-3 timmar träning, 1 timme promenad och resten skrotar hon runt själv i trädgården.

Nu när det varit fint väder o jag har varit hemma har vi varit ute hela dagarna.
Vintertid o vid dåligt väder går Ruben helst inte ut alls. Han är med mig i stallet, är där mellan två o fem timmar. Vid bra väder är Ruben ute vid dåligt väder eller vintertid ligger han i sadelkammaren eller inne hos ägarna.
Han får välja rätt mycket själv hur mycket han vill vara ute.

Artikeln i bh syftar på promenader utomhus vad jag förstått. Känns som att människor som inte motionerar sina hundar så mkt har som ursäkt att det inte ger hunden något. Våra hundar motioneras ute 3-5h per dag och vistas ute det dubbla.

Alla hundar tycker inte om att gå promenader. Vi går lite med vår hund o jag har inget dåligt samvete för det.
Han är välmående, smal o fint musklad i god kondis.
Här på buke verkar vissa tycka att man är en dålig hundägare om man inte aktiverar sin hund fem timmar om dagen.

Jag försöker ha som tumregel att min hund ska vara ute minst 1 timme om dagen. De dagar man tränar och tävlar är det ju inga problem för då är det ju massor med timmar man är ute men en dag när man "bara" går på promenad vill jag ha minst den tiden och det är ju inte så svårt att gå tex 3 promenader a 20 minuter per dag. Detta gäller inte då det regnar eller är kallt då min hund inte alls uppskattar att vara ute då så då lägger vi tiden på aktivering inomhus istället och är bara ute på toarundor.

Eftersom det var själva utomhustiden som räknades så rabblar inte jag upp det vanliga med hur mycket jag aktiverar och motionerar min/mina hundar.

Dom är ute i princip så mycket dom vill. Vi har en megastor inhägnad trädgård som dom har fri tillgång till där vi vistas mestadels av dagarna (då tyvärr en megastor inhägnad trädgård kräver sin skötsel där efter :grin:). Dagmatte har fri tillgång hon med så dom vistas oftast hos oss när vi jobbar.

Artikeln i bh syftar på promenader utomhus vad jag förstått. Känns som att människor som inte motionerar sina hundar så mkt har som ursäkt att det inte ger hunden något. Våra hundar motioneras ute 3-5h per dag och vistas ute det dubbla.

Det är ingen artikell i Brukshunden utan en notis

Enligt en ny studie som presenteras av försäkringsbolaget IF så får en genomsnittlig und i sverige vara ute i 63,8 minuter per dygn. Hälften av alla hundar kommer alltså ut mindre än en timme per dag och 17% är ute mindre än en halvtimme![...]

Jag bor i en lägenhet och har ingen tomt som han kan vara ute på. Men går minst 4-5 promenader varje dag olika långa allt från 20 minuter till 2 timmar lite beroende på väder då han hatar kyla och vill gå hem samt gnäller när han tycker det är kallt. Men när "vädret tillåter" så kan vi gå ut bara för att leka i flera timmar. När jag är på landet så har vi tomt och där kan han vara ute så länge han vill vilket brukar vara hela dagarna.

Jag har en liten hast gard och vi har lite mer an 20,000 kvadrat meter som inte ar hasthagar men innanfor vart staket runt hela ranchen. Jag ar in och ut hela dagen och Mandy ar dar jag ar ... jag gissar att hon ar ute allt som allt 5-6 timmar om dagen. Pa sommaren nar det borjar bli varmt forsoker hon ibland fa mig att ga in till ACn och vill inte alltid ga ut. :p

For motion har jag borjat kora till en sjo for simmning nu (det borjar bli for varmt for motion hemma eller promenader redan, fran +30*C ungefar ar hon ganska stationar:grin:) Eller ocksa tar jag henne till ett rehab som oppnat sitt gym for hundar ett par dagar i veckan. Vi tranar (hennes basta lek:D) ute nastan varje dag, men hemma kan vi valja tidigt eller sent sa det ar straxt over 20*C bara.

Våra springer ut och in från kl 8-21 på kvällen under sommarhalvåret, dörren är öppen. HAr en fryslort som inte gillar att vara ute på vintern, medens den andre gärna gräver ner sig i snön. Så beroende på hund blir det 1-4 timmar en vanlig dag, på helger och under semester kan det lätt bli hela dagar!

Mina hundar (två Bassethounds, 1 blandras) rastas normala dagar 45min på morgonen och 1h (+ ) på kvällen. De rastas däröver när vi går upp till stallet och så.
De har en hundgård med hundlucka in i huset som de nyttjar som de vill. Vi håller på och hägnar in tomten (som är stooor) så att de ska få vara ute så mkt de vill på tomten när vi är hemma.

Blandrasen väljer dock allt som oftast att springa hem på promenaderna så han går nog knappt en timme om dagen (11år gammal)

Bassarna är ärligt talat rätt lugna även om de fr mindre promenadtid men det är bra att matte rastas :laugh:

Min ena gillar inte heller att röra sig utomhus. Så han får oftast stanna hemma när jag tar den andra på långrunda. Dom gånger han ändå är med ser han mest plågad ut och bara synen av bilen eller huset får honom att röra sig fortare än en snigel. Och ja, han är frisk . I trädgården ligger han med magen i vädret och solar medans den livligare försöker få honom att leka. Soffpotatis helt enkelt.

Ute och ute... Jobbar jag så är hunden oftast med där så då blir det 1-1,5 timmes promenad och sedan allt från 5 till 13 timmar på jobbet som dock är inomhus... Och eftersom hunden hänger med på det jag gör där så får hon ränna en hel del i korridorerna. Jobbar jag heldag blir det spring fram och tillbaka i ca 10 timmar(1,5 timmes rast och då rastas hon+att vi ligger och slappar i gräset den här årstiden)... Hunden är TRÖTT när vi ska hem kan jag lova.

Är jag ledig så rastas hon ca var 3:e timme plus 1-3 timmars promenad och så lite hjärngympa på det. Hon hänger med mig överallt om jag inte ska till ställen som inte är hundvänliga så det blir nog lätt 4-5 timmar ute dagligen iaf. Ikväll ska vi tex slappa i gräset utanför lägenheten och pyssla om klor och päls vilket tar nån timma iaf :)

Här kommer de ut mellan kl 6-8 och är ute tills kl 22-23. Jobbar jag, så är de i hundgården. Är jag hemma så får de gå in och ut som de vill. Och de brukar oftast bara komma in och kolla vad jag sysslar med.

Sommartid så står dörren öppen från tidig morgon, till sen kväll, är det riktigt varm, då är den öppen dygnet runt.
Min VH är ute i ur och skur, förutom när det är för varmt. Taxen är mycket ute också fastän det tex regnar.

Lite intressant var det här. Pratade med en hudexpert och hon sa; För att undvika allergier i möjligaste mån bland hundar, så ska de vistas ute nästintill dygnet runt. Det är det naturligaste för dem. De skulle absolut INTE vistas i sovrummet, bland allt damm och kvalster. Även färskfoder rekommenderade hon + oxben.

Jag tänker kanske helt fel, men alla som har sina hundar på dagis/dagmatte eller liknande kanske bara räknar tiden som just de själva är ute med hunden? Jag hoppas det iaf!!!

Jag bor i lägenhet så min hund är ute allt mellan 3-12 timmar beroende på om jag är ledig, på landet eller hos vänner. Hon är nöjd så länge hon får var nära mig så jag har inget dåligt samvete om det bara blir 1,5 timme nån dag men då beror det säkerligen på regn (som matte inte gillar) eller att hon helt enkelt är trött från föregående dags aktiviteter :grin:

Måste erkänna att jag blir avis på alla som har trädgård där hundarna kan mysa runt flera timmar verje dag! Ska önska mig en sån i julklapp :idea:

Nu är jag sjuk i någon slags helvettesförkylning och då är hundstackarn bara ute ca två timmar, en timma på promenad med sambon och små snuttar med mig. Då räknar jag inte med uteplatsen där hon håller hus några timmar om dagen.
Annars brukar hon vara ute på promenad, lös för det mesta ca fyra timmar om dagen plus uteplatsen. När jag jobbar är hon med och då blir det mer utevistelse, men mindre träning.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 170
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 593
Senast: iNTOHiMO
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 803
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens