Sv: Får det gå till så här?
vacasso skrev:
Jag förstår fortfarande inte hur du kan dra alla jordsbruksgymnasieelever över en kam pga en människa som du själv anställde.
Men det är din ensak varför du anställde h*n, gjordes inga intervjuer eller prövoperioder?
Jag använder just denna som ett exempel.
Jag har haft andra kontakter också.
De som fungerar är de som har eller har haft egna hästar.
De andra fungerar inte första halvåret.
Jag gjorde en intervju, och det verkade duga.
Arbetet som skulle utföras var dessutom mycket enkelt och jag fanns hemma på föräldraledighet hela tiden så jag kunde både instruera och handleda.
Det jag inte hade räknat med, var den lilla delen att uppgifterna inte skulle vara "fina nog" för den anställda och därför ratas.
"Jag har ju utbildning så jag vill inte bara göra skitjobbet medan du rider."
Hette det när jag jag tränade hästar.
Och denna person kunde i.o.f.s. rida men inte sådär jättebra, och definitivt inte utbilda unghästarna.
inte göra - Få inblick i.
Visst att man som elev inte på riktigt kan få välja hingst eller dra ut ett föl men man måste ju få lära sej hur det går till på stuteriet när sådant händer.
Föl brukar "ploppa ut" av sig själva.
Och hur val av hingst kan vara praktik förstår jag inte, det är ju teoretisk utbidning som bör vara förlaggd till skolbänken.
Du kan väl inte påstå att det inte händer så särskilt mycket med unghästar och föl och ston att det inte är något intressant för eleven att ta del i.
Det beror väl på vad som händer just den veckan.
-hur kan du säja att det inte är viktigt för en elev att veta hur man ser på ett sto utifrån hur hon skulle ge sej som avelsto?
Som anställd djurskötare, så kommer det inte att ingå i arbetsuppgifterna.
Så det är inget som ingår i "lärandet av yrket".
Det är avelsrådgivare som proffessionellt väljer hingstar åt andra.
Och dessa är oftast agronomer.
Att själv avla gör man inte utan att på något vis använda dessa råd.
Det är utställningar, avelsvisningar, BLUP mm mm som finns att tillgå.
Men hur det fungerar är ett fall för skolbänken och inte själva praktiken.