Får det gå till så här?

Sv: Får det gå till så här?

bra sagt. precis så här tycker jag det ska vara när man tar emot en praktikant. :)

det är ju faktiskt frivilligt att ta emot praktikanter, vill man inte behöver man inte. men om man tar emot dem så ska de inte utnyttjas som gratis arbetskraft.

Inte_Ung skrev:
Därför att denna anställda var direkt från Gymnasieskolan (Naturbruk inriktining häst) och därför jämförbar i kunskap med en Gymnasiepraktikant.
Och den var inte ens bra om den hade varit praktikant.
Och jag hade förväntat mig att den i början hade fungerat som en bra praktikant för att sedan kunna göra arbetet självständigt..

Jag förstår fortfarande inte hur du kan dra alla jordsbruksgymnasieelever över en kam pga en människa som du själv anställde.
Men det är din ensak varför du anställde h*n, gjordes inga intervjuer eller prövoperioder?

Inte_Ung skrev:
Och vad är avelsarbetet då?
Och vilken del av avelsarbetet kan man tro att man skall få göra som anställd efter Natyrbruks-Gymnasium?
Det är ju dessa arbetsuppgifter som man bör öva på om man nu skall lära sig yrket.
Genetik och Avelsurval, det är på nivå för Husdjursagronomer.

inte göra - Få inblick i.
Visst att man som elev inte på riktigt kan få välja hingst eller dra ut ett föl men man måste ju få lära sej hur det går till på stuteriet när sådant händer. Annars är det noll poäng att ha APU på stuteri, då kan man som sagt lika gärna vara på Skansen.
Du kan väl inte påstå att det inte händer så särskilt mycket med unghästar och föl och ston att det inte är något intressant för eleven att ta del i.
Och jag skulle vilka veta hur många uppfödare som är agronomer... inte många, endå är det en himla massa människor som föder upp än det ena än det andra -hur kan du säja att det inte är viktigt för en elev att veta hur man ser på ett sto utifrån hur hon skulle ge sej som avelsto?

Mig veterligen är vitsen med att ha praktikanter INTE att de ska ersätta den ordinarie personalen.

Det vill säga - när den övriga personalen mockar och drar staket, då gör praktikanterna det också. Men det ska inte vara så att praktikanterna mockar hela stallet för att den övriga personalen ska ha tid för andra arbetsuppgifter.

Tora skrev:
Sedan bara en sista fråga det var en som kollade sitt stängsel flera gånger per dag. Är det för att man har så mycket stängsel att man inte hinner kolla allt stängsel under en dag eller för att man vet med sig att stängslet inte är så bra som det borde vara (inget illa menat)?
Vissa unghästar skall alltid vara och pilla på staketet.
Och har man hingstar och unghästar så brukat staketet ligga litet sämre till än med lugna ridhästar.
Så det man kollar är egentligen att hästarna inte skall ha ställt till med något ofog.

vacasso skrev:
Jag förstår fortfarande inte hur du kan dra alla jordsbruksgymnasieelever över en kam pga en människa som du själv anställde.
Men det är din ensak varför du anställde h*n, gjordes inga intervjuer eller prövoperioder?
Jag använder just denna som ett exempel.
Jag har haft andra kontakter också.
De som fungerar är de som har eller har haft egna hästar.
De andra fungerar inte första halvåret.

Jag gjorde en intervju, och det verkade duga.
Arbetet som skulle utföras var dessutom mycket enkelt och jag fanns hemma på föräldraledighet hela tiden så jag kunde både instruera och handleda.
Det jag inte hade räknat med, var den lilla delen att uppgifterna inte skulle vara "fina nog" för den anställda och därför ratas.
"Jag har ju utbildning så jag vill inte bara göra skitjobbet medan du rider."
Hette det när jag jag tränade hästar.
Och denna person kunde i.o.f.s. rida men inte sådär jättebra, och definitivt inte utbilda unghästarna.
inte göra - Få inblick i.
Visst att man som elev inte på riktigt kan få välja hingst eller dra ut ett föl men man måste ju få lära sej hur det går till på stuteriet när sådant händer.
Föl brukar "ploppa ut" av sig själva.
Och hur val av hingst kan vara praktik förstår jag inte, det är ju teoretisk utbidning som bör vara förlaggd till skolbänken.

Du kan väl inte påstå att det inte händer så särskilt mycket med unghästar och föl och ston att det inte är något intressant för eleven att ta del i.
Det beror väl på vad som händer just den veckan.

-hur kan du säja att det inte är viktigt för en elev att veta hur man ser på ett sto utifrån hur hon skulle ge sej som avelsto?
Som anställd djurskötare, så kommer det inte att ingå i arbetsuppgifterna.
Så det är inget som ingår i "lärandet av yrket".
Det är avelsrådgivare som proffessionellt väljer hingstar åt andra.
Och dessa är oftast agronomer.
Att själv avla gör man inte utan att på något vis använda dessa råd.
Det är utställningar, avelsvisningar, BLUP mm mm som finns att tillgå.
Men hur det fungerar är ett fall för skolbänken och inte själva praktiken.

Zindy16 skrev:
ingen av oss är omyndiga
Okej, då så kan man ju hantera det så.

Men visst var det så att ni fick vara med när saker och ting så att säga händer?
Det var bara att de inte berättade och undervisade er som var fel? Eller?

Vilken typ av erfarenhet har ni av hästar sedan tidigare, förutom skolan då?

Sedan bara en sista fråga det var en som kollade sitt stängsel flera gånger per dag. Är det för att man har så mycket stängsel att man inte hinner kolla allt stängsel under en dag eller för att man vet med sig att stängslet inte är så bra som det borde vara (inget illa menat)?

Är bara nyfiken då vi bara kollade över stängslen då och då eller vid misstanke om att det kunde vara något fel efter storm tex.
Har jag andras ston med föl gåendes på fribetäckning och har andra hingstar i närheten så är det de minsta jag kan göra för mina stoägare att kolla staketen varje gång jag kollar till stona. Har ordentliga staket med 3 trådar men har man föl och ponnisar så kan allt hända under en dag/natt. Skickar ogärna bort mina egna ston till hingststationer som bara har 2 trådar i "halvblodshöjder" som gjort för att få fel hingst :crazy: Dessutom så är det bra att kolla runt i hagarna varje dag, dels för att kolla betet och dels för att plocka upp skräp som kan ha tillkommit under helgerna (sommargästerna har inte alltid respekt för att hagar inte är skräpställen :mad: )

Okej då förstår jag. När man ändå kollar till stona så kastar man en blick på staketet. Tyckte bara att det lät så mycket att kolla samma staket tre gånger per dag. Men nu när du skriver det så så förstår jag vad du menar. Låter faktiskt till och med självklart att om man tittar till pållarna så tittar man över staketet när man ändå är där.

Vi hade ju den fördelen att man hade ganska så bra uppsikt över alla hagarna trots att de var så stora. De var ganska flacka och inga jättestora dungar av träd i vägen.

De hagar som låg långt bort var man tvungen att ha bil till och då kollade vi upp hästarna en gång per dag bara (oftast unghästar).

Till Inte_Ung: Kan förstå om man har hingstarna längre bort från stallet så att man ej kan se dem att man har bättre koll på staketet än om hagen är precis brevid stallet där man ser om han hittar på något ofog.

Tack för svaren

Tora

Just det där med att kolla upp hästarna långt bort kunde man skicka praktikanterna att göra så att man kunde göra roligare saker i stället som att tex prata hingstar och utställningar med stuteriägaren :angel: :o :D

Inte_Ung skrev:
Det jag inte hade räknat med, var den lilla delen att uppgifterna inte skulle vara "fina nog" för den anställda och därför ratas.
"Jag har ju utbildning så jag vill inte bara göra skitjobbet medan du rider."
Hette det när jag jag tränade hästar.
Dessvärre finns det nog en del som resonerar så här. De har nog inte insett att hästskötaryrket inte är så glamoröst, utan tufft och bitvis slitigt. Hade kunnat förstå resonemanget om det hade rört sig om en oavlönad praktikant, dvs man vill inte bara göra skitjobbet medan chefen gör allt det roliga. Men som anställd får man ju faktiskt betalt för att utföra ett visst arbete och då tycker jag absolut inte man ska klaga! Kan bara beklaga att du råkat ut för oseriösa hästskötare och bättre lycka nästa gång du ska anställa någon!

En liten fråga bara (nyfiken): har alla som jobbat hos dig haft utbildning (från naturbruksgymnasium då) eller har du även haft "outbildade"? Märker du i så fall någon skillnad på kunskaper/attityd/etc hos de med utbildning och de utan?

Vissa som har jobbat hos mig har haft naturbruk.
Vissa har haft annan utbildning och gjort detta arbete som en paus före studier på Universitetet.

De som fungerat bäst är de som har haft något arbete över huvud taget före de varit hos mig.
Vilket pappersarbete som helst har fungerat som effektivitetshöjande.
Sedan så har de som gått Naturbruk Jord och Skog fungerat ganska så bra.
Medan de som har gått Naturbruk Häst har varit ganska så oanvändbara, de vill bara rida.
Undantaget är de som har haft egen häst eller har hästerfarenhet hemmifrån, från t.ex. uppfödning eller trav.
De fungerar alltid, även om de bara är 12 år och går på mellanstadiet.

Jag menar inte att du och din medpraktikant är den lata typen.
Det trodde jag inte från början, men det finns många som är det
och många var det när jag gick.

Min kompis har jobbat åt en stor travtränare (vi gick tillsammans på hästskötarutbildning) och hon tycker att de fick många rent hopplösa praktikanter dit ibland som bara ville åka hem eller
stå och röka.
Tränaren tyckte då inte att dessa personer kändes som
några han kunde tänka sig att anställa sedan.
(min kompis fick sitt jobb hos honom genom sin praktik på gymnasiet)

Jaha, så nu är du och din man bäst bara för att ni orkar arbeta som ni gör? Tänk på att alla människor är olika och ni har valt att ha så här mycket arbete själva, men det kan inte vara jättemycket arbete för då skulle ni inte klara det i längden med andra jobb bredvid.
Men en som har bestämt sig för att hålla på med detta känner ju om den inte kommer att orka med i längden på sin arbetsplats.

Visst ska hästskötare utföra stalljobb, men med en rimlig arbetsbelastning och det skiljer sig mycket från stall till stall precis som på alla lantbruk jag jobbat på hur moderniserade saker och ting är.
Vissa stall är grymt tungjobbade jämfört med andra.
Man har inte brytt sig om att skapa en vettig miljö att jobba i.
(eller så har man inte råd, men då får man också finna sig i att personalen inte blir långvarig, eller sjukskriven).

burton skrev:
Jaha, så nu är du och din man bäst bara för att ni orkar arbeta som ni gör?
......men det kan inte vara jättemycket arbete för då skulle ni inte klara det i längden med andra jobb bredvid.
Nej, arbetet är oerhört lättsamt bara man lägger upp det litet smart.
De avbytare (kossor i vanliga fall) som vi har haft under en period, de tyckte att dagarna hos oss var rena semestern.
Så när de hade gjort det schemalaggda arbetet hade de massor med tid över, så hela stallet brukade skina när de hade haft en dag.
Medans häst-tjejjerna direkt från Gymnasiet brukade ha svårt att hinna med ens basuppgifterna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
1 039
Senast: LiviaFilippa
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 818
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar