Får det gå till så här?

Sv: Får det gå till så här?

fast alla praktikanter är inte intresserade heller, ibland funderar man på varför övht dom sökt praktikplats med häst...många har läst my little pony o min häst och har drömmar om hur det skall vara...men det är ju ofta långt ifrån verkligheten...sen finns det bra också..inte tu tal om det....skitjobb skall göras, och det av praktikanter också....men jag håller med dig, man skall göra det TILLSAMMANS och inte lämpa över det på dom bara.

Där har du absolut rätt!
Många när jag gick naturbruksgymnasium var faktiskt inte ett dyft intresserade. De förstörde för oss andra genom att inte komma till lektioner och sket i stalltjänsten. De valde naturbruk för de trodde det var en slöutbildning man kunde slarva sig igenom.

Så det kan ju vara svårt som praktikvärd att veta vilken slags elev man fått dit.

Är man inte intresserad som praktikant så hade jag gladeligen begränsat uppgifterna till de mest basic.
Man kanske ska få intervjua sin praktikant .. så man kan sålla bort de skoltrötta fjortisarna på en gång, de får söka praktik någonannanstans.

Har man problem under praktiktiden så ska det väl finnas en ansvarig lärare att tala med, jag skulle aldrig acceptera en skolkande praktikant som beter sej dåligt, då är det bara att gå tillbaka till skolan igen, thank you and goodbye.

Rättar till några saker här:

Varken jag eller A är lata av oss, ingen av oss har något emot och jobba. Iså fall hade vi inte valt den linjen vi går. Det vi hänger upp oss på är ju att dom verkar inte spec intr av att lära ut. Självklart gör vi det jobb vi är ombedda att göra och vi gör det ordentligt.
Vi är med och tittar när dom inseminerar osv men dom förklarar ingenting, vi frågar ju självklart men oftast pratar dom bara med varandra så man inte får en chans att fråga. Och man vill ju inte avbryta heller. Och det jag hänger upp mig mest på är det med att vi skulle vara typ handledare över dom andra praktikanterna. Vem tar ansvar om nåt skulle hända?

burton skrev:
Sluta säga att såhär är det inom hästbranschen. Man ska inte acceptera att bli utsliten innan 30. Vi lever på 2000-talet men hästbranschen vill gärna att folk ska jobba under slavliknande förhållanden.
Det intressanta är att min sambo och jag numera sköter hela stuteriet själva bredvid våra ordinarie arbeten.
Ett arbete som en som just gått ut naturbruk tyckte att hon slet halv ihjäl sig på att göra på 75%.

För att hon hade egen ridskola och slet som ett djur i 20-årsåldern.
Men vem skall göra detta arbete då om det inte är häst och stallskötarna?
Hur skall riskolornas hästar bli skötta om ingen orkar att göra jobbet?

vacasso skrev:
Då får jag bara beklaga att du råkat ut för några pulver till praktikanter. Men alla är verkligen inte sådär.
Pulvret var anställd av mig med lön.
En lön som hon sannerligen inte gjorde rätt för.

Ja... ska man inte lära sej att arbeta i just det yrket, som uppfödare? Jag förstår inte vad du menar.
Vad tror du att en uppfödare gör egentligen?
Läser hingstkataloger hela dagarna?

Hade jag vart uppfödare och haft en praktikant, så hade jag visserligen låtit praktikanten förstå att detär mockning och annat som ingår, ...

Sedan hade jag berättat om själva avelsarbetet i allmänhet, hingststationer, vad man betalar för till hingstägaren, vad det innebär med att stoet reabsorberar sitt föl........

Jag har massvis med ideer om vad jag skulle gjort för att göra en praktikants vistelse så lärorik som möjligt,
Jag är uppfödare.
En uppfödare har oerhört litet tid, det är ett hårt arbete.
Vill man som praktikant få spännande handledning, så får man se till att avlasta uppfödaren så att tid för detta frigörs.
Så om man snällt börjar att göra skitjobb så kommer det roliga efter hand.

Zindy16 skrev:
Och det jag hänger upp mig mest på är det med att vi skulle vara typ handledare över dom andra praktikanterna. Vem tar ansvar om nåt skulle hända?
Det skall ni absolut inte acceptera.
Handledning skall göra av de som arbetar på stuteriet.
Det kan vara ägaren eller någon som är anställd.
Det skall definitivt INTE göras av andra praktikanter.

Jag har emellanåt tagit emot praktikanter från hästutbildningen. Tycker det är kul att lära ut allt som har med hästuppfödning att göra. Konstigt nog har dock skolan inte visat nåt större intresse, tror inte ens praktikanterna skulle redovisa sin praktik efteråt?
Dock har jag haft flera praktikanter som hellre viskat med varann, än att fråga och tala med mig. Detta har gjort att jag bestämt mig för att endast ta emot en praktikant i taget.
Fast nu har jag inte fått några förfrågningar på två år. ;)

Inte_Ung skrev:
Nej, du skall inte lära dig något annat än att arbeta på en praktik.
Och så skall du visa att du kan det som du har lärt dig.

Jag kan hålla med om att praktik inte är utbildning, men det är heller inte detsamma som ARBETE! Praktik innebär att man omsätter något man lärt sig i teorin till att kunna utföra det i praktiken. En praktikant ska aldrig ersätta ordinarie personal eller göra allt skitjobb, medan personalen gör något annat.

Jag har själv arbetat på stuteri och jag håller med om att det är mycket mockning och hagskötsel. Men på det stället jag jobbade så fanns även föl/åringar som skulle hanteras i princip dagligen, ibland behövde veterinären hjälp vid kontroller av hästarna osv och även avelstona behöver en rykt lite då och då.

Självklart ska praktikanter också mocka och sköta hagar precis som övrig personal, men det är ju något de flesta hästtjejer kan sen barnsben och knappast något man behöver åka på avelsapu för. Den tid personalen sparar in på att ha hjälp med bl a mockning borde de ju då lägga på att visa praktikanten något eller låta praktikanten få en uppgift att lösa självständigt (det har kommit upp flera bra exempel i den här tråden). Hantering av föl och åringar borde väl också vara ett utmärkt exempel då praktikanter kan omsätta något de lärt sig i teorin till praktik. Hade jag haft praktikanter hade jag gärna satt dem i arbete med detta.

Dessutom så rör det ju sig i detta fallet om omyndiga (antar jag) gymnasie-ungdomar och då finns det regler om vad för sorts arbete de får utföra. T ex ska de skyddas från belastningsskador och överansträngning. När jag har jobbat inom vården har t ex inte omyndiga fått vara med och lyfta/förflytta patienter då detta ansetts för tungt och riskfyllt.

Sen visst finns det lata praktikanter (och anställda) överallt, men man kan ju inte dra alla över en kam...

paxmojo skrev:
Självklart ska praktikanter också mocka och sköta hagar precis som övrig personal, men det är ju något de flesta hästtjejer kan sen barnsben och knappast något man behöver åka på avelsapu för. Den tid personalen sparar in på att ha hjälp med bl a mockning borde de ju då lägga på att visa praktikanten något eller låta praktikanten få en uppgift att lösa självständigt
Det gäller ju att personalen verkligen sparar in någon tid då, så att det inte bara tar tid att ha praktikanten.

Hantering av föl och åringar borde väl också vara ett utmärkt exempel då praktikanter kan omsätta något de lärt sig i teorin till praktik. Hade jag haft praktikanter hade jag gärna satt dem i arbete med detta.
Inte jag.
Föl och åringar är alldeles för oförutsägbara för att hanteras av praktikaner.
Så till det vill jag ha erfaret folk, annars så kan det bli både fel och farligt.
Särskilt som det i detta fallet rör sig om om omyndiga.

gymnasie-ungdomar och då finns det regler om vad för sorts arbete de får utföra. T ex ska de skyddas från belastningsskador och överansträngning.
Och farligeheter av typen unghästar, hingstar och kickande brunstiga ston.

Inte_Ung skrev:
Pulvret var anställd av mig med lön.
En lön som hon sannerligen inte gjorde rätt för..

Varför drar du då upp det som exempel när det gäller unga gymnasiepraktikanter, helt annan sak än en anställd.

Inte_Ung skrev:
Vad tror du att en uppfödare gör egentligen?
Läser hingstkataloger hela dagarna?.

:confused: näe, men som jag sagt så är en avelspraktik till för att tillföra eleven någonting om avel -återigen : Man ska visserligen få uppleva det arbete med mockning och det andra gårdsarbete som finns, men eleven ska inte göra detta ensam istället för handledaren så att handledaren kan ägna sej åt annat.
Jag har aldrig sagt någonting om hingstkataloger (kommentar överflödig från din sida) men avelsarbetet måste man ge eleven en inblick i annars kan man lika gärna göra praktik på Skansens ponnyridning!

Inte_Ung skrev:
Jag är uppfödare.
En uppfödare har oerhört litet tid, det är ett hårt arbete.
Vill man som praktikant få spännande handledning, så får man se till att avlasta uppfödaren så att tid för detta frigörs.
Så om man snällt börjar att göra skitjobb så kommer det roliga efter hand.

Eller om man lägger upp det så att handledare och praktikant gör grovgörat tillsammans, då tar det mycket fortare tid när två gör en mans arbete än om eleven ska göra detta själv.
Sen förutsätter jag att man som elev är med och vaken och ställer frågor och visar sej intresserad.

vacasso skrev:
Varför drar du då upp det som exempel när det gäller unga gymnasiepraktikanter, helt annan sak än en anställd.
Därför att denna anställda var direkt från Gymnasieskolan (Naturbruk inriktining häst) och därför jämförbar i kunskap med en Gymnasiepraktikant.
Och den var inte ens bra om den hade varit praktikant.
Och jag hade förväntat mig att den i början hade fungerat som en bra praktikant för att sedan kunna göra arbetet självständigt.

Jag har aldrig sagt någonting om hingstkataloger (kommentar överflödig från din sida) men avelsarbetet måste man ge eleven en inblick i annars kan man lika gärna göra praktik på Skansens ponnyridning!
Och vad är avelsarbetet då?
Och vilken del av avelsarbetet kan man tro att man skall få göra som anställd efter Natyrbruks-Gymnasium?
Det är ju dessa arbetsuppgifter som man bör öva på om man nu skall lära sig yrket.
Genetik och Avelsurval, det är på nivå för Husdjursagronomer.

Inte_Ung skrev:
Det gäller ju att personalen verkligen sparar in någon tid då, så att det inte bara tar tid att ha praktikanten.
Det kan jag hålla med om, men du påstår ju själv att det nästan bara är mockning och hagskötsel på ett stuteri och en praktikant som mockar en hel förmiddag sparar ju iaf in någon tid åt personalen, även om de inte är supereffektiva.

Inte_Ung skrev:
Inte jag.
Föl och åringar är alldeles för oförutsägbara för att hanteras av praktikaner. Så till det vill jag ha erfaret folk, annars så kan det bli både fel och farligt. Särskilt som det i detta fallet rör sig om om omyndiga.
Då gäller det ju att visa dem hur de ska hanteras på säkraste sätt, nån gång ska de ju också lära sig. Nästa gång de dyker upp är ju kanske som anställda på ditt stuteri och då förutsätter du väl att de redan lärt sig detta under sin utbildning/praktik.

Inte_Ung skrev:
Och farligeheter av typen unghästar, hingstar och kickande brunstiga ston.
Nån gång måste de ju lära sig hantera dessa också och var bättre än på en praktikplats där de finns vuxna som kan ge dem råd och hålla ett vakande öga på dem.

Sen får man ju naturligtvis anpassa arbetsuppgifterna efter hur mycket praktikanten kan sen innan och hurpass intresserad hon/han är. Jag tror iaf att många naturbruks-elever redan har viss vana av föl, unghästar och hingstar etc. Många (de flesta?) naturbruks-skolor har ju faktiskt hingstar och unghästar och en del har egen uppfödning.

paxmojo skrev:
Det kan jag hålla med om, men du påstår ju själv att det nästan bara är mockning och hagskötsel på ett stuteri och en praktikant som mockar en hel förmiddag sparar ju iaf in någon tid åt personalen, även om de inte är supereffektiva.
Jo det gäller ju att tänka på det som praktikant, att spara in den tid som man tar.

Då gäller det ju att visa dem hur de ska hanteras på säkraste sätt, nån gång ska de ju också lära sig. Nästa gång de dyker upp är ju kanske som anställda på ditt stuteri och då förutsätter du väl att de redan lärt sig detta under sin utbildning/praktik.
Nej jag förutsätter inte att en nyanställd direkt från gymnasium kan hantera föl och unghästar, det gör jag inte.
Där så anser jag att erfarenhet på något år eller två är nödvändigt innan man kan göra det på egen hand.

Nån gång måste de ju lära sig hantera dessa också och var bättre än på en praktikplats där de finns vuxna som kan ge dem råd och hålla ett vakande öga på dem.
Det tycker jag nog kommer med erfarenhet som man skaffa i yrket eller privat genom att hjälpa någon uppfödare någonstans.
Min dotter på 13 år har en stor erfarenhet av föl och unghästar, för hon har vuxit upp med det.
Men man kan inte lära sig på 40h vad hon har lärt sig på en hel livstid.
Och jag skulle ändå inte låta henne hantera unghästarna själv.

Sen får man ju naturligtvis anpassa arbetsuppgifterna efter hur mycket praktikanten kan sen innan och hurpass intresserad hon/han är. Jag tror iaf att många naturbruks-elever redan har viss vana av föl, unghästar och hingstar etc.
Där så har du en hel del lagar och regler att följa.
Anställda får t.ex. inte hantera tjurar eller hingstar ensamma.
Och jag tror att det är ytterligare begränsningar i vad minderåriga får göra.

Jag skall ta och gå in på Kummunals hemsida och titta litet om jag hittar något om det där.
(Lantarbetarna hör numera till Kommunal)

Inte_Ung skrev:
Jo det gäller ju att tänka på det som praktikant, att spara in den tid som man tar.
Givetvis, men här är det ju ingen praktikant som gnällt över att de får mocka, de är missnöjda över att de bara får mocka.

Inte_Ung skrev:
Nej jag förutsätter inte att en nyanställd direkt från gymnasium kan hantera föl och unghästar, det gör jag inte.
Där så anser jag att erfarenhet på något år eller två är nödvändigt innan man kan göra det på egen hand.
Det är lite av denna erfarenhet jag menar att de kan få genom avelsapu. Givetvis handlar det inte om att sadeltämja en vild tvååring, utan t ex vänja fölen att bli borstade eller leda dem till och från hagen. Med en anställd i närheten innebär det ju inte att det hanterar fölen helt på egen hand.

Inte_Ung skrev:
Det tycker jag nog kommer med erfarenhet som man skaffa i yrket eller privat genom att hjälpa någon uppfödare någonstans.
Min dotter på 13 år har en stor erfarenhet av föl och unghästar, för hon har vuxit upp med det.
Men man kan inte lära sig på 40h vad hon har lärt sig på en hel livstid.
Och jag skulle ändå inte låta henne hantera unghästarna själv.
Återigen det handlar om att se till vad varje praktikant kan sedan tidigare och anpassa arbetsuppgifterna till det.
Många naturbruks-elever har liksom din dotter erfarenhet av detta. De kanske inte har turen att ha föräldrar som har stuteri, men kanske hjälpt till på ett stuteri eller haft en unghäst själva. Den ridskola jag red på när jag var liten hade även uppfödning av ponnyer. Många av småtjejerna fick vara skötare på föl/unghästar/fölmärrar/hingstar, en del fick rida in ponnyer och en del fick rida hingstarna. Alltså tror jag inte att unghäst-hantering är något helt nytt för flertalet praktikanter.
Varför ska de lära sig fölhantering privat när de nu går en häst-utbildning? Jag menar att många redan kan en del och en del kan de lära sig genom skolan och en del genom t ex avelsapu och annan praktik. Sen är de ju självklart inte fullärda, men de kan det mest grundläggande. Jag vet inte hur det är på ditt stuteri, men som anställd hästskötare har man inte alltid någon i närheten att fråga om hjälp, utan man förväntas kunna hantera föl och unghästar självständigt.

Inte_Ung skrev:
Där så har du en hel del lagar och regler att följa.
Anställda får t.ex. inte hantera tjurar eller hingstar ensamma.
Och jag tror att det är ytterligare begränsningar i vad minderåriga får göra.

Jag skall ta och gå in på Kummunals hemsida och titta litet om jag hittar något om det där.
(Lantarbetarna hör numera till Kommunal)
Gör gärna det, jag är också nyfiken.

jag har ett litet stuteri med 3 hingstar som betäcker naturligt, 6ston som ska /har fölat samt en drös med ston som ska betäckas.
En praktikant hade fått gå brevid mig. Så här kan en vanlig dag se ut för oss.
kl 07 släppa ut de ston som står inne.Fylla vatten i alla hagarna, kolla till hingstarna och de betäckningsston som går på fribetäcknig.
Har vi ston som vi väntar brunst på så kollar vi dem på morgonen. Ev någon handbetäckning om det är dags.
MOCKNING......
Lunch; kolla till alla stona, vattna, kolla stängsel.
EM kolla stona, vattna kolla stängsel
kväll ta in de som står inne, vattna,kolla stona, kolla stängsel
NATT om något sto ska föla så kollas de först varannan timme och när de visar tecken på snar fölning så är det 1 ggr/timmen.,

Som ni ser så består mitt avelsarbete så här års mest av att kolla vatten och ston. Har vi tur så finns ston för handbetäckning någon gång ibland. Det mesta jobbet finns på nattetid och då får väl inte minderåriga jobba. NYfölade ston kan vara väldigt knepiga och till dessa så skulle jag aldrig släppa in en ny främmande människa. Fölen är inte så lätta att tas med heller i början. Vill någon komma hit och trna föl så är de mer än välkomna :p

Inte_Ung skrev:

Inte jag.
Föl och åringar är alldeles för oförutsägbara för att hanteras av praktikaner.
Så till det vill jag ha erfaret folk, annars så kan det bli både fel och farligt.
Särskilt som det i detta fallet rör sig om om omyndiga.
.
ingen av oss är omyndiga

*inte riktat till någon speciell*

När jag arbetade på ett stuteri så hade vi praktikanter ganska ofta. Praktikanterna fick gå med mig och hjälpa mig vad jag gjorde för stunden tex mocka, kolla ston, arbeta med föl och hingstar m.m. Ju mer de hade gått brevid ju mer fick de göra på egen hand. Alltså var första veckan och andra inte likadana vad det gäller inehållet. Praktiken är ju en del i utbildningen och inte någon del som står utanför själva utbildningen. Meningen är väl att man skall få ta del av det vardagliga arbetet på stuteriet och visst mockning är en del utav arbetet men inte den enda delen och vad jag har förstått så har inte de här tjejerna klagat på att de fick mocka utan att de bara fick mocka. Sedan är det ju så att man kan inte ge en trettonåring och en artonåring samma arbetsuppgifter men båda kan fortfarande gå brevid och lära sig nya saker och/eller befästa gammal kunskap.

Sedan bara en sista fråga det var en som kollade sitt stängsel flera gånger per dag. Är det för att man har så mycket stängsel att man inte hinner kolla allt stängsel under en dag eller för att man vet med sig att stängslet inte är så bra som det borde vara (inget illa menat)?

Är bara nyfiken då vi bara kollade över stängslen då och då eller vid misstanke om att det kunde vara något fel efter storm tex.

På ett större stuteri (som det verkar vara fråga om i det här fallet) borde det väl finnas mer att göra än att mocka och kolla hagar.

Dessutom tycker jag att det låter som en praktikant hos dig får vara med om en hel del. Det jag reagerat mot i tidigare inlägg är praktikanter som bara sätts i arbete med t ex mockning, lämnas vind för våg och inte får någon ordentlig handledning.

Nej, minderåriga får inte jobba nattetid, men jag misstänker att många hade velat göra det ändå på sin fritid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
1 039
Senast: LiviaFilippa
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 818
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar