Får det gå till så här?

Sv: Får det gå till så här?

precis vad jag också tycker.
Skriver ett mail till min lärare nu och frågar vad som ska ingå i våran avelsapu.
Och om vi verkligen får "bossa" över andra praktikanter.

Inte_Ung skrev:
Det håller jag då imte med om.
Jag har haft utbildade anställda som inte begripit det.
Och jag kunde ju inte i min vildaste fantasi tro att någon utbildad inom jordbruk inte förstod det.
Nu så vet jag bättre.

Det är praktik - inte ubildning.
Kan du förstå skillnaden?

Det du räknar upp här är utbildning - inte praktik.
Och vad är då praktik menar du?

Praktik är nar man utför något som man tidigare har lärt sig i teorin.
Att praktisera är att göra sådant som man redan kan, inte att lära sig nytt.
Lära sig nytt är utbildning.

Att det inte är arbete som kan betalas beror på att man inte kan räkna säkert på nyttan av arbetet.
Oftast så tar det lika lång tid att instruera praktikanter som att göra jobbet själv.

Däremot så skall ni definitivt inte handleda andra praktikanter - det är arbete.

jo iof men är väl ändå meningen att man ska lära sig nåt på praktik också.

Mockning är ju en sak, det är det största arbetet i ett stall enligt mej, men du som praktikant SKA INTE behöva ta ansvar på för andra praktikanter, det ska stuteriet ha egna handledare som gör :smirk:

Zindy16 skrev:
är på ett stuteri och ska ha avelspraktik, men det enda vi gör (jag och en kompis som är där) är att mocka hela dagarna. Det e typ det enda vi gör.Ska visst stängsla hagar också :crazy: Öhm jaha var tog avelsbiten vägen? nästa vecka komemr det två praktikanter till och då ska vi ta hand om dom och se till att dom har nåt att göra vi vet ju inte ens själva ju. :crazy: Och se till att dom bara leder dom snälla hästarna, öhm jaha vilka då licksom :confused: Vi känner inte dom hästarna. Om det händer nåt då, får vi ut för det då eller?
Är ju ändå dom som har stället som har ansvaret. Okej att man får mocka det är ju ett stall men det måste finnas nånting annat och göra också. har inte lärt mig ett jota om avel :crazy:

Grattis å välkommen till verkligheten...

Kan inte annat än hålla med Inte_ung...
Att vara på ett stuteri handlar EXTREMT lite om hästhantering...
Det handlar om att sköta allt ANNAT runt hästarna...
Fodra, släppa ut hästar och MOCKA...

Att du inte är med i avelsarbetet kan dessutom mkt bero på att det är nåt man inte låter praktikanter göra.. Vad trodde du att ni skulle få göra ? Leda hingstarna till betäckningarna/tömningarna ?
Det behöver man nog väldigt mkt erfarenhet för att göra...
Men ni är säkert välkomna att vara med å se hur det går till ... Men de e ju samma där ...Det händer ju bara en gång om dagen å inte direkt hela tiden så det är MOCKA å ta hand om stängsel mm som gäller på en gård OAVSETT djur på gården....

Praktik är att applicera det man lärt sig i teorin på ett verkligt fall.

Det handlar om att se och fundera och ta intryck av det man ser. För att sedan kunna analysera det och se hur väl teroin infaller.

En avelspraktik är inte bara 40 timmar i veckan av fölningar och val av hingst. Det är till 39,5 timmar dagligt underhåll av hästar och anläggning.

Jag vet inte hur du är som praktikant, men som praktikant gäller det att hålla sig framme. Ser du att någonting händer på gården, att det kommer ett sto etc som skall insemineras, gå fram och fråga, fråga om du får se på, fråga om ditten och datten, vägen till en rolig praktikplats är att visa intresse! Det finns inget tråkigare än att ha en ointresserad praktikant, samtidigt som en intresserad praktikant är otoligt rolig att ha.

Jag har också gjort stuteripraktik och det var mockning och utsläpp av hästar till hagen, vattning och fodring. En seminering och ett ultraljud, resten var i stortsett bara dagligt underhåll. Jag hade dock supertur att det fanns en aktiv tävlingshäst där just då som skulle lunkas mellan snabbjobb och lopp.

Utnyttja de som finns på stuteriet för att fråga och disskutera alla frågor som funderingar du har, det är det bästa och mesta du kan få ut från praktiken!

Jag har varit på tre andra stora avelverksamheter och kan absolut inte jämför dom praktikerna/jobben med min första såkallade :angel: praktikplats.....Självklart kan jobben på olika gårdar variera mycket, och skitjobben ska ju göras på alla gårdar...Men själva upp delningen på min första praktik var sjukt upplagd...Har lärt mig massor på dom andra ställena,medans jag på det första lärde mig det som jag lärde mig som 10åring på ponnyridskolan TYP... :crazy:

jag har det tvärtom;)
min arbetsgivare(praktik genom komunen i fem månader)skämdes som en tok i början när hon bad mig göra något som inte har med ridning/borstning av hästar att göra.
Eftersom jag bor på en gård själv, vet jag att det är löjligt lite av tiden som går åt till själva hästen...hon har dessutom lösdrift, så mockningen är gjord på tio minuter åt 14 hästar.

nu har vi kommit överens, och arbetet består av att tex. rensa skräp i hagarna(plocka glasbitar etc.), dra stängsel, klippa sly, putsa grejjer, gräva upp stallbacken(vi skulle jämna till planen där vi borstar av hästarna...mänga 100 kilo jord som flyttades då...).
hon vet att jag tom uppskattar runtarbetet mer än själva hästskötseln. För om jag ska starta ett eget företag i liknande anda, så är det ju runtarbetet och driften jag vill lära mig, inte hästskötseln, den kan jag!

så sluta gnälla över att det är tungt och tråkigt...om ni vill rida så gör det på ridskolan- vill ni lära er om avel - bli skötare och hjälp till med en avelshäst!

Fast jag måste att har man tagit åt sig en praktikant för Avelspraktik så får man oxå försöka leva upp till det oxå. Jag har praktiserat på två olika stuterier själv, det ena stället var mycket mockning och kontroll av hästar i olika hagar, laga staket osv för det var ännu inte högsäsong, men de gånger de var tappning så var chefen och personalen väldigt noga med att jag skulle få titta på, de tog sig tid att visa mig i mikroskåp, förklarade ultraljudet, förklarade hur insemination gick till osv. Att jag sen även fick leda runt på avelshingsten berodde nog mest på att han var nog det snällaste i stallet... ;)
Det andra stället var oxå ett litet ställe, men där blev jag väckt för att få vara med på fölning, de som hade stället satt många kvällar och diskuterade stammar, visade olika typer av hästar/hingstar för och nackdelar. Att sen det dagliga jobbet ingår det är jag fullt införstådd med...

När jag sedan jobbade på stuteri så visst råkade vi ut för praktikanter som ansåg att mockning var under deras värdighet... Men de som inte började med att gnälla första dagen fick en rejäl utbildning i hur olika hingstar fungera, hur man hantera ston med föl, fölningar, hur betäckningar, inseminationer, frys sperma osv De fick gå ifrån mockning för att får lära sig mera, vi i personalen hade ju sett inseminationer 50 gånger om dagen och mockade precis lika gärna... Men där pratar vi stuteri med uppåt 200 hästar under högsäsong...

Och jag tycker inte att zindy16 har gnällt över att hon var tvungen att mocka utan att de inte har fått lära sig/sett något annat.

Nej, du skall inte lära dig något annat än att arbeta på en praktik.
Och så skall du visa att du kan det som du har lärt dig.

Att lära sig att arbeta i stället för att gå i skolan är också en konst.
Konsten att lära sig att det inte finns något nytt och spännande att göra för den som arbetar, utan bara ett trist arbete.

Inte_Ung skrev:
Det håller jag då imte med om.
Jag har haft utbildade anställda som inte begripit det.
Och jag kunde ju inte i min vildaste fantasi tro att någon utbildad inom jordbruk inte förstod det.
Nu så vet jag bättre.

:confused: Ja men då är det väl din sak att berätta det för dem redan första dagen så att förvirring inte uppstår.
Och är det några latmaskar som bara vill slöa så får man väl ställa ultimatum.

Inte_Ung skrev:
Det är praktik - inte ubildning.
Kan du förstå skillnaden?.

Nej, för de gånger jag haft praktik (inom sjukvården visserligen) så var poängen med min praktik att jag visserligen skulle vara påläst men dessutom få lära mej på plats att duka för ett ryggmärgsprov (exempelvis). Det kan inte skolan lära mej, det måste man göra på ett sjukhus.

Inte_Ung skrev:
Det du räknar upp här är utbildning - inte praktik.

Jag tycker fortfarande att man ska på sin praktik få lära sej hur man gör, även om man läst att ett sto går dräktig ditten länge och att en hingst kan bete sej på duttan vis, så kan man inte se helheten/veta hur det går till egentligen utan att man får lära sej det av en handledare.

Annars kan man ju lika gärna ta bort praktiken öht och bara ha teoretisk utbildning.

*lånar*

Att praktisera på ett stuteri NU.....när det är som mest att göra kring fölningar , semineringar, bokningar, ultraljud mm kan ju vara både bä o bu...jag håller med de flesta härinne att det ÄR inte mycket till hästhantering utan mest ikring allt..mocka, fodra, leda, vattna , stängsla.....är praktikanten intresserad av stammar?? är det rid el travstuteri, både och??..Jag tycker som arbetsgivare med praktikanter att man skall göra saker ihop det som går att göra....göra undan allt det dagliga och sedan vara med på det som händer under dagen....går Zindy med t ex på att bli väckt mitt i natten?? Skulle Zindy vilja fölvaka....Det är sånt som rullar på våra syuterier i dessa dagar...föl som blir sjuka, märrar som blir sjuka...hämtningar av ston som skall insemineras osv osv......

Jaghar haft praktikanter av olika sorter...gnälliga eller intresserad...mockas skall det ALLTID göras...tråkiga arbeten skall göras...skall praktikanterna frånhållas det tråkiga för att bara göra det roliga är ju vitsen med praktik värdelös...att sen tro att man skall putsa o rida fölmärrar visar bara på okunskap, så nåt har Zindy lärt sig iallafall :D

vacasso skrev:
:confused: Ja men då är det väl din sak att berätta det för dem redan första dagen så att förvirring inte uppstår.
Och är det några latmaskar som bara vill slöa så får man väl ställa ultimatum.
Jag berättade det vid anställningsintervjun.
Första dagen, andra dagen, tredje dagen, fjärde dagen.....
Och ändå så slutade det bara med tjat om att få rida, låna bilen och åka på dans på fredagkvällen och därför få slippa em-passet.

Nej, för de gånger jag haft praktik (inom sjukvården visserligen) så var poängen med min praktik att jag visserligen skulle vara påläst men dessutom få lära mej på plats att duka för ett ryggmärgsprov (exempelvis). Det kan inte skolan lära mej, det måste man göra på ett sjukhus.
Med det är ju att lära sig arbeta i just det yrket.
Jag tycker fortfarande att man ska på sin praktik få lära sej hur man gör, även om man läst att ett sto går dräktig ditten länge och att en hingst kan bete sej på duttan vis, så kan man inte se helheten/veta hur det går till egentligen utan att man får lära sej det av en handledare.
Men om där inte finns några sådana aktiviteter under just den veckan då?
Att titta på ett sto som går dräktigt är ungefär lika upphetsande som att titta på gräs som växer eller färg som torkar.
Och det är vad man gör i 11 månader.

Nu är det så att också jag vet vilket ställe detta handlar om, då jag har bekanta som också haft praktik där och det ÄR ingen bra plats.

Vad är det för snack om att man bara ska arbeta på sin praktik.
Det är Arbetsplatsförlagd Utbildning!! Det är elever från gymnasiet som för det mesta är omyndiga!
Självklart ska de få lära sig hur den aktuella verksamheten går till.
Mocka, bära vatten och laga stängsel hade jag lärt mig långt innan gymnasiet, så även många andra.

Jag är glad åt att yngre tjejer äntligen börjar säga ifrån!!
Då kanske vi nån gång kommer slippa allt utnyttjande som i en del fall till och med gått så långt som sexuella utnyttjanden av flickor som vill jobba med hästar.

Sluta säga att såhär är det inom hästbranschen. Man ska inte acceptera att bli utsliten innan 30. Vi lever på 2000-talet men hästbranschen vill gärna att folk ska jobba under slavliknande förhållanden.

Om en liten späd tjej mockar en hel drös boxar och bär tungt på kort tid då är hon duktig och flink säger man. Men hur kommer hennes kropp att må i 30-års åldern? Kanske därför min gamla ridlärare knappt kunde lyfta en matkasse vid 35? För att hon hade egen ridskola och slet som ett djur i 20-årsåldern.
Hon kommer aldrig mer kunna arbeta tungt med den ryggen.
Förstörd för livet med ständigt ont bara för
att få hålla på med en dröm några få år.
Jag lovar att hon ångrar sig...

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle då aldrig ens ta emot någon som bara skall gå bredvid mig och ställa frågor och inget göra......Huua...ändå är jag en bra människa att praktisera hos....

Att ha praktikanter är inte så enkelt heller....det tar alltid några dgr - nån vecka innan dom kommit in i rutinerna..så allt går mycket långsammare än om man är ensam...skall man då heller ingen hjälp få...Nej Tack.

Inte_Ung skrev:
Jag berättade det vid anställningsintervjun.
Första dagen, andra dagen, tredje dagen, fjärde dagen.....
Och ändå så slutade det bara med tjat om att få rida, låna bilen och åka på dans på fredagkvällen och därför få slippa em-passet..
Då får jag bara beklaga att du råkat ut för några pulver till praktikanter. Men alla är verkligen inte sådär.

Inte_Ung skrev:
Med det är ju att lära sig arbeta i just det yrket..

Ja... ska man inte lära sej att arbeta i just det yrket, som uppfödare? Jag förstår inte vad du menar.

Inte_Ung skrev:
Men om där inte finns några sådana aktiviteter under just den veckan då?
Att titta på ett sto som går dräktigt är ungefär lika upphetsande som att titta på gräs som växer eller färg som torkar.
Och det är vad man gör i 11 månader.

Hade jag vart uppfödare och haft en praktikant, så hade jag visserligen låtit praktikanten förstå att detär mockning och annat som ingår, vi hade dessutom gjort detta tilsammans då det är mitt jobb som jag inte ska av lathet lämpa över på gratis arbetskraft som praktikanter ju är.
Hade det inte hänt något spännande såsom fölningar eller dylikt så hade jag tagit med praktikanten till stona, berättat om hur betäckningen gick till, hur fölet förhoppningsvis kommer att bli, hur jag kom fram till vilken hingst jag använde.
Sedan hade jag berättat om själva avelsarbetet i allmänhet, hingststationer, vad man betalar för till hingstägaren, vad det innebär med att stoet reabsorberar sitt föl.
Sedan hade jag kanske haft en självständig uppgift till praktikanten, utse ett sto som eleven får bedöma utifrån svagheter och styrka, och sedan välja ut en hingst som skulle vara lämplig till detta sto. Inte "på riktigt" men hur skulle eleven tänka? och sedan kan man ju gå igenom detta tillsammans för att "rätta" eleven om det behövs = Vips har eleven lärt sej genom att praktiskt göra en uppgift.

Jag har massvis med ideer om vad jag skulle gjort för att göra en praktikants vistelse så lärorik som möjligt, om det sedan är en fjortispraktikant skulle jag ta tag i det på annat sätt med lärare och samtal.

Nackdelen med hästsport är att det finns hur många tjejer som helst som är villig att hjälpa till helt gratis... jag håller med dej, det är viktigt som stallarbetare oavsett vart man är att ställa krav.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
1 039
Senast: LiviaFilippa
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 818
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar