Får arbetsgivaren göra så??

daymint

Trådstartare
Jag har varit f-ledig och ska börja jobba 50% den 16 feb.Jag ska arbeta 2½ dag i veckan, och min sambo 2½ var det tänkt.Det var inga problem för honom med att få ledigt osv, men hans arbetsgivare nekar honom att jobba den halva dagen som han tänkt, får de verkligen göra så??Man har väl rätt till att ta ut en ½ dags f-ledigt och jobba den andra halvan.
Då jag arbetar på ett litet ställe så har jag mkt svårt att ändra på schemat jag kommer få.Detta innebär ju ekonomisk förlust för oss då jag går hemma halva den dagen utan någon bet. för vi får ju inte ta ut f-peng båda två.Någon som vet?

Sv: Får arbetsgivaren göra så??

ni måste väl kunna ta ut varsin halv dag var, samma dag?

Annars finns ju också alternativet att ni alternerar och jobbar 2 dagar varannan vecka och 3 dagar den andra...

Ett par jag träffade på öppna förskolan delade så att han alltid var ledig på jämna datum och hon på udda. De fortsatte sen med den uppdelningen för VAB och sånt.

Jo vi hade ju tänkt ta en halv f-dag var på samma dag men enligt hans chef fick han inte det??Kan de göra så verkligenm??

VARFÖR skulle han inte få det? För arbetsgivaren eller för försäkringskassan?
Be chefen ifråga komma med argument som ni kan bemöta, för det låter konstigt.

Man kan ju numera ta ut fp för 1/8 dagar, dvs för en timme om dagen, om man vill...

Jag vet inte men tycker inte det borde gå att förbjudas men ag kanske har rätt, kolla med fk. Ang ev förlorad fp. Tar ni ut helger? OM det är så att han inte får arbeta halvdagen och ni inte tar ut fp för lör/sön så kanske ni förlorar mindre pengar på att en av er tar ut 1/2 dag på en lördag el söndag. Men tror man måste ta fp i anslutning till helgen för att få ta fp helg. Kolla upp det.

På mitt jobb får man bara gå ner till 75%, då får inte arbetsgivaren neka en, vill man där emot vara ledig mer så kan de säga stopp.

På mitt jobb får man bara gå ner till 75%, då får inte arbetsgivaren neka en, vill man där emot vara ledig mer så kan de säga stopp.

Men nu måste du väl tala om den tjänstledighet man kan ta tills barnet fyller 8 år? Då man alltså får gå ner i sysselsättningsgrad till 75% tjänst UTAN att ta ut föräldrapenning från FK.

TS>>
FÖräldraledighet med föräldrapenning har man rätt att söka i princip "hur man vill". Bara man är ute minst 2 månader i förväg med ansökan. Det står någonstans att man ska samarbeta med ag och att ag ska "bevilja", men om en diskussion uppstår så har föräldern "företrädesrätt" och ag kan inte neka. Så; din sambo har rätt att jobba en halvdag per vecka såvitt jag kan tolka det.

Precis så är det, arbetsgivaren har inte rätt att neka till hur du väljer att ta ut dina föräldradagar. Kontakta facket, de lär flyga i luften....;)

När jag pratade med FK för 3 månader sen när Rasmus fyllde 1 år och jag börja jobba fick jag informationen att jag måste ha 100% sysselsättning från hans 1 årsdag för att behålla samma SGI, går jag ner i arbetstid så måste jag fylla upp med FP. Jag jobbar 87% och måste ta ut 2½ dag FP/månaden för min SGI inte ska sänkas.

Mitt jobb har ett avtal där de inte får neka en förälder till ett barn under 8 år att gå ner till 75%. Det har vi all rätt i världen att göra. Vill man där emot gå ner ännu mer så kan de säga nej. Varför inte kolla vad som står i kollektivavtalet?

Det finns väl även den lagstadgade rätten att gå ner i tid under småbarnsåren? Har inte koll på hur mycket man får gå ner, men man har ju rätt att minska arbetstiden när barnen är små. Samma som Björk talar om?

När jag pratade med FK för 3 månader sen när Rasmus fyllde 1 år och jag börja jobba fick jag informationen att jag måste ha 100% sysselsättning från hans 1 årsdag för att behålla samma SGI, går jag ner i arbetstid så måste jag fylla upp med FP. Jag jobbar 87% och måste ta ut 2½ dag FP/månaden för min SGI inte ska sänkas.

Mitt jobb har ett avtal där de inte får neka en förälder till ett barn under 8 år att gå ner till 75%. Det har vi all rätt i världen att göra. Vill man där emot gå ner ännu mer så kan de säga nej. Varför inte kolla vad som står i kollektivavtalet?

Ja, from barnets 1årsdag måste man ta ut föräldrapenning för alla dagar man skulle ha jobbat om man vill vara säker på att skydda sin SGI. Vad har detta med mitt inlägg till dig att göra? :confused:

Det du skriver i sista stycket gäller ALLA, det är inget avtal som bara finns på din arbetsplats utan något som alla föräldrar har rätt till enligt lag.

Jag förstår dock inte vad du menar med detta svar till mig...? :confused:

TS pratar om föräldraledighet med föräldrapenning och du skrev om rätten att gå ner i tjänstgöringsgrad (till 75%) tills barnet fyller 8 år. Det är två olika saker. Och att skydda sin SGI från och med 1årsdagen är inget som vare sig jag eller TS berört....
:crazy:

Ja, just föräldraledighetslag. Det vill säga något som gäller överallt. Inte något som regleras av kollektivavtal alltså.

"4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 §)"

Den sänkningen av sysselsättningsgrad till 75% som du talar om.

Men TS ställer frågor om :
"3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 §)."
Närmare bestämt: halv föräldraledighet med föräldrapenning. SOm hennes sambos ag alltså talar om att neka honom att få ta ut till just hälften.

Jaha jag trodde hans arbetsgivare inte tyckte han skulle gå ner mer i arbetstid.

Om det inte går att jobba halvdagar, kan man väl vara hemma 1 vecka i taget?

Ja, from barnets 1årsdag måste man ta ut föräldrapenning för alla dagar man skulle ha jobbat om man vill vara säker på att skydda sin SGI. Vad har detta med mitt inlägg till dig att göra? :confused:

För du skrev:
Då man alltså får gå ner i sysselsättningsgrad till 75% tjänst UTAN att ta ut föräldrapenning från FK.

För du skrev:
Då man alltså får gå ner i sysselsättningsgrad till 75% tjänst UTAN att ta ut föräldrapenning från FK.
Ja? Just så ser det ju ut.
Du kan också välja att ta ut föräldrapenning på deltid om du vill. Men den sortens ledighet är INTE något som ag kan neka till eller bestämma %graden för.

Jag tycker du blandar ihop äpplen och päron. :confused:

Det är så att man kan ta ut föräldraledighet med föräldrapenning. Den kan tas ut i alla möjliga konstellationer. 100, 50, 75, 25 % mm.

Före barnet fyllt 1 år så kan man välja att inte ta ut fp för alla dagar (egentligen inte för någon dag alls om man skulle vilja det). Om man efter barnets 1årsdag inte tar ut fp för alla dagar man är hemma så riskerar man dock att sänka sin SGI.

Sen finns en annan del av föräldraledigheten. Och det är rätten att gå ner i tid till 75% tills barnet fyller 8 år. Denna typen av (tjänst)ledighet hänger inte ihop med att man tar ut föräldrapenning.

Dessa två är olika saker. Och TS talar föräldraledighet med föräldrapenning.

Kan ta mig själv som exempel:
Jag har kvar fp-ersättningsdagar. Och ska ta ut dessa på halvtid from 1/2. Det är alltså fullt möjligt att jobba just endast 50% så länge jag tar ut fp (sjp-dagar eller 180-krdagar) för dessa dagar jag är hemma. När våra dagar är slut (september) så funderar jag på att kanske gå ner i tid och alltså söka föräldraledighet utan föräldrapenning. får jag inte gå ner till mer än 75% (enligt lag).

Okey jag trodde de sista du skrev gällde hela tiden, och så som jag förstod det.

Men kan jag alltså jobba mina 87% utan att ta ut 2½ dag FP och ändå behålla min sgi? De är det jag inte förstår, för när jag pratade med FK så sa dem att jag måste ta ut 2½ dag/månad för att inte sänka min SGI. Men som jag förstod det på dig så kan jag jobba 75% men ändå behålla min SGI?

Kan ta mig själv som exempel:
Jag har kvar fp-ersättningsdagar. Och ska ta ut dessa på halvtid from 1/2. Det är alltså fullt möjligt att jobba just endast 50% så länge jag tar ut fp (sjp-dagar eller 180-krdagar) för dessa dagar jag är hemma. När våra dagar är slut (september) så funderar jag på att kanske gå ner i tid och alltså söka föräldraledighet utan föräldrapenning. får jag inte gå ner till mer än 75% (enligt lag).

men man kan ha en hygglig ag som går med på det.
föresten, kollas detta? dvs att man tar ut fp för dagar man är ledig, sen att man sänker sin sgi är en annan sak.
för egen del är jag inte så orolig, vi har snålat med dagar så jag tror 3-åringen har kvar 100 och bebisen massor. skönt! vill inte jobba heltid på länge...

föresten, kan man kombinera lagarna? dvs man har rätt att jobba 75%, om man vill jobba tex 50, räcker det att man tar ut 25% fp för man har ju rätt till 75%.

Okey jag trodde de sista du skrev gällde hela tiden, och så som jag förstod det.

Men kan jag alltså jobba mina 87% utan att ta ut 2½ dag FP och ändå behålla min sgi? De är det jag inte förstår, för när jag pratade med FK så sa dem att jag måste ta ut 2½ dag/månad för att inte sänka min SGI. Men som jag förstod det på dig så kan jag jobba 75% men ändå behålla min SGI?

jag tror att om man väljer att jobba 75% utan fp så sänks sgi, men du har laglig rätt att gå ned i tid.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 342
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 540
Senast: Exile
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 278
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 953
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar