Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

lundborg - det där är nog jättesvårt svara på helt säkert, alltså när man 'törs'. Om jag jämför med mina, så har båda fått 1 månads strikt boxvila 'som start', sen har man utvärderat på återbesök. I Lillens fall var han ju inte alls så bra som han borde, så han fick 5 v till med boxvila. När han var symptomfri i skritt och trav (han har inga rtgförändringar) så fick han 'lov' att komma ut i boxhage, i 4 veckor. Sen ska han få 'större hage' (ej fullstor) i 4 veckor till. Sen så kan han börja promenera, sättas igång och har 'inga restriktioner' mer. Dvs hur stor hage som helst etc. Dock så vara noga med att inte samtidigt göra 2 saker. Dvs inte släppa i större hage i samma veva som verkning/skoning, inte börja promenera i samma veva han släpps i större hage etc.

Så ska man gå på det är ju minsta konvalescens 1 mån boxvila, 1 mån sjukhage, sen 1 mån större hage och sen börja promenera/sätta igång/slippa restriktionerna. Dvs just de där 2 - 3 månaders vila som anses minimum.

Så jag skulle ha honom minst i alla fall 3 v i boxhagen, och sen gärna ge succesivt större hage. Så har jag tänkt ge, flytta stängslet en bit var dag och succesivt utöka.

Senast ändrad:

kl

min arab fick fång. finadyne och boxvila.
jag kunde ta ut honom i sjukhage så fort han är ok. sjukhagen är ca 3* 5 meter
men när kan man låta honom gå i sin vanliga hage? (en vinterhage utan gräs)
anfallet var obelgrad 1.

veterinären sa vila 2-3 månader,men jag glömde fråga när han kan gå ut i hagen från sin lilla sjukhage.
hur har ni gjort?

Jag har ökat sakta och hela tiden haft koll på pulsen.
Min ponny hade definitivt mer än grad 1, kändes ointressant att fundera över siffran, hon var ganska så dålig. men så gjorde jag.

På kliniken, stillastående på boxvila? Hur gick det till :confused:???

You tell me? Jag har ingen aning, om han trampat på sig, rullat - nä jag vet inte. Veterinären visste tyvärr inte heller, men den hade hängt på boxdörren när hon kollade honom sist, så av är den. Väldigt konstigt är det hursom, han tappar i princip *aldrig* bakskor liksom, hänt en enda gång under de snart 2 år jag haft honom.

Men man får väl tacka för det lilla, att det inte var en framsko i alla fall. Hovis kommer på 'ordinarie tid' på torsdag nästa vecka, och jag tror (Hoppas) easybootsen passar även bak, så kan han ju ha en sån när han ska promenera.

Jag har ökat sakta och hela tiden haft koll på pulsen.
Min ponny hade definitivt mer än grad 1, kändes ointressant att fundera över siffran, hon var ganska så dålig. men så gjorde jag.

ja, pulsen ska jag hålla koll på.
den försvann efter 2 dagar med finadyne. slutade ge finadyne förra torsdagen.

lundborg - det där är nog jättesvårt svara på helt säkert, alltså när man 'törs'. Om jag jämför med mina, så har båda fått 1 månads strikt boxvila 'som start', sen har man utvärderat på återbesök. I Lillens fall var han ju inte alls så bra som han borde, så han fick 5 v till med boxvila. När han var symptomfri i skritt och trav (han har inga rtgförändringar) så fick han 'lov' att komma ut i boxhage, i 4 veckor. Sen ska han få 'större hage' (ej fullstor) i 4 veckor till. Sen så kan han börja promenera, sättas igång och har 'inga restriktioner' mer. Dvs hur stor hage som helst etc. Dock så vara noga med att inte samtidigt göra 2 saker. Dvs inte släppa i större hage i samma veva som verkning/skoning, inte börja promenera i samma veva han släpps i större hage etc.

Så ska man gå på det är ju minsta konvalescens 1 mån boxvila, 1 mån sjukhage, sen 1 mån större hage och sen börja promenera/sätta igång/slippa restriktionerna. Dvs just de där 2 - 3 månaders vila som anses minimum.

Så jag skulle ha honom minst i alla fall 3 v i boxhagen, och sen gärna ge succesivt större hage. Så har jag tänkt ge, flytta stängslet en bit var dag och succesivt utöka.

ja, han kanske bör gå kvar där länge :confused:

hmm, jag ska nog ringa vet på måndag och fråga .

Mmm, gör det, iofs skiljer sig åsikterna från veterinärer med. Men det är verkligen jättesvårt, finns ju hästar som får helt obefintlig konvalescens, eller helt felaktig sådan, som klarar sig kanonbra, och de som får 'perfekt' konvalescens och inte klarar sig. Så jättesvårt att veta säker när det är okej att göra ditt och inte.

Jag försöker tänka som så att man kan ha för bråttom, men i princip inte vara för försiktig. Så risken är kanske jag är försiktig i överkant, men det känns tryggare. Nu med fbl däremot måste vi ju ta betydligt större chanser.

då ska jag nog köpa en säck Alfa-Alfa nästa vecka och börja ge. Visst bor du i Österbytrakterna? Jag har sett på Svenska foders sida att Österby Såg är återförsäljare. Brukar de ha det hemma?

Då antar jag att det är samma sak med Krafft Protein? Vad ska man ge istället då som är okej för fångisar?
Är det någon skillnad förresten att ge Lusern hack eller pellets?

Nej, de tog hem åt mig, men mycket möjligt de har kvar. Bor du i krokarna? Jag säljer gärna min oöppnade säck om det är så. Det 'gick över' att fbl åt det, så kör nog med pellets ändå.

Soja, som alt till KP. Soja är trygg fånghästmat.

jag bor egentligen i Östhammar, men går på Komvux i Gimo så det är ju nästgårds liksom ;)

Men om man beställer så tar dem hem åt en? måste man beställa fler säckar i taget eller kan man ta en och en? Visst kan jag köpa din säck isf om den enda bara står.

Tips på vad jag ska köpa för soja? jag känner mig vilsen ;)

Nämen, och det säger du NU? =) (Bor mellan Skärplinge och Örbyhus).

De kan ta hem bara en säck om du vill, men de måste få ihop hel pall av saker från svenska foder innan de beställer. Jag fick ju vänta en halv evighet just därför. Men jag beställde, och köpte, 2 säckar, och tror de tog hem 6, så som sagt kan ha kvar i lager.

Dangrönts pellets har de som standard i lager. Och som sagt du får gärna köpa min säck om du vill (inget måste), bara hör av dig.

Vilken soja som helst som är tänkt som djurfoder, brukar inte ens vara 'märke' på dem, utan papperssäck och 'soja'. Enda som kan skilja lite är 'konsistensen' men det har ingen större betydelse.

Tänk på att du har maxgiva på soja dock, och vissa hästar tycker INTE det är smakligt.

haha ;)
Jaha. Men då ska jag kolla upp det nästa vecka hur de har det på lagret. Men är det egentligen någon skillnad i att ge pellets vs. hack? mer än att det är större volym i hacket? Fördel/nackdel?

Jag får helt enkelt prova om fröknarna gillar det :) Hur lång invänjning behövs? ½ dl/dag? 1 dl/v?

Nej, ingen skillnad mer än just strukturen och volymen, hacket ger 'mer volym i krubban', pelletsen går mkt fortare att äta.

Du kan öka ganska fort.

KL

Märklig häst med tråkig hov... Igår hade jag dem ute bara någon timme på eftermiddagen. Självklart bus och hopp. Såg att pållan ömmade på vf. Hon hade lite mer puls i detta ben när hon kom hem, men ingen ökad värme. Samma nu på morgonen. Kan hitta puls i detta ben, men hoven var lika sval som den andra framhoven :confused:? Jag tror att hovis antagligen har rätt, att det på något vis har blivit ont pga att hon slet av skon och det inte var "mycket kvar att spika i", men det är ju ändå jobbigt att hon inte mår helt bra. Hoppas på en snabbväxande hov!!

På hovis inrådan är pållarna ute, men jag låter dem inte gå hela dagen. Idag har de fått vara ute mellan 8-12, och lär stå inne resten av dagen. Lite värme och puls i hov och ben när hon kom in...:( Pigg och glad häst dock, så jag vet inte vad jag ska tro. Det blir väl antagligen en uslig böld av det igen...:(

Tråkigt och jobbigt!
Det är inte lätt att veta :confused:.

Jag är nog superhysterisk med min egen så jag kan livligt föreställa mig hur det känns. Jag hade tagit det mkt lugnt med henne och inte låtit henne vara ute många timmar i alla fall.

Jag börjar känna att jag varken vet ut eller in längre... Står hon inne för mycket mår hon dåligt på det. Jag kan ju inte mata henne så mycket som hon vill, och då finns det ju inget att göra inne. Går hon ute mår hon kanske fysiskt dåligt i stället.

I detta stadiet, 8 månader efter första klinikbesöket, börjar det kännas som om saker och ting får bära eller brista, om du förstår vad jag menar? Nu MÅSTE det snart fungera att ha ute i hage hela dagarna, annars är det snart inget vettigt hästliv... Tror att det börjar kännas så pga att hon är/var så nära att vara tillräckligt bra för att sättas igång. Efter det beskedet väntade jag fyra dagar och sedan släppte jag i större hage = allting jättebra! Sedan tog det 3 dagar innan hon fick av sig skon och var halt igen :(.

Mitt tålamod, humör och inte minst min ekonomi orkar snart inte med detta längre! När man precis tror att det är fritt fram att börja leta sadel på allvar, och att hovslagarbesöken ska kunna hållas till var sjätte vecka och normal taxa, då börjar :devil: om igen.

Hur länge orkar man egentligen???

Jag förstår vad du menar.
Det är nog tyvärr så att vi får räkna med en del bakslag ibland. men din häst har ju trots allt blivit mkt bättre.

Sedan tror och hoppas jag verkligen att du inte är där alls just nu utan att detta snart vänder igen men nej jag tror inte att man orkar hur mkt, hur länge som helst!

Men det troligaste är kanske en hovböld eller att det bara har gått upp lite i lamellerna eller hur jag ska uttrycka det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka