Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Det kan nog, teoretiskt, hända alltid? Lamellerna blir ju som jag begripit det aldrig riiiiktigt lika starka igen? Dessutom så tror - obs tror - jag att de faktiskt är lite känsligare i fossingarna rent generellt i det läge dina är. Inte för något är fel så eller hovarna är svaga, men de har ju (likt min L etc) stått på mjukt, fint underlag länge länge. Jag tycker eg inte om ordet 'härda', men det närmsta jag kommer på. Fötterna är inte speciellt härdade alls av naturlig 'wear and tear' och blir då känsligare.

Det är bara en liten personlig tro dock just det.

(Apropå tappade skor fick jag se D:s tappsko idag. Kan vara glad hoven sitter kvar om vi säger så, den var EXTREMT tillvriden och dan. Jag undrar jag vad sjutton han gjort. Djursjukvårdaren som lämnat ut tyckte att 'han kanske fastnat nånstans?' och jo kanske det, men VAR fastnar man i en slät box med plyfaväggar liksom? Han är iaf hemma nu, med en superstor rakad 'schackruta' på högersidan, välkommen till täckeslivet lilla vännen)

Fast undrar hur länge man kan tänka sig att det kan hända? Jag menar, vid detta laget är det ju nästan bara ny hov. Det är väl ca två centimeter gammal hov kvar bara.

Det är snart tio månader sedan min ponny fick de första symptomen den 11 dec. En vecka senare konstaterades fång.
Hennes framhovar har fortfarande hålrum i stället för lameller. Det såg bättre ut denna gången hon skoddes om, för några dagar sedan, jfr med förra. Så de är på väg att växa bort. Fångranden verkar sitta ännu högre upp dvs jag tror att lamellranden kommer att se normal ut innan fångranden har vuxit ner. Jag tror inte att hennes hovar växer särskilt långsamt.

Jag får inte sätta igång henne på allvar än dvs trav och galopp föränn detta har vuxit bort. Både min egen hovis och klinikveterinären säger samma sak oberoende av varandra. De menar att risken finns att hon "bryter" framsidan av hoven lätt. OBS "bryter" är mitt eget ordval kan inte förklara riktigt men det går lättare sönder.

Jo, det kan väl stämma, men de går fortfarande inte på någon hård och stenig mark precis. Grus- och flisblandningen är väldigt mjuk. En och en annan småsten finns det i grusblandingen, men inget annat.

Så du menar alltså att det syns vid skoningen (dvs ej med röntgen)? Men i så fall borde väl min häst se okej ut i hovarna. Hovis verkade nöjd över att hon har sett så fin ut på sistone, både förra och denna gången vi var och skodde. Utläkta hovbölder och förbättrad hovkvalité. Förförra gången, lovade han ju att jag kunde få släppa på restriktionerna antingen denna gången eller nästa, så han har ju sett förbättring i hovarna ett tag nu. Men visst det kan ju gå åt helsike ändå...:crazy:!

Ja fast just det jag menade, kanske var otydlig. Att hon går på 'perfekt' mark, som är jättesnäll mot hovarna. De har alltså inte utsatts för det naturliga 'wear and tear' som de skulle om hon gått i 'vanlig hage' typ. Och därför är hovarna, utan att det är något 'fel' känsligare. Så när det då händer något, så blir reaktionen större. I detta fall så 'hände' det att det blev en reaktion på att skon slets/trampades av.

Sant!

Hoppas bara inte att hon fortsätter slita av skor. Förra sommaren, tror jag att det var, kom jag till sommarhagen en dag (var där varje dag så det hade hänt snabbt) och hittade min bråkstake med endast en baksko kvar. Hon hade alltså lyckades dra av sig tre skor på något vis...:crazy:

Har också hört att lamellerna förblir känsligare hos en fånghäst. Undrar hur man bäst härdar "fötterna" ;)?

Så du menar alltså att det syns vid skoningen (dvs ej med röntgen)? Men i så fall borde väl min häst se okej ut i hovarna. Hovis verkade nöjd över att hon har sett så fin ut på sistone, både förra och denna gången vi var och skodde. Utläkta hovbölder och förbättrad hovkvalité. Förförra gången, lovade han ju att jag kunde få släppa på restriktionerna antingen denna gången eller nästa, så han har ju sett förbättring i hovarna ett tag nu. Men visst det kan ju gå åt helsike ändå...:crazy:!

Jag menar vid skoningen. Det är gropar där lamellerna skulle ha varit dvs ungefär som andra hålväggar. Hon hade ju förtunnade lameller på röntgenbilden i maj månad. veterinären förstod precis vad jag menade när jag pratade med henne i telefonen för ett par veckor sedan. Jag har för mig att en av dina också hade detta men det var nog den lilla? Det ser ut som ett tomrum på röntgen. Men då var det ju högre upp.

Jag har inte röntgat sedan maj månad. Först gick dragbilen sönder, sedan lagade de den, vi bytte ändå den till en nyare bättre dragbil, men denna bil hade först ingen dragkrok, när den fått det så tändes en lampa om att ngt är fel ngn stans - hatar elektroniska felmeddelanden, bilfirman som sålt den ett par veckor tidigare vill inte åtgärda detta..................
Jag hoppas att den går att koppla till släpet i morgon så vi kan hämta mer än två balar hö/halm. Planen var för efter samtal med veterinären för ett par veckor sedan att hästen ska röntgas när hålrummen är borta. detta som en extra koll på att allt är OK innan ridning. Hoppas att det går att genomföra.
ursäkta men jag blir trött.....

I alla fall så tror jag precis som AW att det kommer att ta tid innan hovarna blir återställda. Fast jag tror kanske att de blir det, hoppas i alla fall. men det verkar då som om din har kommit lite längre än min. :) Eller så kan det klart vara ngn försvagning högre upp. Eller också växer hennes hovar mkt snabbare än min.

Du har kämpat så länge. Ge inte upp nu när du snart är på mållinjen (tror inte att du tänker göra det men ändå). Nästa sommar är alla våra hästar bra igen, eller hur?

Du har kämpat så länge. Ge inte upp nu när du snart är på mållinjen (tror inte att du tänker göra det men ändå). Nästa sommar är alla våra hästar bra igen, eller hur?

Nej, jag VET! Det är nog bara allmänt höstdepp, och en reaktion på att allting har gått så bra sedan hovbölderna läktes i somras. Nu när jag NÄSTAN hade kommit till ett stort delmål, dvs försiktig igångsättning, så händer det något igen. Hovis verkade dock inte speciellt orolig, så jag hoppas att han har rätt, och att hon kommer att må bra igen så fort en bit hov får växa ner. Det räcker kanske med någon millimeter för att det ska "rätta till sig". Hon lider ju inte direkt. Pigg, glad och positiv och vill gärna strosa runt ute i stället för att stå på box. Men nu vet jag ju inte med säkerhet om det är bäst för henne. Psykiskt - ja, fysiskt - kanske? Det är det som gör fånghästägandet till en mardröm - att man hela tiden får ta risker och hoppas på det bästa eftersom ingen kan säga något riktigt säkert...:crazy:

Usch, tråkigt med bilarna :(!

På tal om hö så kan jag inte heller få hem särskilt mycket i taget, inte mycket mer än en månads förbrukning i alla fall, eftersom jag måste lagra mitt i källaren. Men så får det bli. Det fungerar än så länge kanon:bow:. Torrt och fint, och höet håller sig superfräscht. Jämn temperatur på 15-17 grader och luftfuktighet som håller sig på 50-65%. Skulle det bli fuktigare så går avfuktaren på, men när det varit lite kallare så har elementen gått och torkat upp luften tillräckligt.

. Men nu vet jag ju inte med säkerhet om det är bäst för henne. Psykiskt - ja, fysiskt - kanske? Det är det som gör fånghästägandet till en mardröm - att man hela tiden får ta risker och hoppas på det bästa eftersom ingen kan säga något riktigt säkert...:crazy:

Håller helt med dig.
Men jag tycker nog att det har blivit lite lättare ju mer jag lärt mig själv. Det blir mer mina egna beslut.

Jag vet inte hur jag hade gjort. Jag hade kanske haft henne inne en dag och sedan släppt ut henne ett par timmar nästa för att se hur pulsen ändrades, försökt att hitta vilket som ger minst puls. men det kanske inte är realistsikt. Min ponny är inte så speedad av sig. Hon går mest runt i sin hage men skuttar inte. Dessutom brukar vi gå på promenad varje dag fast idag hoppar jag den. Det blåser och regnar som bara den.

Jag har läst om din höförvaring. Toppenbra att det funkar. Vi bor tyvärr i så litet hus så jag tror inte att några höbalar får plats.
Jag har varit tre ggr och hämtat en höbal och en halmbal i bilen i brist på annat,. Men jag förstår ju om de tröttnar på mig. Nu känner jag de som säljer höet lite men ändå lite knasigt.

Försök att ha lite is i magen.:angel: Jag skulle ha kylt benet. Det kan faktiskt vara en lindrig vrickning eller att den nu är öm i sulan.

Har du kollat hela benet? Kyl om det händer igen.
du kan testa att sätta fast- limma på en bit padd som sula o se.

Håller tummen:laugh:

Mm, jag testade att ha henne inne helt i 1,5 dygn. Då var pulsen i princip borta när hon hade stått helt stilla så länge. Men hon mår ju inte bra på det... Idag har de dessutom burit sig riktigt "ordentligt" åt i hagen. Det blev bara något busvarv, sedan lugnade de sig och gick och "tuggade" (fråga mig inte VAD de äter...:crazy:. Gamla löv, antar jag.). De fick vara ute 8-12 och sedan en omgång till mellan 14.30 och 16.30. Nu är de inne tills minst kl 8 i morgon bitti.

Mitt nya upplägg som jag provar kommer att vara frukost inne ca kl 6.30. Inne tills ungefär kl 8 och sedan ute till 12. In (eller ev in i boxhagen) kl 12 för lunch och då inne i ungefär 1-1,5 timme. Ut igen, och sedan in ca kl 17 för kvällsmat. "Nattmat" någon gång runt 21-22-tiden. Vad tror ni om det?

Att de måste gå in/in i boxhagen för lunch har ju att göra med att haflingern annars skulle äta upp ALL maten i princip...

Senast ändrad:

Försök att ha lite is i magen.:angel:

Isen har nog smält för länge sedan ;):D... Nej, skämt åsido, jag försöker hålla mig lugn!

du kan testa att sätta fast- limma på en bit padd som sula o se.

Något sådant har jag funderat på... Man kanske kan silvertejpa fast något, t.ex. en bit gammal plastmatta som man skurit ut i "hovform". Skulle det kunna gå?

Håller tummen:laugh:

Tack!

Med snabbhärdande superlim- finns i de flesta hushållen, kan du limma fast vad som helst. liggunderlag en utklippt läder/ plastsula.

jag skulle nog kyla eller förresten- det är nu bara att slänga ut hästen i hagen *burr*

Jag minns att jag provade med liggunderlag till min ponny. men jag hade kanske fel sort för det blev snabbt mkt platt? Inte mkt att ligga på för den som kunda använt det innan jag klippte sönder det.

Hur mkt äter shettis?
Jag skulle nog ge den en liten giva inne på morgonen o sen sprida - verkligen sprida ut höt i hagen. Då borde den få i sig vad den behöver. du kan väl ge den mer till natten- som ändå nästan är halva dygnet:angel:

Betty kan vänta lite o komma ut först. De vänjer sig vid nya rutiner o tar det med jämnmod- efter några dagar.

Jag minns att jag provade med liggunderlag till min ponny. men jag hade kanske fel sort för det blev snabbt mkt platt? Inte mkt att ligga på för den som kunda använt det innan jag klippte sönder det.
Men det är skillnad att ha det som hovmadrass:angel: då blir det papperstunnt fort.
Nu ska det bara skydda sulan, för den är väl skodd:confused:
Mackans glasslock kanske, men... det KAN bli sultryck i kanten vid bärranden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka