Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Dagsfärska bilder

Lille herrn, i fluffig vinterpäls:
Thumbnail.aspx

Viktmåttbandet står kvar till det han gick ner till för några v sen:
Thumbnail.aspx

Såhär snygg klippning får man på Ultuna om man har otur ;) (För det facila priset av 15 962 kr skulle man kanske kunnat önska lite finish, men.. :devil:)
Thumbnail.aspx

Och tänk att så lite, det här t ex, kan göra en matte så glad och varm i själen. Han ääter :love: (Ursäkta den vidrigt rosa hinken, ända färg de hade. Kanske töntigt men jag var tvungen att göra något för att muntra upp mig och tillvaron nu när eländet slog igen. Så hästarna fick nya borstar och jag designade om lite vad gäller utfodringsbehållare)
Thumbnail.aspx

På det positiva:
Jag älskar djurförsäkringar i allmänhet och IF i synnerhet, man kan inte annat säga att det helt klart underlättar när kostnaderna skenar iväg.
Kvitton: 15 962 kr
If betalar: 15 467 kr
Ej ersättningsbart: receptarvode, direktreglering, bild remissavgift 495 kr

På det negativa: Disse är varm i HF =/

Senast ändrad:

haha, snygg rakning :rofl: måste vara en icke hästägare som gjort det ;)

Skönt att försäkringsbolaget betalar!
Jag har också IF till min lille. Vi var uppe i nästan 40,000:- under hans vecka på Ultuna :crazy: Det är knasigt vilka priser man kommer upp i så fort!

Tråkigt att Disse är varm :(

Nja, tror nog det kan vara en hästägare som gjort det, men det är väl inte direkt det estetiska som går i första hand, utan att raka stor nog yta för att se det man vill, men inte större än nödvändigt. Men han fick ett omedelbart medlemskap till täckesklubben hastigt och lustigt ;)

Jag lär ju klippa kraken sen när han mår bättre, han kommer ju inte se slug ut på en fläck sen när han satt vinterpäls annars..

Ja, det bekymrar mig att han är varm. Han var ju det inne på Ultuna med, och i den där fossingen den där 'näbben' finns. Samtidigt var han ren, kall och fin på MK-besöket, och har inte varit varm hemma heller innan Ultuna. Känns obra. Mitt 'sista hopp' är att det är skoningen. Jag tycker inte alls om hur han är skodd ju, MK:s påhitt. Tyckte ju att jaja låt dem om han bara ska stå i box, men sen fick han ju åka släp in till Ultuna, blev tvungen röra på honom lite pga koliken, han har rört sig i sjukhagen etc. Så hoppas, hoppas det är skoningen. Hovis kommer på torsdag och då skos han om 'som han ska vara skodd' så får vi se. Han får kvarstå i liten sjukhage och jag slopar promenixerna tills dess, jag tycker INTE om det alls *magont - jag alltså, inte hästen*

Och jo, priserna skenar lätt, sådana lägen man tackar gud för fast självrisk på försäkringen liksom. Jag hade dock väntat mig ungefär i den storleksordningen som 'minimum', han stod ju på 'intensivvårdsavdelningen' första dygnet iaf (jag vet inte vad det heter, men där de har extrakoll på dem, han stod i samma box när jag hämtade och ska man tro papprena verkar de haft tät koll på honom hela tiden, står 'övervakning enligt intensivvårdsschema dygnet runt'. Nu har de bara behövt titta och signera papper, men kostar ju ändå)

Senast ändrad:

hihi, din mamma verkar så härlig! Ätbara lakan :rofl:

Hon har 'döpt' Lillens betesbegränsare/gräsmunkorg med - till Hannibal, efter Hannibal Lecter från 'När Lammen Tystnar'...

Vad glad jag blir att Lillen verkar må bra. Nu är det ju bara det "roliga" kvar med honom ;)

Mmm, jag lääängtar, nu börjar jag kunna se ljuset, se att vi närmar oss. Sen hur jag kan lääänga till en november med två hästar som antagligen kommer vara mer vild än tam bevisar bara hur skadad man blir...

Sen kanske magen är lite kinkig även om han får GG? Jag vet itne alls hur det fungerar med sån medicin. jag funderade även på en annan sak, silage. Är det inte "surt"?

Jo, det tog några dagar innan han var 'helt tillbaka' på banan förra gången med GG med. Nu har han ju fått GG på Ultuna med, så han är fler dagar in i kuren och 'borde' äta mer. Samtidigt så stå på Ultuna och hänga, komma hem igen, få komma ut i friiiheten (om än högst begränsad sådan) osv, inte konstig om det tar några extradagar att komma i gängorna igen. Skulle ju gissa magsåret var 'värre' den här gången med.

Inte nödvändigtvis, ang silage, kan variera en del i pH. Nu vet jag inte vad mitt har för pH förvisso, men inga 'protester' någonstans ifrån att ge honom silage, och han fick ju silage på Ultuna med. Som jag tolkat det - inte forskat i det nu då, men förr när jag började ge silage, så reagerar inte hästmagar generellt 'dåligt' på silage - eller gräs. Men han får fritt lucernhack (som ju är motsatsen och höjer pH i magen), det är det som är i den skrikrosa hinken, och så halmen då. Så jag hoppas på att han reglerar det själv om det känns 'avigt' i magen. Alltid tålt silage förr, så förhoppningsvis fortsätter han göra det (spec eftersom han, förutom på Ultuna då *s*, föredrar silage före hö, dvs man får i honom mer både TS och MJ med silage)

tror du han blir jobbig att sätta igång/börja promenera med?

Promenera i snöre - nä. Nu får jag väl äta upp det bara för jag sa det. Men iaf förr har han alltid varit så att i snöre är han hur tam som helst även på boxvila. Enda problemet är att han har så stor skritt så matte hinner inte med.

Uppsuttet däremot - ja då tror jag han blir synnerligen jobbig. Iaf om man ska gå på hur han varit tidigare, även när han fått gå i hage. Han är mer högt än lågt, inte elak alls man han blir så glad så det kokar över och han bara exploderar och piper. Sist så när han råkade skicka mig som en katapult genom luften (och sen stod och tyckte 'men du måste ju hålla i dig matte' och såg mycket perplex ut när jag låg i snön och fräste..) så jag bröt lillfingret så fick han en liten 'hutt' lugnande inför ridtur första tiden, för det skulle bli 'reglementsenligt' enligt konvalescensen och ine prästens lilla kråka på LSD ;)

Men 'hjälp'-et var mest hur ska jag våga med tanke på fånget? Jmf med när Lillen får börja promenera är det ju skitsnabbt.

Jag har gått ca 3 promenader/v i tre veckor nu med lillan hemma. Idag var första gången hon fick följa med på en tur när jag red araben. Hon gick snällt bredvid, travade lite för att hänga med, men var pigg och glad. Jag tog efter 1/3 av turen bort hennes grimskaft och hon brukar alltid hålla sig i närheten, brukar vandra omkring lite. Men idag, haha, hon tog några rejs fram och tillbaka. Försökte få med araben på rejs. Jag hade fullt sjå att hålla henne på alla fyra i skritt utan en massa pip och skutt i bara grimma :p Iaf, efter någon min lugnade hon ner sig och vi kunde fortsätta turen.

Åh vad roligt att hon är pigg och glad =)

Vilka sötingar :). Det var ingen liten ruta som blev rakad.
Samma här tycker If är så bra att ha och göra med. Pengarna på några dagar och aldrig något strul.

Ja det är jätteskönt =)

Nu har jag börjat slappna av (LITE). De första månaderna gick jag på helspänn konstant.

Men nu börjar det ju se ljust ut, och jag kan börja se framåt igen, mer än en dag i taget :laugh:

Vet inte hur det är med ängssvingel men har för mig det är okej, men någon med bättre koll kanske kan svara bättre.

Timotej och klöver är helt okej ur fruktansynpunkt. Vill du kan du ju analysera sockerhalten, så har du ett säkrare värde på hur lämpligt för fånghäst det är eller ej. Vanliga analyssvaret + sockeranalysen ger egentligen bättre svar än något annat =)

Tack och bock för hjälpen!

Ja det skulle nog kännas bäst att sockeranalysera också. Får se vad första vanliga analysen säger först, om det ens är OK värden och värt att ens köpa. Ifall jag skulle behöva tilläggsfodra LITE så är det OK. Tänk så skönt att inte behöva bekymra sig om grovfoder på hela vintern :love: . Förra vintern slet vi som djur med att fixa hö åt dem, hästarna går som sagt på lösdrift, och hagen + lösdriften är in en bit i en skog = det är ett jäkla jobb att få dit hö (eller hösilage) när det är snö och man inte kan köra släpvagn ända fram. Så jag hoppas verkligen att analysen på hösilaget duger, för då kan jag bunkra upp inför vintern :bump:

Jag har en fråga som jag hoppas kloka bukefalister kan hjälpa mej med. Inga veterinärer här vet nånting *suck*. Den som jag hade ut åt mina hästar sa att proteinet orsakar fång...bara en sån sak.:crazy:

Båda hästarna har alltså fått fång, gått på smärtstillande i 10 dagar+boxvila (på fre 2v) Häst 1 har kalla hovar + liite puls på ena fram. De andra har ljumma hovar (har normalt varmare än den andra) + puls på ena fram. Häst 1 är pigg och alert, går runt i boxen och vill gärna ut. Häst 2 ser ibland hängig ut, enda gången han är pigg och alert är då det serveras hö. Vet inte om han har ont eller om han bara är uttråkad.

Den okunniga vetten sa att jag kan släppa ut efter 10 dagar. MEN vi har bara gräsiga hagar:( Nu är det frostigt här, vilket troligen orsakade häst 1's fånganfall. Jag kan bygga en liten sjukhage. Men hjälper det att trimma ner ogräset (växer mest brännässla, buskar, nåt grässtrå).Det lämnar ju nåt strå här och var..Det finns även mycket löv (asp,al). Det går ju att ta bort, men kan det orsaka fång ifall det singlar ner nåt från träden?? Alternativ två är att ta hit en traktor och ploga+harva upp jorden så det bara blir jordhage.

Vågar man släppa ut hästar som fortfarande har puls? I liten hage? sen kommer hovis på måndag, har läst att man inte ska göra två saker samtidigt...alltså släppa i hage + sko inom samma tidpunkt.

Jag har två hästar som snart blir galna på att stå instängda. Kunde de prata skulle de garanterat ropa på hjälp åt folk som kör om!

Min fick gå ut i sjukhage direkt när hon fick fång, bara hon stod mjukt. Det var bättre för henne, hon levde rövare inne.

Vi gjorde en 3x3 m sjukhage precis inne i hagen. Klippte gräset med gräsklippare flera varv, krattade bort klippet så gott det gick och öste dit många balar torv. Sen har vi fyllt på med torv nu och då och strött halm på också. Nu när det har regnat blir det ju väldigt blött på ytan, men halmen täcker torven ganska bra! Men imorgon får vi göra hagen större, ska bli SÅ skönt!

Båda hästarna har alltså fått fång, gått på smärtstillande i 10 dagar+boxvila (på fre 2v) Häst 1 har kalla hovar + liite puls på ena fram. De andra har ljumma hovar (har normalt varmare än den andra) + puls på ena fram. Häst 1 är pigg och alert, går runt i boxen och vill gärna ut. Häst 2 ser ibland hängig ut, enda gången han är pigg och alert är då det serveras hö. Vet inte om han har ont eller om han bara är uttråkad.

Den okunniga vetten sa att jag kan släppa ut efter 10 dagar. MEN vi har bara gräsiga hagar:( Nu är det frostigt här, vilket troligen orsakade häst 1's fånganfall. Jag kan bygga en liten sjukhage. Men hjälper det att trimma ner ogräset (växer mest brännässla, buskar, nåt grässtrå).Det lämnar ju nåt strå här och var..Det finns även mycket löv (asp,al). Det går ju att ta bort, men kan det orsaka fång ifall det singlar ner nåt från träden?? Alternativ två är att ta hit en traktor och ploga+harva upp jorden så det bara blir jordhage.

Vågar man släppa ut hästar som fortfarande har puls? I liten hage? sen kommer hovis på måndag, har läst att man inte ska göra två saker samtidigt...alltså släppa i hage + sko inom samma tidpunkt.

Jag har två hästar som snart blir galna på att stå instängda. Kunde de prata skulle de garanterat ropa på hjälp åt folk som kör om!

Jag förstår ditt dilemma fullt ut, men jag skulle inte ha släppt ut i ditt läge utan väntat iaf 2 veckor till. När är återbesök satt till, ska det röntgas något?

Om du kan göra små boxhagar med rejält med sand som underlag, och lägga dem väldigt nära stallet (dvs minimalt antal steg att gå) och ha dem i så är ju det en nödlösning som nog inte innebär så stor fara. Men skulle tyvärr inte chansa på varsesig gräs/löv/minsta ätbart, eller på det 'hårdare' underlaget det blir.

Nej, inte igår och har ännu inte lyckats idag heller. Men jag får väl fortsätta att "telefonterra" så gott det går från jobbet...

Usch vad jobbigt att behöva 'jaga' och att du inte får tag på honom =/ Håller tummarna du snart lyckas.

KL
Ang viktmåttbandet tror jag att det kan bli fel när den bantas. Det tar inte hänsyn till fettdepåer- om den har det.

Tror att man måste väga o mäta- för att lära sig hur hästen ska se ut för att verkligen väga det som bandet visar.

Jag vet inte om vågen alltid tar hänsyn till fettdepåer heller? Man måste nog kombinera öga och våg. När L tappade sina depåer, när det blev den där enorma skillnaden för ögat, så sa vågen - ingenting.

Men absolut att väga är bäst, jag har förr om åren roat mig med att jmf våg med band och det har stämt på +/- 25 kg. Vilket är en ganska stor diff i bantningssammanhange.

När han vägde 468 kg på våg mätte han in på 470 kg på band, men det är sista vågvikt jag har. Och lär dröja innan det blir någon mer, ingen större lust köra honom i 1½ timme enkel väg för att väga.

Däremot använder jag bandet till det det fungerar till - se till att magomfånget inte ÖKAR. Sen får ögonen hålla koll på ev fettdepåer, tyckte ju han var på väg här ett tag (la ju ut bilder med). Bandet sa att han gått ner, mitt öga sa han gick upp/la på fett. Där tror jag att både band och öga har rätt. Dvs han minskade magomfång, men han lagrade fett. För precis som du säger mäts ju inte det. Man skulle iofs mätt nacken, det hade varit ett bra jämförelsetal med.

Nu är depåerna 'borta' igen (tillbaka på lägstanivå), men bandet står still.

Så, man ska nog inte våga lita för mycket på 'något' sätt. Inte ens våg även om det är det jag skulle lita mest på, men de kan ju vara smala och lagra in depåer, så våg + öga är nog enda säkra. Men bandet + ögat är ju ett bättre sätt i brist på våg än att 'bara titta'.

Mitt mål just nu är att hålla nuvarande vikt/hull. Går han ner mer/minskar mått eller depåer mer är det en bonus. Men målet är att hålla, och sen minska och förbränna fett när han får börja röra sig.

Har jag tur stämmer även nuvarande bandvikt med en vågvikt, har jag otur gör det inte det. Men det är viktig info för mig att veta var midjemåttet tar vägen med, som en del i resten. Men tänk så bekvämt om man hade en våg inom hyfsat avstånd, så man kunde väga 1 gång/månad t ex *drömmer*

Jag kan hålla med om att depåerna kanske inte väger så mkt, men å andtra sidan är det det lagrade fettet som kan göra den sjuk. Därför måste det bort.

Nu är depåerna 'borta' igen (tillbaka på lägstanivå), men bandet står still.
Den har rejäla depåer runt bog o länd= farliga depåer, även om halsen o korset är bättre.

Den ser väl ut nu som den gjorde i våras. Har du ambitioner på att ha den på gräs igen får du nog jobba på.
Det är allvarligt när den är så ung o redan tjock.

delvis kl

Jag har stora funderingar på att åka till bilprovningen och höra ifall jag kan få väga min häst där, bara 1½ mil dit.

Enl viktbandet väger han 510 kg, samma som för en månad sen. Revbenen syns och känns men jag tror han har för mkt övervikt ändå, min känsla säger det :crazy: . Hur ser man om hästen har fettdepåer?

Min krake har en stoor mage fortfarande *sucka*
Funderar på om jag ska skära ner mer på de 8 kg hö han får varje dag... Eller ta tag i promenaderna. Samtidigt är jag livrädd att mindre mängd grovfoder utlöser kolik istället.

Ja är också lite förvirrat över Wincents vikt.

Jag känner fortfarande revbenen rätt så tydligt och kan ana dom också ibland när han rör sig, men ändå har jag en känsla av att han har gått upp lite, fast enligt måttbandet har han inte det heller.

Han har ju tappat en del muskler över ryggen, men det tycker jag inte syns lika tydligt längre och jag tycker det är konstigt om han redna har byggt några muskler, Vi skritter ju bara 40-45 min/dag. Visserligen i rask takt. Men ändå?

Jag vet dessutom att han i nuläget inte får riktigt så mycket protein som han borde, så det verkar väl konstigt om han har lyckats bygga muskler med så lite motion och för lite protein??:confused:

Undrar om det kan vara begynnande bukighet, som luras så att man tror att han går upp i vikt???

Eller är det bara pälsen som luras så här års?

Har tyvärr inte tillgång till våg - inte ens på kliniken - så det är inte lätt o kolla var det är fel (mina ögon eller måttbandet???).

I nuläget får han 5,5 kg hö, 1kg halm och 45 minuters betning på övervuxet gräs om dagen (betningen varierar lite, men aldrig mer än 45 min/dag), det blir ju lite mycket. Dessutom får han ju lite St. Hippolyt foder, som jag tyvärr ser mig tvungen att fodra med. Så han får ju mer energi än jag egentligen vill att han ska få och det är kanske därför jag inbillar mig att jag ser viktuppgång. Men han verkar faktisk funka rätt så bra på detta om man kan lita på måttbandet, för han är bättre i magen än han någonsinn har varit inna tror jag.

Jag vet inte om det beror på mängden TS eller om fibrerba i halmen är bra för magen??? Men det kändes som att det blev bra när jag la till halmen.

Nu måste jag bara hitta ett sätt att få till mer protein i foderstaten. Egentligen är det ju 'krav' på att använda St. Hippolyts produkter i stallet, men jag hittar inget där med tillräckligt med protein, så jag funderar på att skaffa soja i stället. Men hur många dl är 100 gr soja ungefär? Bara så att jag har ett hum om hur stora mängder det är han ska ha.

Jag kan hålla med om att depåerna kanske inte väger så mkt, men å andtra sidan är det det lagrade fettet som kan göra den sjuk. Därför måste det bort.

Den har rejäla depåer runt bog o länd= farliga depåer, även om halsen o korset är bättre.

Den ser väl ut nu som den gjorde i våras. Har du ambitioner på att ha den på gräs igen får du nog jobba på.
Det är allvarligt när den är så ung o redan tjock.

Som jag skrev så 'borta' med citationstecken, och tillbaka på lägstanivå. Han har depån vid länden/övergång mellan länd och kors kvar i viss mån, övriga är borta. Ser du en vid bogen så är det en ren synvilla av bilden. Tom den i nacken har försvunnit. Däremot har han 'normalfett' kvar eller hur man ska säga? Dvs inte det som blir de där tydliga depåerna, utan är mer 'jämnt' fördelat - som en 'normal' häst går upp. Det fettet är inte bra heller, men inte lika illa som IR-depåerna.

Man känner revbenen utan större besvär (!!), och han är nu SMALARE än i våras. Det är år sen han var i det här hullet faktiskt, men det är en bra bit kvar. Men utan rörelse och utan motion kan man inte uträtta underverk, utan det är bara att sträva efter att hålla vikten, och ta nedgång som bonus. För var dag kommer vi ju närmare när vi inte bara kan kontrollera kaloriINTAG utan börja påverka kaloriUTTAG med *yay*

Tillägg: Han går på sparsamt med gräs, och kommer så göra tills snön begraver eländet. Det finns inga andra alternativ. Om han kommer få gå på sommargräs beror helt på dels vikt i vår samt än mer på insulinvärden i vår.

När ska du visa bild på din förresten? *nyfiken*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka