Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Du glömde i din quote (eller medvetet undanhöll)

Dagens forskning påvisar dock att för mkt "protein" ( i form av hösilage) inte är farligt för hästens ämnesomsättning eftersom hästen själv omvandlar överskottet av protein till energi.

jag glömmer aldrig ngt :) eller ja kanske ibland.
Men jag tyckte det var onödigt att ta med det eftersom det inte var det jag ifrågasatte.

Det framgår ju vid en ganska enkel sökning att bilderna har ett ganska "sprett" datum.

haha, nja. Bilderna är tagna med ungefär 5 minuters mellanrum ;)

Bild nr 1 och bild nr 2 är tagna med några få sekunder mellan, och sen kommer bild nr 3 några minuter efter :)

Min fångis fick återfall förra veckan. Har stått på butta sen i torsdags. Fortfarande väldigt ont och stapplig. Vad kan det bero på att hon inte svarar på buttan?

Fy så tråkigt med återfall!

Ang buttan är jag inte tillräckligt insatt för att kunna ge ett tillförlitligt svar, men är det inte så att olika hästar svarar olika bra på olika mediciner?

Hoppas det kommer någon mer snart som förhoppningsvis kan ge ett bättre svar :)

Min fångis fick återfall förra veckan. Har stått på butta sen i torsdags. Fortfarande väldigt ont och stapplig. Vad kan det bero på att hon inte svarar på buttan?

Nej fy vad tråkigt =/ Jag beklagar. Du bör kontakta vet ang att den inte svarar på medicinering, om du inte redan gjort det.

Fick den butta förra gången, svarade den då?

Kan bero på precis som sagts att vissa hästar svarar bättre på viss NSAID, andra bättre på annan (L t ex svarade ju på butta men inte alls på metacam).
Sen finns det ju - tyvärr - fall där de helt enkelt inte svarar på behandling, de har såpass ont att NSAID inte hjälper =/

Men nu kramar vi alla tummar och tår att det INTE är så för din häst!

Hon har alltid svarat på buttan innan. Jag har med hört en del fall som inte svarat på smärtstillande. Vet kommer nu på förmiddagen och röntgar hennes hov. Känns inte bra just nu. För övrigt är hon pigg i blicken, gnäggar när vi kommer, ingen fångnacke denna gången. Så märkligt.

Jag ska krama tummarna blå, lova att uppdatera. (Vi har ju haft en sån som inte svarade, så hoppas verkligen, verkligen det inte är så)

Fått svar på röntgen. Ser inte så ljust ut. Både sänkning och rotation på höger fram. Står inför svåra beslut just nu.

Fått svar på röntgen. Ser inte så ljust ut. Både sänkning och rotation på höger fram. Står inför svåra beslut just nu.

Det låter inte kul. Har denna häst haft fång tidigare?

Min ponny hade måttliga sänkningar och lindriga rotationer när hon röntgades i januari månad. Vad de nu menade med måttliga och lindriga?
Hon mår bra idag.

Men din har det kanske ännu värre? Sedan anser många att det är hur hästen mår som är det viktigaste. Har ni fått rätt på medicinen?

Jag menar bara att det behöver inte vara helt hopplöst.
Men samtidigt så förstår jag att man väljer att inte ha kvar hästen om det ser jobbigt ut.

Nej fy, jag som hoppades du skulle slippa just det =( Jag beklagar verkligen, men är säker på att vad du än beslutar dig för är det rätt beslut för din häst!

*kram*

Hur pass allvarligt (eller, ja, det är det väl alltid...) är det? Min hade 15 graders rotation på vf plus en lindring sänkning där också. Hon hade även 10 graders rotation på hf. Än så länge går det mestadels BRA, och jag har nästan kommit till igångsättningen nu efter ca 8 månader. Var på klinik för första gången i mitten av februari.

Uppdatering om mitt "skrälle" då:
Det var tryck av skon som hade orsakat en blödning/blåmärke i sulan. Det var ju en chansning att försöka spika på skon igen i och med att hon slitit ner så mycket hov, och det fungerade ju tyvärr inte. Nu står hon i stället med "glasfibertoffla" (Dynacast?) på hoven och ska ha den i 14 dagar. Hon får gå ut - det gör tydligen inget om den här sortens bandage blir fuktigt. Men hon ska helst inte rejsa för mycket med det...:crazy: Så det var alltså inget allvarligt :banana::bow:!!!

3 mm rotation. Synlig sänkning. Fick smärtstillande direkt in i blodet av vet som hon inte svarade på. Står på butta. Ändå visar hon smärta.

Fast mäts rotationer någon gång i mm :confused:? Menade vet tre grader kanske? Och vad menade vet med en synlig sänkning :confused:?

Jobbigt att hästen inte svarar på medicin :(! Har ni försökt någon annan sort?

Fast mäts rotationer någon gång i mm :confused:? Menade vet tre grader kanske? Och vad menade vet med en synlig sänkning :confused:?

Jobbigt att hästen inte svarar på medicin :(! Har ni försökt någon annan sort?

När jag röntgade min häst så mätte veterinären i mm. Han hade 4 mm rotation i våras, och 2 mm nu.

*KL*

Strax kommer hovis. Håll en tumme han hittar en hovböld eller något i HF. Den där förbenade värmen kommer och går. Ibland är han iskall och jättefin, ibland är han rejält varm, mest i kronrand och hov men kan vara ända upp över kotan =/

Så jag griper just nu halmstrået hovböld, och i andra fall halmstrået reagerar illa på skorna han har. Jag orkar inte mer elände nu, så vore trevligt om det kunde vara något av det..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka