Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Har äntligen fått tag på honom :)! Vi åker (suck...:crazy:) ner i morgon kväll om inte ett mirakel har skett i natt. Han tror på att skon/någon söm kanske trycker pga att hoven blev så sliten när hon drog av sig skon. Eventuellt skulle han lägga något slags bandage om hoven i stället för sko. Igångsättning...:crazy:? Visste väl att jag skulle falla på mållinjen :mad:! Nya sadeln hänger på sin hängare och skrattar åt oss...:grin:

Jezzscar & Alexandra-W: Ska förtydliga lite.. "Boxvila" innebär i mitt fall en liten plätt 3x4 inne i hagen. Vi har byggt tak över dom så det är som 2 uteboxar. Underlaget är mjuk jord. Vi har inte lagt in något halm eller så eftersom jag märkt att det bara blir ner grisat och krafsat omkring i brist på annat. Om jag skulle bygga en hage där de skulle komma ut och röra sig är det direkt i anslutning till "boxarna", blir bara att öppna dörren så går de ut. Underlaget är även där mjukt. Kan ju i princip laga hur liten/stor som helst.

Tänkte isåfall låta dom komma ut en stund på em/kvällen. Är så svårt att veta då alla säger olika. Vissa säger boxvila en vecka, vissa flera månader. Men har jag hästarna instängda i flera månader så är de helt ohanterbara sen efteråt. Bits och sparkar i luften, är så frustrerade båda två.:crazy:

Han har ju tappat en del muskler över ryggen,

Min med - det är INTE snyggt...:crazy:

Undrar om det kan vara begynnande bukighet, som luras så att man tror att han går upp i vikt???

Eller är det bara pälsen som luras så här års?

Både och kanske? Tycker definitivt att min ser mycket "ruggigare", dammigare och tristare ut nu med extra päls.

Har tyvärr inte tillgång till våg - inte ens på kliniken -

Min "lilla" klinik har inte heller våg. De använde till och med viktmåttband för att få rätt dos på shettisens medicin :D.

Nu måste jag bara hitta ett sätt att få till mer protein i foderstaten. Egentligen är det ju 'krav' på att använda St. Hippolyts produkter i stallet, men jag hittar inget där med tillräckligt med protein

Vad trist att du känner dig "tvingad" att använda ett visst märke, för det finns ju en del att välja på annars. Min pålla är stormförtjust i Dangrönts melassfria lucernhack (Greenpower Alfalfa).

Jezzscar & Alexandra-W: Ska förtydliga lite.. "Boxvila" innebär i mitt fall en liten plätt 3x4 inne i hagen. Vi har byggt tak över dom så det är som 2 uteboxar. Underlaget är mjuk jord. Vi har inte lagt in något halm eller så eftersom jag märkt att det bara blir ner grisat och krafsat omkring i brist på annat. Om jag skulle bygga en hage där de skulle komma ut och röra sig är det direkt i anslutning till "boxarna", blir bara att öppna dörren så går de ut. Underlaget är även där mjukt. Kan ju i princip laga hur liten/stor som helst.

Tänkte isåfall låta dom komma ut en stund på em/kvällen. Är så svårt att veta då alla säger olika. Vissa säger boxvila en vecka, vissa flera månader. Men har jag hästarna instängda i flera månader så är de helt ohanterbara sen efteråt. Bits och sparkar i luften, är så frustrerade båda två.:crazy:

Kan du ösa på torv eller något på jorden, eller allra helst sand såklart men är ju inte alltid så lätt få tag på. Jorden trampas ju till.

Då ser jag inga problem med att de får en 'box utanför boxen' t ex om ett tag (nån vecka efter hovis sådär).

De flesta råd jag hört/läst säger boxvila tills symptomfri UTAN behandling, och så ska det gå 10 - 14 dagar symptomfritt då efter behandling. Sen kan de få stå i boxhage och sen succesivt ökat efter ytterligare ngn månad.

SÅ om du väntar till ca en vecka efter hovis (för inte få två saker på en gång), och sen gör box med mjukt underlag utanför boxen så tror jag det blir bra - så får de lite stimulans med och mår lite bättre mentalt.

Usch vad tråkigt. Men om det är sömtryck borde sadeln inte hinna damma på hängaren *försöker peppa* Det är så tungt när det bara blir nytt jävelskap och man känner att man aldrig kommer få 'gå i mål' =/

Skönt att du fick tag på honom! Jag hoppas det är något enkelt -och lätthittat fel!

ev knapplån

Här kommer bilder på min rufsiga häst med vinterpäls. Vad tycker ni? :crazy:
DSC00688.jpg

DSC00690.jpg

Drömma om framtiden måste man ju få göra :angel:

DSC00697.jpg

Är han fortfarande hiskeligt överviktig?
Vill på ett sätt dra ner på hömängd, men vill som sagt inte riskera kolikanfall istället.

pratade med sambo nu. Om han tyckte att Kaiser var tjock? Hans kommentar var att hästen ibland ser uppblåst ut, men revbenen syns ju. Saken är den att han ätit ett hö med toklåga proteinvärden. Nu äter han dock ett hö med mkt högre proteinvärden.

Kan den stora magen bero på proteinbristen, eller är det fettmage?
Kan jag se skillnad mellan dem?

Ifall tjockmagen beror på proteinbrist, och han nu får tillräckligt med protein, hur lång tid tar det innan man ser resultat?

Bukighet kan bero på proteinbrist, hur fort man kan 'korrigera' det (och hur fort det visar sig) är rätt individuellt. Vissa hästar har lättare än andra att bli bukiga med, även utan proteinbrist.

Alltis svårt bedöma bild men utefter dina bilder så tycker jag inte han är så tjock utan just bukig. Han är inte 'hiskeligt överviktig' =)

Min med - det är INTE snyggt...:crazy
Nej det konstiga är bara att jag redan tycker det har blivit bättre, men har svårt att tro att det verkligen är så. Det måste väl vara 'synvillor'? pga vinterpälsen kanske? Eller viktuppgång??:eek:

:
Både och kanske? Tycker definitivt att min ser mycket "ruggigare", dammigare och tristare ut nu med extra päls.

Fast jag tycker faktisk att han är rätt så fin i pälsen trotts att det är vinterpäls. Inte dammig o tråkig precis...

Min "lilla" klinik har inte heller våg. De använde till och med viktmåttband för att få rätt dos på shettisens medicin :D.
Nej tydligen har de inte det när de inte gör operationer!

Vad trist att du känner dig "tvingad" att använda ett visst märke, för det finns ju en del att välja på annars. Min pålla är stormförtjust i Dangrönts melassfria lucernhack (Greenpower Alfalfa).

Ja det är trist.
Jag har försökt nu att räkna ut en foderstat på det han får nu + greenpower alfalfa för att få upp proteinet.

Jag behöver lägga på 0,4kg om dagen och då ligger proteinet på 286 smrp/dag och hans behov är (enligt hippocampus) 280.

Men då blir energin jätte hög; 57,9 MJ och hans behov ligger väl ungefär på 46 Mj. Så det känns inte bra. Sen är ju inte gräset inräknad heller.

Bra att du äntligen fick tag på hovslagare. Hoppas inte det är något allvarligt nu.

I den ena "boxen" är det ganska lerigt tyvärr, men det är iaf mjukt. I den andra skulle jag kunna fylla på med en skottkärra jord. Min ena fick sista med. på söndag, har kalla hovar och ingen puls. Var just ut och kände! Men den andra som fick en 13 dagars (sista på igår morse) kur pulsar ännu i ena fram och står dessutom och lyfter hovarna. Vilar hela tiden upp ena bakhoven, samt ställer den under sig:crazy: Ska ringa upp vet. om en timme igen.

Tror nog den friskare hästen får stå inne ännu några dagar efter att hovis har varit ut. För säkerhetsskull! Bra man får några konkreta råd härifrån!

Jag ska ringa om röntgen snart, ska fara med båda. Fast vet. tyckte att det var onödigt.

Bukighet kan bero på proteinbrist, hur fort man kan 'korrigera' det (och hur fort det visar sig) är rätt individuellt. Vissa hästar har lättare än andra att bli bukiga med, även utan proteinbrist.

Alltis svårt bedöma bild men utefter dina bilder så tycker jag inte han är så tjock utan just bukig. Han är inte 'hiskeligt överviktig' =)

*pustar ut*

Då behöver jag inte dra ner på hömängden ännu alltså?
Jag får hoppas magen försvinner i takt med att han får i sig mer protein, iofs har han bara ätit nya höet i några dagar... Men jag vill se resultat snabbt :angel:

Delvis KL
Blir så trött på att höra att bukiga hästar lider av proteinbrist:mad: när de flesta är smällfeta.

Buken kommer sig av stor mängd bukfylla- om den måste äta mkt för att få i sig all näring eller att den får en så tung buk att den inte orkar jobba med magen- tänk er själva-gravid eller gubbmage:eek:

Samma sak då med betesbuk- mkt mat! Har de oxå proteinbrist?
Tja göd dem mer.:crazy:

hästar får sällan eller aldrig biaframage.

Ge då mer protein, men börja oxå jobba på magmusklerna.

Delvis KL
Blir så trött på att höra att bukiga hästar lider av proteinbrist:mad: när de flesta är smällfeta.

Buken kommer sig av stor mängd bukfylla- om den måste äta mkt för att få i sig all näring eller att den får en så tung buk att den inte orkar jobba med magen- tänk er själva-gravid eller gubbmage:eek:

Samma sak då med betesbuk- mkt mat! Har de oxå proteinbrist?
Tja göd dem mer.:crazy:

hästar får sällan eller aldrig biaframage.

Ge då mer protein, men börja oxå jobba på magmusklerna.

Får mig osökt att tänka på alla "biafra barn" Dom e oxå bukiga.;)

Dagens forskning påvisar dock att för mkt "protein" ( i form av hösilage) inte är farligt för hästens ämnesomsättning eftersom hästen själv omvandlar överskottet av proteion till energi. Och det kan vara mkt farligt på en fånghäst. På en häst med muskelsönderfall är det t.o.m. livsfarligt med för höga energi värden eftersom muskelsönderfall primärt beror på att musklerna bryts ner p.g.a. av det förhöjda enegivärdet.

... hästen själv omvandlar överskottet av proteion till energi. Och det kan vara mkt farligt på en fånghäst. På en häst med muskelsönderfall är det t.o.m. livsfarligt med för höga energi värden eftersom muskelsönderfall primärt beror på att musklerna bryts ner p.g.a. av det förhöjda enegivärdet.

Att omvandla protein till energi är en ganska kostsam historia för kroppen.
Men om man har en uträknad foderstat så blir det inte ngt energiöverskott. Då har du i så fall räknat fel och gett för mkt energi.

Varför skulle det vara farligt med omvandling av proteiner för en fånghäst? Det förstår inte jag. Energi kan vara farligt för en fånghäst på två sätt. Antingen får den för mkt och då blir den fet. Detta kan sedan medföra ökad belastning på hovar, insulinresistens mm och orsaka fång. Eller så får den i sig energi i en farlig form som tex för mkt fruktan, stärkelse eller socker. Det senare gäller antagligen bara IRhästar.

Att omvandla protein till energi är en ganska kostsam historia för kroppen.
Men om man har en uträknad foderstat så blir det inte ngt energiöverskott. Då har du i så fall räknat fel och gett för mkt energi.

Varför skulle det vara farligt med omvandling av proteiner för en fånghäst? Det förstår inte jag. Energi kan vara farligt för en fånghäst på två sätt. Antingen får den för mkt och då blir den fet. Detta kan sedan medföra ökad belastning på hovar, insulinresistens mm och orsaka fång. Eller så får den i sig energi i en farlig form som tex för mkt fruktan, stärkelse eller socker. Det senare gäller antagligen bara IRhästar.

Du glömde i din quote (eller medvetet undanhöll)

Dagens forskning påvisar dock att för mkt "protein" ( i form av hösilage) inte är farligt för hästens ämnesomsättning eftersom hästen själv omvandlar överskottet av protein till energi.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
7 908
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka