Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Om jag inte missminner mig så var det ungefär här han mätte hur många mm som hovbenet hade roterat.

hov.jpg

Var och röntgade den sämre igår, pratade med en vet. på en klinik. Eftersom jag tyckte att symptomen kommit tillbaka efter avslutad kur. Ingen rotation! :) Sen tyckte hon att han rörde sig bra. Angående pulsen frågade jag på samma gång. Den puls han hade var inget att oroa sig för. Väntar var hovis säger på måndag. Hon tyckte att 1 mån vila ännu (i mindre hage) räcker. Då har hann stått 1,5 mån allt som allt. Sen långsam igångsättning.

Fick svar på träckanalysen idag. Fjordisen (den sjukare) hade 900ägg/g av spolmask sen 100ägg/g springmask! Vad jag förstått är springmask ovanligt! Hon frågade om han har kliat sig i rumpan men inte tycker jag det! Han är importerad från sverige i mars, gått via en mindre ridskola (där det fanns även hästar från estland) sen till mig. Finnhästen hade inget alls. Även om de gått i samma hage!

Vad gäller avmaskningen då...jag har frågat flera vet. här men de säger att avmaskning har ingen betydelse för fångutveckling. MEN jag tycker att det säger sig själv att maskmed. ger obalans vilket ökar risken för fånf. Han måste ju avmaskas men ska jag ge såndär magbakterier på samma gång (Tehobakt här i finland). Räcker det några dagar före och sen efter? Han hatar dom :angel:

Om jag inte missminner mig så var det ungefär här han mätte hur många mm som hovbenet hade roterat.

hov.jpg

Det avståndet mätte min vet. med samtidigt som han mätte grader. Men han mätte nog också uppe vid hovleden och ut till hovväggen för att jämföra de två avstånd, som väl egentligen sk avara lika.

Jag har inte bilderna här, så jag minns inte riktigt, men jag har för mig att han mätte det avståndet till nästan en cm!:o Och det låter ju mycket jämfört med 4 mm... Fast det måste ju ändå vara skillnaden som avgör rotationen???:confused:

I alla fall... Min hade ca 16 graders rotation på alla fyra. Som tur var ingen sänkning. Men två olika veterinärer sa oberoende av varandra att det var något av det värsta de hade sett/hört talas om och nu 8 mdr efter är vi i gång med igångsättning.

Men sen beror det nog också på hur bra de svarar på NSAID hur bra de klarar det framdeles. Min svarade ju relativt fort på NSAID när han väl fick rätt.

Men det kan nog vara olika hur bra de svarar på olika NSAID. Första gången svarade min fint på finadyne, nästa gången inte alls. Då var det butta som hjälpte.

Marie har ni testat någon annan form för NSAID?

Bettysmatte vad skönt att det inte var värre. Dom skorna Wincent har nu ligger ju lite längre tillbaka än vanligt och för att de inte skulle trycka mot sulan gjorda hovis en sorts 'skåra' på sidan som vänder upp mot hoven, så att de skulle bli luft mellan sulan och skon. Det verkar funka, fast jag förstår det inte helt ändå, för det kommer ju skit där i stället, som borde ge tryck istället:confused:

Alexandra Hoppas det för din del också bara är lite problem med skorna. Lycka till!

KNAPP!!
Wincent mår så bra nu. Han är verkligen piggelin, full av energi och på hugget. Vill gärna jobba, jobba, jobba helst hela tiden.
Han rör sig jätte bra, med bra motor och utan minsta tecken på ömmande trots att det blir en del promenader på grusväger.:bump:

Jag har tom med flera dagar i rad glömt bort att känna på pulsen:o När jag har suttit i bilen på vägen hem från stallet har jag kommit på mig själv att "F*N!!!:devil: Nu glömde jag ta pulsen igen!", men sen 2 sekunder efter har jag ändå också kännt en liten stolthet över att ha kommit så långt att det faktiskt ens är möjligt att glömma att känna på pulsen.:angel:

Fast i går kom jag i håg det.... Och den kändes knappt! Trots att han hade gått på gräs i 45 minuter samt gått en rask promenad på lika lång tid:banana:

Vad skönt att et inte var någon förändring i hovarna!

Angående avmaskning, så var min i ett rätt så stabilt läge när han fick det, men jag gav ändå probimin några dagar före och efter för att hjälpa magen lite. Jag märkte aldrig av någon reaktion på avmaskningen, men jag tror som dig att det kan ha betydelse för fången. Har för mig att någon här i tråden har berättat om att hon fick återfall på sin häst också efter avmaskning. Så ja råder till stor försiktighet.

KNAPP!!
Wincent mår så bra nu. Han är verkligen piggelin, full av energi och på hugget. Vill gärna jobba, jobba, jobba helst hela tiden.
Han rör sig jätte bra, med bra motor och utan minsta tecken på ömmande trots att det blir en del promenader på grusväger.:bump:

Jag har tom med flera dagar i rad glömt bort att känna på pulsen:o När jag har suttit i bilen på vägen hem från stallet har jag kommit på mig själv att "F*N!!!:devil: Nu glömde jag ta pulsen igen!", men sen 2 sekunder efter har jag ändå också kännt en liten stolthet över att ha kommit så långt att det faktiskt ens är möjligt att glömma att känna på pulsen.:angel:

Fast i går kom jag i håg det.... Och den kändes knappt! Trots att han hade gått på gräs i 45 minuter samt gått en rask promenad på lika lång tid:banana:

Vad skönt!

Känner igen det där 'panik!' följt av 'duktig jag är' när man inte automatiskt känner på pulsen hela tiden utan 'glömmer bort' det. Upplevde samma sak med Lillen. Och ännu nöjdare var jag när jag INTE gick ner direkt (har ju stallet hemma) och kände när jag insåg jag glömt =)

Lite KL

Inga tecken på hovböld eller annat knas, så bara hålla en tumme det är skoningen han reagerar på. Jag är inne och gör kaffe till hovis + lärling medan hovis tillverkar ringskorna.

Mm, bara hoppas. När han fått på HF så lyfte han VF och viftade med, bra tecken. Men får se här närmsta dagarna hur det utvecklas. Han får gå kvar i sjukhage, fast har fått en ny. Den sluttar dessvärre lite, men den andra började bli så förbaskat lerig och det lär vara värre. Han hade förresten blödningar i lamellerna ffa HF, liite VF. HF har rent allmänt blivit 'konstigt', insidan växer rakare, ballarna ligger 'snett' och tja - det ser inte ut som det brukar. Fanns en liten hålvägg med. MKs skoning, fånget eller ngt annat återstår att se. Nu har han iaf 'rätt' skoning igen, dvs de/så han ska ha. Hela sulor, sidokappor, rejält traktunderstöd och rejält utlägg =)

Lillknatten hade inte minsta lilla synliga spår kvar av fång som man kunde se vid verkning, lamellerna var fina och blödningsfria, heja. Man ser ju såklart fångranden, den är rejäl, men den är hyfsat högt upp än, ett bra tag kvar tills den är nere vid 'verkningsnivå'. Han har fått sin hage minskat igen och får nu stå några dagar i 'sjukruta', han hade ju lite större sjukhage (typ 15 * 5 meter eller kanske 5* 20 meter, mitt ögonmått ni vet..) innan, men tar det säkra före det osäkra nu efter verkning. Var en hel del att verka bort.

Nu bokade jag in skoning för honom nästa gång (aj i plånboken), för sen kan vi ju sätta igång, ofattbart =) Måste bara hitta lämpliga pjuck till honom..

Har visat bilderna förut, men så här såg min haflinger ut :crazy::

Februari -09:
nebell_vf_feb.jpg

April -09:
nebell_vf_april.jpg

Det började alltså som en 15 graders rotation med sänkning också. I april var rotationen nere på 6-7 grader.

Det avståndet mätte min vet. med samtidigt som han mätte grader. Men han mätte nog också uppe vid hovleden och ut till hovväggen för att jämföra de två avstånd, som väl egentligen sk avara lika.

Jag har inte bilderna här, så jag minns inte riktigt, men jag har för mig att han mätte det avståndet till nästan en cm!:o Och det låter ju mycket jämfört med 4 mm... Fast det måste ju ändå vara skillnaden som avgör rotationen???:confused:

Du har nog rätt med hur man mäter :)
Att man jämför de två olika avstånden!

Herregud vilka bilder :crazy: , men intressant. Fick du ta med dig bilderna hem??

Jag skulle också vilja göra det faktiskt :)

hov.jpg

Om det måttet ska stämma så gäller det att vägghornet i tådelen är bearbetat i hornrörens verkliga riktning ända från kronranden mer till marknivån och hästen nyskodd/nyverkad när måttet tas.

Ju mer gammelskodd/gammelverkad, ju mera missvisande blir måttet.

Titta på bettysmatte:s inlägg kl 12:49 i dag och röntgenbilderna.

På den översta bilden har vägghornet i tådelen en "ank" liknande form, lång i tån och t.o.m. brutet hornrör i vägghornets tådel.

På den andra (nedre) bilden så är vägghornet i tådelen bearbetat i hornrörets verkliga rikting och uppvisar en normalt kort tå.

Ser man på själva hovbenets läge och främst på hovbenets läge mot kronbenet och även konsentrerar sig på själva hovleden så har det skett en klar förbättring. Doch inte så stor förbättring som från 15 graders rotation ner till 6-7 grader.

Det som här kan vara lurigt är två saker.

1. Den stora skillnaden i tåns bearbetning av vägghornet och tålägnden.

2. Den största skillnaden mellan kotbenet och kronbenet,som för dagen är mkt mer markant "upprätad" och i balans i själva kronleden.

Herregud vilka bilder :crazy: , men intressant. Fick du ta med dig bilderna hem??

Ber du om att få kopior så får du oxå det under förutsättning att det är du som är ägare till den hästen som bilderna är tagna på.

Ingen kan hindra dig från det.

Själv kräver jag alltid att först få ta del av ägarens bilder innan jag överhuvudtaget ger mig på att verka eller sko en ägares fånghäst.

Varför??? Därför att jag har inte röntgensyn,, bara bra ögon men det det räcker inte när man arbetar med en fånghäst.

Bilderna är dina, du har betalt för dem. Och alla som har digitalröntgen (och det har väl i princip alla nu) ska kunna ge dig bilderna på skiva om du ber om det. Ibland får man betala en slant för att få dem brända till skiva dock.

Jag har både bilder på skiva samt en 'röntgenbild' (sån man sätter i ljusskåp) hemma. Den ljusskåpsbilden bad jag om och fick för att visa hovslagaren, och de på skiva bad jag om och fick bara för jag ville ha dem, efter att hästen tagits bort, det var ganska intressanta bilder helt enkelt.

Har också fått kattbilder nedbrända på skiva efter att ha bett om det, för att ge till hemmaveterinären.

Så - be att få bilderna, du har rätt till det och endera kostar det gratis, eller en summa för att få dem brända. Vid exvis exportröntgen vet jag de kunnat ta några hundra för att bränna skiva, men då talar vi å andra sidan många bilder.

På den ena kliniken fick jag bilderna på en CD. Den andra mailade hem dem till mig. Så jag har alla bilderna i min dator. (Vad jag nu ska med dem till.:crazy: Jag tycker att det är svårt att se ngt egentligen av en röntgenbild även om jag vet på ett ungefär vad jag ska titta efter. eller rättare sagt det är svårt att bedöma hur pass stor förändringarna är om man jfr två bilder. Men jag kan ju alltid fråga ngn som kan se det)

Jag har insett att jag kommer ihåg fel hur han mätte.

Så lurigt med röntgenbilderna. Jag frågade veterinären på klinik nr 1 om jag kunde få med mig bilderna hem, men jag fick inte det. :crazy: Så jag antog att jag inte skulle få dem när jag var på klinik nr 2 heller.

Jag ska höra med dem när jag åker dit och röntgar igen om 2 månader :)

- kl - Lite OT men när vi ändå pratar om att få tag på röntgenbilder... Kan jag få röntgenbilder som tagit för 3 år sen på Ultuna? Finns de kvar fortfarande? I något sort journalsystem tänkte jag...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka