Sv: Fångtråd del 4
Liksom, om hästen har lika ont med smärtstillande, borde man tagit bort på en gång då, eller vad?
Hah, kan inte sluta spekulera..
Och hur mkt skillnad kan det göra att stå i box/sjukhage, det är ju inte så att hon går runt mkt direkt.
Från badkar till grind mest, några meter.
Hon rör sig och vänder i boxen med, hö till vatten osv.
Med tanke på att man rek att servera maten 'högt' (i boghöjd, inte golv), det ska vara MJUKT underlag i boxen, och det helst inte ens ska tas ut ur boxen vid mockning så kan det nog göra stor skillnad att de går till/från boxhage, går i boxhage, att hö och vatten är i varsin ände av boxen osv.
Ja, jag anser att om man inte
inom rimlig tid kan få smärtorna under kontroll till en acceptabel nivå så ska man av djurskyddsskäl ta bort. Det var precis det som hände min ponny jag hade när jag var mindre. De tre veckor de väntade var
minst en för mycket tyvärr (han var inte under min vård). Nu är det ju tack och lov inte så ofta man inte med rätt insatser och smärtis inte kan kontrollera smärtan, men om..
Min D stod ju på Ultuna för magen nu förra v, och jag bad dem kolla fånget med. De citat 'hade tittat på honom några steg i skritt, men han pulsar och är varm samt markerar lite på HF så vi ställde in honom i boxen igen'. De gjorde inte mer innan röntgen, och de ville oavsett vad de kom fram till med magen inte låta honom åka hem samma dygn, just pga fånget. Han hade inga rotationer alls som sagt.
L fick på nåde gå ur boxen på gummimattan vid mockning första månaden, 'helst inte varje dag' (han är en gris och omöjligt mocka vettigt med honom i boxen). Efter dygt en månad fick han gå 'ett par minuter' på stallgången OM han inte började pulsa eller var stapplig.
Sen fick han gå till/från boxhagen OM den var nära stallet. Och några promenader får jag inte förrän han är ute i stor hage. Så iaf här har de varit närmast rabiata med att de inte ska gå mer än
absolut nödvändigt på fötterna, och stå på MJUKT underlag.
Sen, jag har haft en som gick ute i sjukhage (ej box) på stampat jordgolv hela tiden som blev bra. Så som Forest säger - vissa blir inte bra ens om man gör allt rätt, andra blir bra trots att man gör allt fel. Det som är besvärligt med 'din' är ju att den har kraftiga symptom, och då bör man ju försöka göra 'allt rätt'.
Risken om de går omkring är att hovbenet roterar/sjunker (ytterligare). Hovbenet 'hänger' ju i luften, fäster i mjukdelar, och det är ju dessa som bli inflammerade vid fång och trasas sönder. När hästen står/går ska alltså de hålla emot hela hästens kroppsvikt som trycker nedåt på hovbenet, och där är faran med att de går omkring och med hårt underlag. (Enkelt förklarat)