Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Min häst hade också en av gångerna en liknande röntgenbild som den ni nu diskuterar. Det såg värre ut än vad det var pga väggen var konstig eftersom lamellerna var skadade.

Egentligen är det mkt märkligt att det tar så otroligt lång tid innan hästen är helt återställd. Jag vet ju detta med att hoven ska växa ut igen osv men jag hade nog aldrig kunnat föreställa mig att det skulle ta så jättelång tid! :crazy:

Om ett par dagar är det tio månader sedan min lilla häst blev sjuk. Det syns fortfarande på hovarna, även om bara lite. Och jag väntar fortfarande på att få klartecken att kunna rida henne mer som vanligt.

Vad menar du man kan göra för att hjälpa hovbenet?

Dels via verkningen då, men det jag tänkte på var ffa att stödja det. Med gips, heartbar/sko med strålstöd etc. Man försöker ge stöd 'underifrån' sas så att det inte ändrar läge än mer.

Vet inte om dom ska röntga igen, det är väl sagt att hon bara ska gå/stå en längre tid,
och se om det blir bättre. Blir hon inte nämnvärt bättre efter några månader så är det väl kört liksom.

Fast de kan ju inte låta henne gå sådär i flera månader till väl? :crazy: Då skulle jag om jag var du göra en anonym anmälan till djurskyddet faktiskt..

Hon har stått i box hela tiden, första månaden gick hon ute i paddock ibland och lös i manegen ibland, dock inte varje dag.
Paddock först när hon hade skor. När hon blev av med skor hade hon så ont så då fick hon strosa runt i manegen ist.
Nu när hon varit utan smärtstillande har hon stått ute i liten sjukruta på dagarna första 3 v, och nu övergått till en lite större sjukhage. Hon hade ett bakslag för 1-2 v sen och ville inte gå ur boxen men sen blev hon lite bättre igen.. Hoppas skorna kan hjälpa henne!

Fast hon ska absolut inte gå runt på de där hovarna. Det var lite det jag var rädd för, att de fortsatt röra på henne. Så hon kan (men behöver inte) ha värre rotationer/sänkningar nu.

Det är lång boxvila/stillastående på MJUKT underlag som gäller vid rotation, jmf med hur bettysmatte och Forest Autumns hästars konv sett ut.

Min utan rotation har inte ens han fått röra sig ens i närheten av sådär mkt. Utan 1 månad på box, 1 månad i boxhage, och nu 1 månad i liten hage. Inte ett steg promenad etc.

Vet inte vad man mer kan göra på klinik?
Vad innebär att "satsa"?

På klinik se till att hästen är adekvat smärtstillad, om man inte kan uppnå det i hemmiljö.

Med satsa menade jag att ta diagnos och konvalescens på ALLVAR och ge hästen förutsättningarna att bli bra. Just nu så känns det av det du beskriver som de rycker på axlarna, konvalescensen är uppåt väggarna, men 'går det så går det, vi får se om X månader' och så får stackarn gå och ha ont.

När det gäller verkningen tog ju hovis bort en stor del av hovväggen,
men har inte märkt nån förbättring av det, snarare tvärt om.
Hmm, specialskor alltså?

Ne, flera månader kommer hon inte gå om hon inte blir bättre, då tar dom bort henne.
De som har henne nu (nu står hon på landet) säger att hon går bättre av att stå ute för att hovarna blir kalla
och hon tycker det är skönt. Är ju på vets inrådan så är inte heller ngt jag kan göra nåt åt..
Nu står hon på nåra pellets, antar att det är sånna där havrepellets eller så, aldrig sett det förut.

Så det man borde göra enligt dig är att sätta på henne nån form av specialskor och strikt boxvila?
Inget jag kan påverka som sagt, men intressant att veta ändå :/
Jo, det är väl så som du skriver, hon är väldigt dålig, och blir hon inte bättre så tar dom bort henne.
Ingen vill väl att hon ska lida, vet är ju med hela tiden och säger till när det inte finns något hopp kvar.

Skor etc måste ju en erfaren hovslagare avgöra. Men ja, boxvila på MJUK bädd, helst sand (den kan man blöta så svalkar den med, men är ju inte alltid så lätt ordna), annars spån - de ska kunna stoppa ner tårna och avlasta, och om hon har såpass ont behöver hon ju smärtstillande.´

Veterinärer är dessvärre inte alltid så snabba med att ta upp det obekväma ämnet avlivning, och tyvärr kan inte alla veterinärer fång. Men vet ser henne alltså med täta mellanrum men tycker det är okej hon har så ont?

Jag tycker också att det verkar konstigt.
Så resonerade inte den veterinär som såg min häst när hon hade så ont.

Nä, och Lillen 'hotade' de ju med att lägga in på klinik om han inte blev mer symptomfri. Det var iofs på metacam då, men han hade mindre symptom ändå än de HZ beskriver...

Ok, kan inget om sånna specialskor, men det är ngt som hovis fixar isf vid behov?
Verkar inte kommit upp iaf.. underlaget är som det är.

Ja nu står hon på en gård där de håller på med semination så de har en vet på "gården",
samma vet som varit med från början. Det kan hända att hon inte har så stor koll på just fång, det vet
jag ingenting om. De försöker väl efter kunskap/förmåga antar jag, nu med att de testar skor och ser om det kan göra det bättre.
Eftersom hon varken har puls/värme så känner de kanske att hon är på bättringsvägen/inte har lika ont som förut.

Så det "normala" är att man tar bort hästen om den inte slutar gå fångaktigt efter 1 mån utan smärtstillande?

Alltså, jag spekulerar bara, kan som sagt inte göra något, vill bara ha info liksom,
eftersom det känns som hon gått så länge och blivit så lite bättre, hur lång tid det kan ta liksom.
Vill inte få skit för det jag skriver från nå håll, inte skriva skit lr så.. Frågar för att jag är nyfiken!

Veterinären som var ute hos oss dagen efter nyår ökade genast buttadosen. Då hade jag ändå haft en lång diskussion med honom i telefonen några dagar tidigare om faran med att ge butta till ponnyer (för att inte tala om utfodringen av en fånghäst). Hon fick ju först metacam som inte hjälpte alls och jag ville byta till butta något som han egentligen inte ville skriva ut.
Men när han så henne ha så ont så fanns det nog inte så mkt annat att göra än att öka dosen.

Nu menar jag inte att det är bra att ge mkt butta.

Om hon inte har puls/ är varm men ändå rör sig mkt/ganska dåligt så tycker jag att det verkar som om det har blivit ganska så allvarliga förändringar i hovarna. Men jag är inte veterinär. Jag tycker bara att det verkar lite konstigt.

Det finns nog inte ngn "regel" på hur man brukar göra. Alla veterinärer kan inte jättemkt om fång. Jag har haft kontakt med fem veterinärer när det gäller min fångponny som valde att få fång över jul och nyår, mkt lämpligt. Alla dessa är veterinärer som arbetar mkt med hästar. Tre av dem på hästkliniker. Jag vill nog säga att en av dem är bra på fång. Det är den veterinären som jag åker till med min ponny. Jag inser att en veterinär måste kunna många olika saker men samtidigt så tycker jag att fång verkar vara en inte alltför ovanlig sjukdom som dessutom är ganska allvarlig elelr snarare mkt allvarlig.

Mmm samma här, känner också att det är konstigt.

Bara att vänta.. blir så trött på väntan bara.
2 månader av ovisshet.. så många gånger vet ska besluta om fortsättning/stopp,
kan liksom inte planera i någonting utifall de skulle besluta att ta bort henne,
vilket det känts som hela tiden, och fortfarande känns som, tillslut.
Och inget kan jag göra för att påverka hur det blir..
:(

Vad gör de på kliniken isf?

Ger smärtstillande direkt i blodet. Så teoretiskt iom att hon står där det finns vet, så skulle det kunna göas i hemmiljö i det fall du beskriver. Men i korthet ser man till att häva hästens smärtor. Går det inte då är det tyvärr inte mkt att göra, men kan ge det ett litet tag med så stor smärtlindring som går, men det måste vända.

Så det "normala" är att man tar bort hästen om den inte slutar gå fångaktigt efter 1 mån utan smärtstillande?

Finns inte riktigt något 'normala' så när det gäller fånghästar. Däremot är det normala att se till att hästen får smärtlindring så länge den behöver. Dvs i 'ditt' fall så skulle inte smärtlindringen tagits bort.

Steg ett är att kontrollera smärtan. Steg två är att hästen ska vara hyfsat symptom fri även utan smärtlindring. Kan man aldrig uppnå steg ett är prognosen dålig, kan man aldrig uppnå steg 2 är prognosen dålig.

I 'ditt' fall så anser jag det är omöjligt att säga si eller så ang prognos, men jag tycker BEHANDLINGEN är konstig. Hästen har såpass ont utan smärtstillande att det omgående skulle ha satts in igen liksom. Jag förstår inte varför den hålls utan smärtis för. Men om man nu väljer det, så helt oavsett diagnos så är det inte förenligt med djurskyddslagen att hästen går och har ont i den omfattningen och inte får smärtlindring. Och det är det som gör ont i hjärtat på MIG, att ponnyn inte får hjälp mot smärtan.

Hela grundpelaren i fångbehandling är ju att kontrollera och häva symptom, däribland smärta. Och att inte göra det - jag begriper det inte?

Jag förstår att det måste vara jättejobbigt, tycker att det är jobbigt nog när jag kan påverka situationen och fatta alla beslut själv.

Allting kring denna sjukdom verkar ju vara ganska så knepigt.
det tycks finnas fånghästar som ägaren verkligen försöker rädda men som aldrig blir bra. Och sedan verkar det finnas de som blir bra ändå bara av sig själva utan att ngn egentligen försökt.

Veterinären som var ute hos oss dagen efter nyår ökade genast buttadosen. Då hade jag ändå haft en lång diskussion med honom i telefonen några dagar tidigare om faran med att ge butta till ponnyer (för att inte tala om utfodringen av en fånghäst). Hon fick ju först metacam som inte hjälpte alls och jag ville byta till butta något som han egentligen inte ville skriva ut.
Men när han så henne ha så ont så fanns det nog inte så mkt annat att göra än att öka dosen.

Nu menar jag inte att det är bra att ge mkt butta.

Förstår precis hur du menar, var ju lite lika för L. Buttan sattes ju ut pga magbiverkningar, och metacam sattes in. När de fick se hur han rörde sig på metacam och det inte gick att få tag i quadrisol beordrades ju buttan in igen, trots risken för magen. Minns att vet var mkt bestämd med att 'det är INTE acceptabelt att han har såpass ont', och det förvånade lite då han ju ändå inte hade så stora symptom (dvs jag i min enfald inte trodde han hade så ont, märktes ju inget i boxen)

Okej.. för hon käka ju smärtstillande i 1 månad utan att det blev så mkt bättre, var inte stor skillad mot när hon slutade äta, mest att hon blev mer deppig då. De tog bort smärtsillande just för att hon inte ömmade i sulan eller var varm, hon verkade mest ha ont i tån (och att det kunde bero på att så mkt av hovväggen var kapad).

Då är nog inget steg uppnåt, då hon gick nästan lika dåligt med smärtstillande, ville inte gå ur boxen osv. Det vill hon ju iaf nu.
Har aldrig haft en häst som "gått dåligt"/varit halt såhär länge så vet inte hur man avgör vad som är mkt smärta/inte liksom,
men verkar så himla konstigt att vet inte gör något isf :S
Menmen, ska som sagt inte spekulera mer..

Liksom, om hästen har lika ont med smärtstillande, borde man tagit bort på en gång då, eller vad?
Hah, kan inte sluta spekulera.. :(
Och hur mkt skillnad kan det göra att stå i box/sjukhage, det är ju inte så att hon går runt mkt direkt.
Från badkar till grind mest, några meter.
Hon rör sig och vänder i boxen med, hö till vatten osv.

Liksom, om hästen har lika ont med smärtstillande, borde man tagit bort på en gång då, eller vad?
Hah, kan inte sluta spekulera.. :(
Och hur mkt skillnad kan det göra att stå i box/sjukhage, det är ju inte så att hon går runt mkt direkt.
Från badkar till grind mest, några meter.
Hon rör sig och vänder i boxen med, hö till vatten osv.

Med tanke på att man rek att servera maten 'högt' (i boghöjd, inte golv), det ska vara MJUKT underlag i boxen, och det helst inte ens ska tas ut ur boxen vid mockning så kan det nog göra stor skillnad att de går till/från boxhage, går i boxhage, att hö och vatten är i varsin ände av boxen osv.

Ja, jag anser att om man inte inom rimlig tid kan få smärtorna under kontroll till en acceptabel nivå så ska man av djurskyddsskäl ta bort. Det var precis det som hände min ponny jag hade när jag var mindre. De tre veckor de väntade var minst en för mycket tyvärr (han var inte under min vård). Nu är det ju tack och lov inte så ofta man inte med rätt insatser och smärtis inte kan kontrollera smärtan, men om..

Min D stod ju på Ultuna för magen nu förra v, och jag bad dem kolla fånget med. De citat 'hade tittat på honom några steg i skritt, men han pulsar och är varm samt markerar lite på HF så vi ställde in honom i boxen igen'. De gjorde inte mer innan röntgen, och de ville oavsett vad de kom fram till med magen inte låta honom åka hem samma dygn, just pga fånget. Han hade inga rotationer alls som sagt.

L fick på nåde gå ur boxen på gummimattan vid mockning första månaden, 'helst inte varje dag' (han är en gris och omöjligt mocka vettigt med honom i boxen). Efter dygt en månad fick han gå 'ett par minuter' på stallgången OM han inte började pulsa eller var stapplig.

Sen fick han gå till/från boxhagen OM den var nära stallet. Och några promenader får jag inte förrän han är ute i stor hage. Så iaf här har de varit närmast rabiata med att de inte ska gå mer än absolut nödvändigt på fötterna, och stå på MJUKT underlag.

Sen, jag har haft en som gick ute i sjukhage (ej box) på stampat jordgolv hela tiden som blev bra. Så som Forest säger - vissa blir inte bra ens om man gör allt rätt, andra blir bra trots att man gör allt fel. Det som är besvärligt med 'din' är ju att den har kraftiga symptom, och då bör man ju försöka göra 'allt rätt'.

Risken om de går omkring är att hovbenet roterar/sjunker (ytterligare). Hovbenet 'hänger' ju i luften, fäster i mjukdelar, och det är ju dessa som bli inflammerade vid fång och trasas sönder. När hästen står/går ska alltså de hålla emot hela hästens kroppsvikt som trycker nedåt på hovbenet, och där är faran med att de går omkring och med hårt underlag. (Enkelt förklarat)

Okej.. för hon käka ju smärtstillande i 1 månad utan att det blev så mkt bättre, var inte stor skillad mot när hon slutade äta, mest att hon blev mer deppig då. De tog bort smärtsillande just för att hon inte ömmade i sulan eller var varm, hon verkade mest ha ont i tån (och att det kunde bero på att så mkt av hovväggen var kapad).

Visst kan kapningen spela in, samtidigt så den del av hoven fånghästar mest försöker avlasta är just - tån/främre delen av hoven. Dubbelslående steg innebär t ex att trakten sätts i först och sen sätter hästen i tån (så lyssnar man hör man två islag, därav 'dubbelslående'), för att skydda tån. Att ställa framhovarna framför sig, vinkla ner tån i underlaget och själva stapplandet (raka ben, vikt förskjuten bakåt) är också för att avlasta främre delen av hoven.

Ingen av mina har reagerat nämnvärt i sulan ens under akut fas. Vid strålspetsen men inte annars. Däremot var ju båda varma och hade puls initialt.

Jo precis, att ha hönät/hö på golvet, spån/torv eller inte är väl inte det som avgör om hästen klarar sig eller inte,
men när hon har så ont vill man ju bara göra allt liksom, för att underlätta.

Konstigt att veterinärer är så olika.. kommer väl aldrig förstå mig på.
Vissa har väl bara den uppfattningen att de inte skadar att röra sig lite, inte med tvång, men om de vill.
Att om de hade så ont så skulle de liksom inte gå.
Men om det har påverkan på förändringen i hoven borde de väl ändå ha koll på det?
Det är ju inte så att hästen känner "oj nu förändras det i hoven, så nu står jag still".

Fast jag menade att det nog faktiskt spelar in - och ren teoretiskt iaf kan vara avgörande - annars skulle inte de rekommendationerna vara så vedertagna och inte så himla strikta.

Varför vissa veterinärer gör som de gör är nog tyvärr omöjligt att svara på. De borde veta bättre kan man tycka, men det finns representanter för alla yrkesgrupper som borde veta bättre - eller gör saker mot bättre vetande helt enkelt, tyvärr. Så att en person är veterinär t ex gör tyvärr inte att personen alltid gör/bedömer rätt - eller ens använder den kunskap h*n faktiskt har. Detsamma gäller ju alla yrkesgrupper.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka