Sv: Fångtråd del 4
Nu är jag velig och behöver hjälp.. LÅNGT men underbart om ngn orkar läsa.
Kort historik.Frå 2003 tills 2008 köpte jag silage av en och samma bonde år från år. Han tar specifikt för häst, har vartenda år haft utmärkta värden. Protein och mineraler har fluktuerat, men aldrig proteinkvot under 6. MJ har legat ganska stilla mellan ca 6-7 MJ/kg foder och TS på ca 60%. Han tar medvetet den TS och den energin, då det visat sig vara det som är mest säljbart helt enkelt. Fodret har varit bra, enstaka balar har varit dåliga och de har utan knot bytts. Jag får foder levererat månadsvis, och betalar månadsvis. Får det hemkört och avlastat med. Alla nöjda och glada.
Sen skaffade jag kräääsna fbl vintern 2007. Kräset fbl tycker INTE om 'torrt' silage. I hans värld är 60% torrt. Jag fick med diverse trix och knep och knåp i honom 12 kg silage/dygn som max.
Dock så fick jag i slutet av säsongen av andraskörd, blött. VIPS åt fbl 17 - 18 kg. Ha tänkte jag, och specialbeställde helt enkelt BLÖTT silage till nästa säsong. Nemas problemas sa bonden.
Sen sommar 08 hamnar hästen på boxvila, jag har kvar av andraskörden sen våren och han får det. Äter 20 kg/dygn. Hösten 2008 levereras första 'posten', och hästfan vägrar äta. Orsak - för grova strån. Silaget är blött nog, men lite grövre strån än normalt. Häst vägrar äta, äter 4 kg/dygn. Vi väntar ut honom, han VÄGRAR äta. Totalvägrar. Tillslut inser jag att det här går inte, skäms som en hund men får ju avboka och tala om för bonden hur landet ligger. Köper in (mkt dyrare) silage som passar Herr Kräsen från annat ställe. Kräsen häst äter.
I år blev det trassel med att få fram från den lev, så jag får sent omsider köpa från ytterligare än. Vid det här laget är jag hjärtinnerligt LESS på silage. Får dock tag i silage som passar kräsna herrn PERFEKT. 52% TS och fina, fina strån och knallgrönt. Han äter 18 kg och alla är glada. Dock är det här silaget ÄNNU jäkla dyrare. Jag kontaktar inte gamla bonden då jag fortfarande skäms ang att jag var tvungen backa ur det specialbeställda.
Efter mkt om och men vågar jag SMSa (..
) ord bonden och fråga om halm, han ringer upp och frågar om silage, jag säger jag köpt från annat ställe för att få blött och så. Han tycker 'men att du inte hörde av dig kunde jag ju tagit blöt andraskörd åt dig?'. Jag säger som det är, att jag skämdes för mkt och inte vågade. Han tycker 'äsch, känn inte så' och tycker jag är välkommen nästa år, gärna säger jag. Han frågar om priset på det jag köpt och förfasas.
IDAG ringer bonden, och tycker 'har du köpt för hela säsongen?'. Han har tagit andraskörd och försökt få den blöt med tanke på mig. Och sitter nu på andraskörd, två olika sorter, en blötare med ca 55% TS, och en torrare med ca 58% TS, finstråigt. Ingen analys än men DEN är jag inte orolig för annat än att den ska ligga väl högt i energi för ponnyn kanske. Och undrar om jag vill köpa. Jag säger som det är att jag bokat upp för hela säsongen, men bara fått hem hälften, men är straffavgift om jag bokar av och jag måste räkna på den. Han tycker att ja gör det, och att jag kan ju få en bal och prova först att hästen äter osv.
Och här sitter jag. Och vet inte. Jag har räknat och det ÄR värt det trots straffavgiften. Det blir över 1 kr/kg billigare att köpa från bonden. Det är den stora fördelen givetvis. Nackdelen är att jag då riskerar att få högre värden än det jag har till ponnyn, och jag vet inte alls var sockeranalysen hamnar på (det vet jag med det jag har). Dessutom OM det kör ihop sig nästa år, så vet jag inte hur poppis jag är hos den stora producent jag isf avbokar med, och nästa år så måste jag vänta in andraskörd innan jag vet om bonden kan lev det jag vill ha. Kan han inte det är jag tvärkörd, då kan jag komma och leta foder i sept - lycka till.. Men fördelsmässigt så priset, att skapa en relation igen med bonden, få hem i månadsposter enkelt och bekvämt etc.
Veeeelig är bara förnamnet..