Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Senare fick jag höra av annat folk att klinik nr 1 hade äldre utrustning, kan det kanske ha något med att göra att jag inte fick med mig bilderna hem kanske...

Men, när jag röntgade kaninen förra året så fick jag inte heller med mig bilderna hem när jag frågade. Hade varit intressant att spara, hursom så kostade de ju en del.

Japp, jag vet inte när de sas 'rensar', men jag har hästar som är döda sen många år som ligger kvar i Ultunas journalsystem, påpekat att de är döda och kan tas bort, men 'så gör vi inte'. Om rtgbilder etc finns kvar vet jag inte. Men en tre år gammal röntgenbild lär med all sannolikhet finnas kvar, jag har fått ut (ej just Ultuna dock) äldre bilder än så utan minsta problem. Ofta är ju en sparad bild ovärderlig för att senare kunna jämföra med.

Jag fick mina i efterhand, mailade dit att jag ville ha dem. Men det hade inte gått så lång tid som tre år. Men du kan ju alltid fråga dem.

På den ena kliniken fick jag bilderna på en CD. Den andra mailade hem dem till mig. Så jag har alla bilderna i min dator. (Vad jag nu ska med dem till.:crazy: Jag tycker att det är svårt att se ngt egentligen av en röntgenbild även om jag vet på ett ungefär vad jag ska titta efter. eller rättare sagt det är svårt att bedöma hur pass stor förändringarna är om man jfr två bilder. Men jag kan ju alltid fråga ngn som kan se det)

jag tycker det skulle vara intressant att se skillnad på alla bilder :). Förhoppningsvis är bilderna ännu bättre när jag ska röntga hästen om två månader igen.

Motiverade de varför de inte gav ut dem, de har inte rätt att neka så utan anledning nämligen. Det de däremot kan neka är att du får 'enda kopian' (så att de inte har ngn bild kvar), men då har du rätt att 'låna' dem, t ex för att visa annan klinik. Med digital rtg kan man ju göra hur många kopior som helst dock så där är det inte ett problem.

(Vet att Ultuna innan de hade digital röntgen tillämpade just 'du får låna bilden', men det är många många år sen nu och vet inte hur de gör numera alls, brukar ju inte använda dem numera så aldrig varit aktuellt)

Om det måttet ska stämma så gäller det att vägghornet i tådelen är bearbetat i hornrörens verkliga riktning ända från kronranden mer till marknivån och hästen nyskodd/nyverkad när måttet tas.

Ju mer gammelskodd/gammelverkad, ju mera missvisande blir måttet.

Titta på bettysmatte:s inlägg kl 12:49 i dag och röntgenbilderna.

På den översta bilden har vägghornet i tådelen en "ank" liknande form, lång i tån och t.o.m. brutet hornrör i vägghornets tådel.

På den andra (nedre) bilden så är vägghornet i tådelen bearbetat i hornrörets verkliga rikting och uppvisar en normalt kort tå.

Ser man på själva hovbenets läge och främst på hovbenets läge mot kronbenet och även konsentrerar sig på själva hovleden så har det skett en klar förbättring. Doch inte så stor förbättring som från 15 graders rotation ner till 6-7 grader.

Det som här kan vara lurigt är två saker.

1. Den stora skillnaden i tåns bearbetning av vägghornet och tålägnden.

2. Den största skillnaden mellan kotbenet och kronbenet,som för dagen är mkt mer markant "upprätad" och i balans i själva kronleden.

Intressant! Vad menas med det jag har fetmarkerad?

Ser man på själva hovbenets läge och främst på hovbenets läge mot kronbenet och även konsentrerar sig på själva hovleden så har det skett en klar förbättring. Doch inte så stor förbättring som från 15 graders rotation ner till 6-7 grader.

Det är säkert helt riktigt. Även veterinären som tittade på bilderna med mig nämnde att det luras lite att hon vid röntgenbild två var verkad enligt "fångkonstens alla regler". I april var hästen helt ohalt och absolut smärtfri, även om hon ju knappast var bra inuti...:crazy:

Kliniken ville ABSOLUT att jag skulle ha bilderna med mig och hovslagaren ville se dem innan han började behandla.

Har visat bilderna förut, men så här såg min haflinger ut :crazy::

Februari -09:
nebell_vf_feb.jpg

April -09:
nebell_vf_april.jpg

Det började alltså som en 15 graders rotation med sänkning också. I april var rotationen nere på 6-7 grader.

Jag fortsätter att hänga ut mig... Har en bild till, tagen i slutet av juni, på samma hov. Hon hade hovböld, därav den "urgröpta" sulan, och hoven såg helt :devil: ut på utsidan (som synes av den "buckliga" profilen), men så här såg hon i alla fall ut inuti:

nebell_vf_juni.jpg

Kan också tillägga att hoven nog var som allra, allra fulast där i juni. Efter den sista skoningen nu i september kan man knappast se att hovarna är "sjuka".

Senast ändrad:

Kl

Till alla:
Hur lång tid har det tagit för era hästar att bli symtomfria/gå normalt?

Min favvo har haft fång i 2 månader nu,
1 månad med smärtstillande, 1 månad utan.
Hon går fortfarande väldigt stappligt/fångaktigt/kan inte vända etc,
det är inte så att hon haltar lite liksom..
Hur lång tid brukar man ge det?
Om det gått 4 månader t ex och hästen fortfarande går stappligt, finns det nåt hopp eller borde det ha blivit bättre för att det ngn gång ska bli bra?

Nu har hon ingen värme eller puls dock, är inte det konstigt?
Idag fick hon skor, får se om hon blir mindre ömfotad av det.

Vad sa Vet om bilderna o hovarna i Juni:eek:

Det ser ju ut som ngt har hänt.
Titta på den svullna kronranden o att hovväggen verkar att ha släppt igen- återfall?

När var det den var ute o skuttade på grusvägarna?

Kl

Till alla:

Om det gått 4 månader t ex och hästen fortfarande går stappligt, finns det nåt hopp eller borde det ha blivit bättre för att det ngn gång ska bli bra?

Är hon röntgad? De veterinärer jag haft till mina har inte accepterat så uttalade symptom så länge efteråt, men jag vet ju att det var lite si och så med hur den togs om hand i alla fall i början (För de som inte vet så är det INTE kritik mot TS, det är inte hennes häst och TS kan inte påverka hur hästen har det).

Så, normalt låter man det inte vara som du beskriver det utan butta i en månad, därför jag undrar hur det är med rtg etc?

Fbl blev nästan symptomfri efter 10 dagar butta. Han har fortfarande lite symptom kvar. Nu är det en månad sen insjuknande.

Ponnyn tog det en evinnerlig tid med, han åt ju först butta i, 5 - 6 veckor, fick sen gips på framhovarna - och så fick jag ner sockret i foderstaten - DÅ vände det. Sen gick det fort och vid förra besöket (ca en mån sen) var han nästan helt symptomfri, tog nåt enstaka försiktigt steg bara. Han insjuknade helgen efter midsommar. Så för honom tog det ju över 2 månader att bli symptomfri utan 'hjälp'. Idag verkades han, och sett något enstaka 'stappelsteg' sen dess, men jag var förvarnad om att det kunde bli så.

Ingen av mina har dock rotation/sänkning.

Ja hon är röntgad, vet inga exakta grader men det var kraftig rotation på båda fram, lite mer på den ena än andra.
Oj, gips, det har jag aldrig hört talas om. Varför gör man så?
Tycker det är så konstigt, att hon varken har puls eller värme, ömmar inte i sulan.

Hovväggen kapades rejält för kanske 1½ månad sen, men hon kan ju inte va såååå öm av det,
nu har ju den hunnit växa en del.

Till alla:

Jag har redan lyckats förtränga en hel del om hur det var, tur det på sitt sätt.

Men min ponny åt butta ganska länge, lite till och från, några veckor ungefär.
Hon var mkt dålig de första två-tre veckorna, låg ner mkt, stapplade, vände dåligt osv. Sedan ökade veterinären dosen och då blev hon snabbt mkt bättre. Då var det mer ungefär som att hon haltade lite.

Om det finns hopp eller inte har jag inte ngn aning om/vill inte uttala mig om.
Men det verkar ju ganska så jobbigt i alla fall. Jag antar att det beror lite på hur hon behandlas. Hon blir kanske bättre med skor på? Min blev det.
Jag skulle tro att antingen har hon ganska stora förändringar i hovarna eller också så har det akuta anfallet/stadiet inte slutat, fast då borde hon kanske haft puls. Jag hoppas att hon blir bättre.

Jag är väl medveten om det som AW skriver och detta är inte ngn kritik mot HZ.

men om det hade varit min ponny så hade jag inte bara låtit den gå så. Jag får nästan intrycket av att det är så det är. Jättejobbig situation när det inte är ens egen häst - jobbigt nog när man är hästägare.

Ang gips så är det varken något 'man gör' eller 'inte gör' så, utan det är väldigt individuellt. Min fick gips av två anledningar - att stötta sula och i förlängningen hovben, och för att 'hålla ihop' hoven (svårt komma på bättre ord). Vissa här på Buke skrek i högan sky ang att gipsa, men för MIN lilla var det rena drömmen för honom, han blev enormt mycket bekvämare direkt med gipset.

Om det var kraftiga rotationer - gjordes ingenting för att hjälpa hovbenet? Risken är ju annars att en rotation fortsätter tyvärr - när ska man röntga igen? Hur har konv sett ut? (Strikt box, hage, promenader, foderstat och så).

Tyvärr finns ju alltid de hästar som helt enkelt inte svarar, de man inte kan rädda. Jag säger inte att din favvo är en sådan, däremot låter det som om den inte riktigt fått eller får optimal hjälp. Och att låta den gå som den gör är inte okej tyvärr, det strider mot djurskyddet om inte annat.

Men omöjligt på nätet säga om det är för tidigt sätta ut smärtlindringen, om det beror på att den inte får den hjälp och stöd för hovbenet den behöver, eller om den helt enkelt tyvärr är en av de som man inte kan rädda. Har det övht diskuterats att ställa på klinik?

Två månader är 'ingenting' för en fånghäst med rotationer - samtidigt är en månad obehandlad med de smärtor du beskriver en evighet. Så de bör nog ta och bestämma sig för att satsa eller ge upp tycker jag.

Vad sa Vet om bilderna o hovarna i Juni:eek:

Det ser ju ut som ngt har hänt.
Titta på den svullna kronranden o att hovväggen verkar att ha släppt igen- återfall?

När var det den var ute o skuttade på grusvägarna?

OT, men jag måste säga att jag är nästan imponerad av din förmåga att hitta något negativt att säga i varenda sammanhang som finns?

Kl

Till alla:

Min häst fick metacam i 10 dagar har jag för mig (inget jag kan svära på, har det uppskrivet någonstans dock). Blev snabbt bättre, vände bra redan efter någon vecka. Kunde gå rätt bra ganska fort

Att det INTE hade blivit värre alls, bara att grader var svåra att mäta pga att hoven var ojämn på utsidan. Hon mådde hur bra som helst, förutom hovbölden. Så, nej, något återfall hade hon inte då, och har heller inte haft. Inte heller har hovslagaren hittat något återfall, så det stämmer helt enkelt inte!

Hon har INTE varit ute och "skuttat" på grusväg. I april, på vets inrådan, eftersom vi inte hade någon bra boxhage fick hon ta några (med betoning på några = ett fåtal) promenader vid hand på en skogsväg. De promenaderna var ca 15 min långa. Resten av dygnet stod hon på boxvila.

För övrigt är det här samma hov i mitten av juli, dvs ca 3 veckor efter röntgenbilden. Den var inte alls snygg där, men jag tror knappast uppseendeväckande för en fånghov med kraftig rotation...
P7070003-1.jpg

Vad menar du man kan göra för att hjälpa hovbenet?
Vet inte om dom ska röntga igen, det är väl sagt att hon bara ska gå/stå en längre tid,
och se om det blir bättre. Blir hon inte nämnvärt bättre efter några månader så är det väl kört liksom.

Ätit hö, lite äpplen, mineraler, betfor till smärtillande första månaden.
Hon har stått i box hela tiden, första månaden gick hon ute i paddock ibland och lös i manegen ibland, dock inte varje dag.
Paddock först när hon hade skor. När hon blev av med skor hade hon så ont så då fick hon strosa runt i manegen ist.
Nu när hon varit utan smärtstillande har hon stått ute i liten sjukruta på dagarna första 3 v, och nu övergått till en lite större sjukhage. Hon hade ett bakslag för 1-2 v sen och ville inte gå ur boxen men sen blev hon lite bättre igen.. Hoppas skorna kan hjälpa henne!

Vet inte vad man mer kan göra på klinik?
Vad innebär att "satsa"?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka