Sv: Fångtråd del 4
Jo, känner igen det där, det bästa för hästarna - men sällan det bästa/billigaste/enklaste för en själv.
Förr när jag hade 2 hästar men kunde köpa BILLIGT (1 kr/kg) storbalssilage i 250 kg:s bal köpte jag också storbal, och kastade det som de inte hann äta upp på en vecka vintertid. Men de kunde äta fritt så det gick ju iaf lite mer/dag. Nu skulle det ju bli i 'bästa' fall att jag fick kasta 325 kg av en 500 kgs bal (tyngre bal iom mer vatten) varje vecka och det raderar ut vinsten.
Nej, han är inte speciellt förtjust i salt heller. Han äter lite för lite från saltstenen så jag har försökt ge salt i maten flera svängar. Om det bara är liiiite salt går det bra, men minsta det blir salt smak så nej. Salta grovfodret har han lite mer acceptans för dock, så på somrarna när de ätit hö har hans balar saltats lite extra, och vi löst saltbehovet hyfsat så. Silage har jag inte provat salta, fast det skulle jag ju kunna prova.
Men han är ju som sagt rejält 'pipig' med mat. Vill ha så nära konserverat gräs som möjligt, och kraftfoderväg så torrt, icke-pelleterat helst. I första hand rent spannmål, i andra hand musli. Pellets, blöt mat, torrare hösilage, hö etc äter han ju också av (med några undantag) - men då äter han för lite jmf mot behovet.
Han och ponnyn borde 'byta smak', det skulle bli underbart perfekt. Tänk dig en LÄTTfödd ponny som är KRÄSEN och bara äter lite om maten inte är 'enligt hans smak'. Och en SVÅRfödd herre som äter ALLT med kommentaren 'jättegott det här, mera'
Halleluja vad enkelt det skulle vara
I teorin och tidigare har det ju dock inte varit jättesvårt. Utan hitta så 'smakligt' silage som möjligt, trycka i honom så mkt han äter av det, och täppa glappet med kornkross samt lämplig musli. Liiite betfor för att blanda mineraler i, och lite olja för MJ, och så blanda väl. Dock så blir det ju dyrare med säg 12 kg silage och 3 kg kraftfoder, än om man kan få i honom 16 kg silage och 1 kg kraftfoder. Även om det kostar mer per kilo för silaget han äter mer av så är det långt billigare än kraftfodret.
Däremot om/när han nobbar det 'dyra' silaget, då blir det extradyrt. Som förra året, lite för stor del av silaget avvekt från analysTS. Dvs min plan att han skulle äta 15 kg silage och 1 kg kraft = x kr/månad kraschade då han åt 12 kg silage och 3 kg kraft = X+Y kr. Dvs jag kunde lika gärna gett det billigare silaget jag visste han 'bara' skulle äta 12 kg av.
I år så med HorseHaget fungerar ju planen, TS ligger jämnt och lågt och han äter 16 - 18 kg silage och alla är glada. Däremot så iom fånget och sen även magsåret är det ju plötsligt ett extrastort problem med kraftfoder (och dyrare än förr) då jag inte riktigt kan ge det kraftfoder jag vet han äter och vill ha. Dvs det är i år eg viktigare än någonsin att ha ett silage han 'äter ordentligt' av.
Byter jag till bondens silage och D äter 12 kg av det säg, så måste jag inte bara ta kostnaden för 3 kg kraft, jag måste hitta en SORT som passar och han äter.. hoho
Men ska sätta mig och kolla, räkna och räkna lite mer idag och se vad det finns för alternativ man kan tänka sig och hur stor skillnad det exakt blir mellan dem.