Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Visst vågar du det, det är ju ingen som tvingar mig. Men småbalssilage, och med TS och värden som passar, då blir det - mer eller mindre dyrt.

Fbl tycker inte om sött ;) Men nej det hjälper inte blöta/blanda

Ja småbal hade jag också velat ha, nu kör jag med storbal, drygt och otympligt, men billigare . Men får väga för och nackdelar. Som student får jag göra det bästa av situationen, och oftast blir det aldrig åt det enklare hållet för MIG , men oftast bästa hållet för HÄSTARNA. som vanligt.. :cool:

Jo, känner igen det där, det bästa för hästarna - men sällan det bästa/billigaste/enklaste för en själv.

Förr när jag hade 2 hästar men kunde köpa BILLIGT (1 kr/kg) storbalssilage i 250 kg:s bal köpte jag också storbal, och kastade det som de inte hann äta upp på en vecka vintertid. Men de kunde äta fritt så det gick ju iaf lite mer/dag. Nu skulle det ju bli i 'bästa' fall att jag fick kasta 325 kg av en 500 kgs bal (tyngre bal iom mer vatten) varje vecka och det raderar ut vinsten.

Nej, han är inte speciellt förtjust i salt heller. Han äter lite för lite från saltstenen så jag har försökt ge salt i maten flera svängar. Om det bara är liiiite salt går det bra, men minsta det blir salt smak så nej. Salta grovfodret har han lite mer acceptans för dock, så på somrarna när de ätit hö har hans balar saltats lite extra, och vi löst saltbehovet hyfsat så. Silage har jag inte provat salta, fast det skulle jag ju kunna prova.

Men han är ju som sagt rejält 'pipig' med mat. Vill ha så nära konserverat gräs som möjligt, och kraftfoderväg så torrt, icke-pelleterat helst. I första hand rent spannmål, i andra hand musli. Pellets, blöt mat, torrare hösilage, hö etc äter han ju också av (med några undantag) - men då äter han för lite jmf mot behovet.

Han och ponnyn borde 'byta smak', det skulle bli underbart perfekt. Tänk dig en LÄTTfödd ponny som är KRÄSEN och bara äter lite om maten inte är 'enligt hans smak'. Och en SVÅRfödd herre som äter ALLT med kommentaren 'jättegott det här, mera' :devil: Halleluja vad enkelt det skulle vara ;)

I teorin och tidigare har det ju dock inte varit jättesvårt. Utan hitta så 'smakligt' silage som möjligt, trycka i honom så mkt han äter av det, och täppa glappet med kornkross samt lämplig musli. Liiite betfor för att blanda mineraler i, och lite olja för MJ, och så blanda väl. Dock så blir det ju dyrare med säg 12 kg silage och 3 kg kraftfoder, än om man kan få i honom 16 kg silage och 1 kg kraftfoder. Även om det kostar mer per kilo för silaget han äter mer av så är det långt billigare än kraftfodret.

Däremot om/när han nobbar det 'dyra' silaget, då blir det extradyrt. Som förra året, lite för stor del av silaget avvekt från analysTS. Dvs min plan att han skulle äta 15 kg silage och 1 kg kraft = x kr/månad kraschade då han åt 12 kg silage och 3 kg kraft = X+Y kr. Dvs jag kunde lika gärna gett det billigare silaget jag visste han 'bara' skulle äta 12 kg av.

I år så med HorseHaget fungerar ju planen, TS ligger jämnt och lågt och han äter 16 - 18 kg silage och alla är glada. Däremot så iom fånget och sen även magsåret är det ju plötsligt ett extrastort problem med kraftfoder (och dyrare än förr) då jag inte riktigt kan ge det kraftfoder jag vet han äter och vill ha. Dvs det är i år eg viktigare än någonsin att ha ett silage han 'äter ordentligt' av.

Byter jag till bondens silage och D äter 12 kg av det säg, så måste jag inte bara ta kostnaden för 3 kg kraft, jag måste hitta en SORT som passar och han äter.. hoho ;)

Men ska sätta mig och kolla, räkna och räkna lite mer idag och se vad det finns för alternativ man kan tänka sig och hur stor skillnad det exakt blir mellan dem.

Jäkla krångelhäst du har!

"Byta smak" på hästarna hade verkligen varit det mest ultimata! Du får ta upp det på nästa stallmöte!

Mm jag är något orolig över att jag kommer få kasta en del hösilage jag med, men jag får hoppas att två av hästarna (som kommer få fri tillgång) kommer äta MKT. Nordisen (fånghästen) kommer få 9-10 kg / dag, förhoppnignsvis kommer jag inte behöva slänga så mycket silage *håller tummarna eftersom jag inte har så mycket plats att slänga det på*

Jag har kommit underfund med att om nordisen kan äta silaget utan att bli dålig, så kommer jag bara utöver silaget behöva ge 60 gram mineralpellets varje dag, sen är hela hans behov täckt! Nästa fundering då är vad jag ska ge han i krubban som krubbskrammel. Svårt det där (om än ett trevligt problem trots allt!). 4 mg för mkt energi, men med mer promenader så löser det sig också.

Nu ska jag fråga en HELT annan sak, men hör iaf inom ämnet. Har som sagt 2 fångisar nu som står på vila. Börjar bli frustrerade båda två.:devil: Funderade och funderade vad jag ska hitta på för att höja motivationen. KLICKER! :idea: men vad använder man för godis åt fångisar?? funkar nog inte lika bra med klappar/kliande och sånt.

I det akuta skedet ska de naturligtvis inte ha nåt men sen om en tid... Äter endast linfrö, vit, jäst och loppfrön nu. Morötter innehåller för mycket socker, knäcke spannmål, färdig havrefritt pellets har jag - går det? om jag tränar lite varje dag kanske de får i sig 20 korn.. Tror det skulle vara en bra sak att få dom att använda hjärnan lite, inte bara terrorisera matte i brist på saker att göra...

Melassfri lucern, är det bara nån pellets åt gången så är inte jag orolig ge torrt det iaf, iom ingen melass så faller de sönder fort.

Annars har jag ett godis som är hyfsat säkert faktiskt. Melassfritt, lucernbaserat. Lite spannmål i dock, men ger man bara lite tror jag inte det är fara när akuta fasen är över.

Alfalfa, korn, soja, vete, vetekli och torkade örter. Analysgaranti: Protein 16,5%, vatten 11,0%, råfett 3,0%, aska 4,5%, växttråd 9,0%, kalcium 0,5%, fosfor 0,3%

Jag ger sällan godis men so far det lilla de fått har de fått just melassfria lucernpellets. Senare kommer de få av det jag skrev om, vilket är det godis de normalt får, i minimal mängd även normalt dock.

(Finna i bananvariant, morotsvariant, äppelvariant och skogsbärsvariant med, men inte kollat innehållsförteckningen på dem, utan bara örtvarianten jag ger. Hästarna är galna i det, antagligen för örterna)

Senast ändrad:

Min lilla häst frös idag när jag tog in henne. Hon har aldrig frusit förut. Det har regnat hela dagen och hon har varit ute mellan ca 8 och 15 i hage med kort gräs med munkorgen på. Hon skakade i hela bakdelen.

Hur ska jag tänka nu? Får hon för lite mat? Jag inser att jag egentligen borde ta in henne tidigare men jag undrar om jag kommer att lyckas med det på vardagarna. De brukar stå inne mellan 15 och 18/19 och sedan vara ute ett tag till. Jag trodde att hon fick i sig tillräckligt i hagen ändå. Jag kan öppna hagen lite så att gräset blir längre. Eller ta av munkorgen. Men då måste hon ibland gå utan den hela tiden.

Någon som vill diskutera detta med mig? Det finns väl inget rätt svar. Detta är typiskt ett sådant tillfälle då jag skulle velat ha en instruktionsbok för fånghästägare.

Min lilla häst frös idag när jag tog in henne. Hon har aldrig frusit förut. Det har regnat hela dagen och hon har varit ute mellan ca 8 och 15 i hage med kort gräs med munkorgen på. Hon skakade i hela bakdelen.

Hur ska jag tänka nu? Får hon för lite mat? Jag inser att jag egentligen borde ta in henne tidigare men jag undrar om jag kommer att lyckas med det på vardagarna. De brukar stå inne mellan 15 och 18/19 och sedan vara ute ett tag till. Jag trodde att hon fick i sig tillräckligt i hagen ändå. Jag kan öppna hagen lite så att gräset blir längre. Eller ta av munkorgen. Men då måste hon ibland gå utan den hela tiden.

Någon som vill diskutera detta med mig? Det finns väl inget rätt svar. Detta är typiskt ett sådant tillfälle då jag skulle velat ha en instruktionsbok för fånghästägare.
Det fanns med i prognosen att det skulle regna idag, så regntäcke på.;)
det är ju bra att den gör av med energi- tillför inte mer då:crazy:

När den är smal- ha regntäcke på istället för att ge mer mat. Du kommer att ge den mer än vad den gör av med o den kommer att skak..oavsett.

Är den inte fångbenägen o normalviktig så kan man visst ge den lite mer hö/ halm.

Senast ändrad:

Hon hade säkert frusit mindre om hon haft mer att äta/kunnat äta mer, men med tanke på hur läget är så jag skulle lägga på ett regntäcke istället för att öka maten.

och till axel

Tack för svar.
Jag är inte så glad för att använda täcken egentligen. Hon brukar bara ha sitt regntäcke på om jag vet att det ska ösregna och jag har ont om tid innan jag ska rida.

Men jag får väl kanske ta fram det ändå :crazy:

Det känns för riskabelt att öka mer på gräset. Alternativet är klart att göra hagen mindre och ge henne hö/halm ute. Men hon kommer nog inte att rör det förrän vartenda grässtrå med rötter och allt är försvunnet. Jag vågar inte göra det.

Jag har ett melassfritt lucern, bara det att stoet avskyr lucern:angel: ska kolla innehållsförteckningen på färdigfodret.

Skulle vara kul att ha nåt projekt nu när jag inte får rida på flera månader:mad: lära lilla surtanten lite trick.. hon är väldigt lättlärd så jag tror inte att det blir nåt problem att jobba för lite gott.

Vad är det att diskutera??? Som jag förstår det så har du en fånghäst,, frågan är om det är foderrelaterat fång??

Om en häst som en gång drabbats av foderrelaterad fång ska få ett återfall genom att "hålla sig varm" genom fri tillgång på naturligt stråfoder eller slippa ett nytt anfall genom att "onaturligt" antingen befinna sig i box när prognoserna "lovar regn" eller lika onaturligt täckas med täcke och fortfarande naturligt vistas ute med "onaturlig munkorg" tvistar dom lärde.

Personligen så tror jag att det är mkt lättare att förebygga förfrysning än ett ytterligare foder relaterad fång anfall.

Det är i alla fall min ringa erfarenhet.

Det mest makalösa med denna tråd är att den som anser sig bäst på foderanalys även av ngn oförklarlig anledning verkar ha flest fånghästar.

Jag får inte ihop resonemanget..

Får jag ställa en förmodligen dum fråga,, har dina hästar när dom är ute tillgång till vind och regnskydd??

Vad är det att diskutera??? Som jag förstår det så har du en fånghäst,, frågan är om det är foderrelaterat fång??

Om en häst som en gång drabbats av foderrelaterad fång ska få ett återfall genom att "hålla sig varm" genom fri tillgång på naturligt stråfoder eller slippa ett nytt anfall genom att "onaturligt" antingen befinna sig i box när prognoserna "lovar regn" eller lika onaturligt täckas med täcke och fortfarande naturligt vistas ute med "onaturlig munkorg" tvistar dom lärde.

Personligen så tror jag att det är mkt lättare att förebygga förfrysning än ett ytterligare foder relaterad fång anfall.

Det är i alla fall min ringa erfarenhet.

Det mest makalösa med denna tråd är att den som anser sig bäst på foderanalys även av ngn oförklarlig anledning verkar ha flest fånghästar.

Jag får inte ihop resonemanget..

Får jag ställa en förmodligen dum fråga,, har dina hästar när dom är ute tillgång till vind och regnskydd??

Du är alltid lika vänlig i dina svar :mad:.
Men så har du också läst mitt inlägg ..........

Men jag antar att även du är medveten om att det är ganska svårt att med säkerhet kunna avgöra vad som utlöser ett specifikt fånganfall.
Min bedömning som inte behöver stämma är att min ponny var insulinresistent och därmed extra mottaglig för fångframkallande faktorer. Du kan kalla det vad du vill. Jag vet inte själv.

Men jag har läst tillräckligt mkt om insulinresistens för att veta att insulinkänsligheten kommer tillbaka om hästen bantas. Därför antar jag att hon inte är lika utsatt länge.

Min undran är nog snarare hur pass farligt man kan anta att gräset är just nu och till dess att det försvinner. Sedan inser jag naturligtvis att munkorg är lika onaturligt eller mer än ett täcke.

Jag vet inte varför du svarar i en makalös tråd.
Men jag kan inte låta bli att undra över vem du syftar på. Jag anser inte att jag är bäst på foderanalyser och har dessutom bara en fånghäst.
Jag vet inte så många i den här tråden som har fler än en fånghäst.

Ja det var en dum fråga.

Senast ändrad:

Jag röstar också på täcke i stället för mer mat, även om jag knappast heller är en täckesfantast... Mina hästar äger två täcken var, ett regntäcke och ett fleecetäcke. Fleecetäckena är i princip oanvända. De köpte jag bara ut-i-fall-att de skulle bli sjuka/åka transport när det är kallt. Regntäckena har jag haft i några år, men också de bara använda ett fåtal gånger. Hästarna gillar inte dem heller, men jag antar att de kan vänja sig vid täcke likaväl som de kan vänja sig vid annat "otrevligt"...

Jag håller med dig. Det blir nog bäst och lugnast med regntäcket, det är nog ett hösttäcke egentligen för det har ett tunnare foder.

och till axel

Tack för svar.
Jag är inte så glad för att använda täcken egentligen. Hon brukar bara ha sitt regntäcke på om jag vet att det ska ösregna och jag har ont om tid innan jag ska rida.

Men jag får väl kanske ta fram det ändå :crazy:

Det känns för riskabelt att öka mer på gräset. Alternativet är klart att göra hagen mindre och ge henne hö/halm ute. Men hon kommer nog inte att rör det förrän vartenda grässtrå med rötter och allt är försvunnet. Jag vågar inte göra det.

Förstår precis hur du menar, jag är ju lika med Lillen, han har täcke enbart i pissväder. Han har ett enda eget täcke, ett ofodrat regntäcke (förutom eksemtäcket då). Men när han står i sjukruta nu t ex, så då får han ha täcke om det är risk för regn (inte hänt än). Känns helt enkelt som minst dåliga alternativet, även om det inte känns bra. Bästa var ju som han hade innan i sjukhagen - möjlighet gå in under tak.

Men jag kan inte låta bli att undra över vem du syftar på. Jag anser inte att jag är bäst på foderanalyser och har dessutom bara en fånghäst.
Jag vet inte så många i den här tråden som har fler än en fånghäst.

Ja det var en dum fråga.

Jag kan själv inte låta bli att undra över varför du tar åt dig.. Läser du innan du skriver så borde väl du förstå att att det inte va syftat till dig, och åjo,, det finns "bestämda" svar i denna tråd hur man ska fodra sin fånghäst, trots att man själv har mer än en fånghäst orsakat av foder relaterad fång.

Har man "lyckats" mer än en gång att orsaka foder relaterad fång, samtidigt som man i skrift till andra användare ger sina "bestämda" råd,, vem skulle du i så fall anse tillbringa dig en högre kunskap i ämnet??

Se mig inte som otrevlig för jag har bara otur att uppfattas som dominerande i skrift,,

Jag ställde en fråga i slutet av mitt inlägg som om du svarar på den kommer leda mig till större kunskap.

Min fråga va: Får jag ställa en förmodligen dum fråga,, har dina hästar när dom är ute tillgång till vind och regnskydd??

Peronligen så tror jag att svaret finns i denna dumma fråga som du undviker att svara på.

kram.:p

- kl -
Hur är det med att ha fånghästar på lösdrift? Med vindskydd och mat ;)

Jag funderar, min shettis vill helst inte gå in på kvällarna. Eller rättare sagt, hon går in och äter sin mat sen vill hon helst ut. Så jag har fått säkra hennes dörr lite extra. Araben som är hennes sällskap på nätterna mår egentligen bäst av att gå ute dygnet runt då hon annars lätt bli stel. Är det helt tokigt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka