Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Jag kan själv inte låta bli att undra över varför du tar åt dig.. Läser du innan du skriver så borde väl du förstå att att det inte va syftat till dig, och åjo,, det finns "bestämda" svar i denna tråd hur man ska fodra sin fånghäst, trots att man själv har mer än en fånghäst orsakat av foder relaterad fång.

Jag ställde en fråga i slutet av mitt inlägg som om du svarar på den kommer leda mig till större kunskap.

Min fråga va: Får jag ställa en förmodligen dum fråga,, har dina hästar när dom är ute tillgång till vind och regnskydd??

Peronligen så tror jag att svaret finns i denna dumma fråga som du undviker att svara på.

Jag vill inte påstå att jag tog åt mig även om jag har ganska så bestämda åsikter om hur jag ska fodra min fånghäst. Men det var inte utfodring av fånghästar som du nämnde, fast det är ju en fångtråd förstås.:confused:

Jag antar att du menar att om hon kan gå i lä och bort från regnet så fryser hon inte. Vi har inte ngt "riktigt" vindskydd till hästarna men däremot mkt naturligt skydd av buskar, träd, stengärden (ej naturligt), omväxlande natur osv. Nu går hon däremot i en begränsad del av hagen. Men hon har aldrig frusit tidigare i denna hage. Skillnaden nu mot tidigare är att hon har minskat många kilo i vikt och att hon inte kan äta så mkt i hagen för att hålla sig varm.

Jag är väl medveten om att det inte behövs så mkt mat för att hon ska bli varm. Jag har inte heller några planer på att ge henne mer energi än hon behöver. Jag är väl medveten om att hon fick fång för att hon fortfarande var för tjock. Nu är hon inte det och ska inte bli det igen.

Men att låta henne stå inne bara för att det ev ska bli regn senare under dagen verkar inte vara ngt det bästa alternativet.

Du o ngn till:grin: får nog vänja er vid att de fryser lättare utan lager av.. späck:angel:

De skaffar som regel även mer päls av samma anledning.
De behöver ridas o få upp värmen dagligen o få ner.. insulinet.

Du o ngn till:grin: får nog vänja er vid att de fryser lättare utan lager av.. späck:angel:

De skaffar som regel även mer päls av samma anledning.
De behöver ridas o få upp värmen dagligen o få ner.. insulinet.

Det är just det jag undrar över, bristen på extra isolering!:)

Jag hade gärna ridit henne mer än de korta skrittpass vi nu tar. Men väntar fortfarande på klartecken från veterinären. Vi ska åka till kliniken om ngn månad när hovarna har vuxit lite till.

Jag är väl medveten om att insulinkänsligheten förbättras av motion. Därav promenaderna i början av sommaren! ;)

halm torkar MYCKET saktare än hö och under helt andra väderförhållanden så höet kan vara helt ok men ej halmen! du ska kassera allt, även det som ser friskt ut eller snarast ta analys. det är ju inte bondens fel kanske så resultatet bör väl presenteras försiktigt men hästar är ooootroligt känsliga för mögel!!!!

halm torkar MYCKET saktare än hö och behöver annat torkväder så höet kan vara helt ok men inte den tjockare halmen. släng allt eller ta analys för hästar är ooootroligt känsliga för mögel!

- kl -
Hur är det med att ha fånghästar på lösdrift? Med vindskydd och mat ;)

Jag funderar, min shettis vill helst inte gå in på kvällarna. Eller rättare sagt, hon går in och äter sin mat sen vill hon helst ut. Så jag har fått säkra hennes dörr lite extra. Araben som är hennes sällskap på nätterna mår egentligen bäst av att gå ute dygnet runt då hon annars lätt bli stel. Är det helt tokigt?

Det tycker jag inte, sålänge de är symptomfria osv såklart (bäst att förtydliga så det inte blir liv på någon annan i tråden). Rörelsen borde vara av godo för att kontrollera vikten med, det går ju åt mer kalorier att strosa runt än att stå inne, och mer kalorier för att hålla värmen jmf med att stå i varmstall om det är det man har.

Jag skulle gärna ha mina på lösdrift om jag hade möjlighet, men givetvis (bäst förtydliga igen) med fasta givor och inte fri tillgång då, för att kontrollera vikten.

Exakt, med fasta givor. Bantisarna i egen hage och de som behöver äta mer i egen hage;) Och sen får de två mål mat/dag ändå med "kraftfoder" (lusern, K.P. och/eller sojamjöl, mineraler m.m.). Och vindskjul och om det behövs så täckas givetvis. Fast min shettis är klippt men brukar ändå inte vilja ha täcke på sig!

En sak till som är bättre sen den blivit smal är att den kommer att förbruka mer energi för att hålla värmen:banana:

Jag klipper min o täckar.... lagom.

Vill tillägga att min erfarenhet är att ston har mer underhudsfett o således fryser mindre lätt.
Förr sa man även att ston var mer fångbenägna just av förmågan att samla på sig nödreserver- till fölet, som aldrig kommer.:angel:

Fast å andra sidan har kastrater oxå lättare att lägga på sig, men kanske inte lika mkt underhudsfett, utan bara ..fett.

Hästar som inte är i avel behöver röra sig mer o äta mindre.

- kl -
Hur är det med att ha fånghästar på lösdrift? Med vindskydd och mat ;)

Jag funderar, min shettis vill helst inte gå in på kvällarna. Eller rättare sagt, hon går in och äter sin mat sen vill hon helst ut. Så jag har fått säkra hennes dörr lite extra. Araben som är hennes sällskap på nätterna mår egentligen bäst av att gå ute dygnet runt då hon annars lätt bli stel. Är det helt tokigt?

Jag har ju mina hästar på lösdrift.
Fånghästen får tyvärr gå i en egen del just för att jag inte löst problemet hur jag ska kunna låta honom och den andra gå ihop. Han behöver lite mat, hon behöver mkt mat. :crazy:

Annars har det fungerat bra, tycker inte det är svårare att ha en fånghäst på lösdrift än att ha en icke-fånghäst på lösdrift.

Ahh...hovis va ut idag! en häst är okej. Fjordisen kommenterade han att han hade varma hovar, mest i kronranden. Kände och kände...kanske liite varmare än förr. Men sen kände jag puls igen. :crazy: Igår kändes ingen puls. Detta var alltså efter att hovisen verkat hovarna + satt på skor. Han gick inte konstigt, den lilla biten till hovslagaren. Sen efter hovis va klar var hovarna kallare igen. Kan avverkningen ge såna reaktioner?? jag som tänkte börja släppa ut honom i hage:( Min vet. på kliniken sa (förra veckan då vi var på röntgen med honom) att om han får mera symptom så ska jag ge värkmed. i några dagar och sen se igen.

Ända som har ändrat med honom nu är att han gått från 6 kg hö till 7 kg. Men kan det ge en återfall?? dessutom när man väger så blir det ju inte exakt varje gång, så ibland har han säkert fått 6,5 kg ist för 6. har dessutom fått "magmedel" under tiden. Tycker att det är så kallt ute nu på nätterna att de 2 kg han får till natten inte räcker långt. Han får halm också men han bara grisar runt med det...

Suck. Är det här fånglivet? ett enda kaos? :confused:

Vanligt med lite reaktion kring skoning/verkning ja. Jag har iaf 'varnats' för det, och det har rekommenderats att INTE ge större hage och verka samtidigt t ex. Jag ställde min Lilla som gick i sjukhage i boxhage igen nu efter verkningen, just ifall han skulle reagera. Liten reaktion blev det, lite tassigt något steg här och där, och en aning ljumma fossingar (inte varma och ingen puls)

Men att låta henne stå inne bara för att det ev ska bli regn senare under dagen verkar inte vara ngt det bästa alternativet.

Där är vi helt överrens!!! Det bästa alternativet vore väl en så enkel sak som att sätta upp ett riktigt vindskydd (onaturligt)
med tak och väggar och bara låta den sydliga sidan vara öppen.

Sedan behöver du inte oroa dig mer och dokturera till meterolog.

Väljer hästen efter detta att i stället för att gå in i vindskjulet utan stå kvar ute i regnet, ja då kan du inte göra så mkt mera åt det. Du har i alla fall erbjudit en valmöjlighet.;)

okej. det där med 2 grejer samtidigt har jag hört förr! vad det du som sa det? han står fortf i boxhagen. Släpper ut den andra efter några dagar OM hon är ok. Ska jag ge värkmed. eller är det "onödigt".

Tyvärr måste jag även avmaska då han hade både spol och springmask!:cool: Det är väl bäst att vänta nu några dagar om han blir ok, sen avmaska, avvakta några dagar, släppa i hage om han ännu då är ok. Suck...

Jag har skrivit det förr i tråden, men det har andra med.

Jag tänkte släppa min i lite större hage igen idag (då blir det 3 dagar han stod kvar i liten) men jag är sjuk så det får vänta (måste bygga ut hagen). Men jag tröstar mig med att jag tror det är svårt att vara FÖR försiktig.

Glömde, ang medicin. Jättesvårt att säga tycker jag, dels är jag inte vet och dels är det svårt via nätet. Men som jag fattat det har symptomen klingat av igen och han är sval och pulsfri igen? Då skulle inte JAG ge, men det är som sagt min personliga amatöråsikt.

Min brukar också få en liten reaktion på skoning och verkning, har jag märkt. Inte så att hon blir halt, men att hon inte tar ut steget riktigt fullt ut i ett par dagar. Händer även att hon får lite puls, men den försvinner som sagt igen på ett par dagar den också. Sedan blir det ju lite extra "ansträngning" för mina eftersom de står i transport en timme till hovis, blir verkade och skodda, och sedan står en timme i transport igen på vägen hem.

Suck. Är det här fånglivet? ett enda kaos? :confused:

Ja, mer eller mindre...:crazy: Man kämpar och kämpar, och försöker hitta optimala lösningar på allt från foder till hagar till hovslagare. Och det går väl an, man biter ihop och tar tag i det som behövs dag för dag. MEN det som jag har svårt för är när man får gliringar, tack och lov inte särskilt ofta, om att man är en dålig hästägare, får skylla sig själv etc etc. Då blir jag trött :(! Det är fruktansvärt jobbigt som det är att leva med fånghästar, utan att behöva försvara sig också. Att bli anmäld till länsstyrelsen, dock "friad" utan anmärkning, känns som sommarens stora prövning. Arg, trött och ledsen...:(

Men jag tröstar mig med att jag tror det är svårt att vara FÖR försiktig.

I just ditt fall så visar ju dina inlägg både på hästvård, hund och katt vad det har lett till med din djurhållning.

Förlåt men ngn gång måste du väl endå börja med att ransaka dig själv före att ransaka alla andra på forumets djurhållning , och främst dina egna djur. Tro mig,, inget djur mår bättre än sin djurägare!

Meningen med god djurhållning trodde i alla fall jag va att delge hur man gör både avseende foder, miljö och klinikvård för att hålla sina djur friska.

Att ständigt överanalysera precis allt kan mkt lett leda till ett sämre välmående, (har jag sett både på djur och människor.)

Kan du inte för en gång:s skull se detta inlägg som ett råd i stället för ett "otrevligt bemötande"??

Jag håller med dig, inte är det lätt inte.
Det känns som en evighet tills man kommer ut på andra sidan och kan börja använda hästen igen. Det är ju inte så kul att bara handla foder, mata hästen, köra till kliniken och ---- oroa sig.:crazy:

Men jag ska väl inte klaga egentligen. Hon är så söt min lilla häst.

Idag blev det inte ngt regntäcke, inte ett regnmoln i sikte.
Hur går det med hovarna?

I just ditt fall så visar ju dina inlägg både på hästvård, hund och katt vad det har lett till med din djurhållning.

Förlåt men ngn gång måste du väl endå börja med att ransaka dig själv före att ransaka alla andra på forumets djurhållning , och främst dina egna djur. Tro mig,, inget djur mår bättre än sin djurägare!

Meningen med god djurhållning trodde i alla fall jag va att delge hur man gör både avseende foder, miljö och klinikvård för att hålla sina djur friska.

Att ständigt överanalysera precis allt kan mkt lett leda till ett sämre välmående, (har jag sett både på djur och människor.)

Kan du inte för en gång:s skull se detta inlägg som ett råd i stället för ett "otrevligt bemötande"??

Kan du inte för en gångs skull sluta upp med dina tramsiga försök att hacka på allt som går att hacka på och inse att din syn och verkligheten är två väsenskilda ting?

Du har i åratal haft en stående invitation att träffa både mig och hästar, men glatt avstått från att ta den, för att istället hitta så många trådar som möjligt att hacka i. Kanske dags att söka sig en ny, lite mer meningsfull hobby?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka