Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Är din skodd? Är de andra skodd? Helt ovetenskapligt så mina skodda är generellt kallare i sina hovar än de oskodda, vilket känns ganska rimligt, de oskodda har mer hovmekanism.

Helt ovetenskapligt så är min oskodda oftast iskall medan den med skor är mer ljummen. Båda har haft fång i sommar.

Den som det gick över snabbt på (ett par dagar) har nu iskalla hovar med tydliga fångränder och tydliga tecken i vita linjen. Den som var sämst (en månad) och hade rotation har ljummare hovar men knappt synliga ränder och inte mycket syns i vita randen... så, jaa, vad får man ut av detta?? Kanske att det är olika?

Antagligen ja (att det är olika alltså) =) Därför jag skrev 'helt ovetenskapligt', att det säkerligen är synnerligen individuellt.

Själv gladdes jag åt TVÅ iskalla ben & hovar hos fullblodet vid intag idag, hoppas det håller i sig. Han har ju haft värme och puls i HF som kommit och gått ett bra tag nu, vilket bekymrat mig. Men för vad det nu är värt så både gick han ut imorse och kom in ikväll med dubbel uppsättning kalla ben & fossingar =)

Har fått min höanalys, men det är ju första gången jag skickat in en sån så jag förstår inte så mycket av den:angel: Försökte räkna ut på hippocampus, men hur jag än räknade så blir det för mycket energi.

Jag har alltså på höet: ts 85,2%, smältbar råprot: 37g/kg ts, energi 8,4 mj/kg ts, socker 25,8 %. Fjordisen som är FET får 6,5 kg+nåt kg halm. Alltså heeelt i överkant! Om jag drar ner till 5 kg hö + 2 kg halm är mängden mj ganska ok,men hans protbehov är 301 och han får 203... Måste jag då komplettera med nåt , t.ex lucern? Jag brukar fördela hans mat 3-4 ggr/dag. 5 kg hö är ju inget för en 500kg häst! Morgon + kväll 2kg hö. sen 1kg fördelat på 2 mål?? Är det inte risk för magsår då? eller risken är ju förståss större att han får återfall av fång då han är så fet:mad:

Den andra som får 9 kg+1kg halm hö per dag får tydligen också mer energi än vad som är rimligt. Prot. halten är iaf ok. Hon fick fång efter första frostnatten. Hon är inte fet utan ist bukig!

Sockerhalten är tydligen viktig för fångisar. Är 25,8 bra/dåligt??

Hoppas du/nån orkar hjälpa mej, blir ännu snurrigare nu efter analysen har kommit.

Sockerhalten är tydligen viktig för fångisar. Är 25,8 bra/dåligt??

Hoppas du/nån orkar hjälpa mej, blir ännu snurrigare nu efter analysen har kommit.

Ska svara mer om analysen sen, men sockerhalten är ganska hög tyvärr. Sockerhalten i betfor är ca 20% som jämförelse.

I övrigt är det låg kvot i höet tyvärr

Senast ändrad:

Fjordisen som är FET får 6,5 kg+nåt kg halm. Alltså heeelt i överkant! Om jag drar ner till 5 kg hö + 2 kg halm är mängden mj ganska ok,men hans protbehov är 301 och han får 203... Måste jag då komplettera med nåt , t.ex lucern? Jag brukar fördela hans mat 3-4 ggr/dag. 5 kg hö är ju inget för en 500kg häst! Morgon + kväll 2kg hö. sen 1kg fördelat på 2 mål?? Är det inte risk för magsår då? eller risken är ju förståss större att han får återfall av fång då han är så fet:mad:

Jag förstår ditt dilemma helt och hållet! Min haflinger får 6 kg hö + 0,5 kg lucernhack. Hon är ALDRIG mätt på detta...:crazy: Enligt hippocampus är även detta i överkant energimässigt, men hon verkar inte gå upp i vikt på det. Har ätit enligt denna foderstat i ett antal veckor nu. Jag har just nu fördelat så här: 1 kg hö + 0,25 kg lucernhack vid 6-tiden på morgonen, sedan 0,6 kg hö kl 9.30 och 13.00. Hon får sedan 0,8 kg hö + 0,25 kg lucernhack vid 17-tiden, samt 3 kg hö ungefär kl 21. Hade önskat att jag hade kunnat ge en 8-9 kg i stället för att hon skulle bli något sånär nöjd...:grin:

Med all respekt för att vi alla med fånghästar vill våra hästars väl så blir jag ändå lite fundersam då överförsiktigheten tycks ha blivit det allmänt vedertagna i denna tråd.

Jag anser att det finns en gräns åt båda hållen, dvs för lite omvårdnad och för mkt omvårdnad. Bägge dessa gränser kan överskridas och sätta djurskyddet i fara.

Av egen erfarenhet så vet jag hur svårt det är, men det kommer man nog inte förbi.

Givetvis är det inte i en fånghäst bästa om ägaren blir så rädd att den inte får äta 'någonting', aldrig får röra på sig, aldrig mer få gå i stor hage etc.

Men det 'man kan nog inte vara för försiktig' som jag nämnde handlar om små, temporära saker. Som t ex att ha hästen i en liten mindre hage istället för att släppa ut i en större efter skoning (allra speciellt om hästen reagerade lite på skoning). Att inte samma dag som man kört hästen i transport göra en annan förändring etc. (Vilket är vad veterinär rek med för övrigt, men det är en annan del).

Inte att för alltid låta hästen stå i sjukhage, inte motionera, inte få ditt eller datt.

Dessutom handlar det om hästar som inte är 'ute på andra sidan igen' efter fång i den här tråden. Hästar som fortfarande är under konvalescens och rehabilitering. Och jag inbillar mig iaf att det går inte ut över hästen annat än möjligen pyskiskt några dagar, om den inte få den där större hagen när den är nyskodd/nyverkad. Eller att den får en extremt långsam - säkert överförsiktig - övergång från ett hö till ett annat eller vad det nu må vara.

Däremot är det säkert lätt att hamna i fällan att 'jag törs aldrig mer släppa ut den'. Den känslan har vi nog alla känt. Men än i tråden har jag inte sett någon som så att säga agerat på den?

Sen hur man än gör kommer någon tycka det är fel, det är ofrånkomligt. Står hästen på grus kommer någon tycka det är överdrivet försiktigt X tid efter fånganfallet. Släpps samma häst i samma läge på tre grässtrån per kvadratdecimeter kommer någon tycka det är överdrivet oförsiktigt X tid efter fånganfallet. Osv.

Jag håller med dig.
Min plan är att vara superförsiktig med allt tills hovarna har vuxit ut igen och jag har satt igång henne på riktigt. Sedan inbillar jag mig att insulinkänsligheten kommer att förbättras nu när hon är betydligt smalare men att det kan ta ett tag innan allt har ställt in sig på ngn sorts balans.
Jag tror att risken för ett återfall minskar så småningom. Hoppas det i alla fall.

Målet är att min ponny ska kunna gå ute i naturbeteshagen stora delar av året, i alla fall delar av dygnet. Hon får nu bra foder att äta så det ser jag inte ngn anledning att ändra på. Det ska i så fall vara att minska på lusernet för plånbokens skull.

Men helt och hållet tillbaka till att leva som vilken annan häst som helst blir det nog aldrig. Det klarar inte jag i alla fall. Jag kommer alltid att vara extra rädd om henne.

Å gud, jag som tycker jag svälter min häst när han får 8 kg hö :crazy: :o . Eller 9-10 kg silage som jag kommer gå över till.

Ja, och ändå kommer jag över MJ-behovet för min häst enligt hippocampus. Hippocampus säger 48 mj, och min häst ligger nu på 54 mj ungefär. Med 9 kg hö hade jag hamnat på nästan 75 mj, och det tror jag blir för mycket tyvärr... Kul är det inte :(!

Med all respekt för att vi alla med fånghästar vill våra hästars väl så blir jag ändå lite fundersam då överförsiktigheten tycks ha blivit det allmänt vedertagna i denna tråd.

Jag anser att det finns en gräns åt båda hållen, dvs för lite omvårdnad och för mkt omvårdnad. Bägge dessa gränser kan överskridas och sätta djurskyddet i fara.

Av egen erfarenhet så vet jag hur svårt det är, men det kommer man nog inte förbi.

Fast jag har ju bara följt hovslagarens råd angående försiktighet. Det är ju han som förstår vad hovarna håller för, och han har tyckt JÄTTEförsiktig i 7 månader. Det är först nu på sistone som han har sagt okej till större hage och mer rörelse. Har även haft inspektörer ute, och då hade inget att anmärka på eftersom jag följer hovslagares och vets råd, så djurskyddet är nog inte i fara hos mig. Vill knappast kasta all min ansträngning, tid och pengar som jag lagt ner på detta sedan i februari i sjön...:grin:

kanske kl??

Sitter och funderar lite på det här med Energin i fodret. enl hippocampus har min häst ett behov av MJ 61.2, men om jag ger 10 kg hösilage så kommer han upp till 66 MG. Hur stor skillnad gör det, egentligen?? Med 9,5 kg hamnar jag på 62,7 MG. Men måste komplettera med MER mineraler pga fosfor. Om jag fodrar med 10 kg så behöver jag endast komplettera med lite mineralpellets (60 gram) för att tillsätta fosfor och selen.

Och med 10 kg hösilage så ligger TS på 6,3 kg. Jag som egentligen tycker att en häst ska ha så mycket att äta som det går... Jag får börja med det när han är i full gång igen :)

Som sagt, gör knappt 3 MG energi stor skillnad när det gäller att hålla vikten?

Ja, och ändå kommer jag över MJ-behovet för min häst enligt hippocampus. Hippocampus säger 48 mj, och min häst ligger nu på 54 mj ungefär. Med 9 kg hö hade jag hamnat på nästan 75 mj, och det tror jag blir för mycket tyvärr... Kul är det inte :(!

FY det låter inte roligt alls . Då kanske jag inte behöver oroa mig över de 3 MG som min får för mkt av varje dag?

Men du, det blir bättre när du får motionera fröken mer! Mer motion=förbränner mer= mer mat! :D

Fast om man lägger in ett "skogsmulle-arbetstillägg" i hippocampus så blir det inga större förändringar i energibehov... Kanske 0,5 kg hö extra, eller så, och det är ju i princip ingenting:crazy:!

Men nu är då frågan. Hur får jag i hästen saltet och nyponpulvret? Vad finns det för foder som jag kan blöta men som innhåller VÄLDIGT lite energi och protein?

Om jag kunde dela upp målen i mååånga mål per dag. Men det verkar omöjligt. Då får jag säga upp mej. :crazy: Nästa vecka har jag iaf semester så då kan jag springa ut till hästarna flera gånger per dag. Sen ska vi bygga nån sorts matgrej där vi sätter höet med nät på så att det tar längre för dom att äta det hela 1,0 kg dom får till mat. TYP.

Har alltid tänkt att jag ska ha mina på fri tillgång men den drömmen stack. Nog med det där skithöet. Tyvärr verkar det inte ens funka med fri tillgång till halm. Tänk vad lite halm gjorde i siffrorna!!:grin:

Ska prata med högubben och fråga hur han bärgat och varifrån. Kanske han kan förbättra nåt?? eller så var det bara ett dåligt år. Ifjol åt tanten upp till 15 kg utan problem! Fjordisen har jag köpt i år så vem vet han kan ha varit sjuk från förr. gamla ägarna är från sverige nån stans, får väl snart ringa runt och forska lite.

Återkommer med mer frågor om det behövs, ska klia mej i skallen nu framför hippocampus. Annars undrar jag... kan det vara skadligt att dra ner betydligt på höet direkt, borde man smyga? Hon får idag 8 kg, skulle behöva ner till 7. Kan jag bara helt kallt ge 7 imorgon?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka