Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

ja skillnaden är väl som jag nämde att du inte hänger ut och ältar alla dina diagnoser och problem här på forumet, där man som sagt får räkna med att folk gör sig en uppfattning.

jag tycker alexandras hästhållning verkar vara otroligt för att inte säga, helt unikt avancerad. det är preparat och smådetaljer överallt. kanske skulle detta gå att utesluta med lite vanlig sund hästhållning enbart, dvs detaljerna som är helt unika i sitt slag, skulle vara onödiga om resten fungerade. det är ju inte bara hästar utan alla djur som sagt. men vad vet jag? Inte ett dyft, dock gör man sig en uppfattning runt det som skrivs här i åratal i kilometer volymer som sagt, och gillas inte det, så kan man ju låta bli att hänga ut sig, eller hur?

Alexandras häst har inte löpt på flera år utan varit ridhäst, och en fullt fungerande sådan vilket var anledningen att hon köpte den, den var frisk och påvisat hållbar. En löphäst utan skador från banan som löpt större delen av sitt liv får YTTERST sällan skador som ridhäst eftersom belastningen är typ 1/60 del så stor som ridhäst, oavsett arbete nästan - så jag förstår inte ditt resonemang alls det är helt felaktigt.

jag har haft hästar och andra djur i 30 år och är väl medveten om att skador är oundvikliga. så det behöver du inte föreläsa för mig. dock förundras jag och många med mig som sagt över de otroligt ovanliga och sanslösa skador och förteelser, DET är unikt i sitt slag, att samlas på en och samma gård, helt konstant oavsett djur.

avslutar nu engagemanget runt detta, då jag redan sagt mitt mååånga gånger, och det inte finns ett enda dugg i världen jag kan tillägga, för sidor av samma mynt finns det alltid, och med det olika åsikter och perspektiv på ett presenterat scenario. Jag blir dock beklämd av att man försöker skapa sympati och anhängare runt en sån här grej på ett internet forum. Finns det inga andra i livet IRL man kan välja om man vill slippa denna situation då man blir gravt ifrågasatt, vilket jag tycker är fullt skäligt enligt de åratals långa och kilometer långa scenarios som illustrerats här.

Senast ändrad:

Det är också intressant att vi som hela tiden "hänger ut" oss själva i ord och bild (frivilligt, javisst!) blir hårt kritiserade för vad vi gör, och hur saker och ting ser ut, mestadels av de som själva inte lämnar ut i princip något om sig själva. Här tänker jag bl.a. på axel som om och om igen har kritiserat hästars hull, och ofta hästägares oförmåga att banta dem, men som fortfarande (trots påtryckningar) inte har lagt upp en endaste bild på sin egen häst. Finns den, börjar man snart undra...:confused:

Jag har också skrivit om bantning;) Nu tycker inte jag att en persons åsikter blir mera rätt för att dom lägger inte egna bilder, många fullkomligt älskar ju att bildbomba men det är inte på något sätt relaterat till innehållet i vad dom säger:angel:

Men här har du en bild från mej då om du nu måste se såna för att tro vad folk säger....bra hull enligt mej.

DSC00146-1.jpg

jag tycker alexandras hästhållning verkar vara otroligt för att inte säga, helt unikt avancerad. det är preparat och smådetaljer överallt. kanske skulle detta gå att utesluta med lite vanlig sund hästhållning enbart, dvs detaljerna som är helt unika i sitt slag, skulle vara onödiga om resten fungerade. det är ju inte bara hästar utan alla djur som sagt. men vad vet jag? Inte ett dyft, dock gör man sig en uppfattning runt det som skrivs här i åratal i kilometer volymer som sagt, och gillas inte det, så kan man ju låta bli att hänga ut sig, eller hur?

Nja, så himla unikt är det inte, jag känner flera som krånglar till det för sig (nu menar jag inte att Alexandra gör det...) Skillnaden är bara att dessa inte skriver på bukefalos ;) Det fina med internet och diskussionsforum tycker jag är att man här har möjlighet att både skriva av sig och ställa frågor om saker och ting. Ibland får man nya synvinklar och ibland inte. Det är upp till var och en att skriva eller inte, att svara eller inte. Det finns många tillfällen att få ytterligare kunskap och även att få höra andras synpunkter för den som vill.

Som du säger så kan man ju låta bli att hänga ut sig om man vill. Man kan också strunta i att bekymra sig om de som hänger ut sig om man vill!

Nu tycker inte jag att en persons åsikter blir mera rätt för att dom lägger inte egna bilder, många fullkomligt älskar ju att bildbomba men det är inte på något sätt relaterat till innehållet i vad dom säger:angel:

Men här har du en bild från mej då om du nu måste se såna för att tro vad folk säger....bra hull enligt mej.

Visst är det viktigt med bilder för att styrka det man pratar om! Jag skulle jättegärna vilja se hur axels häst såg ut före och efter sin bantning på 6 kg... Eller som axel sa:

Jag ber om ursäkt för att jag är så dement att jag inte kan hålla reda på vad en specifik fånghästägare gjorde för ett halvår sen

Kommer bara ihåg bilderna.

Tydligen tycker även de som aldrig lägger upp bilder att bilder är viktiga...;)

ja skillnaden är väl som jag nämde att du inte hänger ut och ältar alla dina diagnoser och problem här på forumet, där man som sagt får räkna med att folk gör sig en uppfattning.

Alexandras häst har inte löpt på flera år utan varit ridhäst, och en fullt fungerande sådan vilket var anledningen att hon köpte den, den var frisk och påvisat hållbar. En löphäst utan skador från banan som löpt större delen av sitt liv får YTTERST sällan skador som ridhäst eftersom belastningen är typ 1/60 del så stor som ridhäst, oavsett arbete nästan - så jag förstår inte ditt resonemang alls det är helt felaktigt.

jag har haft hästar och andra djur i 30 år och är väl medveten om att skador är oundvikliga. så det behöver du inte föreläsa för mig. dock förundras jag och många med mig som sagt över de otroligt ovanliga och sanslösa skador och förteelser, DET är unikt i sitt slag, att samlas på en och samma gård, helt konstant oavsett djur.

avslutar nu engagemanget runt detta, då jag redan sagt mitt mååånga gånger, och det inte finns ett enda dugg i världen jag kan tillägga, för sidor av samma mynt finns det alltid, och med det olika åsikter och perspektiv på ett presenterat scenario. Jag blir dock beklämd av att man försöker skapa sympati och anhängare runt en sån här grej på ett internet forum. Finns det inga andra i livet IRL man kan välja om man vill slippa denna situation då man blir gravt ifrågasatt, vilket jag tycker är fullt skäligt enligt de åratals långa och kilometer långa scenarios som illustrerats här.
:bow:Tack för ett klokt och bra inlägg,jag håller helt med dig..

Jag har fortfarande inga bilder- digitala från den tiden.

Men hovis o Vet. var nöjda. Depåerna var borta o hela hästen SÅG ut att ha gått ner ca 50kg. Vikten var då inte så viktig:grin: hästen blev ju dessutom frisk ovanligt snabbt från sin måttliga rotation.

Är den fet så kan processen fortgå- den var tillfälligt IR o stog dessutom på box. Därav den gamla devisen att fort få bort en del av övervikten för att avbryta fortsatt akut fas.
Tror ni verkligen att alla veterinärer är så fruktansvärt okunniga:mad:

Jag har också skrivit om bantning;) Nu tycker inte jag att en persons åsikter blir mera rätt för att dom lägger inte egna bilder, många fullkomligt älskar ju att bildbomba men det är inte på något sätt relaterat till innehållet i vad dom säger:angel:

DSC00146-1.jpg
Tänk om alla såg ut så:love::bow:

Kan bara instämma med Mackan. Man blir frustrerad för man VET att nya trådar med nytt elände kommer...inom kort.
Blev inte ett dugg förvånad när det var dags för fullblodet..igen- bara bedrövad.:cry:

Snälla ni som är duktiga på gräs hjälp mig!
Mina ponnyer har mycket gräs i sin vinterhage som stått oanvänd sedan i våras, men nu vill jag släppa dit dem då de börjat gå in på natten.
Men vi har haft en del frostnätter här, ingen av ponnyerna har haft fång.
I natt kommer det antagligen vara plusgrader (+7 grader nu).
När är det säkrast att släppa dit dom?
Har möjlighet att hålla på och flytta dem mellan hagarna och dom får även torrt hö (kan även ge fri tillgång på det?).
Hoppas på hjälp:idea:

Mulet dygnet runt, men över 5 på natten 'ska' ju vara säkrast - teoretiskt. Men det är ett aber den här perioden, även jag har gräs överallt, och den förbaskade frosten.

Jag blir förvånad över dina referensramar

Du blir det? Trots att jag skrev att man får skeva referensramar efter skitåret 2007? Där tre av tre hästar var ur spel, jag förlorade två av dem då 2007, och den tredje strax efter nyår 2008. Och du blir förvånad över att jag tycker att de hållig sig förhållandevis fräscha även om det kunde varit bättre, och att jag inte känner mig direkt otursförföljd? Ja då kan jag knappast tillägga något som får dig att se det på annat vis tror jag?

.du hade väl knappt fullblodet ett drygt halvår innan den fick problem med hältor pga det du säger är stråltryck?

Fbl köpt nov 2007. Fräsch och utan problem, hälsokollad maj 2008, bara för att. Kändes fräsch, var fräsch etc. Reagerade en aning på böjprov lågt bak, fick förlängd traktarm på skorna bak för att inte stoppa under sig fullt så överambitiöst.

Senare på sommaren så kändes han som han hade handbroms i, och var/kändes till och från halt. Kollad på klinik, seglade genom u.a. På HÅRT underlag på LITEN volt i trav var han lite kort fram. Rek blev att prova rida lite mer i ridhus/på ridbana och se om det var underlagskänslighet. Han fick ringskor med iom att matte ville göra 'allt hon kunde'. U.a. efter det.

Var på FT-läger utan problem sommaren 2008.

Däremot så iom reaktionen på tappsko och lite övriga tecken så lyckades vi konstatera att det tycks vara stråltryck/tryck över området där strålbenet är som han reagerar på. Han har inte varit konv för det mer än max 4 -5 dagar i samband med tappsko.

HÖSTEN 2008, i full träning (och strax innan FTkurs nr två) kom han in från hagen med en rupterad bröstmuskel. Var konvalescent för det ett par månader. Sen lallade vi et bra tag därefter då inspirationen var blä från mattes sida där mitt i vintern.

I SEPTEMBER 2009 fick han fång.

därefter var det muskelruptur, och sen fortsatt laborerande mot stråltrycket. och sen bägge hästarna fång. Jag har många gånger ställt frågan till dig varför en 15 årig häst som alltid tidigare varit frisk, helt plötsligt får permanenta problem med stråltryck. Klart att man undrar och ställer sig den frågan, när man vet dina historier här på forumet.

Du har glömt svaret antar jag? Han kom med hela sulor BF, pga att han 'blivit sulöm'. Vilket visade sig vara stråltrycksöm. Men 'problemet' om man kallar det det hade börjat redan hos tidigare ägare. Att en 15 årig fd galoppör med massor med mil i benen får milda problem med ditt eller datt tycker jag inte är så jättekonstigt faktiskt. Och han har som sagt seglat igenom både vetbes och hälsokoller både före och efter, så jag ser honom tvärtemot dig som en synnerligen frisk och kry 'farbror'. Förutom stråltryckskänsligheten har han enbart haft en olycksfallskada, och så det knepiga fånget och saker kopplat till det. Jag är och förblir imponerad av att han är såpass (på utsidan iaf, inte rtg mer än hovarna) fräsch och hållbar.

Och 'farbror' har gett mig MER riddagar på bara det första halvåret än jag hade på de TRE föregående åren. Och jag njuter fortfarande - dagligdags - av att jag kan göra det jag vill, träna det jag vill, kursa det jag vill etc. Jag behöver aldrig ha den där gnagande oron för 'undrar om h*n håller, om det blev för mycket nu' etc. Inte heller fundera om 'dagens tokerier beror på ont eller på glad' osv.

Laborerats? Tja, han fick ringskor där för att 'göra allt man kunde' mot den ev underlagskänsligheten. Han har hela tiden fungerat bra och trivts med ringskor. JAG valde att prova heartbarskor för att hovis skulle få det lättare. Sen har vi bytt från tåkappa till sidokappa. I övrigt vet jag inte vad som laborerats?

Vad menar du med det? Förklara gärna vad du grundar det på. Dessutom hade väl den hästens skador ingenting men dess karriär att göra, rätta mej om jag har fel.....

Den var väl tvärtom helt frisk då den köptes. Fullblod som säljs friska från banan har inte mer problem än andra hästar, snarare tvärtom, har dom klarat den karriären utan skador så är det bra hästar eftersom dom påfrestningarna är mycket större än på en ridhäst.

Han har förutom strålkänsligheten, som fanns men misstolkats för hovömhet, redan innan inga problem vid köp nej. Han har heller hos mig inte fått/haft en enda förslitnings/ridrelaterad skada heller.

Utan på 2 år haft EN traumaskada (muskelruptur), och så då det här knepiga fånget. Har inget att göra med varesig ras, tidigare karriär eller skötsel. Vilket jag antar du är fullt medveten om.

Så vad är det eg du kritiserar? Jag är ledsen men jag begriper inte? Att jag - och min hovslagare - tänkte ett steg till ang att den 'sulömma' hästen faktiskt inte verkar sulöm, och heller inte har de tunna sulor man förknippar med det? Att jag gör det jag kan för att han ska FORTSÄTTA hålla si fräsch och kry tror många mil i benen?

Att Lillen fick fång är och förblir MITT FEL. Det har jag aldrig förnekat. Naturligtvis gjorde jag det inte med flit, jag vidtog åtgärder för att bromsa utvecklingen och hindra fång. Men jag gjorde inte tillräckligt. Jag visste inte om att IR fanns och såg inte tecknen. Och jag valde vid flera tillfällen 'fel' - med facit i hand. Med facit i hand borde jag skitit i att det var en ung ponny, och separerat honom från de andra och bantat. Med facit i hand borde vi inte skott av honom i våras osv.

Men förutom hans fång - som är MITT fel. Så nej, helt ärligt, kan jag inte se vad jag skulle ha gjort annorlunda? Och man får absolut ha åsikter, jag håller inte med men ordte är fritt. Men jag gillar åsikter som aldrig backas upp. Jag skulle minsann gjort annorlunda, men inte någon kan tala om ett enda exempel på VAD som skulle gjorts annorlunda?

Eget KL och lite mer on-topic

Jag öppnade den blötaste balen av 'provbalarna' idag. Och jag säger bara JISSES! Endera är balen blötare än genomsnittet, eller så var bonden försiktig i överkant när han uppskattade TS. För det är inga 55% TS i den där balen iaf, ska torka i micro sen och se, men jag är inte säker på att det ens är 50%. Och strån, struktur och hela kittet är som - GRÄS.

Jag har aldrig förr sett fbl ta så stora tuggor av någonting. Han är i himlen (ponnyn med, men det var ju mer väntat).

Dock måste jag ta reda på vad sjutton det är 'i' det. Det är någon form av blandvall tror jag, för ser ut att vara fler olika sort, mycket blad (stora och små) osv. Frös så hemskt så kollade inte så noga men ska sen, och nog ta en bild med.

Men är den här balen representativ och han har nog av det för att täcka behovet, så köper jag det banne mig oanalyserat och analyserar själv. Det här kan jag isf få i fbl 20 kg per dygn av lätt som en plätt. *Problemet' blir ponnyn, i hans värld är det godis. Men tillräckligt lågt MJ och det fungerar ändå, och så high fibresilaget till natten.

Japps, jag är LYCKLIG just nu.

Jag pratade nu inte om nuvarande utan den förra, Blå. Jag svarade ett inlägg där det hävdades att man får räkna med problem på fd galopphäst, om du kikar efter.

Den du har nu var ju löphäst för så länge sen, så det spelar ju ingen roll nu eller när du köpte den. Den pratade jag inte om alls. Men Blå var väl helt frisk när du köpte henne? Det var det jag menade. Hennes skador handlade inte ett dugg om hennes löpkarriär som någon antydde (sputnik tror jag) .

Jag håller inte med om att man får räkna med problem på gamla dagar för att dom löpt mycket, när det dessutom är så länge sen som din nuvarande. Snarare kan nog ridhästkarriären ha skapat problem i så fall, jag tror desstuom du antydde att allt inte skötts perfekt när du köpte honom:confused:

AXEL: Tack:bow::love:

Senast ändrad av en moderator:

Fast Blå skadade sig i hagen. Blå köptes btw inte efter någon karriär heller. Hon köptes som treåring, ostartad. Inriden 'sent' för att vara galoppör, och tränad i 'perioder' - såldes som ridhäst då hon helt enkelt inte fungerade i träning - hon tyckte inte det var roligt, hon sprang när hon hade lust, vilket var alltför sällan. Hon var en 'chansning' hållbarhetsmässigt om man ser det så.

Men hennes skada var även den en sådans kada som skulle kunna drabbat vilken annan häst som helst, oavsett ras och tidigare användningsområde. En traumaskada pga yttre våld.

Jag håller inte med om att man får räkna med problem på gamla dagar för att dom löpt mycket, när det dessutom är så länge sen som din nuvarande. Snarare kan nog ridhästkarriären ha skapat problem i så fall, jag tror desstuom du antydde att allt inte skötts perfekt när du köpte honom:confused:

Jag 'räknar' inte med problem, och anser inte man 'ska' göra det heller. Däremot, så en lite äldre häst som levt ett aktivt liv, så ju äldre de blir, ju större är den teoretiska risken för att de blir slitna/ev skavanker från träningen kan visa sig. För mig är det en självklarhet att göra de enkla saker man kan för att förhindra det om det går, och i annat fall märka det i tid.

Äldre hästar - oavsett om det är ridhästar eller galoppisar - har oftare än sina yngre diton 'skavanker' på röntgen t ex. Som aldrig behöver skapa minsta problem, men som kan det. Jag oroar mig inte för dem förrän de sas är där. Men att ta lite extra hand om en äldre hästs ben, hjälpa cirkulationen lite på traven, och att hälsokolla är för mig enkla, självklara medel.

Nej han var inte skött perfekt, han sköttes absolut inte dåligt, och de gjorde verkligen allt och lite till. Utefter sina förutsättningar. Men pga okunskap var t ex tänderna eftersatta. Detta hade inte ignorerats - tvärtom. Men när de som (antogs)skulle kunna mer tillfrågades blev tipset t ex att byta bett. Vilket gjordes. Men de tänkte inte själv på att kolla tänderna, och tyvärr så de där som borde kunnat mer tipsade inte om det. Sådana saker. De bästa intentioner, enormt mycket kärlek, omtanke etc - och gjort det allra bästa så gott de kunde/förstod så att säga.

Vad jag vet så inget av de saker som inte var helt bra (exvis tänderna och sadeln) är något som orsakat minsta 'bestående men' dock.

Hur många hästar har du hunnit ha egentligen?

Jag tror det bör startas en tråd 'om Alex hästar/hästhållning' snart så inte fångtråden riskerar att låsas pga att den tappat ämnet.

Ponny1 - Köpt som 12-åring, avl pga ålder 33 år gammal.
Ponny 2 - Köpt som vanv 2-åring, avl pga ej behandlingsbar fång 28 år gammal
Häst 1 - Köpt som 12 åring, fd travare, avl pga vantrivsel med pensionärslivet 20 år gammal (pensionärslivet berodde på fång)
Häst 3 - Köpt som problemhäst som 4-åring,avl som 13 åring efter 4 - 5 år som T märkt, för medfödd leddefekt
Häst 3 - Köpt som åring,avl som 2-åring pga autoimmun sjukdom
Häst 4 - Egen uppfödning, avl som 4 åring pga sviterna av hagskada som 1½ åring
Häst 5- Köpt som 3-åring, fbl som ej passade för galoppen, avl som 4 åring pga traumatisk knäskada (långa tåsträckaren)
Häst 6 - köpt som 13-åring, fd galoppör. Blir 16 nästa år.
Ponny 3 - Köpt som 1-åring, blir 4 nästa år.

Ja då, visst är det. Samtidigt om du slår ut det på 30+ år så är det rätt lugnt, men det har varit en fruktansvärt jobbig 'omsättning' här i modern tid.

Ponny 1 och 2 köptes innan jag föddes, jag ärvde dem av mina storasystrar. Ponny 2 var jag inte direkt involverad i sista åren, han stod kvar på föräldragården och jag hade flyttat hemifrån. Häst 1 inköptes för sparpengar när jag var 13 år. Häst 3 inköptes som påläggskalv när jag var 21, och häst 4 som efterträdare till häst 1 när jag var 23 år. Där var ju meningen att det skulle 'räcka' i sådär 20 år framåt, men så blev det ju inte då båda två på olika vis visade sig ha medfödda problem.

Och sen har det rasslat på, tyvärr. 2007 var ett sällan skådat skitår som sagt. Jag hoppas dock att jag ska slippa förändringar i hästantal/hästpopulation de närmsta fem åren i alla fall (även om jag blir lika sugen på att skaffa en påläggskalv varenda år när det är åringsauktioner..).

Fast Blå skadade sig i hagen. Blå köptes btw inte efter någon karriär heller. Hon köptes som treåring, ostartad. Inriden 'sent' för att vara galoppör, och tränad i 'perioder' - såldes som ridhäst då hon helt enkelt inte fungerade i träning - hon tyckte inte det var roligt, hon sprang när hon hade lust, vilket var alltför sällan. Hon var en 'chansning' hållbarhetsmässigt om man ser det så.

Men hennes skada var även den en sådans kada som skulle kunna drabbat vilken annan häst som helst, oavsett ras och tidigare användningsområde. En traumaskada pga yttre våld.

Nej, men jag svarade Sputnik som hävdade

och att ett fullblod köpt från en aktiv tävlingskarrirä får lite problem wow vilken nyhet?

Och då trodde jag Blå avsågs, men uppenbarligen gäller det där då ingen av dina eftersom ingen av dom köptes direkt från någon tävlingskarriär, så har vi rett ut den saken, det var Sputnik som cyklade helt enkelt......:angel:

Skadorna har s a s kommit ändå.

Att äldre hästar är mer slitna, och kan ha sånt som inte ens märks ja, men det är ju en annan sak, hästar kan vara hur fräscha som helst långt upp i åldrarna, men det varierar väl precis som hos människor och är en annan diskussion. Jag tror inte dina hästars galoppbakgrund har ett dugg med skadorna att göra, och det var det enda jag svarade på.:)

(även om jag blir lika sugen på att skaffa en påläggskalv varenda år när det är åringsauktioner..).
Påläggskalv betyder efterträdare till en annan duktig som presterat.
Påläggs- kalv är ngt annat.

Reagerade på att du skrev- BLIR.. nästa år.
Det får vi se då:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka