Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Teoretiskt kan det det, ha ett lågt pH. De studier som finns visar dock att detta inte påverkar negativt. Nu minns jag inte innehållet i detalj, kan leta upp den. Men man hade sån där 'sond' direkt in i magen på försökshästar och mätte och donade, och man såg inga negativa effekter. Andra försök, dock i mindre skala, visar att hästar som hade möjlighet att välja mellan olika TS på precis samma foder i princip konsekvent valde det blötaste först (och det var riktigt, riktigt blött, under 40% TS).

Allstå,, teori är en sak och med statestik kan man komma fram till precis det resultatat man själv vill ska stödja sina egna teorier.

Dom där "studierna" ger jag 0 poäng, för dom uppvisar inte hela verkligheten. Den verklighet som individen tvingas leva i, heller inte individens övriga miljö!!

Forskning som man genom otal studier gemensamt kommit fram till är till 100% att PH halten sänks i hästens matsmältnings organ vid intag av föda.

Övriga faktorer som inverkar: Mängden syra som ev. tillsatts, typ av strö, vattnets kvalite och ph värde, individens dagliga hagmiljö och markens beskaffenhet, nederbörd, avrinningsmöjlighet i vattenmättad lerhage, ex ex .

Har man inte tagit del av alla avgörande faktorer så har man heller inte en aning om hur stor PH:ts inverkan har och hur många faktorer som påverkar ett PH.

Det skulle vara ytterst intressant om alla i denna tråd kunde svara på om dom har egen brunn eller kommunalt vatten som har hästar som drabbats av fång.

Slutligen förstår jag inte hur massa bilder på hästar som bevisligen drabbats av fång och enligt bilderna för dagen hanteras emot all forskningsgrundad expertis rekomendationer tidigare än ett år efter det utlösande traumat gladerligen presenteras med ett för individerna ett alldeles för högt energi intag.

Kan detta bottna i byte från tidigare "världens bästa klinik" (M.K.) till för dagen SLU??

Men det låter ju HEMSKT :crazy:! Att ens tänka tanken att man ska kunna sätta igång denna häst snart, och att den ska vara fullt igång igen i slutet av december :eek:. Det är så man, minst sagt, tappar hakan.

Men du tappar inte hakan över att ta del av dom bilderna Alexandra lagt ut på sina fång "känguru" ??

Men tanke på att denna häst ska vara fullt i gång till jul så förefaller det i alla fall för mig som 3 ggr så lång rehabelitering än det Alexandra själv uppvisar i bilder på sina fånghästar (läs pluralis)

Det skulle vara ytterst intressant om alla i denna tråd kunde svara på om dom har egen brunn eller kommunalt vatten som har hästar som drabbats av fång.

Egen grävd brunn, analyserat vatten.

Slutligen förstår jag inte hur massa bilder på hästar som bevisligen drabbats av fång och enligt bilderna för dagen hanteras emot all forskningsgrundad expertis rekomendationer tidigare än ett år efter det utlösande traumat gladerligen presenteras med ett för individerna ett alldeles för högt energi intag.

Vill du ha numret till veterinärerna så du kan dubbelkolla att det inte är emot deras rekommendationer?
Fbl ligger på för lågt energiintag, jag har 'order' på att börja smyga in kraftfoder där men inte börjat än (väntar på smakproven). Ponnyn ligger för högt för viktnedgång men tillräckligt för att hålla vikten trots full passivitet, så han kommer börja gå ner igen nu när han rör sig mer. Att han ligger högt är för att alt är dra ner under minimiTS och slå ut hans mage.

Kan detta bottna i byte från tidigare "världens bästa klinik" (M.K.) till för dagen SLU??

Inget byte alls så? Att det blev UDS nu med magsåret ligger endast i att det på sena kvällar/helger bara finns två kliniker att välja på när det behövs till klinik - UDS och Strömsholm. Det förstnämnda innebär hälften så lång resa för hästen. Att återbesök görs där de har resultaten från första gastroskopin är dock rätt självklart för mig.

Jag har ingenstans ändrat åsikt om MK och det är fortfarande mitt förstahandsval. Jag tycker fortfarande inte om UDS, även om de reparerat lite av sitt 'rykte' hos mig genom att inte sjabbla till någon den här gången.

Men du tappar inte hakan över att ta del av dom bilderna Alexandra lagt ut på sina fång "känguru" ??

Men tanke på att denna häst ska vara fullt i gång till jul så förefaller det i alla fall för mig som 3 ggr så lång rehabelitering än det Alexandra själv uppvisar i bilder på sina fånghästar (läs pluralis)

Jag frågar igen - vill du ha numret till aktuella veterinärer, så du kan se att jag inte forcerat några rekommendationer. Tvärtom, jag har gjort långsammare än vet velat. Ponnyn skulle varit ut i större hage redan vid månadsskiftet, och de ville se fbl ut i större hage för 2 veckor sedan.

Känguruskutten är tyvärr ofrånkomliga oavsett storlek på hage, de känguruskuttar i minihage med - finns bildbevis. Jag har upprepade gånger förhört mig om just den detaljen, och lika många gånger fått svaret att sålänge de sansar sig sen och inte håller på sådär hela dagen är det lugnt, så är även lite dagligt bus nu och då. Tack vare att de inte har rotationer.

Men du missade ponnyns känguruskutt i boxhagen, säg till om du vill se bilderna.

Det enda JAG verkligen INTE tycker om är att det är GRÄS i hagen. Även om de förutom första 15 minutrarna har föredragit silaget före gräs, så har jag ångest som FAN över det där gräset. Tyvärr kan jag inte erbjuda gräsfritt, alternativet är boxhagar med lera, och jag har länge nog hållt dem i boxhagarna av rädsla för gräset, men det kommer inte att försvinna, det kommer bara bli mer - både gräs och frost =/

Men Alexandras hästar är ju röntgade och har vare sig rotationer eller sänkningar.

Knapplånar mig själv:

Jag tror mig ha löst fodringsproblemet på ett löjligt enkelt sätt...:D I och med "glasfibertofflan" har de fått gå på lite mindre yta igen, eftersom hovis inte tyckte att hon behövde rejsa med tofflan. Så nu har vi två ungefär lika stora (små...) hagar. Hästarna fick idag frukost inne och fick sedan gå ut tillsammans i den ena hagen. Vid lunch fick Cloetta och hennes hö gå in i den andra hagen, medan Belle fick sitt hö u-t-s-p-r-i-t-t i den andra. De fick äta i ca 1,5 h (mja, Belles varade knappast så länge...) och släpptes sedan ihop igen. Nu vid 17-tiden får de komma in i boxarna och äta kvällsmålet. Enkelt och fungerar utmärkt!!!

Knapplånar mig själv:

Jag tror mig ha löst fodringsproblemet på ett löjligt enkelt sätt...:D I och med "glasfibertofflan" har de fått gå på lite mindre yta igen, eftersom hovis inte tyckte att hon behövde rejsa med tofflan. Så nu har vi två ungefär lika stora (små...) hagar. Hästarna fick idag frukost inne och fick sedan gå ut tillsammans i den ena hagen. Vid lunch fick Cloetta och hennes hö gå in i den andra hagen, medan Belle fick sitt hö u-t-s-p-r-i-t-t i den andra. De fick äta i ca 1,5 h (mja, Belles varade knappast så länge...) och släpptes sedan ihop igen. Nu vid 17-tiden får de komma in i boxarna och äta kvällsmålet. Enkelt och fungerar utmärkt!!!

Vad skönt det fungerar. En variant på det jag hade tänkt testa i vinter. På morgonen D ut i en hage med massor med mat, L ut i en egen med liten mat. Vid lunch släppa in L i D:s hage, så kan L luncha på 'resterna'. Sen vid 16 ny fodring, endera gemensam begränsad, eller separera igen. Sen in vid 20.

Nu har jag EVENTUELLT hittat en löjligt idelisk lösning, återstår att se. Men, det här nya 'gräs-silaget' GÅR att äta med munkorg. Frågan är bara HUR bra det går att äta, det som återstår att se. Men OM det är tillräckligt besvärligt att äta med den, så skulle jag ju kunna ge fritt/nästan fritt i hagen, och D fick det han behöver och L fick inte i sig mer än han behöver. Risken är väl dock Lillen får till en alldeles för bra teknik, men ska mäta lite framöver och se.

Usch, vill verkligen inte skriva i denna tråden, men det hjälps inte.
Jag börjar få ordentlig fångest. Jag är rädd att min häst börjat få fångkänningar, och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

En annan häst i stallet hade fång tidigt i somras, så jag vet ju vad som gäller på sätt och vis. Men nu vet jag ju inte riktigt om det är fång, och om det är det så har det inte riktigt brutit ut än. Han haltar inte alltså, men jag tycker mig känna igen symptonen som den gamla hade i somras innan han blev dålig.

Han står still i hagen, äter knappt och pulsar mer än normalt i benen, ganska mycket mer faktiskt.
Jag har ställt in honom, så nu får han bara hö och imorgon ska jag ringa vet för att få lite råd. Om det nu är fång som jag fruktar så hoppas jag att jag hunnit mota det i dörren.
Han är tyvärr tjock, men nu har han inte gått på mycket gräs och han har gått ner lite. Inte alls mycket, men han går iaf inte upp.

Är det någon som vet vad som gäller i ett tidigt skede innan det brutit ut, eller som har några tips om vad jag kan göra eller tänka på så vore jag otroligt tacksam.

Bör jag försöka promenera honom ändå? (Han blir väldigt svårhanterad när han stått inne, så jag vet inte riktigt om jag kommer klara av det, inte utan sällskap iaf och det har jag svårt att få) Eller är det bättre att låta honom stå inne tills jag pratat med vet?

Är hovarna varma? hur är magen? Hur rör han sig?

Om du ens misstänker fång så ring vet ikväll. Vänta inte tills imorgon, ju fortare man kan sätta in behandling (NSAID) dessto bättre.

SKulle inte promenera honom vid misstanke om fång, utan stå stilla på mjuk bädd, kyl gärna fossingarna med.

Håller tummarna stenhårt det inte är fång.

Mjo, jag blev också paff när hon sa det..
Det är hon som hon står hos nu,
men det är ju vet som bestämmer när hon ev ska sättas igång osv.

Vet inte vad det är för skor som sagt..
Jag sköljde hennes ben, och det är så det ser ut som jag skrev..
Som en platta över tån, som slutar framme vid strålen.

Har du möjlighet att ta bild på skorna? Jag kan säkerligen inte säga något vist om dem ändå, jag är bara nyfiken då jag inte riktigt förstår hur de ser ut =)

Vi får hoppas att det inte är fång.
Du har redan fått bra råd.
Om det är fång så gäller det att försöka att ta reda på vad som utlöst det. Höet kan kanske vara en anledning om du precis har bytt? Jag hade nog blötlagt höet, gett lite lusern, bakjäst och kanske lite halm att tugga på. Mat och vatten högt ingen saltsten. Och ringt till veterinären om du misstänker fång. Synliga tecken på fång kan vara svårt att vända och att de väger med frambenen dvs flyttar vikten. Men det är nog inte i förstadiet. Kyla ben och hovar med kallt vatten så mkt du orkar är egentligen det enda som kan stoppa det förutom att ta bort det som orsakar det.

Det enda JAG verkligen INTE tycker om är att det är GRÄS i hagen. Även om de förutom första 15 minutrarna har föredragit silaget före gräs, så har jag ångest som FAN över det där gräset. Tyvärr kan jag inte erbjuda gräsfritt, alternativet är boxhagar med lera, och jag har länge nog hållt dem i boxhagarna av rädsla för gräset, men det kommer inte att försvinna, det kommer bara bli mer - både gräs och frost =/

Verkar sällsynt onödigt att släppa dem på gräs jag antar att det är ut i ordinarie hagar som är på tapeten. då får du väl klippa/harva upp en del i en gräshage och grusa eller vad fan som helst. De flesta som haft svåra fånganfall på sina hästar låter dem inte gå på gräs alls, särskilt inte direkt efter första rehabiliteringen av fång anfallet.

Verkar sällsynt onödigt att släppa dem på gräs jag antar att det är ut i ordinarie hagar som är på tapeten. då får du väl klippa/harva upp en del i en gräshage och grusa eller vad fan som helst. De flesta som haft svåra fånganfall på sina hästar låter dem inte gå på gräs alls, särskilt inte direkt efter första rehabiliteringen av fång anfallet.

Det blir tyvärr geggamoja. Helt jäkla fel årstid =/ Grusa har jag inte råd med, hur gärna jag än vill. 'Drömmen' vore att den del de går i nu vore grusad, det skulle vara en fördel ur en hel rad aspekter. Men jag har inte råd, tyvärr =( Jag hade hoppats kunna göra det nu i år, men det sket sig ju tyvärr.

Disse anser veterinärerna kan äta gräs, Lillen får det klassiska 'går varken säga bu eller bä'-svaret. Lillen vill jag absolut inte ha på gräs, men när valet är att ha honom på motsvarande boxyta hela året, eller gräs, så blir valet gräs. Det har jag skrivit om tidigare med, att jag fått acceptera att jag inte kommer undan gräset mellan nu och när snön behagar komma (om den kommer).

ja det är väl precis denna typ av argument som ger mig belägg för att det brister a la grund sunt hästförnuft, och det är därför du har så mycket problem och behöver lägga ut tusentals kronor och dutta och datta med allt möjligt under himlen.
stalla upp hästen ngnstans där den slipper gå på en massa gräs. alternativt spara pengar till att grusa. vadsomhelst. Hur kan du ens bli förvånad att de blir sjuka när behandlingen går emot precis allt sunt förnuft. Men visst, jag är väl införstådd i dina vanliga argument ang. livskvalitet osv. men vill man inte ta kol på sina hästar får man ibland acceptera att de inte KAN gå och jäsa sig på gräsvallar, eller vad det sig nu vara må - kanske en LÄNGRE period än önskat, men för att kunna HA livskvalitet i framtiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka