Sv: Fångtråd del 4
Ser kanon ut. Jag hade en fundering kring silage och fång. Jag sitter ju i de gamla hjulspåren i tankarna med behandlat ensilage. Kan inte silage ha en surhetsgrad som påverkar magarna negativt?
Bara en fundering som jag har gått o grunnat på. Ska ha silage till den ev nya häst som jag köper under nästa år.
Teoretiskt kan det det, ha ett lågt pH. De studier som finns visar dock att detta inte påverkar negativt. Nu minns jag inte innehållet i detalj, kan leta upp den. Men man hade sån där 'sond' direkt in i magen på försökshästar och mätte och donade, och man såg inga negativa effekter. Andra försök, dock i mindre skala, visar att hästar som hade möjlighet att välja mellan olika TS på precis samma foder i princip konsekvent valde det blötaste först (och det var riktigt, riktigt blött, under 40% TS).
Fång och silage finns det en massa personliga åsikter om, men ingen forskning som visar varken åt ena eller andra håller. Vissa veterinärer etc tycker att absolut inte silage till fånghäst, andra tycker inga problem. Det som kan tala för silage, men eg BARA om du kan välja olika TS från precis samma vall slagen precis samtidigt - och hur ofta händer det i verkligheten liksom, är att i dessa fall har silage lägsta sockerhalten. I verkligheten dock så beror det ju på ingående växer, när slaget etc, och i ena fallet kan hö vara en sockerbomb och silaget rena lightmaten, medan i annat fall kan det vara tvärtom, mer socker i silaget än höet.
Jag har haft fånghäst på silage utan problem förr, dessutom rajgrässilage, rajgräs är big 'no-no' vad gäller fånghästar pga hur det lagrar in fruktan - vilket ju bevisar att det eg inte finns något man strikt kan 'förlita sig på'. (Skulle dock idag aldrig chansa med rajgräs t ex, då visste man inte om det där med fruktanet dock, och jag hade ingen aning).
Jag har båda mina på silage, och båda har olika anledningar att silage faktiskt är bäst för just de INDIVIDERNA. I ponnyns fall så är silage en förutsättning för att ha ens en chans att kontrollera vikten utan att han får för kort tuggtid, för lite TS och beteende- samt magstörningar. Iom mer vatten per kg kan jag ge större mängd foder, på samma mängd TS och MJ. Och att försöka kontrollera vikten är ju synnerligen viktigt ur fångsynpunkt på honom.
Vad gäller fullblodet så blött silage ger mindre kalorier per kg, men jag får i honom många ggr mer kilo med silage, vilket gör att jag med BLÖTT silage jmf med hö får i honom både mer MJ och mer TS totalt. Mer TS är ju gynnsamt för magen och så även ur fångsynpunkt för honom, det minskar risken att han äter för lite TS och får en magtarmstörning.
En annan häst däremot skulle hö kunna vara absolut bästa för.
Men JAG är inte rädd för (rätt) silage till fånghäst, och hitills har jag inte fått 'skäll' för det av veterinär/er heller, däremot har det givetvis efterfrågats analys.
Edit: Jag vet inte om det här 'nya' är ensilerat, alltså med ensileringsmedel. Jag har dock tidigare haft både och utan märkbar skillnad. Dvs både sådant där det tillsatts ensileringsmedel, och sådant där det 'bara' plastats och konserverats och processen fått sköta sig själv. Hästarna verkar inte ha märkt någon skillnad, och inte sett skillnad på magar etc. Däremot så spontant tycker jag att det med medel tillsatt luktar syrligare (godare i min näsa), och har en bättre hållbarhet - färre dåliga balar. Det här nu vet jag inte, det luktar dock gräs, och bara gräs. Luktar 'klippt gräsmatta' typ.