Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Påläggskalv betyder efterträdare till en annan duktig som presterat.
Påläggs- kalv är ngt annat.

Reagerade på att du skrev- BLIR.. nästa år.
Det får vi se då:crazy:

Blir ja. Har jag blivit det tidigare år lär jag bli det nästa år med. Därom hyser jag ingen tvekan. Jag tror inte jag vaknar en dag, glömmer bort att D är född -94, jag tror heller inte jag vaknar en dag och tycker 'nej usch fy, fina röda fullblod på åringsauktionen'.

Och ja, påläggskalv som efterträdare. Du begrep helt rätt. Låt mig ha mina prestationskrav på mina hästar på min nivå och skaffa efterträdare till dem, så låter jag dig ha både dina smörgåspålägg och efterträdare ifred :devil:

kl så ni tjaffsar :devil:
internetforum, egna åsikter, javisst är det så. Men det borde gå att diskutera istället för att bara slänga sina högst personliga åsikter (ofta påhopp) på folk hit och dit. Diskutera med saklig ton och vettiga argument, och motargument.

Det är så lätt att tycka så mycket på ett forum, svårare att eftersträva det i verkligheten.

fortsättning på fångtråden:
Alexandra, superkul att silaget från bonden verkar vara perfekt! Det är bara att hoppas på att resten av balarna är likadana.

fortsättning på fångtråden:
Alexandra, superkul att silaget från bonden verkar vara perfekt! Det är bara att hoppas på att resten av balarna är likadana.

Analysen med hänger det ju på för ponnyn skull, men jag är fasiken beredd att om han bara har nog köpa på stående fot utan analys till fbl. Försöker hejda mig från att ringa och säga 'jag tar det, alltihop! Hur mycket har du förresten? ;)', så det inte är nyhetens behag.

Men.. Ibland behövs inga ord. (Strax under 50% TS säger mikron, håll en tumme för analysen som sagt dock, både MJ och socker. Har lokaliserat klöver och kvickrot så långt)

:love:

Thumbnail.aspx

Större tuggor har jag nog aldrig sett honom ta..
Thumbnail.aspx

Ja och jag ansåg att det var D som åsyftades. Blås skada hade kunnat hända vilken häst som helst, grannens havblod snubblade i ridhuset och slet av bogmuskeln, det kan man ju inte säga att det berodde på ngt annat:)
Min fyraåring som kom tillbaka från leasing på 3 ben, med en traumaskada som vi ff inte fått svar på, hur ska man säga då?
Sista kommentaren som inte gäller fång.
1996 min travare dör på banan pga en blodpropp
1997 min gammel dog 12 år pga en trasig led och blind pga yttre trama ngn gång i livet
1999 Min Nobil Queen avlivas pga cystor i äggstockarna 7 år tror jag hon var
2000 en annan avlivas 9 år gammal pga att ägaren inte kan ta hand om denna
2002 Bompe avlivas pga fång, travare
2006 Kisbergs diamant avlivas pga traumaskada hos lesingtagaren oklart vad
2008 Dream Lady avlivas pga hormonella problem
Min lista blir rätt lång den med ändå har jag glömt nån.

Senast ändrad:

Ser kanon ut. Jag hade en fundering kring silage och fång. Jag sitter ju i de gamla hjulspåren i tankarna med behandlat ensilage. Kan inte silage ha en surhetsgrad som påverkar magarna negativt?
Bara en fundering som jag har gått o grunnat på. Ska ha silage till den ev nya häst som jag köper under nästa år.

Senast ändrad:

ja då förstår jag bättre varför du tycker alexandras statistik är fullkomligt normal.

Ja fast ärligt kan jag säga att den enda av dessa jag köpt utan några tidigare problem var Kisbergs Diamant. Henne köpte jag som ett åring. De andra var såna som andra gett upp med kan man säga:) Utom Bompe som jag själv orsakade fången hos pga klantighet.
jag stavar som jag vet inte vad ibland ser jag:)
Skriver för snabbt:)

Senast ändrad:

knapplån
till den som känner sig träffad

Jag hoppas att denna tråd får vara kvar - gärna som nålad tråd.
Kan ni inte bråka någon annanstans?

Jag vet ju att idag behandlar man väl inte silaget? Kan det ändå vara surt?
Det luktar ju ändå när man öppnar balen.

Ser kanon ut. Jag hade en fundering kring silage och fång. Jag sitter ju i de gamla hjulspåren i tankarna med behandlat ensilage. Kan inte silage ha en surhetsgrad som påverkar magarna negativt?
Bara en fundering som jag har gått o grunnat på. Ska ha silage till den ev nya häst som jag köper under nästa år.

Teoretiskt kan det det, ha ett lågt pH. De studier som finns visar dock att detta inte påverkar negativt. Nu minns jag inte innehållet i detalj, kan leta upp den. Men man hade sån där 'sond' direkt in i magen på försökshästar och mätte och donade, och man såg inga negativa effekter. Andra försök, dock i mindre skala, visar att hästar som hade möjlighet att välja mellan olika TS på precis samma foder i princip konsekvent valde det blötaste först (och det var riktigt, riktigt blött, under 40% TS).

Fång och silage finns det en massa personliga åsikter om, men ingen forskning som visar varken åt ena eller andra håller. Vissa veterinärer etc tycker att absolut inte silage till fånghäst, andra tycker inga problem. Det som kan tala för silage, men eg BARA om du kan välja olika TS från precis samma vall slagen precis samtidigt - och hur ofta händer det i verkligheten liksom, är att i dessa fall har silage lägsta sockerhalten. I verkligheten dock så beror det ju på ingående växer, när slaget etc, och i ena fallet kan hö vara en sockerbomb och silaget rena lightmaten, medan i annat fall kan det vara tvärtom, mer socker i silaget än höet.

Jag har haft fånghäst på silage utan problem förr, dessutom rajgrässilage, rajgräs är big 'no-no' vad gäller fånghästar pga hur det lagrar in fruktan - vilket ju bevisar att det eg inte finns något man strikt kan 'förlita sig på'. (Skulle dock idag aldrig chansa med rajgräs t ex, då visste man inte om det där med fruktanet dock, och jag hade ingen aning).

Jag har båda mina på silage, och båda har olika anledningar att silage faktiskt är bäst för just de INDIVIDERNA. I ponnyns fall så är silage en förutsättning för att ha ens en chans att kontrollera vikten utan att han får för kort tuggtid, för lite TS och beteende- samt magstörningar. Iom mer vatten per kg kan jag ge större mängd foder, på samma mängd TS och MJ. Och att försöka kontrollera vikten är ju synnerligen viktigt ur fångsynpunkt på honom.

Vad gäller fullblodet så blött silage ger mindre kalorier per kg, men jag får i honom många ggr mer kilo med silage, vilket gör att jag med BLÖTT silage jmf med hö får i honom både mer MJ och mer TS totalt. Mer TS är ju gynnsamt för magen och så även ur fångsynpunkt för honom, det minskar risken att han äter för lite TS och får en magtarmstörning.

En annan häst däremot skulle hö kunna vara absolut bästa för.

Men JAG är inte rädd för (rätt) silage till fånghäst, och hitills har jag inte fått 'skäll' för det av veterinär/er heller, däremot har det givetvis efterfrågats analys.

Edit: Jag vet inte om det här 'nya' är ensilerat, alltså med ensileringsmedel. Jag har dock tidigare haft både och utan märkbar skillnad. Dvs både sådant där det tillsatts ensileringsmedel, och sådant där det 'bara' plastats och konserverats och processen fått sköta sig själv. Hästarna verkar inte ha märkt någon skillnad, och inte sett skillnad på magar etc. Däremot så spontant tycker jag att det med medel tillsatt luktar syrligare (godare i min näsa), och har en bättre hållbarhet - färre dåliga balar. Det här nu vet jag inte, det luktar dock gräs, och bara gräs. Luktar 'klippt gräsmatta' typ.

Senast ändrad:

kl

Idag när jag skulle ta in Zorbis från hagen öppnade jag grinden, lämnade den öppen, för att sen ta grimman.
Men då hade hon redan börjat gå upp mot stallet :p
Så har hon inte gjort på de 2½ månaderna hon varit sjuk.
De nya specialskorna (vet inte exakt vad det är för skor, är som en extra tåplatta fram på undersidan) gör underverk, hon rör sig MKT bättre än innan!

Det var tydligen inte hovböld, fick det förklarat för mig att hovbenet roterat, tryckt på sulan som i sin tur tryckte på den yttre sulan så det gick hål och börja blöda.

Ok det var det jag funderade över, jag är ju väldigt för silage, just för att det är så otroligt svårt att få tag i bra hö, möjligheterna ökar vid silage. kommer att köpa analyserat och förhoppningsvis få tag i en bra leverantör:) Känner ju inte så mkt hästfolk här nere:) Det blri så dyrt från Uppland.

Är det stråltryckar/heartbarskor kanske? I så fall har hon en extra "trekant" över strålen.

Det låter som om hästen är rätt så illa däran, med tanke på vad du beskriver om hovbensrotationen och blödningen, och jag tvivlar verkligen på att den ska vara i hage samt gå till och från den. Nu vet jag att du inte har så mycket att säga till om, men det låter inte som om denna häst får den optimala vården, tyvärr...:(

Hon visste inte vad skorna hette (alltså hon som hon är hos nu), men det är en platta över tån, inte över strålen.
Hon lät dock väldigt positiv, att hon förhoppningsvis kunde sättas ingång inom en snar framtid och vara tillbaks på ridskolan till jul.
Det tror jag dock icke hon kommer vara,
först och främst måste hon ju sluta halta och bli ren i gången, känns som det kommer ta flera månader till om det ens kommer ske..

Menmen, är glad att hon gör framsteg iaf.

Vem lät positiv?

Att ens tänka tanken att en ponny med såpass svåra rotationer och sänkningar ska vara tillbaka i ridskoleverksamhet till jul är rena skämtet. Jag undrar hur samtliga kring den där ponnyn tycks vara 'helt lost' vad gäller fång? =/

Skönt att skorna hjälper i alla fall =)

Men det låter ju HEMSKT :crazy:! Att ens tänka tanken att man ska kunna sätta igång denna häst snart, och att den ska vara fullt igång igen i slutet av december :eek:. Det är så man, minst sagt, tappar hakan...:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka