Sv: Fångtråd del 4
Hur är det med era pållar, vet inte om det har kommit in nya nasikten här men bettysmatte och Alexandra_W har jag iaf följt, hur mår era?
Jag törs knappt säga (skriva) det, för då kommer väl ett bakslag. Men det ser riktigt 'bra' ut.
Ponnyskrutt är ju friskförklarad (eller ja frisk från akuta fasen) för över en månad sedan då han på lätta fötter travade löpargången upp och ner. Får går ut i större hage nu, men har fått stå kvar i sjukhage (större än box men ändå mini) iom att fbl skulle stå i sjukhage. Sen skoddes han förra veckan, då fick han boxhage igen för säkerhets skull. Och där står han kvar då jag blev sjuk. Räknar dock med att senast på söndag få ut honom i lite större hage (hade tänkt bygga imorgon men vädret de hotar med låter inte nådigt..).
Fbl fick ju som sagt magsår av buttan, och beh först hemma, fick återfall när medicineringen sattes ut, och hamnade på Ultuna några dagar. Kom hem för 2 v sen, och har sen dess fått stå i boxhage och medicinerats. Har verkat må utmärkt, men svårt säga säkert. Han har varit rejält varmt och pulsat i HF till och från, dagligen men inte hela dygnet och utan röd tråd. Så varit lite nervöst. BLev bättre när han skoddes om och fick sin vanliga skoning, som han 'ska ha'
Idag var det återbesök - och han började med att på lätta fötter trava upp. Är fortfarande lite varmare och liite puls i HF nu och då - t ex inne på kliniken. Men rörde sig jättefint. Sen ner med kameran i magen, och inte ett enda magsår kvar. Ärren syntes (och hua, jag tyckte de såg läskiga nog ut, tur jag inte såg såren). Har fått andapsin som han ska ha som 'förlängning' av gastrogardkuren. Dagens vet tyckte jag kunde sluta med gastro nu, förra vet som hade honom när han var inlagd tyckte då iaf att trappa ner sakta. Jag tror jag kommer 'göra lite som båda vill', ge gastrogard ett tag till, och sen andapsinet. Typ ge gastro i full dos ett par dagar nu (iom svälten), och sen gå ner till halv dos några dagar och sen andapsinet framåt tisdag nästa v. Då slipper mamma böka med andapsinet med, det ska ges 3 ggr/dag.
Så, i korthet är rara röda också¨friskförklarad. Han har 'kommit ikapp' lillknatten rehab-/konvalescentmässigt, och får även han komma ut i större hage. Och sen kan han börja sättas igång försiktigt (ponnyn får börja sättas igång i nov).
Så, planen är att samköra dem, låta D hänga på lillskrutts rehab (de tyckte D kunde komma ut i stor hage imorgon typ, men jag tar det hellre lite försiktigt), och så får de båda succesivt utökade hagar och jag beräknar att de borde vara i stor hage i november någon gång, och då börja sättas igång båda två
Knappt så jag kan tro det själv.
Mitt största problem för stunden är - FROSTEN. Det är gräs överallt där jag kan släppa dem, jag kommer inte undan gräset. Tyvärr är det ju frostnätter och soliga dagar med
(När jag kom hem såg jag att bonden varit och lämnat två provbalar silage, en blötare och en torrare, ska bli spännande att se vad hästarna tycker!)
Nu måste jag skynda ut och mocka, och sen ila till jobbet för att jobba natt igen (gick av imorse). Det är kul med djur eller något.