Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Det är i alla fall för mig en fråga om det inte borde granskas i en anmälan för en opartisk bedömning. Fakta är att skriver man att två hästar står med fång, flera tidigare tvingats avlivats av olika anledningar (läs otur) och även mer än ett av annan art av sällskapsdjur (läs hund,katt) så får man nog fasen finna sig i att bli kritiskt granskad eftersom man själv i klartext bett om att bli granskad.

Det är väl ingenting som hindrar dig att göra en sådan anmälan?

Ingen aning. Avmaskningstråden blev ju nålad igen, så det är lite konstigt att inte den nya fångtråden blev det också?

Fast egentligen är det väl så att coari vet att det inte finns några grunder för anmälan... Bara prat, skulle jag vilja säga.

Det är också intressant att vi som hela tiden "hänger ut" oss själva i ord och bild (frivilligt, javisst!) blir hårt kritiserade för vad vi gör, och hur saker och ting ser ut, mestadels av de som själva inte lämnar ut i princip något om sig själva. Här tänker jag bl.a. på axel som om och om igen har kritiserat hästars hull, och ofta hästägares oförmåga att banta dem, men som fortfarande (trots påtryckningar) inte har lagt upp en endaste bild på sin egen häst. Finns den, börjar man snart undra...:confused:

Undrar vad alla skulle sagt om de fick se bilderna på min gammel som ligger på en vall med ren klöver, nästan ialla fall:)

Enda sommaren han var bra i hullet och då menar jag så att revbenen inte syntes tydligt. Det var en rackarns svårfödd häst det. Sen matvägrade han från i mitten på april då han såg grässtrån tills han fick gå på bete. Det var den enda av mina hästar som fick tjuvstarta gräsätandet. Undrar om man kommer våga släppa sin häst på bete nåt mer?:)

Det borde väl inte innebära ngn enorm skillnad att dra ner ett kilo så.
Vid ett akut anfall drar man ju ofta ner mkt mer än så. Iaf jag som brukar ha fri tillgång i största möjliga mån, får köpa hö eller annat som det funkar med.

Fast egentligen är det väl så att coari vet att det inte finns några grunder för anmälan... Bara prat, skulle jag vilja säga.

Det är också intressant att vi som hela tiden "hänger ut" oss själva i ord och bild (frivilligt, javisst!) blir hårt kritiserade för vad vi gör, och hur saker och ting ser ut, mestadels av de som själva inte lämnar ut i princip något om sig själva. Här tänker jag bl.a. på axel som om och om igen har kritiserat hästars hull, och ofta hästägares oförmåga att banta dem, men som fortfarande (trots påtryckningar) inte har lagt upp en endaste bild på sin egen häst. Finns den, börjar man snart undra...:confused:

Kan inte annat än instämma. Jag har dessutom också funderat över varför vi aldrig får se några bilder från t.ex Axel :confused: .

Annars undrar jag... kan det vara skadligt att dra ner betydligt på höet direkt, borde man smyga? Hon får idag 8 kg, skulle behöva ner till 7. Kan jag bara helt kallt ge 7 imorgon?

Ingen som helst fara att minska (eller öka för den delen) 1 - 2 kg hö pang poff. Det blir ingen omställning för magen eller så sålänge du inte drar ner under minimiTS.

/Alexandra - som känner sig som en djurplågare, fbl svälter igen inför gastroskopin. Fatta vilken LUS jag kände mig som imorse när jag gav ponnyn mat, och fbl stod där i sin box utan ett enda strå ätbart - och med munkorg, och snällt bad om frukokst :cry:

Coari har ju också i flera år haft en inbjudan att hälsa på, så.. :devil:

Sen, det är bara anmäla ja, jag är inte orolig. Frågan är väl VAR han ska anmäla det? Djurskyddet månne, de får gärna komma (spec nu när man slipper betala för folks idiotanmälningar), fast han får nog svårt att få till en anmälan enligt djurskyddet ang att 'hon har otur med sina djur, de skadar sig'. Speciellt som djurskyddet var här 2007 i och med hästinventeringen. Både stall, hagar och hästar kontrollerades. Hästarna stod i sjukhagar allihopa. Blå hade sin knäskada och de andra stod och barnvaktade. Jag och inspektören gick dessutom uppför den slänt som coari förfasat sig över tidigare, och hästarna stod nere på vallen där Coari förfasat sig över de småstenar som kryper upp vid tjällossningen.

Så, jag vet inte riktigt var man anmäler 'otur', men han har säkert något förslag..

Senast ändrad:

kl.

Har inte alls hunnit hålla mig uppdaterad på buke på sistone så jag känner mig helt lost i fångtråden:o

Hur är det med era pållar, vet inte om det har kommit in nya nasikten här men bettysmatte och Alexandra_W har jag iaf följt, hur mår era?

För min egen del ökar vi sakta på motionen. Vi fick ett litet panikbakslag då den förbaskade hästen lyckades rymma ur hagen för snart en månad sedan:crazy: Den mest rymmningssäkra hagen av alla dessutom, ordentliga stolpar, tre järnrör + el! Det gick bra i alla fall som tur var..

Hovis är nöjd med utvecklingen på hennes hovar, utväxten ser jämn och fin ut. Jag ger ju Formula4Feet-fodret åt pållen och iaf på päls och man ser man att hon mår bra. Blank som en kaffepanna:D

Problemet är att hon är sååå pigg! Herregud, hon är svår att rida i vanliga fall men nu.. Hjälp:crazy: Har en god vän som rider väldigt mjukt och bra, passlig stil för att komma bra överens med Thyra. Jag bad henne att rida en stund för en vecka sedan för att jag själv skulle få kika lite hur hon rör sig. Det är länge sen min vän har ridit Thyra så jag bestämde att ta henne i lina först, för att se hur det gick först. 5 min så landade kompisen på backen...:o Som tur var gick det bra och hon fortsatte ridturen som slutade bra.

Nåja, jag får väl börja klistra lim på sadeln snart... Giv mig styrka!:cool:

Hur är det med era pållar, vet inte om det har kommit in nya nasikten här men bettysmatte och Alexandra_W har jag iaf följt, hur mår era?

Jag törs knappt säga (skriva) det, för då kommer väl ett bakslag. Men det ser riktigt 'bra' ut.

Ponnyskrutt är ju friskförklarad (eller ja frisk från akuta fasen) för över en månad sedan då han på lätta fötter travade löpargången upp och ner. Får går ut i större hage nu, men har fått stå kvar i sjukhage (större än box men ändå mini) iom att fbl skulle stå i sjukhage. Sen skoddes han förra veckan, då fick han boxhage igen för säkerhets skull. Och där står han kvar då jag blev sjuk. Räknar dock med att senast på söndag få ut honom i lite större hage (hade tänkt bygga imorgon men vädret de hotar med låter inte nådigt..).

Fbl fick ju som sagt magsår av buttan, och beh först hemma, fick återfall när medicineringen sattes ut, och hamnade på Ultuna några dagar. Kom hem för 2 v sen, och har sen dess fått stå i boxhage och medicinerats. Har verkat må utmärkt, men svårt säga säkert. Han har varit rejält varmt och pulsat i HF till och från, dagligen men inte hela dygnet och utan röd tråd. Så varit lite nervöst. BLev bättre när han skoddes om och fick sin vanliga skoning, som han 'ska ha'

Idag var det återbesök - och han började med att på lätta fötter trava upp. Är fortfarande lite varmare och liite puls i HF nu och då - t ex inne på kliniken. Men rörde sig jättefint. Sen ner med kameran i magen, och inte ett enda magsår kvar. Ärren syntes (och hua, jag tyckte de såg läskiga nog ut, tur jag inte såg såren). Har fått andapsin som han ska ha som 'förlängning' av gastrogardkuren. Dagens vet tyckte jag kunde sluta med gastro nu, förra vet som hade honom när han var inlagd tyckte då iaf att trappa ner sakta. Jag tror jag kommer 'göra lite som båda vill', ge gastrogard ett tag till, och sen andapsinet. Typ ge gastro i full dos ett par dagar nu (iom svälten), och sen gå ner till halv dos några dagar och sen andapsinet framåt tisdag nästa v. Då slipper mamma böka med andapsinet med, det ska ges 3 ggr/dag.

Så, i korthet är rara röda också¨friskförklarad. Han har 'kommit ikapp' lillknatten rehab-/konvalescentmässigt, och får även han komma ut i större hage. Och sen kan han börja sättas igång försiktigt (ponnyn får börja sättas igång i nov).

Så, planen är att samköra dem, låta D hänga på lillskrutts rehab (de tyckte D kunde komma ut i stor hage imorgon typ, men jag tar det hellre lite försiktigt), och så får de båda succesivt utökade hagar och jag beräknar att de borde vara i stor hage i november någon gång, och då börja sättas igång båda två :bump: Knappt så jag kan tro det själv.

Mitt största problem för stunden är - FROSTEN. Det är gräs överallt där jag kan släppa dem, jag kommer inte undan gräset. Tyvärr är det ju frostnätter och soliga dagar med :crazy:

(När jag kom hem såg jag att bonden varit och lämnat två provbalar silage, en blötare och en torrare, ska bli spännande att se vad hästarna tycker!)

Nu måste jag skynda ut och mocka, och sen ila till jobbet för att jobba natt igen (gick av imorse). Det är kul med djur eller något.

Kan trösta dig med att du inte är den enda här i världen som har haft otur med häst efter häst. Och där det absolut inte handlar om hur man sköter dem. Ibland är det bara så.

Jo, jag har ju haft häst (utan att sköta dem så väl, ironiskt nog, men är preskiberat nu), år efter år efter år - utan ett enda veterinärbesök, också. Men sen började de hagla, följda av några riktigt, riktigt tuffa år där allt som kunde gå åt helvete banne mig gjorde det.

Nuvarande herrar har faktiskt hållit sig riktigt friska och fräscha. Naturligtvis skulle båda - uppenbarligen - kunnat 'skött' sig bättre. Men jag ser mig inte som speciellt 'otursförföljd' längre, tvärtom. Man blir ju lite skadad, iom vad jag har att jämföra med (2006 - 2007 var ju helt sanslösa), men jag tycker faktiskt det varit lugnt och skönt.

Det som är trist är att Coari aldrig utvecklar sina fula antydningar. T ex vad jag skulle gjort för att förhindra X och Y? Det har ylats i år om att ändra, men aldrig vad. Ibland hittar han något på någon bild att gnälla på - haken är bara att det är aldrig (hitills, peppar peppar) i ens den t ex hagen någon skada skett, så jag saknar fortfarande konkreta tips på vad 'jag ska göra'? Fast det är klart, om man hackar på allt är ju det fel (mitt arabsto skadade sig svårt som 1½ åring pga fallskada i hagen, ishalka. Jag borde med facit i hand skitit i att hon var 1½ år och skott och broddat henne. Jag valde fel. Det var fel enligt Coari. När jag sen - vis av erfarenheten (jag förlorade henne ju efter 3 års kamp i sviterna efter det fallet) skor nästa 'knatte' i samma ålder - då är naturligtvis DET fel :devil: Och då har man skjutit sig i foten angående att ge konkreta tips på hur man förhindrar..

Senast ändrad:

Snälla ni som är duktiga på gräs hjälp mig!
Mina ponnyer har mycket gräs i sin vinterhage som stått oanvänd sedan i våras, men nu vill jag släppa dit dem då de börjat gå in på natten.
Men vi har haft en del frostnätter här, ingen av ponnyerna har haft fång.
I natt kommer det antagligen vara plusgrader (+7 grader nu).
När är det säkrast att släppa dit dom?
Har möjlighet att hålla på och flytta dem mellan hagarna och dom får även torrt hö (kan även ge fri tillgång på det?).
Hoppas på hjälp:idea:

Egentligen finns det inte ngt bra, säkert svar på din fråga.

Men alla ponnyer får inte fång. Om de inte är feta så behöver inte risken vara hur stor som helst. Jag har två stora hästar som fortfarande går ute dygnet runt i hagar med en hel del gräs. Men fångponnyn gör inte det.

Men så länge det är över 5 grader varmt är det nog inte så stor risk. Om man vill vara försiktig så är det när det börjar sjunka ner mot noll grader som det börjar bli risk för höga fruktanhalter.

Nuvarande herrar har faktiskt hållit sig riktigt friska och fräscha. Naturligtvis skulle båda - uppenbarligen - kunnat 'skött' sig bättre. Men jag ser mig inte som speciellt 'otursförföljd' längre, tvärtom. Man blir ju lite skadad, iom vad jag har att jämföra med (2006 - 2007 var ju helt sanslösa), men jag tycker faktiskt det varit lugnt och skönt.

Det som är trist är att Coari aldrig utvecklar sina fula antydningar. T ex vad jag skulle gjort för att förhindra X och Y?

Jag blir förvånad över dina referensramar.du hade väl knappt fullblodet ett drygt halvår innan den fick problem med hältor pga det du säger är stråltryck? därefter var det muskelruptur, och sen fortsatt laborerande mot stråltrycket. och sen bägge hästarna fång. Jag har många gånger ställt frågan till dig varför en 15 årig häst som alltid tidigare varit frisk, helt plötsligt får permanenta problem med stråltryck. Klart att man undrar och ställer sig den frågan, när man vet dina historier här på forumet.

Jag tror det är en omöjlighet att du förväntar dig av ngn som inte bor på din gård och ser dig dagligen och din hästhållning att komma med konkreta förlslag på x eller y. Att det dock likväl väcker reaktioner för de som varit här många långa år och sett dina åkommor, det tycker jag är högst naturligt faktiskt. Det enda jag vet är att jag aldrig stött på ngn i hela mitt liv som har såna fantastiska ständigt upp poppande skador eller diagnoser på dina hästar, eller såna otroligt avancerade och komplicerade åkommor på häst, hund, katt, ja ALLT. Och sen väljer du att skriva långa noveller om åkommorna och de hundra tusentals kronor du lägger ner i samband med behandlingar, special foder, utlands beställningar på ditten och datten osv. Klart att det väcker reaktioner och tankar, vad hade du väntat dig?
Om du tycker det är konstigt eller besvärligt så är ett alternativ att inte måla upp den bilden här på forumet. det måste väl finnas nära och kära att anförtro sig åt och konsultera, om man inte vill ha den uppmärksamheten här på ett internet forum?

Senast ändrad:

Jag har haft under 13 år på en gård ca 10 hsätar vara 7 är slaktade pga olika åkommor ,detta trots ständig vetkoll osv, skillandne är aknske att jag många gånger tagit emot kända problemfall, men att köpa en häst innebär ju att det finns möjlighet till problem hur man än gör. JAg köpte en "frisk" häst när jag kände att jag ville kunna satsa lite, men den var dräktig istället*fniss*
Så Alexandra är på ngt sätt inte unik, bara att hon bett om nya infallsvinklar här på forumet och jag har haft tillgång till kompetens på mångaolika sätt som jag kunnat rådfråga och litat på. Att ens antyda att det skulle vara fle på Alexandras skötsel av sina hästar är en förolämpning mot henne. HOn är bara otroligt noggran med sina hästar och att ett fullblod köpt från en aktiv tävlingskarrirä får lite problem wow vilken nyhet? En muskleruptur fick min fyraåring när hon blev rädd för snöslungan, onödigt av min pappa o köra den men, hon halkade på en isfläck, emn det var väl rent slarv från min sida det. Släppa ut en häst i en hage med 75 cm snö och en isfläck. OM jag hade kollat mina hästar lika minutiöst som Alex hade jag oxå hittat en massa problem, nu hade jag ofta delägare som satte stopp. TA nu och åk till Alex o titta så ni får se. En typisk norraupplandsmark får ni se:)

att ett fullblod köpt från en aktiv tävlingskarrirä får lite problem wow vilken nyhet?

Vad menar du med det? Förklara gärna vad du grundar det på. Dessutom hade väl den hästens skador ingenting men dess karriär att göra, rätta mej om jag har fel.....

Den var väl tvärtom helt frisk då den köptes. Fullblod som säljs friska från banan har inte mer problem än andra hästar, snarare tvärtom, har dom klarat den karriären utan skador så är det bra hästar eftersom dom påfrestningarna är mycket större än på en ridhäst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka