Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Jag håller med dig, inte är det lätt inte.
Det känns som en evighet tills man kommer ut på andra sidan och kan börja använda hästen igen. Det är ju inte så kul att bara handla foder, mata hästen, köra till kliniken och ---- oroa sig.:crazy:

Men jag ska väl inte klaga egentligen. Hon är så söt min lilla häst.

Idag blev det inte ngt regntäcke, inte ett regnmoln i sikte.
Hur går det med hovarna?

Tänkte på dig/er igår btw. Jag vet inte hur frusen hon är de där regniga dagarna, om det behövs lite 'värme' med eller räcker med ett 'skal' som skydd mot väta och vind? Eller hur lätt det är att det blir för varmt de dagar det 'slår fel' och blir strålande sol istället för regn.

Men Bucas har ett ultralätt, solreflekterande regntäcke som eg är tänkt för sommarbruk, Sun Shower heter det. Mycket tunnare än 'vanliga' ofodrade regntäcken. Det är min räddare i nöden sådana här höstdagar när vad SMHI sagt och det blir kan vara två skilda saker, och det kan se ut/vara på ett sätt på morgonen, och helt annorlunda på kvällen. Då riskerar jag varken de står utan regnskydd, eller blir alldeles kokta om det blir sol istället. Så kanske kan vara intressant? Tyvärr är de ju dock inte gratis..

Jag vet inte alls hur frusen eller varm hon är. Jag har aldrig eller i alla fall ytterst sällan sett henne frysa. Hon har bara haft täcke på sig när det har regnat elelr snöat massor och jag inte har velat rida en blöt häst. Men jag ska kolla upp täcket, tack för tipset.

Jag har inte så långt hem från jobbet så i värsta fall får jag åka hem om det inte är ngn annan hemma. Ibland är det kanske tur att jag ännu inte har lyckats byta jobb, :). Jag tycker egentligen det är dags att röra på mig lite. Men det är ju bra att ha nära hem med en fånghäst hemma.

Hur går det med hovarna?

Jodå, det går BRA :)! Fast jag oroar mig (såklart;)) för att "glasfibertofflan" ska lossna/slitas av/slitas ner innan nästa tisdag. Annars verkar den skydda hoven mycket bra. Hon fick vara ute i några timmar i eftermiddags och när jag kom hem kom hon travandes utan att, vad jag kunde se, halta. Hon verkade även må väldigt bra igår också, och lyckades få till några "knashopp" på den lilla ytan de går på nu. Hovis sa ju att hon skulle känna av ömheten ytterligare några dagar, och igår tyckte jag definitivt att det vände. Nu ser jag mest att hon ömmar till någon gång då och då bara. Inget konstant haltande alltså :bow:!

Lite uppmuntran ang tofflan. Lillen, som gräver frenetiskt i sin box, hade ju sina i en månad utan minsta lilla påverkan på dem. Så jag har gott hopp och håller tummarna för att de ska överleva tills på tisdag för din =)

Alexandra_w och bettysmatte:
Tack för era svar! Det är tacksamt att kunna få svar på nätet av folk med lite erfarenhet.:bow: Tyvärr tycker vet. att jag är för omständig! Jag är också en sån som coari borde klaga på isåfall...:angel:

Går och väntar på när jag ska få anmälan om djurplågeri när båda hästarna står i varsin liten utebox. Folk är minst sagt okunniga här. Tycker nog att jag överdriver och överbeskyddar. Men det struntar jag i, tänker på djuret främst. Jag känner allt för mycket människor som vägrar att inse att deras djur kanske inte mår det bästa, utan "väntar och ser" oftast pga pengar. Då ska man inte ha djur tycker jag.

Ska ut och känna på hovarna nu och avgöra om han ska få mer medicin eller inte. Hoppas det bara var en liten reaktion på skoningen.

Det är så med en fånghäst.
Här hemma hos mig tror alla att min ponny är jättedålig eftersom jag fortfarande knappt rider henne. Alla tror säkert att hon har haft fånganfall hela tiden. Jag har fått frågor som tex Har du inte fått rätt på det än? Och jag som bara väntar på att det ska växa färdigt.

*kl och hoppar in i tråden lite*

Jag har en unghäst som alltid varit lite ljummen i sina hovar, inte varm och ingen puls men heller inte KALL. Hur ljummet är ok innan man ska bli nojjig? Alltså jag förstår att det är svårt att svara på exakt, men ska hovarna vara helt kalla på morgonen? Det är de def inte, men på kvällen när jag tar in honom är de kalla....

/ fått en lätt släng av "fångest" känner jag.... :(

Hästars hovar är inte svala hela tiden. När de står inne på nätterna är cirkulationen sämre med, vilket också kan påverka. Skulle inte alls oroa mig i ditt läge om inte hästen i övrigt är en 'fångrisk'häst eller liknande.

Hästar "släpper på" värme dvs cirkulation till hovarna av och till under dygnet, med resultatet att hovarna både är varma och kalla under olika tider på dygnet. Helt normalt och inget att oroa sig för.

Tja, det är ju en fjordhäst, så en risk är det ju alltid... Men tack, då känner jag mig lite lugnare, men skumt, för de andra två i stallet är alltid kalla i sina fötter när jag känner på dem, förutom om den ena har en tappsko.

OM jag ska bli orolig, när ska jag bli det (inte hysterisk alls :angel:)

Förvisso, men lyckas jag då ALLTID pricka in när han gör det alltså? Och undrar som sagt varför de andra två är kalla i sina.
Kan det ha med en växtperiod att göra kanske?
Tack för svar!

Ang anmälning. Jga vet precis hur det känns. Att bli anmäld för att en inte på något sätt smal häst inte går i en gräshage på sommaren... och i kohagen mittemot ligger det döda kossor överallt, men det är ju inte djurplågeri:confused:
Det kostade mig 800 kr då, men djurskyddet konstaterade att hästen mådde bra just då, gick inte på smärtstillande el annat
Dock hade jag god lust att sätta upp en skylt om att hästen var sjuk och inte får äta gräs...
Pappa gav upp 3 år senare, fångesten blev för stor. Hästen fick också ett mindre anfall just då.
Jag kan ärligt, det ni, ta på mig skulden för att hästen fick fång. Trots begränsad betestillgång så fick han ett par nävar av ett högenergi foder som var till min tävlingshäst och det tippade över kakan:) sen tog det 4 dar innan jag uppsökte vård för han hade enbart symptom i en hov och det var mer hovböldsvarning, han vände inte som en fånghäst ell annat. Så det är inte alltid lätt, han hade fång i alla fyra med rotationer o sänkningar.. och jag hade ändå erfarenhet av fånghästar..

Tja, det är ju en fjordhäst, så en risk är det ju alltid... Men tack, då känner jag mig lite lugnare, men skumt, för de andra två i stallet är alltid kalla i sina fötter när jag känner på dem, förutom om den ena har en tappsko.

OM jag ska bli orolig, när ska jag bli det (inte hysterisk alls :angel:)

Är din skodd? Är de andra skodd? Helt ovetenskapligt så mina skodda är generellt kallare i sina hovar än de oskodda, vilket känns ganska rimligt, de oskodda har mer hovmekanism.

Det kan också bero på att din ligger mer än de andra, individuella skillnader etc. Det är normalt att en hov är kall och en annan ljummen med till och från, just beroende på hur de vilat etc.

Inga (friska) hästar har kalla hovar 24 h per dygn, eller ljumma hovar 24 h/dygn.

Sen, rent allmänt ang fång så ljumma hovar ser jag bara som risktecken i samband med fång/efter fång, eller om något 'misstänkt utlösande' sker. T ex vid betessläpp osv. Men bara timmar innan L fick fångsymptomen, så kände jag på hans fötter. Fångprocessen var redan igång då, men han hade kalla, fina hovar utan puls. 12 h senare var de kokheta och han kunde knappt gå. Så jag ser inte ljumma hovar i sig som något säkert fångtecken så. Däremot ljumma hovar i samband med betessläpp, foderbyte etc = akta, akta. Ljumma hovar hela tiden alltså.

Det där har jag oxå funderat på! Och kommit fram till samma sak som dig, förutom just nu *skratt*

Den ena är skodd och ponnyn är oskodd, unghästen ifråga HAR varit skodd men jag har precis skott av honom (i torsdags).

Tack för din sakliga förklaring, känner mig mycket lugnare! :bow:

Kl

Minus:
Zorbis blev sämre i veckan, troligen hovböld

Plus:
Idag fick hon specialskor som hovis gjort precis efter hennes fötter.
Känns ju bra!

Bara att vänta och se hur hon påverkas av dem..
Blir så glad för minsta lilla som kan göra henne bättre/ha mindre ont.

Jag är också en sån som coari borde klaga på isåfall...:angel:

Går och väntar på när jag ska få anmälan om djurplågeri när båda hästarna står i varsin liten utebox. Folk är minst sagt okunniga här.

Det där vet jag inte om jag kan hålla med om. Som jag förstår det så gör du förebyggande åtgärder i rehabeliterings syfte vilket jag tycker du gör helt korrekt. Är dina grannar utbildade i AANCHP eller skolan Dr Strasser???

Det jag reagerar på är när ngn eller några med så bestämda åsikter om sin kunskap i foderlära och hästhållning helt bevisligen gör ngt katastrofalt grundfel som leder till att hästhållningen och fodringen leder till foderrelaterad fång,, på mer än en häst.

Det är i alla fall för mig en fråga om det inte borde granskas i en anmälan för en opartisk bedömning. Fakta är att skriver man att två hästar står med fång, flera tidigare tvingats avlivats av olika anledningar (läs otur) och även mer än ett av annan art av sällskapsdjur (läs hund,katt) så får man nog fasen finna sig i att bli kritiskt granskad eftersom man själv i klartext bett om att bli granskad.

Nog om det, du verkar ju ha alla "pållar" i stallet.

P.S. För mig är det en gåta att en häst ska uppvisa sämmre välmående efter skoning än före. Är det så så har ngt gått snett och det måste omgående rätas ut.

Helt fel av mig att ens öppna denna tråd, jag borde ha förstått innebörden med rubriken.

Adjos amigos.

Hästar "släpper på" värme dvs cirkulation till hovarna av och till under dygnet, med resultatet att hovarna både är varma och kalla under olika tider på dygnet. Helt normalt och inget att oroa sig för.

Man kan enkelt uttrycka det att ingen häst har varesig i rörelse eller vila exakt samma värme i alla sina fyra hover, hjärtat skulle helt enkelt inte klara av denna cirkulation utan leda till hjärt klappning.

Hästar i vila ändrar alltid sin belastning och det mest (för stunden ) belasatade benet har oxå den högsta värmen beroende på blodets kroppstemperatur beroende på den ökade cirkulationen det mer belastade benet transporterar.

En häst som trots avlastning av ett eller flera ben innehar en högre värme har oxå en ökad cirkulation i just detta/dessa ben. Detta beror inte på att hästen är smärtfri i detta område utan har en pågående inflamation. En inflamation leder ofelbart till ökad cirkulation och värme.

Att en skodd hov skulle ha sämre hovmekanism än en oskodd hov bygger enbart på okunskap. Däremot så är det sant att en skodd hov som uppvisar smärta inte tar upp full belastning vilket secundärt leder till en sämmre hovmekanism. Detta gäller förövrigt även en oskodd hov.

Over and out!

Man kan enkelt uttrycka det att ingen häst har varesig i rörelse eller vila exakt samma värme i alla sina fyra hover, hjärtat skulle helt enkelt inte klara av denna cirkulation utan leda till hjärt klappning.

Hästar i vila ändrar alltid sin belastning och det mest (för stunden ) belasatade benet har oxå den högsta värmen beroende på blodets kroppstemperatur beroende på den ökade cirkulationen det mer belastade benet transporterar.

En häst som trots avlastning av ett eller flera ben innehar en högre värme har oxå en ökad cirkulation i just detta/dessa ben. Detta beror inte på att hästen är smärtfri i detta område utan har en pågående inflamation. En inflamation leder ofelbart till ökad cirkulation och värme.

Att en skodd hov skulle ha sämre hovmekanism än en oskodd hov bygger enbart på okunskap. Däremot så är det sant att en skodd hov som uppvisar smärta inte tar upp full belastning vilket secundärt leder till en sämmre hovmekanism. Detta gäller förövrigt även en oskodd hov.

Over and out!

fast nu pratar du ju om ngt helt annat än det jag pratar om. Hästen har ju ett "system" där värme släpps på i samband med ökad blodcirkulation ut i hovarna, via sk. "shuntar", och detta sker regelbundet under ett dygn efter behov. jag pratar inte om ngra smärtrelaterade eller åkommor utan ett helt vanligt fysiskt förlopp hos en frisk häst.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024

Omröstningar