Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Var har du läst det???

Själv har hon skrivit precis motsatsen, (fast bara i små bokstäver)

Är du dum på riktigt eller spelar du bara?

Lillen är röntgad två gånger på MK - inga förändringar whatsoever.
Disse är röntgad en gång på MK - inga lägesförändringar av hovbenet alls, han har dock som en 'näbb' på hovbensspetsen på ena fram, av äldre datum.
Sen är han röntgad en gång på UDS - samma sak. Inga lägesförändringar av hovbenet alls, däremot såg de också givetvis 'näbben', påpekade den med och att den är av äldre datum. De la även till lite mer information om just den.

Ur hemgångsråden:
(Bla bla = om magsåret)

Utförda undersökningar: Bla bla bla. Röntgen hovar båda fram.

Slutsatser: Bla bla bla. Inga förändringar av hovbenens läge har påvisats på röntgen. De förändringar (remodellering) som ses på hovbensspetsen höger fram är äldre och kan härstamma från löpträning och -tävling. Då hästar med dessa förändringar generellt inte uppvissar nedsatt prestation som ridhästar (men som galoppörer) görs idag ingen fortsatt utredning av förändringen.

Behandling hemma: Bla bla. För att stimulera hästens aptit bör han åter komma in i sina normalrutiner vad gäller fodring, utevistelse och motion.
Försiktig igångsättning kan påbörjas. Första 2 dagarna efter hemkomst skall hästen stå på box eller liten sjukhage med 30 min skritt vid hand dagligen. Därefter kan storleken på hagen ökas. (+ lite mer igångsättningsblabla)

Senast ändrad:

ja det är väl precis denna typ av argument som ger mig belägg för att det brister a la grund sunt hästförnuft, och det är därför du har så mycket problem och behöver lägga ut tusentals kronor och dutta och datta med allt möjligt under himlen.
stalla upp hästen ngnstans där den slipper gå på en massa gräs. alternativt spara pengar till att grusa. vadsomhelst. Hur kan du ens bli förvånad att de blir sjuka när behandlingen går emot precis allt sunt förnuft. Men visst, jag är väl införstådd i dina vanliga argument ang. livskvalitet osv. men vill man inte ta kol på sina hästar får man ibland acceptera att de inte KAN gå och jäsa sig på gräsvallar, eller vad det sig nu vara må - kanske en LÄNGRE period än önskat, men för att kunna HA livskvalitet i framtiden.

SPara till att grusa hjälper ju inte NU. Har jag någonstans sagt att jag INTE vill ha grusat?

JAG skulle hjärtans gärna ha dem på box tills snön kom om det var så, tryggt och säkert. Dock är det inte det bästa, utan de ska ut och röra sig succesivt mera. På veterinärorder alltså.

Jag var en bra bit mot den där grushagen, men ironiskt nog så just att Lillen fick fång gjorde att den hopsamlade summan pengar försvann med skrämmande hastighet.

Du är i din fulla rätt att både vara upprörd och förfasa dig dock.

Tack för alla svar!

Hovarna känns inte särskilt varma, inte så att jag märker någon direkt skillnad från hur de brukar vara. Men som sagt så pulsar han lite.
Han visar inget när man vänder honom. Det var det första jag gjorde när jag tog in honom.
Ska sätta upp ett hönät ikväll, han fick det på marken i boxen innan idag, men med mycket halm under så det kom upp en bit. Måste sätta upp en krok att hänga nätet i först.

Han är fin i magen, men i fredags var vi hos tandläkaren och då blev han väldigt lös iom att han var lite orolig/nervös pga transport och så. Men det hade gått över tills idag iaf.

Innan idag när jag gav hö så tyckte jag att det var lite väl fint hö, och mycket klöver i. Hittade ingen bättre bal som gick att nå, ska upp på loftet och klättra ikväll. Jag tog bort det mesta av klövret, för det säger väl en del att det inte är bra?

Ska kyla hovarna ikväll med.
Fick svar i veckan att lusernet jag beställt kommit, så det ska jag hämta i veckan. Vågar man ge det nu? Eller ska jag vänta och vänja in försiktigt? Det är väldigt lite protein i höet. 16g bara.

Jag tror inte att han reagerat på höet, de har knappt fått nåt hö, bara nån lite tuss då och då, mindre än 1 kg. Däremot finns det ju massa andra tänkbara anledningar, han är ju fet vilket inte gör det bättre. Frosten, oron i magen vid transport och en sedering(?). Vet inte alls om sedering kan påverka, speciellt som det går ut i blodet direkt, men annan medicin kan ju orsaka anfall. Och dessutom fick han lite kraftfoder (Krafft Rehab) vid lastningen, bara en näve på torsdag kväll och en näve på fredagen. Det är det enda som avvikit från "foderstaten".

Vi vet att alla trådar du skapar inte ger det du vill höra- allt är omöjligt o redan perfekt.

Det här var spännande.

Tror de att den har varit igång:confused:
För att stimulera hästens aptit bör han åter komma in i sina normalrutiner vad gäller fodring, utevistelse och motion.Försiktig igångsättning kan påbörjas. Första 2 dagarna efter hemkomst skall hästen stå på box eller liten sjukhage med 30 min skritt vid hand dagligen. Därefter kan storleken på hagen ökas. (+ lite mer igångsättningsblabla)
Skulle tippa att du gör som vanligt... släpper i hagen o väntar på nya skador o då kan göra mer trådar:bow:

En rehabilitering ska ske under ordnade former. Dvs hagen kan ökas när den får motion på annat sätt= hästen håller sig mer på marken. Dvs hela Vet´s tankar med hemgångsråden.

Däremot finns det ju massa andra tänkbara anledningar, han är ju fet vilket inte gör det bättre. Frosten, oron i magen vid transport och en sedering(?). Och dessutom fick han lite kraftfoder (Krafft Rehab) vid lastningen, bara en näve på torsdag kväll och en näve på fredagen. Det är det enda som avvikit från "foderstaten".

Det är ju egentligen "småsaker" var och en för sig själv, men sammantaget kan de nog påverka och utlösa ett fånganfall. Det är så jag tror att många av de anfall som man har svårt för att förklara startar.

Vi vet att alla trådar du skapar inte ger det du vill höra- allt är omöjligt o redan perfekt.

Det här var spännande.

Tror de att den har varit igång:confused:Skulle tippa att du gör som vanligt... släpper i hagen o väntar på nya skador o då kan göra mer trådar:bow:

En rehabilitering ska ske under ordnade former. Dvs hagen kan ökas när den får motion på annat sätt= hästen håller sig mer på marken. Dvs hela Vet´s tankar med hemgångsråden.

Nej, det var inte vets tankar. Vets tankar var att få ut hästen i hage igen, tillbaka i 'vanliga rutiner'. Nu finns det inte på papper, då det sas på telefon, men ett citat från vet: 'Sen när han sprungit och skuttat av sig det värsta på begränsad yta kan du släppa i vanliga, stora hagen'.

Och du är i din fulla rätt att tro vad du vill, fast det finns inte mycket att diskutera kring det? Du tror att jag tänker/tycker si eller så - jag vet. Och nånstans där strandar det ju.

Han har ätit frostgräs? Vet du om det var frost (så han kan ha ätit frostgräs) där i samband med transporten och tandläkarbesöket? (Dvs kan det hänt flera saker på en gång där sas som sammantanget kan ha blivit för mycket).

Fortsätter hålla tummarna stenhårt!

Det är ju egentligen "småsaker" var och en för sig själv, men sammantaget kan de nog påverka och utlösa ett fånganfall. Det är så jag tror att många av de anfall som man har svårt för att förklara startar.
Ja, så tänker jag med. Det finns ju mycket som kan spela in och det finns ju många risker.

Han har ätit frostgräs? Vet du om det var frost (så han kan ha ätit frostgräs) där i samband med transporten och tandläkarbesöket? (Dvs kan det hänt flera saker på en gång där sas som sammantanget kan ha blivit för mycket).

Fortsätter hålla tummarna stenhårt!

Han har med 99.9% säkerhet ätit frostgräs. Jag har inte haft möjlighet att ställa in honom (eller jo, ställa in har jag kunnat, men i så fall hade han fått stå inne till 7 på kvällen, vilket jag inte velat) och höet som de fått i hagen på morgonen just för att de INTE ska äta frostgräset har de skitit i totalt.

I fredags regnade det och då var det ingen frost vad jag kan minnas. Det var ju i fredags som han transporterades. Men jag tror att det kan ha varit frost igår, minns inte riktigt. Idag var det iaf frost och då hann jag inte till stallet förrän vid 9 när det redan börjat tina i solen. Då ställde jag in honom, och han har stått inne sen dess.

Veterinären har inte öppet nu, man hänvisas till jour som ligger 10 mil härifrån. Finns det något de kan göra nu? Eller ska jag vänta till imorgon bitti?

Senast ändrad:

Om man nu ska våga tro ngt vilket jag egentligen inte tycker om så ta det för vad det är.

Men på din beskrivning så gissar jag frosten kanske i kombination med stress.
Det är nog ändå inte fel att vattna ur höet några dagar. Klöver är inte farligt för en fånghäst i alla fall inte så länge det inte är taget sent på hösten.

Men om du nu misstänker att det möjligen kan vara fång så är det inte fel att vara jätteförsiktig några dagar.

Lycka till!

Du är i din fulla rätt att både vara upprörd och förfasa dig dock.

Vara upprörd och förfasa mig tänker jag inte lägga energi på, det är bara ett konstaterande från min sida att du gärna brister i åtgärder runt konvalecens samt förebyggande hästhållning, samtidigt som du argumenterar att du är hjälplös mot det som händer dig.
Finns fler alternativ än att grusa precis som jag påpekat.

Ok, då beöver jag inte peta ut allt klöver då. Ett problem mindre.

Hade tänkt vattna ur höet ikväll. Räcker det att det ligger 30 min eller ska det ligga längre? Hur många gånger behöver man byta vatten? Vi har bara kallvatten och en pytteliten vattenkokare:angel: så jag utgår från att det blir i kallvatten.

Det är ganska mycket socker i höet kanske jag ska tillägga. 208 g/kg.

Han är väldigt kinkig med halmen, annars hade jag gärna sett att han åt mer halm.

Kommer låta honom stå inne ett tag. Får väl se vad vet säger, men han får iaf stå inne nu i veckan så får vi se hur det går.

Får jag fråga vad du menade med första meningen: "Om man nu ska våga tro ngt vilket jag egentligen inte tycker om så ta det för vad det är."
Förstod inte riktigt.

Hade tänkt vattna ur höet ikväll. Räcker det att det ligger 30 min eller ska det ligga längre? Hur många gånger behöver man byta vatten? Vi har bara kallvatten och en pytteliten vattenkokare:angel: så jag utgår från att det blir i kallvatten.

Jag blötlägger shettisens 2x20 min, dvs blötlägger, byter vatten och blötlägger igen. Kallt vatten.

Ok, vad bra. Då blir det ju lagom att kyla benen under tiden.:idea:

Tror ni det är någon idé att försöka linda blöta trasor eller något runt benen över natten? De lär väl inte hålla sig kalla så länge kanske.
Finns det något annat man kan ha på för att kyla längre perioder mellan spolningarna? Tänkte på kyllera eller liknande.

Det är ganska mycket socker i höet kanske jag ska tillägga. 208 g/kg.

Han är väldigt kinkig med halmen, annars hade jag gärna sett att han åt mer halm.

Får jag fråga vad du menade med första meningen: "Om man nu ska våga tro ngt vilket jag egentligen inte tycker om så ta det för vad det är."
Förstod inte riktigt.[/QUOTE]

Det var en del socker men BM har skrivit hur du ska göra.

Jag tycker inte att det gör så mkt om han inte åter massor av halm bara han har ngt att tugga på. Det gäller att vara rädd om tarmarna.

Klart du får fråga vad jag menar.
Ursäkta om jag yrar lite
Jag menar bara att det är så svårt att veta någonting säkert om någonting när det gäller fång. jag tycker ibland att det är lite otäckt att ge råd till ngn annan som har en sjuk häst för det kan bli helt fel. Det finns ju egentligen ingen som vet vad som är fel, hur man sak göra, vad hästen ska äta, om den ska vara inne/ute, med skor/utan skor osv.

Usch då. Låter inte så bra. Hur gick det för er och hur visade det sig i början?

Hade det inte varit för att en annan i stallet hade fång i somras så skulle jag aldrig reagerat över detta. Stallägaren frågade om jag inte oroade mig i onödan, att han kanske bara hade träningsvärk från transporten eftersom han inte åkt transport på 3 år.
Men som sagt så tycker jag mig se likheter med gamlingen dagarna innan han blev sjuk.

Även fbl fång tros ju vara just en sådan där kedja av saker som hände samtidigt, som var för sig inte var någon fara direkt. Ätit något olämpligt i hagen, åkte transport, blivit omskodd. Allt inom samma dygn sas. Och att det var just den att det sammanföll, ihop med vad det nu är som gör att vissa får fång helt enkelt och gav fång.

Tillägg: Han har ju 'utsatts' för liknande scenarion senare, utan att fånget blossat upp/förvärrats eller han fått 'ny' fång. T ex där när buttan pajade magen, han fick sprutdiarre och matvägrade. Och samma dygn åker till klinik, får lugnande, röntgas osv. Eller när han hade magsårskolik, svältes, åkte transport till klinik, blev inlagd och så en massa undersökningar och grejer.

Det jag menar med 'ihop med vad det nu är som gör att vissa får fång'. Något gör ju att just då så ger fångtriggern 'utslag', medan det andra gånger inte resulterar i fång. (Samma sak med att äta frostgräs, vissa hästar, även smällfeta, kan äta det år ut och år in utan problem. Andra kan äta det i tre år i rad sen pang, ytterligare andra får fång 'första gången' etc)

Senast ändrad:

Ok, då förtsår jag.

Ja, på ett sätt är det ju bara bra att han inte äter hö. Gamlingen fick stå med munkorg för att inte vräka i sig allt som fanns i boxen. Men det hade ju inte skadat att blanda ut med lite halm för att få ner MJ något.

Någon som har råd om hur jag ska göra med vet? För de gör väl inte annat än att be hovslagaren titta på honom och sen ev. skriva ut butta? Och de kan jag ju ändå inte få hjälp med förrän imorgon, så det känns som att det inte hjälper om jag ringer nu ändå.:confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka