Sv: Fångtråd del 4
Jo fler hästar får diabets på äldre dagar o kan därmed utveckla fång i större utsträckning.
Enligt strömsholm är det inte fler fångfall, däremot fler som har fattat att det går att behandla numera.
Sen kan man läsa här att många väljer att inte röntga o därmed heller inte uppsöka klinik, varav det blir oerhört svårt att föra ngn egentlig statistik. Mörkertalet är stort.
Antar du med diabetes menar cushings, insulinresistens osv? Nu har dock ingen av de 'gamla' jag tänker på haft minsta symptom på det (dock inte provtagna så går ju inte garantera).
Fast jag menade mer fall av fång, punkt. Oavsett om de behandlas eller ej. 'Bond-Berra i byn' åkte varken förr eller nu till klinik med dotterns gamla ponny som fått fång liksom, eller den gamla nordsvensk/ardenner som går som hagtomte. Men Bond-Berras smällfeta häst/ponny som likt de andra han haft går som gårdstomte och är smällfet och äter gräs i överflöd får 'nuförtiden' oftare fång än förr i tiden när det var betydligt mer sällsynt.
Och den skillnaden ligger ju varken i rtg, behandling etc. Och den som är intressant, vad den beror på, och där jag undrar vad som går snett eg. Jag är ju dels uppvuxen på landet, och bor på landet nu. Och de där hagtomtarna, av ponny/kallblodsras, som går på bete med korna typ, och vadar i gräs och har rejält mycket övervikt fanns både då och finns nu.
Att fång ökat som besöksanledning på klinik eller försäkringsutbetalningsanledning det köper jag helt är just beroende på det du säger. Men inte just varför fler (verkar) ur kategorin jag nämner få fång idag jmf mot förr? De fodras ju och handhas osv likadant då som nu? (Bond-Berra brukar köra med det som 'fungerat i alla år' liksom).
(Sen finns det ju fortfarande de som INTE får fång. I byn där jag är uppväxt går t ex en ardenner, den är nog 10 år nu, och har knappt varit utanför hagen sen den var två, varit lika enormt fet hela tiden, den fick lösdrift för den kom inte in genom stalldörren tillslut. Hovvården är sisådär, den går på åkervall sommartid och får fritt 'kossehö' vintertid. Men inte får den fång.)