Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Beror på. Om balarna bara är oskadade och allt gått som det ska kan man ge 'säsongen efter' med. Dock så ju längre det ligger ökar ju iaf teoretiskt risken för att det ska bli skador på balarna av fåglar/kattklor/istätning etc. Och vet ingen som ger garanti efter våren säsongen efter sas. Dvs om du köper av 2009 års skörd, så upphör garantin våren 2010. Så, teoretiskt går det utmärkt, praktiskt är det en chansning. Ekonomiskt är det dock inte ett alterinativ, helt enkelt inte råd. Funderade ett slag på om man kunde göra alla glada, både ha kakan kvar och äta upp den och helt enkelt köpa av bonden nu, avboka Horse Haget som ej är lev, samt spara det som redan är lev att ha till vår/sommar/höst (bra balstorlek för det ju). Men insåg att jag inte har råd med det.

Det HH som är hemma nu är betalt, med ett lån från en snäll far. Detta lån ska betalas tillbaka på 5 månader mellan jan - maj 2010. Från aug (då jag fick och betalade det jag har hemma) - dec så måste jag spara undan till det som enligt plan ska lev och betalas i jan. Hängde ngn med? Enklare förklara i redan pengar: Sept - dec behöver jag lägga undan ca 3500 kr/mån till silage och i jan - maj måste jag betala 2800 kr/mån för silage.

Om jag ska köpa för två säsongen sticker de redan skyhöga månadskostnaderna. Visst, nästa år kan jag om allt går väl SKRATTA hela vintern, men det hjälper inte den här vintern sas.

Prova ett par balar tänker jag absolut innan jag säger ja def. Haken är ju lite att 55 - 58% kan innebär att det kommer balar med säg 62% sen, och det äter han krattigt av. 55% äter han det kan jag nästan garantera, men när det börjar närma sig 60 är det en annan femma. Och med otur kan säg 50% av balarna ligga därikring (hade lite det probl med lev förra året, ca hälften av balarna låg på högre TS än analysen, i år så än iaf, ca 1/4 in i säsongsförbruket har det varit UNDERBART jämn TS).

Så, å ena sidan ditt, å andra sidan ditt. Å tredje sidan nästan 1700 kr skillnad i pris per MÅNAD för båda två, vid samma kilogiva med resp silage.

Senast ändrad:

Har din bonde möjlighet att byta ut de balar som är för torra?
Kan lillknatten äta samma silage? -isf ifall han kan få äta av de balar som är torrare (antar att du har minibal??), och låta fbl äta de blöta.

En tanke, (jag är inte så vidare insatt i silage, så tanken vara helt åt helvete) men kan det gå att blöta silaget så att fbl får blötare silage de gånger ts är för torrt?

Hur som så är ju 1700:- en anseligt stor summa pengar för EN månad... Tänk hur många tusen det blir på en säsong :crazy:

Jo, det blir, när straffavg är borträknad, ca 4000 kr för den halva säsong som är 'kvar' när det jag har tillslut. Så det är en del pengar ja.

Den lilla äter det torrare, men bör inte det heller eg då det stjäl mkt ättid/tuggtid. Kan inte byta torrare balar, de måste ju bonden kasta isf. Blöta fungerar/hjälper inte.

Men ska sätta mig och räkna exakt på det ikväll eller imorgon kväll efter jobbet, och fundera lite mer.

Så, å ena sidan ditt, å andra sidan ditt. Å tredje sidan nästan 1700 kr skillnad i pris per MÅNAD för båda två, vid samma kilogiva med resp silage.

Det var ingen liten besparing :crazy:! Det är mer pengar än vad mina äter för. Höet som mina får går på ungefär 900 kr/månad och sedan tillkommer kostnad för lucernhacket (ca 150 kr/mån) samt Happy Hoof (ca 300 kr/mån). Jag har alltså en total foderkostnad på 1350 kr, och det kan jag "morra" över ibland. Fast det ska jag kanske egentligen inte göra...

Jag hade definitivt försökt ditt nya alternativ för att få ner foderkostnaderna!

Min häststackare såg MER halt ut idag, fast jag tyckte att hon hade mindre puls :confused:. Ja, hovis sa att hon antagligen skulle känna av blödningen i några dagar till. Frågan är bara om man kan göra något mer för att skydda sulan när hon går ut? "Glasfibertofflan" är nog inte så tjock, så hon känner nog saker och ting igenom, misstänker jag. Igår fick de vara ute en liten stund på eftermiddagen, och det uppskattar de ju verkligen, så jag vill kunna släppa ut i alla fall någon liten stund varje dag...

Kan tillägga att jag har nya funderingar på att skaffa en barfotaboot av något slag och sätt utanpå. Men blir det någon förbättring?

Senast ändrad:

De är ute nu i en avgränsad bit av hagen. De första stegen ut var lite ömma, men sedan gick hon på bra bredvid mig...

Man kan kanske dra slutsatsen att det är ngt som triggar igång det på hösten?
Nu är hon smal, går med munkorg i liten hage. Undrar om jag kan känna mig lugn?:crazy:

Du kan nog känna dig lugnare för nu är du ju mera beredd på att något kan hända på hösten, och har gjort en hel del ändringar. Själv har jag ju gjort många förändringar för mina hästar, så deras situation är inte densamma alls den här hösten. De går inte på gräs, haflingern är nerbantad, shettisen får blötlagt hö, de får hö i stället för hösilage... Ja, det är nästan mer som är annorlunda än vad som är likt!

Jo det är klart. Jag har insett att det kom otroligt smygande förra hösten, tror det i alla fall. Jag hade redan då läst massor om fång och tyckte att jag var försiktig men tydligen inte.

Hon var fortfarande för fet. Hon gick ute i en hage med bla en del äpplen. Hon var ute på gräs när det var kallt.

Och under sommaren, hösten hade hon gallor och lite svullnader undertill på huvudet. Magen var lite gasig. Egentligen så inser jag att jag borde ha varit mer observant på detta. Jag menar inte att alla som är så får fång utan att det för min häst var ett tecken på att ngt inte stämde.

Sedan fattade jag först inte att det var fång. Det var mer som en hovböld. Det blev hon ju inte bättre av.

Men nu är allt ändrat så jag får väl inse att det är större odds att klara denna senhöst - kanske.

Efter att ha läst igenom vad jag har skrivit undrar jag om jag verkligen var försiktig.:confused:

KL

Har följt tråden i tystnad ett tag nu då min 07a fick fång för drygt 3 v sedan. Hade ut distr.vet på en gång som ordinerade boxvila samt Finadyne i 10 dagar. Pulsen och värmen försvann efter två dagar (dock så har vf varit aningens varmare sedan dess, även nu). Hade kontakt med distr.vet igen då Finadynekuren var slut, ville ha lite råd och restriktioner men fick inte mycket mer till svar än att hon inte ska gå på bete och inte äta kraftfoder. Så har bokat tid på klinik på tisdag med rtg. Är det dumt att ställa henne på transport nu?

Jag har nog egentligen aldrig förstått när det är bra att röntga en fånghäst. Det är väl som med allt annat, olika svar. Hos vissa hästar blir det förändringar snabbt hos andra tar det längre tid innan man kan se ngt.

Men om det gäller hästens välmående så undrar jag hur den mår nu. Rör den sig normalt, vänder snävt utan problem, haltar inte osv? Om det inte finns några synliga tecken på att den har ont (utan medicin) så antar jag att det är OK att transportera den.

Du var säkert normal-försiktig, dock kanske inte fångest-försiktig...:D;)

Det stämmer nog. De senaste tio månaderna har den stackars hästen kanppt fått röra sig för att inte tala om stoppa ngt i munnen utan att vara övervakad. (jag överdriver naturligtvis).

Men jag börjar tröttna lite.......
Det känns som om jag inte gjort annat än matat min häst dessa månaderna.

När jag pratade med distr vet så tyckte han att det var en bra idé att röntga, men jag fick inget svar på när. Han sa typ det är ditt omdöme som avgör. Hmm.
Hästen i fråga rör sig bra, har dock bara haft ut henne korta svängar utanför boxen. Inte halt, vänder bra.

Det stämmer nog. De senaste tio månaderna har den stackars hästen kanppt fått röra sig för att inte tala om stoppa ngt i munnen utan att vara övervakad. (jag överdriver naturligtvis).

Men jag börjar tröttna lite.......
Det känns som om jag inte gjort annat än matat min häst dessa månaderna.

Japp, det känns igen på pricken! Och, ja, jag börjar längta efter att få göra något roligt tillsammans med hästen igen! Det låter väl "egoistiskt" kanske, men jag skaffade faktiskt hästen för att kunna ge mig ut på ridturer tillsammans med henne, inte bara för att oroa mig över och lägga ut astronomiska summor på...

:idea: bra idé! Känner mig lite korkad eftersom den tanken inte slog mig. skyller på min 40-gradiga feber. ´Kliniken rings direkt på måndag morgon! :cool:

Det var ingen liten besparing :crazy:! Det är mer pengar än vad mina äter för. Höet som mina får går på ungefär 900 kr/månad och sedan tillkommer kostnad för lucernhacket (ca 150 kr/mån) samt Happy Hoof (ca 300 kr/mån). Jag har alltså en total foderkostnad på 1350 kr, och det kan jag "morra" över ibland. Fast det ska jag kanske egentligen inte göra...

Jag hade definitivt försökt ditt nya alternativ för att få ner foderkostnaderna!

Jag har ju gett upp för längesen, jag kisar när jag ser grovfoderkostnader. Dock gjorde jag ett skrivfel, skillnaden ska vara 1300 och inte 1700, men fortfarande mycket pengar.

'Haken' är dock att om/när D tycker 'vill inte ha, äckligt' så skenar kraftfoderkostnaden och det tar inte jättemycket för att radera ut 'besparingen', om det går säg 2 kg kraft a 10 kr/kg per dag är bara det 600 kr per månad.

Men nu 3.90 kr/kg (Vet inte om jag räknat fel och ska vara 3.70 dock, ska kolla), och så 28 kg dygn a 31 dagar = 3385 kr/mån. 2.40 kr/kg och 28 kg/dygn a 31 dagar = 2083 kr/månad. Skillnad 1302 kr/månad.

Men nu 3.90 kr/kg (Vet inte om jag räknat fel och ska vara 3.70 dock, ska kolla), och så 28 kg dygn a 31 dagar = 3385 kr/mån. 2.40 kr/kg och 28 kg/dygn a 31 dagar = 2083 kr/månad. Skillnad 1302 kr/månad.

Stackars sate. Vill verkligen inte vara i din sits ekonomiskt just nu..
Vågar jag ens berätta att jag betalar 1 kr / kg för mitt hösilage?? :o

När fbl tycker att hösilaget är äckligt, går det inte att kanske lägga det i betforvatten eller något?? Sött = godare? (iofs det kanske inte går i.o.m sockret i betforvattnet?)

Eller lura honom att äta hösilaget genom att blanda med annat gott?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka