Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Hur mkt äter shettis?
Jag skulle nog ge den en liten giva inne på morgonen o sen sprida - verkligen sprida ut höt i hagen. Då borde den få i sig vad den behöver. du kan väl ge den mer till natten- som ändå nästan är halva dygnet:angel:

Fast egentligen är inte problemet att shettisen inte får tillräckligt, utan att haflingern äter för mycket om hon delar med shettisen. Hon dammsuger ju upp hö på absolut NOLLTID... Det är verkligen fascinerande att se hur snabbt den hästen kan häva i sig ett kilo hö...:crazy: Så lägger jag ut, säg, 1,5 kg hö i hagen med tanken att haflingern ska äta 1 kg och shettisen 0,5 kg kan jag sätta pengar på att fördelningen snarare blir 1,3 kg till haflingern och 0,2 kg till shettisen. Shettisen äter saaaaaakta...

Betty kan vänta lite o komma ut först. De vänjer sig vid nya rutiner o tar det med jämnmod- efter några dagar.

Mja, hunden vill jag nog inte ha i hagen... Min hund heter Betty - haflingern heter Belle:D.

Något som slog mig nu när jag svarade i tråden om shettisar på foder, var att det är svårt att få i shettisen tillräckligt med hö på för kort tid. På natten äter hon inte mycket mer än 2 kg, vilket är hälften av vad hon äter per dygn, så hon bör få i sig sina andra två kilon under dagen, vilket inte kommer att hända om haflingern får gluffsa i sig samtidigt...

*KL*

Lyckan är stor hos de fyrbenta här idag.

Rara röda är ju hemma sen igår. Ser ENORMT mycket finare ut i pälsen, gladare på ögonen och hela kittet. Äter gör han, dock inte 'fullt ut'. Han fick ju 10 kg på Ultuna dagen innan jag hämtade, och jag skulle tro det är ungefär var han ligger nu. Det är ju bra i sig och jag förstår de tycker det är jättebra, men jag jämför ju med hur jag 'vet' han äter. Men äter gör han, även om han har mycket pauser. Men inte alls det där 'nos på maten, pilla lite, lämna, nosa, pilla, ta ett strå'. Utan när han äter tar han ordentliga tuggor.

Lite kul förresten, på Ultuna hade han föredragit hö framför hösilage - vet dock inte hur torrt silage de hade men stod en skylt på hans box '10 kg hösilage (tycker hö är godare)'. Hemma har han ju alltid valt silage (om blött) före hö. Men okej, när magen är bråkig kanske han vill ha hö. Så jag var till grannen och hämtade hö. Disse tittade på mig som om jag var mentalsjuk, och ställde sig och åt av high fibre silaget. Han är rolig den där, men sak samma VAD han äter, bara han just äter. Han kan få välja och vraka och få äta vad han är sugen på just precis nu. Han är ju spoilt rotten och har nu ett litet 'smörgåsbord' med två olika silage, två olika sorters hö, melassfri lucernhack samt havrehalm. Måste vänja honom av i sinom tid med att bo på Hotell Hilton dock..

I alla fall så fick han i förmiddags (efter att ha tyckt att frukost det kunde väl Lillen äta om han tyckte det var roligt..) komma ut i Lillens boxhage, och Lillen fick en hage som är tre gånger så stor. Med gräs dessvärre, men jag kommer ju aldrig undan det. Är överuxet gräs, kvickrot, mycket 'skräp' med (brännässlor, tistlar etc). Vädret har varit lite snällt med mig och det har varit varm natt med, mulet och lätt regn både igår och idag. Alltid något.

Rara röda for dock som ett popcorn i boxhagen, och slirade runt i leran. Provade ta av Lillen munkorgen så han inte skulle hänga på på sin sida staketet och det hjälpte ju en liten aning iaf. Men inte mycket, dessutom åt Disse jord i sina försök att hitta gräsrötter, åt gamla löv och allt möjligt. Så efter att ha funderat en kort stund dubblade jag storleken på hagen så han fick en liten fyrkant 'till', med minimalt med nedtrimmat gräs.

När jag gick in så strosade Disse runt och kollade in världen och njöt av att kunna röra sig, och noppade lite gräs, tog någon tugga silage och såg synnerligen nöjd ut. Nedkletad i lera från topp till tå. Lillen stod och svår långa fula haranger att han stod i en massa långt gräs som han fått provsmaka och sen hade matt satt på munkorgen.

Men de är så glada åt att få vara ute, och nära varandra, och att ha aningens grönt att noppa i i alla fall =)

Kul att höra att båda två mår så bra :)!

Min tjej mår varken bättre eller sämre, tycker jag. Puls och lite värme. Fick komma ut en stund i förmiddags, och är då glad och aktiv. Men hon får stå inne och vila foten resten av dagen, så får jag ringa hovis imorgon om hon fortfarande inte visar på någon bättring :(. Trist! Och jag som t.o.m var iväg och skaffade en beg. Griffin-sadel idag. Hade bestämt mig för den, men ångrade mig nästan igen eftersom jag inte vet vad för kostnader jag kommer att dra på mig nu. Hovböld kanske? Med tillhörande dränering, gipsning etc. Och två besök på raken hos hovis 6 mil bort. Nej, hoppas hoppas att det inte är det IGEN...:(

Håller tummar, tassar och hovar stenhårt härifrån att det är något lindrigt, så du snart får ha glädje av sadeln!!

Har du provat knacka på sömmarna btw, om det är sömtryck kanske?

Håller tummar, tassar och hovar stenhårt härifrån att det är något lindrigt, så du snart får ha glädje av sadeln!!

Tack! Det hoppas jag också...

Har du provat knacka på sömmarna btw, om det är sömtryck kanske?

Inte ännu, men tanken slog mig faktiskt tidigare idag att det kanske var värt ett försök.

Jag hoppas också att det inte är ngt allvarligt.
Glöm inte att berätta hur det går.

Jag hatar (fortfarande) denna sjukdom och hoppas innerligt att vi tillsammans med våra hästar en dag kommer ut på andra sidan.

kl.

Jag vet inte om det känns bättre för er andra med fånghästar om jag berättar det, men min häst verkar må fint. Han går i hagen fortfarande (jag ska snart köra igång med varannan dag promenader). Han är barfota och hovarna är alltid svala och jag har inte kännt någon fångpuls sen skorna togs bort. Han kommer springandes i hagen och är glad och pigg =)

Längtar tills 2½ månad när vi ska röntga igen och sätta igång :)

Så skönt att dina börjar må bättre!

Jag har en liten fråga ang hösilage.
Det hösilaget jag funderar på att köpa innehåller Timotej, ängssvingel och rödklöver. Är det OK som fånghästmat?
Jag väntar fortfarande på analyssvaret, det borde komma nu i dagarna.

Det är bara KUL att höra om andra hästar som mår bra! Det ger ju hopp :)!

För oss var det oförändrat i morse. Puls i vf. Det märks inte direkt på henne i boxen att hon har ont, så (ännu?) är hon inte i det smärtstadium som hon var när hon hade hovbölderna. När hon kommer ut haltar hon, men inte ovillig att gå. Vänder lite stappligt, men relativt okej ändå. Vi kom fort runt när jag testade några väldigt snäva vändningar, och det gjorde hon INTE när hon hade hovböld. Hon hade nog gärna stannat ute, och tyckte att jag var knäpp som gick in med henne igen. Hon får stanna inne helt idag, tror jag.

Har sms:at hovis för en stund sedan för att se om han fortfarande vill avvakta. Ska jobba över lite denna veckan, så det är lite knivigt för mig att komma ner om jag inte får komma på kvällen...:crazy:

Hovis har inte svarat ännu. Gör han inte det får det bli "telefonterror" imorgon...;)

Känns så svårt att ha henne inne när hon inte mår jättedåligt :(... Vid bölderna har hon inte velat gå ut, så då har det ju varit "lätt", men nu går hon gärna ut. Fast hon får inte tills jag pratat med hovis igen, för jag vet inte vad som är bäst för henne just nu.

Hoppas att du får svar av hovis snart..

Håller med dig om att det är jobbigt att ha dem inne när de vill ut.

Så skönt att dina börjar må bättre!

Jag har en liten fråga ang hösilage.
Det hösilaget jag funderar på att köpa innehåller Timotej, ängssvingel och rödklöver. Är det OK som fånghästmat?
Jag väntar fortfarande på analyssvaret, det borde komma nu i dagarna.

Vet inte hur det är med ängssvingel men har för mig det är okej, men någon med bättre koll kanske kan svara bättre.

Timotej och klöver är helt okej ur fruktansynpunkt. Vill du kan du ju analysera sockerhalten, så har du ett säkrare värde på hur lämpligt för fånghäst det är eller ej. Vanliga analyssvaret + sockeranalysen ger egentligen bättre svar än något annat =)

kl.

Jag vet inte om det känns bättre för er andra med fånghästar om jag berättar det, men min häst verkar må fint. Han går i hagen fortfarande (jag ska snart köra igång med varannan dag promenader). Han är barfota och hovarna är alltid svala och jag har inte kännt någon fångpuls sen skorna togs bort. Han kommer springandes i hagen och är glad och pigg =)

Längtar tills 2½ månad när vi ska röntga igen och sätta igång :)

Vad skönt!

Faktiskt, så jag törs knappt skriva det, men lillknatten verkar må prima han med. Svala ben och hovar, svårt säga hur han rör sig, jag har inte kikat så noga under kontrollerade former. Men pigg, glad, busar och brallar och travar in/ut från hagen. Var väldigt nervöst nu när han fått äta lite gräs, men än verkar det *peppar peppar* funka bra. Båda boysen hade svala hovar och ben när jag tog in.

Vet inte om jag törs säga något, men det verkar gå framåt. Det var/är ju förhoppningen förvisso då han svarade så himla bra på¨GG förra gången, men ändå..

Första halva dygnet när han kom hem höll jag få att panik och svor inom mig att endera är hästfan 'bara sjuk hemma', eller så har de en konstig syn på 'äter bra' på Ultuna, då han åt 7.5 kg från hemkomst till nästa morgon. Vilket var väl lite.

Nästa dygn åt han 9 kilo och paniken minskade inte direkt. Idag har jag jobbat, men såg till min glädje imorse att de 4 kg han fick (kändes inte som vits ge mer när han bara ratat och ratat) vid 21 var tvärslut kl 05:00. Nu står han ju på halm så ingen fara så att han stått utan mat. Men jag bara slängde ut vid 05, gav 6 kg i boxhagen, gjorde en lunchpåse med 3 kg och en em-påse med 2 kg och tänkte ärligt i mitt stilla sinne att de behöver mamma knappast ge. Det behövde hon =) När jag tog in vid 19.30 var det 3,5 kilo kvar (ca, får ju med löv och fanstyg, men lite är ju nedtrampat med så tror det går på ett ut) lämnat. Och han stod och åt när jag gick från stallet efter att ha tagit in iaf. Men jag väger allt jag lägger in, och tar ut vid varje fodring och väger det ratade. (Som Lillen får - han är i himlen, godismat morgon - middag - kväll, gräs, sällskap på andra sidan stängslet, hage man kan springa flera steg i. Livet leker!)

Funderade idag på att sno halmen om han inte börjar äta ordentligt, jag vet ju inte om han äter X kg silage och Y kg halm, dvs det är helt okej ändå, eller bara X kg silage (= skit). Men ger honom ett dygn till iom att han satt fart nu under dagen iaf, är ju bäst om han står på ätbara lakan som mamma kallar det.

Han har noppat gräs i hagen med, men ändå ätit silaget och det är bra. Men största skillnaden, som syntes direkt när jag hämtade på Ultuna är hur han ser ut: Borta är den dassiga, dammiga 'ruggiga' (hårstråna stod ut typ) pälsen och tillbaka är det släta, mjuka, lena och gnistrande röda =) Och han är mycket, mycket gladare på ögonen, ser inte så 'bekymrad' ut som han gjorde när han skrevs in.

Hovmässigt är det svårare att sia, men han pulsar inte och är inte varm. Skulle ha gått 30 min med honom igår och idag men med tanke på hur mkt han rört sig i sjukhagen strök jag det. From imorgon ska han få större hage och promenera dock. Nu när jag läst hemgångsrådet (2 sidor långt..) lite nogrannare så verkar veterinären rätt positiv till rörelse, det är ju ett vågspel med hovarna men jag förstår tanken. Men gradvis utökad hage fram till ÅB, och gradvis utökade promenader/motion fram till ÅB 'men vänta med uppsutten motion tills efter ÅB'. Fick läsa det tre ggr, hon menar alltså att om rörelsekontrollen är UA på återbesöket så ger de klartecken för uppsutten skritt?? Hjälp, jag tycker det är läskigt nog att han ska promenera i snöre jag..

Och idag ruinerade jag mig på gastrogard, över 8000 kr.. :eek: Jag är GLAD att ingen på jobbet sa den för icke-hästfolk självklara meningen 'är det inte bättre köpa en ny häst istället', utan nöjde sig med 'du har inte funderat på att typ sälja hästarna och ha..kaniner?'

Senast ändrad:

i morgon ska wambezi få gå i den större hagen en stund :D

hihi, din mamma verkar så härlig! Ätbara lakan :rofl:

Vad glad jag blir att Lillen verkar må bra. Nu är det ju bara det "roliga" kvar med honom ;)

Härligt också att Disse fått tillbaka sin fina päls! :bow: Det måste ju ha varit ett klartecken på att han mår bättre.
Sen kanske magen är lite kinkig även om han får GG? Jag vet itne alls hur det fungerar med sån medicin. jag funderade även på en annan sak, silage. Är det inte "surt"?

Min förra pålle var väldigt mager när jag köpte honom. Jag hade efter råd av min tränare, en equiterapeut/kiropraktor/nåt ute som tittade på honom. Hon sa att han hade något som kunde likna vid lätt magsår hos en människa. Jag skulle bara ge hö, absolut inte silage pga nåt "surt" som kunde göra så att magsåren inte läkte som de borde. Sen skulle han bara äta lusern och inget färdigfoder (pellets, musli)... Bara en tanke sådär :idea:

tror du han blir jobbig att sätta igång/börja promenera med?

Oh jösses... det är verkligen inget roligt att vara hästägare med såna priser på mediciner :(

Jag har gått ca 3 promenader/v i tre veckor nu med lillan hemma. Idag var första gången hon fick följa med på en tur när jag red araben. Hon gick snällt bredvid, travade lite för att hänga med, men var pigg och glad. Jag tog efter 1/3 av turen bort hennes grimskaft och hon brukar alltid hålla sig i närheten, brukar vandra omkring lite. Men idag, haha, hon tog några rejs fram och tillbaka. Försökte få med araben på rejs. Jag hade fullt sjå att hålla henne på alla fyra i skritt utan en massa pip och skutt i bara grimma :p Iaf, efter någon min lugnade hon ner sig och vi kunde fortsätta turen.
Sen fastnade hon på en åker där gräset tydligen var jättegott (hon hade dock sin munkorg på sig så det blev inte så många strån), så jag fick valla henne till häst. Det var roligt faktiskt, vi fick hålla på 5-10 min innan shettisen gav upp och gick hemåt. Det var roligt för araben är så känslig för vikthjälper, så vi gjorde som små bakdelsvändningar, och så blandat skritt och trav, backåt, och sidvärts. När vi var på rätt spår hemåt så sänkte araben huvudet och frustade och jag kände hur spänningar släppte bak i länden. Så hon behövde den intensiva mjukgörande passet som det blev :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka