Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Åh tack, det värmde :bow: *glad*

Fast det är inte så jobbigt att uppdatera, blir lite terapi för mig att skriva med. Och min 'galghumor' är en försvarsmekanism. Att skriva/diskutera annat (t ex fruktan och fotosyntes och sånt) ger ju lite andrum med, tänka på annat en stund.

Ja förstår det. Jag funkar liiite likadant... Men hade nog aldrig orkat skriva så lättförståeligt utan hade mer skrivit för min egenterapis skuld.

Du har ju mycket större erfarenhet av sjuka hästar än jag också, men just därför kan man ju tycka att det är mer strongt av dig att du fortsätter kämpa så.:bow:

Jag hade nog haft väldigt svårt att släppa kontrollen över Wincent i ett sådant läge som du är i med Disse nu.

Lycka till!

Fast det är ju just för Disse är just 'Rara Röda' jag kan det. Dvs det är inte jag som ska ha cred för det, utan han =)

Ang kämpa så har man ju inga alternativ riktigt, bara bryta ihop, bita ihop och komma igen. Och jag tycker ALLA i den här tråden är värda massor med cred för hur de verkligen KÄMPAR för sina hästar, på alla vis. Finns ju inte en ägare till häst med fång i tråden som inte verkligen kämpar sig blå och lägger ner både själ och hjärta i att kämpa för att hästen ska bli bra och mot fånget! :bow:

Bettysmatte Hur går det med Belle?

Hon fick stå inne hela dagen igår, och det gjorde ju inte mycket med det RUSKVÄDER vi hade:crazy:. När jag kom hem vid 21-tiden efter jobb och personalmöte hade hon ingen puls i vare sig hf eller vf. Kunde inte tycka att någon hov var varmare än den andra heller. De får stå inne idag också, tills jag kommer hem vid 14-tiden, och då gör jag ett nytt försök att släppa ut en stund och så får vi se om hon haltar då. Fick aldrig tag i hovis igår, trots många försök under dagen...

Fy attan, det är ju en OTROLIGT dyr medicin :(! Och jag som tycker att det blir dyrt nog att ha en häst på butta i några veckor...

Forsätter att hålla tummarna för er :)!!

Mmm, jag tyckte ju också det var dyrt med buttan så länge till L, men är ju i en helt annan dimension ändå.

Minus 2,2 grader här och en helt gnistrande värld. Och jag ska köra bil. Kul

Håller med jag med.
Ultuna var dåliga att hålla kontakt med mig när min gubbe var inlagd där för koliken en vecka. De skulle ringa varje fm om hur han mådde, behandlingar, när han skulle hem mm. Men inte gjorde de det...:( Jag fick ringa dit varje dag och jaga runt efter rätt veterinär.
Var där varje kväll och pysslade med gubben. Han var snäll hela tiden, men sken upp när jag kom. Är en riktig mattegris, bara jag duger...:love:
Fick ta dit eget hö eftersom de tyckte att det var dumt att göra ett foderbyte när han har en så känslig mage. När han fick äntligen komma hem, fick han bara 3 kg OM dagen...:(
De hittade aldrig felet på honom, utan bara att det var en rejäl förstoppning någonstans, och att han hade då svår kolik. Andra hästar skulle "gå i taket" som vet sa när han kom in. Men inte han med sina höga smärttröskel:(

KL

Undrar det här med röntgen, man hör ju ofta om hur många grader hovbensrotation det har blivit eller om det är lindrig, måttlig eller kraftig rotation. Men om man vet hur många mm hovbenet har flyttat sig från sitt ursprungliga läge kan man då utifrån det mäta hur många grader det har roterat? Hur delar man upp det i lindrig, måttlig eller kraftig rotation, finns det några gränser att såhär och såhär mycket är lindrig rotation och såhär är måttlig och såhär är kraftig?

Ingen??

.............

Undrar det här med röntgen, man hör ju ofta om hur många grader hovbensrotation det har blivit eller om det är lindrig, måttlig eller kraftig rotation. Men om man vet hur många mm hovbenet har flyttat sig från sitt ursprungliga läge kan man då utifrån det mäta hur många grader det har roterat? Hur delar man upp det i lindrig, måttlig eller kraftig rotation, finns det några gränser att såhär och såhär mycket är lindrig rotation och såhär är måttlig och såhär är kraftig?

Ingen??

Jag har nog förståt det så här
Man måste mäta graderna. Hovbenet kan ändra sig på olika sätt beroende på hur pass stor och vilken del av lamellerna som lossnar. Jag har svårt att tro att man kan räkna fram det.

Jag undrar om det finns ngn definition på lindrig, måttlig osv. Jag har fått min ponny röntgad på två olika kliniker. De mätte helt olika. Det är synd att det inte finns ngt enhetligt standard sätt att mäta detta. det är svårt nog att bergipa för den som inte är veterinär eller hovslagare.

Har fått tag i hovis nu, och han TROR att hon fortfarande ömmar pga att hon drog av sig skon, och att det kommer att bli bättre när hoven växer. Han tycker att jag ska avvakta över helgen och se hur hon är i början av nästa vecka. Är hon sämre ska jag ringa tillbaks. Jag frågade om han trodde att en barfotaboot utanpå skon skulle hjälpa, men han lät tveksam till om det var någon vits med det. Vad tror ni?

Det kan ju hjälpa. Jag menar, hon kan ju tycka att det blir lite mjukare under foten. Det kan väl inte bli sämre av att sätta på barfotaboots?

Nu har jag ju inga barfotaboots, utan måste i så fall försöka köpa = inte jättebilligt :crazy:. Det finns kanske något annat "smart" man kan göra för att avlasta sulan lite?

jaha. jag trodde du hade såna :p då är det lite onödigt att åka o köpa såna för att testa nu! De är apdyra :mad:

bra fråga hur man ska göra annars...

Det ska det vara eftersom det är melassfritt. Det är lucernhack med sojaolja tillsatt i stället för melass. Jag använder det till min haflinger.

Disse får komma hem i helgen om jag vill =)

Provsvaren var bra, och de hittar inga andra direkta fel mer än magsåren. De var tydligen många men mer ytliga, en blandning av blödande och de under läkning. Han har återigen svarat fint på gastrogard och igår gav de honom 5 kg silage då han svultit, men idag hade han fått 10 kg och hade 'ätit bra', imorgon skulle de ge honom 15 kilo (ja, tills jag hämtar då).

Det KAN tydligen vara något 'utflödesproblem i nedra magmunnen' som ger magsåret, men det var nån typ av undersökning man inte gärna gjorde 'i onödan' - däremot om magsåret kommer tillbaka igen, då är det en misstanke. Men nu behandlar man och ser om han svarar helt (det läker ut och håller sig borta) eller det kommer tillbaka. Han ska ha full dos GG i 2 - 3 v (helst 2) och sen återbesök med ny gastroskopi, och efter det lägger man upp fortsatt behandlingsplan.

De har även röntgat hovarna idag, och ingen lägesförändring av hovbenet. Veterinären vill pga magen att han ska få börja röra sig. Initialt promenad 30 minuter/dag i några dagar, sen hage. Han kunde för vet gärna få gå i paddock/lite större hage, men jag kan ju inte erbjuda gräsfri sådan och det var den här nattfrosten så det blir ju svårt. Det ÄR ett vågspel med fånget, men det blir ju lite pest eller koleraval, och då hans fånganfall så stadigt förbättrats, det räckte med kort kur butta, inte är lägesförändringar etc så var det troligen ett lindrigt anfall, och hovarna borde tåla rörelsen. Magen behöver den verkligen i alla fall, så nånstans måste man ju tyvärr 'jämka' åt ena eller andra hållet, det är inte de två enklast kombinerbara diagnoserna ju. Om jag ville försöka få till gräsfri hage kunde jag ju prova låta honom beta pyttelite utefter 'väder och vind' och så.

Dock ville vet att jag 'hela hösten' skulle ha noga uppsikt och vara försiktig vid förändringar i hovarna, dels då vid skoning, men t ex också en sådan sak som när man broddar, att ha stenkoll då så det inte triggar en försämring.

Så, imorgon hämtar jag rara röda =) (Som på något magiskt vis lyckats ta av sig en baksko.. )

kl

min arab fick fång. finadyne och boxvila.
jag kunde ta ut honom i sjukhage så fort han är ok. sjukhagen är ca 3* 5 meter
men när kan man låta honom gå i sin vanliga hage? (en vinterhage utan gräs)
anfallet var obelgrad 1.

veterinären sa vila 2-3 månader,men jag glömde fråga när han kan gå ut i hagen från sin lilla sjukhage.
hur har ni gjort?

Åh så härligt :bump:
Skönt att han äter igen!! Det måste nästan ha varit det värsta.. Hoppas att det inte blir fler "magsårsanfall".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka