Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

ja det låter ju onekligen som att det är något som är galet.. Hoppas de kommer på vad det är snart!! :bump:

KL

Hur mår den röde nu?

Min svarting fick ju åka in akut till Ultuna med SVÅR kolik (pålle har höög smärttröskel:() i januari förra året. Blev kvar där en vecka med dropp, smärtis och svält.

- kl -
Jag vill åka o pussa lite på din häst på Ultuna nu... Det finns nästan inget värre än att ha sin älskling stå på ett djursjukhus :(
När min ettåring stod där var jag där innan besökstiden började och sen fick de be mig gå därifrån :o Jag tyckte inte min lille plutt skulle behöva vara ensam i en box :(

Han fick jättebra beröm av alla där. Alla sa att han var jättesnäll, behövde knappt något lugnande vid bandagebyte m.m. och han stod i hängmatta flera dygn utan speciellt mkt lugnande (ibland fick han, när han blev orolig). Han var jättesnäll vid matning, borstning och leda. Han var som en dröm! jag fick jättemkt beröm! Han måste ju vara så himla välhanterad!
Hm, tänkte jag. jag hade bara haft honom 1 vecka. och han brukade bete sig som en :devil: hemma. Men om han var snäll mot dem så fine ;) De sista dagarna jag var där och hälsade på honom så började han nafsas igen, testa sina gränser m.m. Jag sa till en av veterinärerna då att "nu börjar han bli frisk, han får nog åka hem snart".. "Nja", sa hon. "Jag vet inte riktigt hur länge han kommer behöva stanna kvar. I fall att du vet...". Dagen efter ringde de och sa att han fick åka hem :D

I wish u all luck with horsie på djursjukhuset! :bump:

De har dessutom snävat till besökstiderna rejält sen MRSA-smittan. Såg det i förbifarten på inskrivningsmeddelandet jag skrev på (det som går ut på att de tar inget ansvar för någonting, och jag förbinder mig att betala allting *s*) att de normalt inte tar emot besök. Läskigt..

K stod ju i nästan 3 v på Ultuna, jag jobbar ju nära så jag var där var och varannan dag. Hon mådde prima, och även hon fick ju tonvis med beröm hur snäll och lugn och fin hon var. Jag bara tackade och log jag. Hon VAR jättefin och lugn och snäll - hon var nämligen dräktig. De hade ringt och grinat om hon inte varit det, då hon var en extrem boxvandrare (Been there, done that - de hann ringa en gång till på vägen och fråga om jag var framme snart..harkel).

Jag är inte så orolig för att han står på klinik så, han är en cool kille och rar och snäll, så går nog prima. Däremot, jag är väldigt kluven inför att han står på Ultuna. Jag gillar ju inte alls Ultuna egentligen, och sen vad de gjorde mot Kele så svor jag ju på att aldrig ställa häst på Ultuna om det inte bokstavligt talat gäller livet. Ni som minns vet vilken ångest jag hade för att ev behöva åka in på Ultuna med Lillen när magen pajade pga buttan. Så, så känns det inte alls bra, men försöker trösta mig med att de bara inte kan tabba till något med Disse, mer mönsterpatient finns det nog inte, och han har inga 'specialbehov' mer än vattenhink heller. (Kele var ju dammallergiker och detta på den tiden innan Ultuna hade silage, och så var hon paniskt stickrädd.)

Men, tycker de kan riiinga snart, och berätta vad de hittat - helst. Ringer de och säger de hittar inget kommer jag bli fyra år, stampa med foten och tycka att 'jag VÄGRAR ta hem honom förrän ni lagat honom'..eller jag kommer göra det i tanken iaf.. Tänkt en hel del på vad fasiken gör man om de inte hittar något fel? Om de undersöker i 'båda ändarna', inte hittar något på gastroskopin, inte hittar något knas på blodproverna etc?

Får jag önska står han kvar minst till imorgon dock om de inte hittar något, jag skulle gärna vilja att han verkligen var igång och åt innan han kom hem, annars känns risken för en repris stor. Och kanske om de har honom kvar och han börjar äta lite men bara sådär lite som både förr gången och nu sist hemma, att de kan få se de både beteendet (vill ha men äter ej) och kolikanfallen själva och bli klokare? Ironiskt, men det jag fruktar allra mest är inte 'du, vi gick ner i magen och det såg inte bra ut alls...', utan 'vi hittar inget fel på din häst, vi har gett honom pyttetussar mat och han äter de i alla fall, så du kan hämta honom nu, betala i kassan' typ.. Jag trodde ju vi löst det förra svängen, okej det var NSAIDutlöst magsår, behandlingen räckte och alla är nöjda och glada. Eller inte då visade det sig ju.. Och i fredags/lördags när han började trassla med maten så lyckades vi ju lura igång honom igen, och jag trodde igen att 'så, nu är det löst', men det höll ju inte heller mer än några dagar..

Så även om de får honom på rätt köl med ätandet men skickar hem utan diagnos känns det som det bara är att vänta på nästa gång :crazy:

Och nu pladdrar jag.

Nä, nu är det e.m., nu kan de riiiinga..

Senast ändrad:

*kl*

Nu vet jag varken ut eller in!

Kort historik: i tisdags blev hästen dålig, först tassande och sedan akut öm i alla hovarna. Ställde in på box med torv bädd. Hästen doppar tårna, är varm i hovarna och pulsar. Ingen feber. Nu i veckan har det kommit frost på nätterna och hästarna äter gräs i hagarna, samt lite äpplen som rasar in i hagen(så det känns som klassiskt tillfälle att få fång).
Onsdag ungefär oförändrat.
Torsdag mycket bättre, går runt en del i boxen.
Vet kommer ut på torsdag morgon utesluter direkt fång efter som det är en stor häst. Klämmer lite med visitertången och hittar inget. Kollar efter puls på ett ben?(inte fler ben iallafall, hästen hade då puls på två ben!).

Veterinärens slutsats, sko hästen, korta tårna och höj trakten.

Men jag tror inte på det(det är iallafall inte hela sanningen!). Veterinären lyssnade inte för 5 öra på vad jag sa.
Hästen är helt klart påverkad i lamellerna.
Lång historik: Han har alltid varit känslig för foderbyten och för mycket mat, kraftigt bete är bara att glömma! Han har blivit öm i fötterna, svullnat i benen och blivit jättetrött.
Hästen har sedan tidigare kronisk bronkit(symptomfri) och har blivit behandlad med cortison innan jag köpte honom. Första vintern jag hade honom sa en hovslagare till mig"du vet att han har haft fång va?"
Vilket jag inte visste. Jag TROR att hästen har fång, och försöker behandla honom därefter(att han kan ha haft ett anfall innan jag köpte honom, och sedan dess enbart känningar(alt. lättare anfall). Det som också talar för fång är att lamellerna varit breddade i tårna bak i perioder. Dock så försvinner ju det och sedan har jag varit mera noga med att få honom verkar som "fång häst" och då kommer det inte.

Hästen går nu barfota, vilket han gjort i 4 år, innan dess hade han skor. Plockade av dessa då jag fick alldeles för mycket problem. Hovsprikor, bölder(som inte återfanns med visitertång utan det blev några klinikutredningar tills bölden gick ut av sig själv och hästen vart bra), hästen har kass hovkvalitet!
Sedan han blev barfota har det blivit betydligt bättre. Jag rider en del, men antingen barfota i ridhuset eller med boots. Hagen är mjuk och hästen står på bädd inne.

Nu fick jag iallafall antiinflamatoriskt utskrivet, vilket jag ville. Men vet inte hur jag ska göra nu? Har hästen fång eller är jag hysterisk?
Höja trakten på en fång häst känns fel? Sko honom vågar jag inte göra innan han är röntgad och jag är inte helt sugen på att sko med tanke på hur han såg ut i fötterna då.
Förutom det som kommit nu så har hästen fungerat i övrigt bra, rids mycket och är piggare än på länge. Jag blir ju hela tiden bättre på att förstå vad jag ska undvika och vad som fungerar bra.
Jag har inte riktigt lust att sko honom för att en veterinär som inte lyssnar på mig säger det och jag är osäker på hans bedömning.

Knasig veterinär.

Är ju jättesvårt att veta, allraminst över datorn, men svårt nog även när man står där och kliar sig i huvudet. Men jag skulle behandla honom som om det vore fång om jag vore dig, helt klart.

Han har gått oskodd och inte haft problem (dvs han borde inte hux flux bli sulöm/få sulläderinflammation), det är 'fångsäsong', han är lite trind och misstanke finns om fång innan. Och som jag begriper det uppvisade klassiska fångsymptom? Hur vänder/vände han?

Så, JAG skulle köra hela racet som om det vore fång. Dvs NSAID, box, korta tår och senare rtg.

Det är lite det jag är inne på. Han står nu på box och där får han stanna en stund till. Vänder nu ok på mjukt underlag men stappligt på gången.
Ska straxt åka och hämta metacam.

Vet. tyckte jag skulle sätta igång hästen nu.
Känns galet att sko honom under ett pågående fång anfall, om det är det han har.

Metacam är inte det man i första hand brukar använda vid fång. Finns hästar som svarar på det, men man brukar vilja prova butta först då det tydligen - om hästen tål det och så vidare - ska vara 'bäst' för fång. Läst en mkt fin förklaring varför som jag glömt.

Metacam gav ingen hjälp alls för min L, men för andra hästar är det just det som fungerat, så menar inte det absolut inte kommer funka. Men jag skulle nog försöka få butta/finadyne?

Hmm, jag börjar undra om Ultuna glömt mig/snott min häst/råkat ha ihjäl min häst eller något annat. Ingen har nämligen hört av sig, och nu tycker jag det är eftermiddag med råge? Speciellt med tanke på det 'lilla' faktum att de stängde ordinarie verksamhet - och växeln - för snart 45 minuter sen. Märkte jag när jag ringde för att efterlysa den rara röda.

Nåja, de ringer väl vad det lider. Hoppas jag. Jag gråter inte ett dugg av att han står kvar, fast vore ju kul att veta vad som händer. Och om de tänkt jag ska hämta idag är det ju onekligen trevligt att SLIPPA köra i mörker och på frosthalkiga vägar. SKulle vara lite trevligt att kunna lämna telefonpassningen och gå ut och mocka åt Lillen med, det börjar bli ganska trist att surfa nu :devil:

Hoppas att det är en positiv tystnad:) Lillen längtar väl med fast nu kan du ha honom ute:)

Lillen är rätt oberörd, är en cool knatte det där, alltid varit. Har aldrig ens behövt ensamhetsträna honom, det var liksom inget behov. Som sagt, han är en guldponny. Däremot kommer han säkert skria sitt gälla åsnegnägg i lyckan över att 'farbrorn' kommer hem igen.

Jag vet inte om det är bra eller dålig tystnad faktiskt, jag tycker inte det borde vara tyst oavsett? Det enda som är genompositivt är att de inte behövt ta ställning till några 'stora' åtgärder som kräver mitt godkännande. Men i övrigt så om de undersökt honom inifrån och ut, oavsett om de hittat eller inte hittat något, och oavsett om de vill ha honom kvar eller han ska komma hem - så tycker jag de borde ringt och avlagt rapport vid det här laget? Dvs endera säga 'vi hittade/hittade inte det här och det här, han får stå kvar till minst bla bla och vi ska göra fler undersökningar/ställa honom på observation/göra vilda experiment på honom', eller endera säga 'vi hittade/hittade inte det här och det här, och du kan komma och hämta honom'.

Vet inte hur de är med hämtningar och sånt, dvs om den utdragna tystnaden betyder att de vill ha honom kvar och därför inte har bråttom att ringa, kanske fått något jourfall emellan etc, men spelar ingen roll för han ska inte hem ikväll. Eller om de kan ringa klockan sju ikväll och säga 'varsågod och hämta din häst nu'?

Tror jag ger dem till kl 18, sen kan jag nog inte hålla mig från att ringa jourhavande veterinär och fråga om de alldeles glömt bort mig. Jag har dessutom typ fyra gånger nu kontrollringt till min telefon, ifall den inte skulle funka *rodnar*

Ja bäst att vara säker*fniss*
Ja de hade inte speciellt bråttom att ringa när jag hade min inne och inte bad de om lov att behandla heller..
Suck men det är väl säkert fråga om större ingrepp om det blir akut för din del: Hoppas det inte är så:)

De ber bara om 'lov' om det är några större saker, samt att jag ska att de INTE får sko honom på något vis utan att kontaktat mig först. Men för att göra undersökningar och sätta in behandlingar etc så hör de ju inte av sig.

Hann dock knappt trycka på 'skicka' på förra meddelandet så ringde de =)

Och han blir kvar, jag skulle ställa in mig på att han blev kvar över helgen med, oupsie..

Nu ska vi se om jag kommer ihåg allt:

De har rektaliserat och inget konstigt. Räknade jag redan med, så var det förra gången med.
De har gastroskoperat och han HAR magsår. Både nya och gamla. Gamla = några dagar gamla iaf, dvs de kan vara från förra svängen. Dessutom har han nya som kommit i samband men den här (själv)svälten. Det var 'inte så jättemycket' magsår dock, men utan tvekan magsår. De har satt honom på gastrogard igen - såklart, och jag ska nu råna en bank eller sälja min kropp eller något, jag vetefan vad jag ska göra för att ha råd att medicinera hemma?
DOCK, så de är lite fundersamma, då magsår hos vuxen häst SÄLLAN ger kolik, och de är inte helt hundra på att hans 'självsvält' beror på magsåret, det kan dock det.

Men iom att butta kan ge flera otäcka skador så har de ultraljudat (han lär se förjävlig ut, jag vet hur de rakar för sådana UL..) grovtarmsväggen på höger sida men det såg bra ut. De har också tagit blodprov avseende proteinvärde och njurar, men av någon anledning har dessa provsvar inte kommit, så de kommer imorgon (de skulle kommit i eftermiddags).

Det var magdelen det, veterinären är lite brydd och har tydligen klurat en del, inkl på samma sak/er som mig, vad är hönan och vad är ägget, varför slutar han äta osv? Just att de inte är helt säkra på att 'hela felet' med magen är magsår är en av anledningarna att behålla honom (det finns fler..)

Vad gäller fånget har de inte gjort så mycket idag, de har rörelsekollat honom försiktigt i skritt och han pulsar och markerar i skritt på HF (det är 'nytt', så var det inte på klinikbesöket sist.. ), imorgon ska de kolla lite nogrannare, samt ev röntga. De tycker eg inte man behöver röntga om han succesivt blivit bättre, men vill jag ha rtg får jag röntgen. Jag tror vi kom överens om rtg dock, men vi får väl se. De måste dra skorna för röntgen och de var lite nojiga om han far illa av barfota, de har inte hovslagare över helgen. Jag tyckte som det är att i box har han inte haft problem barfota, och vet tyckte att de kan ju tejpa på tofflor med. Hursom är fånget en annan anledning att de vill ha honom kvar ett tag. För att dels se så det inte blir värre (det är liksom INTE läga att börja medicinera fång på hemmaplan just nu), och för att de inte är så pigga på att under rådande omständigheter och iom alla tveksamheter låta honom åka transport.

Men, i första ledet ska de se vad provsvaren visar, och han står fortfarande under observation och de ska göra lite mer undersökningar.

Dessutom har de totalt besöksförbud. Elaka människor! Jag ställde ju släpet där, och det ska till släpdoktorn imorgon, så måste åka och hämta det. Vilket innebär att jag kommer att befinna mig sådär 100 meter från älskade röda, men utan att ens få se honom. Tortyr!

Nej, jag utgår från här. Och inte varmare under snön, det är ju tjäle långt ner i marken. Så från topp till rot är det ju 'djupfryst'. Men likförbaskat är det grönt. Dock så på våren blir det mesta av det brunt, annat (mindre del) börjar växa. Så känns lite som död men grön till stor del, och levande, grön men djupfryst till mindre del? Fast det är känns det, säker kan man ju inte vara.

Först och främst
Jobbigt med din häst. Jag har inte hunnit läsa allt men fattar att det är jobbigt.

Jag hittade en "frågesida" till Lunds universitet.

Grönt gräs ska betraktas som levande och kan alltså sätta igång sockertillverkning så länge det är grönt. Under 4-5 grader sker det inte ngn märkbar fotosyntes. Ett snötäcke släpper inte igenom tillräckligt med ljus.

Så om man nu ska översätta det till fruktanhalt. OBS mina egna slutsatser
Kalla vinterdagar nära noll och kallare och kalla nätter borde då inte vara farliga. Men däremot varma soliga dagar och kalla nätter. Om de sparkar undan snön så är det då inte så farligt.
Men så länge gräset är grönt bör man vara försiktig.

Senast ändrad:

Ska ta och skriva om forskarsvaret. Det är varmare under snön, du hade helt rätt där. Men även han tycker att fotosyntensen häruppe i 'nordpolen' (han är från varmare breddgrader..) borde vara minimal precis som den sidan du hittade. Men ska ta och klippa in det långa svaret snart, jag fick okej att göra det =)

Svar omskrivet med mina egna ord, och med reservation för mina översättningsmisstag:

I korthet vet de inte riktigt hur det är med fruktan i gräs som övervintrar. Fruktanet används inte bara för tillväxt utan även för 'underhåll' (respiration) och som sagt då som frostskydd. Toleransen mot frost utvecklas på hösten under en 'fysiologisk vernaliseringsprocess' - och nu kommer det elaka: Den jäkla processen varierar från år till år *stöön* och är beroende av en hel massa faktorer där temperatur verkar vara den viktigaste faktorn. Och han tror att ju mer frosttolerant en planta blivit under vernaliseringsperioden - dessto mer vattenlösliga kolhydrater (inkl fruktan) borde det finnas.

Sen under vintern avtar frosttoleransen sakta beroende på vissa faktorer, där temperatur igen är en faktor, men om det är tillräckligt kallt (vilket inte är så många minus, under sisådär säg 4 minusgrader) så borde respirationen hålla sig så pass lågt att plantan inte förbrukar kolhydraterna och frosttoleransen håller sig. Däremot om det plötsligt blir lite varmare så sätts respirationen igång och toleransen för kyla börjar avta. Han vet dock inte om någon faktiskt har mätt hur mycket kolhydrater som förbrukas av det dock.

Snö fungerar bra som isolering om snötäcket är 12.5 cm eller mer, då är det varmare vid markytan än i luften och blir sällan under -1 grader, fast då kan det istället uppstå syrebrist som stressar plantan så att frosttoleransen blir lägre och plantan fryser ihjäl och dör. Dock är frågan vad som då händer med kolhydraterna...?

Om han skulle forska på det skulle hypotesen vara att ju längre in på vintern dessto mindre fruktan borde det vara jämfört med tidigare på vintern, då fruktan förbrukas under vintern.

För även om det är soligt mitt i vintern är instrålningen så svag häruppe i norden (okej han kallade det nordpolen.. *s*) att fotosyntesen även i bästa fall är ganska låg.

Men det behövs mer studier för att säga säkert, ffa hur förbruket av kolhydrater eg ser ut.

Så, i korthet så beror det på typ av planta, hur vernaliseringsprocessen gått, temperatur, snödjup och så vidare. Som med allt annat som vi fånghästägare försöker kontrollera alltså - det beror på..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka