Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Hur var det här med hösilage till fånghästar? För visst var det spridda åsikter?

För / Nackdelar med hösilage till fånghästar, och vilken sorts hösilage skulle vara det mest optimala?

Jag funderar eftersom jag förmodligen kommer ge ena hästen hösilage denna vinter, och det skulle vara bekvämt om även fånghästen skulle kunna äta det :).

Spridda åsikter ja, och de är just åsikter. Finns ingen direkt forskning som stöder varken det ena eller det andra. Däremot så om man skördar från samma fält, samma tid osv så får man minst socker i silaget (jmf med hö och hösilage) och det är ju bra för en fånghäst. Samtidigt så innebär det inte att allt silage är mindre socker än hö, beror så mkt på när det är skördat och vad det är för växter osv.

Men det går ju att sockeranalysera både hö och silage.

Fördelen jag ser med silage vad det gäller fång är att man iom att det är mer vatten i fodret, kan få ner MJ/kg foder, och på samma mängd TS och MJ kunna ge fler kilon, vilket ger mer ättid utan att öka MJ, vilket gör det lite lättare att kontrollera vikten.

Den stora nackdelen som jag ser det är att OM man har varierande TS i balarna får man ett minifoderbyte vid varje ny bal. Så rek absolut att försöka hitta ett silage med en jämn TShalt mellan balarna.

Båda mina äter silage, både innan, nu och kommer göra det i framtiden.

Du ska undvika samma växter i silage som i hö vad gäller sockerhalten, och så jämn TS då. I övrigt ingen skillnad på silage till fånghästar och till andra ang vad man ska tänka på (bra hygienisk kvalitet, inte för torrt TS och så vidare)

Sålänge det är grönt innehåller det klorofyll, men tillväxten avstannar på gräs vid ca 10 grader i medeltemp.

att tillväxten avstannar är inte samma som att det dör. Däremot att det slokar, blir torrt o sen gult.
Visst isolerar snön från kylan o gräset kan klara sig ett tag. Däremot inte vid en viss tids kyla utan snö. Glykolen:angel: räcker bara ett tag, så vid långvarig kyla dör det.
Höstsådda grödor är anpassade.

Men tillväxt är väl en sak och fotosyntesen som bildar socker en annan. Den sker vid lägre temperaturer än 10 grader. Om gräset hade börjat sloka och bli gult vid 10 grader så skulle vi inte ha grönt gräs på vintrarna. Men det har vi ofta.

Ibland är det kallt och ibland är det varmare. Det är det jag undrar över. Fruktan är ju i alla fall ett av gräsets sätt att sänka fryspunkten. Det bildas ju hela tiden så länge växten är grön och det är ovanför denna kritiska temperaturpunkt för fotosyntesen (denna punkt som jag inte vet).

(har precis varit ute på altanen och räddat min Flitiga Lisa det är nog ex på en växt som inte producerar så mkt fryspunktsnedsättande socker eller hur nu sådana växter gör)

Spridda åsikter ja, och de är just åsikter. Finns ingen direkt forskning som stöder varken det ena eller det andra. Däremot så om man skördar från samma fält, samma tid osv så får man minst socker i silaget (jmf med hö och hösilage) och det är ju bra för en fånghäst. Samtidigt så innebär det inte att allt silage är mindre socker än hö, beror så mkt på när det är skördat och vad det är för växter osv.

Men det går ju att sockeranalysera både hö och silage.

Fördelen jag ser med silage vad det gäller fång är att man iom att det är mer vatten i fodret, kan få ner MJ/kg foder, och på samma mängd TS och MJ kunna ge fler kilon, vilket ger mer ättid utan att öka MJ, vilket gör det lite lättare att kontrollera vikten.

Den stora nackdelen som jag ser det är att OM man har varierande TS i balarna får man ett minifoderbyte vid varje ny bal. Så rek absolut att försöka hitta ett silage med en jämn TShalt mellan balarna.

Båda mina äter silage, både innan, nu och kommer göra det i framtiden.

Du ska undvika samma växter i silage som i hö vad gäller sockerhalten, och så jämn TS då. I övrigt ingen skillnad på silage till fånghästar och till andra ang vad man ska tänka på (bra hygienisk kvalitet, inte för torrt TS och så vidare)

Tack för ett väldigt informativt svar! :bow:

Finns det något sätt att veta om det är samma TS-halt i balarna? Borde det inte vara ungefär lika TS om det är från en och samma åker?

Jag väntar på att bonden ska skicka in analys på hösilaget, så ska jag bestämma mig sedan. Hur mycket kostar ett sockeranalys, och vart skickar man in det? Tänkte ifall jag ska be bonden skicka in ett sådant direkt medans han ändå skickar in vanliga analysen, och jag betalar.

Rajgräs bör inte finnas, vad mer?

Jag hoppas det blir OK värden på hösilaget och att det skulle fungera för min fånghäst. Han tar en 500-lapp för att frakta hem allt, det skulle vara riktigt skönt att slippa åka X antal vändor á 10 mil :)

Jag tror gräset i princip lever men är i vilofas eller något? Jämför med höstsådda åkrar, som är 'dassigt gröna' på våren när snön tinar bort, men inte växt något eller så under vintern, men börjar växa direkt när det blir tillräckligt varmt och sol?

Jag undrar om man kan jämföra lite med att gräset är fryst - typ som när man fryser in blåbär t.ex. de håller sig ju tills man tar dom upp ur frysen.

Fast vad det skulle ha för betydelse för fuktanet har jag svårt att de. I så fall, borde det ju vara på samma nivå som när det frös in och det lär ju isf vara högt, så jag hoppas att jag har fel:crazy:

Hmmm... Det var visst inget bra svar...

KL

Undrar det här med röntgen, man hör ju ofta om hur många grader hovbensrotation det har blivit eller om det är lindrig, måttlig eller kraftig rotation. Men om man vet hur många mm hovbenet har flyttat sig från sitt ursprungliga läge kan man då utifrån det mäta hur många grader det har roterat? Hur delar man upp det i lindrig, måttlig eller kraftig rotation, finns det några gränser att såhär och såhär mycket är lindrig rotation och såhär är måttlig och såhär är kraftig?

Tack för ett väldigt informativt svar! :bow:

Finns det något sätt att veta om det är samma TS-halt i balarna? Borde det inte vara ungefär lika TS om det är från en och samma åker?

Jag väntar på att bonden ska skicka in analys på hösilaget, så ska jag bestämma mig sedan. Hur mycket kostar ett sockeranalys, och vart skickar man in det? Tänkte ifall jag ska be bonden skicka in ett sådant direkt medans han ändå skickar in vanliga analysen, och jag betalar.

Rajgräs bör inte finnas, vad mer?

Jag hoppas det blir OK värden på hösilaget och att det skulle fungera för min fånghäst. Han tar en 500-lapp för att frakta hem allt, det skulle vara riktigt skönt att slippa åka X antal vändor á 10 mil :)

Man kan ju förvisso kolla TS om man vill, men man märker det själv med när man öppnar, om de känns lika. Tyvärr är inte samma åker någon garanti. Om man slår fodret och kl 08 är det 50% TS så man börjar plasta och pressa, så om solen steker och åkern är stor, så klockan 12 när man gjort hälften, så har TS i det som är kvar ökat till 60%. Kl 16 när man gör sista balen är TS uppe i 70%. Samt att om en del av åkern ligger i skugga så när resten av fältet är 60% kan det i skuggan vara 50% osv.

Dock så duktiga producenter hanterar det där, och man får en TS som ligger tämligen jämnt (liten variation gör ju ingenting). Jag nämnde det med för står du där med ditt silage och ena balen känns dyblöt och nästa bal känns hötorr och en tredje mittemellan och sådär håller det på och växlar, så bör man vara lite försiktig. Dock så kan man om det är småbal blanda i varann lite, är det enstaka balar som är mkt blötare kan man låta de förtorka en aning osv.

Sockeranalys gör Eurofins, de andra vet jag inte. KOstade 428 kr, men som jag begriper så skulle det bli lite billigare om man gjort det ihop med vanliga analysen, då man slipper nån hundralapp eller så i grundavgift. (Jag hade ju redan vanliga så skickade bara in för socker)

Fast jag kan inte riktigt gå med på att fruktan bildas sålänge gräset är grönt, då skulle det BILDAS fruktan där under snön mitt i vintern när det är femton minus? Och det känns knasigt.

Däremot är ju frågan just om nivåerna står kvar, lite som Iser jämför blåbären i frysen? Eller om fruktanet förbrukas på något vis/sjunker?

Det här gräset t ex, det har varit djupfryst och under snö i över en månad. Först var det barmark och plus, sen blev det minus och barmark, sen kom över 1 meter snö. Den tinade sakta bort, och sen kom det ny snö men mindre - hela tiden fruset. Men det är likförbaskat grönt, även om det inte växt något och varit 'djupfryst' ett par månader?

Thumbnail.aspx

Hmm, undrar om min forskarvän som forskar på nåt med klimatförändringarnas påverkning på skörden vet sånt där.. Ska fråga!

Detta är inget jag är säker på alls. Jag kan läsa i min växtfysiologibok när jag kommer hem. Men i den står det inte ngt om fruktan. Den är nog för gammal.

Men jag menar att så länge gräset är grönt måste det vara levande (?) Då borde det till och från ske en del fotosyntes i det annars vissnar det och blir gul/brunt?

Fråga din kompis. H*n kanske vet annars får vi leta upp ngn annan klok person.

Hej! Har lite funderingar ang. min shettis som har himla lätt för att få fång och nu börjar bli lite till åren.
Han har börjat tunna av, har "hängbuk" men revbenen börjas synas.
Hur gör man med de gamla som kanske behöver lite extra men som inte tål något?? Finns det något särskilt foder till fång hästar?
Han fick fång av en näve kanin pellets (många år sedan o jag va liten o tyckte att han kunde ju få smaka lite när ja matade kaninerna...) så är lite nervös över att börja ge honom foder..

Melassfritt lucern är alltid en god början, beror dock lite på hur mkt protein du behöver? Olja är utmärkt säkert med. Så en blandning av olja och lucern t ex, det är snällt för gamla hästars magar med.

Annars finns det ett foder som heter Happy Hoof framtaget till fånghästar, och det kan du prova. Dock är det ett ganska dyrt sätt att fodra halm/lucern/olja på, men ibland ger det bättre effekt ändå.

Men vad får den för foder nu? Har du analys? Dvs är proteinbehovet täckt?

Men jag skulle ge en blandning av lucern och olja jag, det är vad mitt svårfödda fbl kommer få äta om han behöver kraftfoder.

Detta är inget jag är säker på alls. Jag kan läsa i min växtfysiologibok när jag kommer hem. Men i den står det inte ngt om fruktan. Den är nog för gammal.

Men jag menar att så länge gräset är grönt måste det vara levande (?) Då borde det till och från ske en del fotosyntes i det annars vissnar det och blir gul/brunt?

Fråga din kompis. H*n kanske vet annars får vi leta upp ngn annan klok person.

Fast hur kan det ske fotosyntes i säg minus 10 dygnet om och under 60 cm snö? Det jag inte begriper? Jag begriper att det kan 'leva', på samma vis som spermier kan leva fast de är nedfrysna, men allt 'står still' tills det tinas?

Jag har mailat honom och frågat, får vi se om han vet. Annars kanske han har någon trevlig forskarkollega som kan. Om inte annat kan de väl BÖRJA forska kring det :devil: Vet inte om jag får svar idag dock, för mig han hade rätt mycket annat att roa sig med idag.

*eget KL*

Jag är så trött nu. Fbl äter inte igen. Än inga koliksymptom men - pessimistiskt uttryckt så - snart kommer de väl. Suck, det skulle ju kunna få vara NOG nu kan man tycka. Bara hoppas Ultuna tänker ta emot honom den här gången, om det inte vänder innan dess.

Oki tack då ska jag åka in o titta efter detta i dagarna!
Är ju lite rädd att han ska få det igen, redan haft fång två gånger i sommar!
Lyckades få av sig sin munkorg en gång och nu när jag trodde att det inte va någon fart i gräset längre, inte mycket att äta här heller så lyckades han ändå få det :(
Han får bara hösilage, går bara som sällskaps ponny och har aldig haft svårt att hålla hullet om man säger så :p

kl
Är så glad!!
Det var "bara" foderförgiftning, någon växt i hagen hon hittat... Nu är hon 99% återställd!!!:laugh:

Skriver under på att Happy Hoof är jättebra. Dock, som Alexandra säger, rättså dyrt. Det kostar ca 11 kr/kg. Min shettis har blivit superfin på det. Mycket "rundare" (har hängmage men tydliga revben som din) och mycket blankare i pälsen. Väldigt pigg och glad också :)! Jag rekommenderar det verkligen!

Finns det något all läsa om det redan nu? Det är en intressant fråga som jag funderat en del över om det kan vara en del av mysteriet varför så många hästar får fång numera.

Tror snarare de forskar ang hur man ska odla för att dra nytta av det osv, och hur det påverkar. Som du hör har jag inte lyssnat sådär supernoga, just för att jag först reagerade som dig och sen tyckte det drog åt 'fel håll' (dvs ingen större nytta för mig *s*)

Men, får intervjuva honom lite nogrannare och se vad för ev nyttigheter som kan finnas (tämligen ny bekantskap än).. Jag återkommer i frågan.

Finns säkerligen en hel massa publicerat, frågan är väl mest om vad, dvs vad som är relevant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka