Sv: Fångtråd del 4
Det vore skönt om de kunde röntga och kolla allt nu, så har du (och hästen) det gjort!
Hästskrälle
Hästskrälle ja, fast det där är ju så typiskt. Fullt seriöst så igår em tänkte jag att 'om jag skulle ta och koppla släpet, utifall att - DÅ behöver jag säkert inte åka in'. Nu kopplade jag inte släpet, men skulle banne mig gjort det. Brukar ju vara lite som om man tar med sig paraply kan man vara nästan säker på att det inte regnar så man får gå och släpa runt ett paraply i solgasset.
Han blev väl så livrädd för veterinären igår att han inte vågade annat än vara normal
Med tanke på hur pulsen gick upp bara av att vet la stetoskopet mot buken så minns han säkert förra gången när det började med ett stetoskop mot buken och slutade med en arm i ändan, en slang i näsan och en kanyl i halsen. Han skulle bara veta att det är exakt vad de planerar för honom iaf
Men, lite 'surt' att han kom in akut och sen stod där och tyckte 'jag mår bra jag', samtidigt så ger jag mig f*n på att hade han stått kvar hemma och vi hade chansat så kl 00:05 (Ultuna stänger telefonen kl 00:00. Bara man ringt innan dess får man komma in senare, men har man inte ringt och fått klartecken då är det kört till 08:00) hade Koliken med stor K brutit ut så jag fått åka till Strömsholm. Så bara han hastiga 'tillfrisknande' inte ger trassel med försäkringen så känns det ändå jättebra att han stod där inatt ändå.
Sen, jag tror iofs inte han mår bättre/annorlunda än vad han gjorde hemma, men de där små 'kolikanfallen' är lätta att missa. Det är precis som sist, dvs de vitala parametrarna är normala (puls, CPR, tarmljud etc), men intermittent oro och buksmärta. Och hemma så kollade jag honom var 30:e minut i 2 h innan jag ringde. Var gång jag kom ner stod han och tyckte 'hej matte' och såg normal ut. Bara det att varenda gång var han täckt i strö, och varenda gång borstade jag bort vartenda litet strö. Bara för att 30 minuter senare hitta honom täckt i strö. Dvs han har rullat.
Sista svängen satt jag därnere och tittade en god stund, och då så varvade han att vara helt normal, med att visa oro (gå runt, skrapa, kolla mot buken etc) och sen blir normal igen. Men är ju superskönt det inte blivit värre iaf på Ultuna, även om det känns lite 'skämmigt' att han stått där på prima jourtid och tyckt 'ja hej, vad vill ni?'
Var ju det som var så delikat att ta ställning till och jourhavande vet och jag dividerade om på tfn en lång stund igår. Att kanske reagerar bara magen på svälten och det går utmärkt att vänta tills imorgon bitti, eller ev att DV kunde komma ut och ge lite smärtis - eller så var det påväg att utvecklas till något värre, vem vet? Som vet sa 'vet nog bara Gud däruppe'.
Men jag hoppas verkligen de hittar något svar. För NÅGOT är knas, och det är alltid lätt med facit i hand att koppla ihop saker, men börjar jag göra det så tidigare i somras fick han hux flux nässelutslag. Aldrig haft förr, gick ner på ett dygn och jag antog det var något 'olämpligt i nya höet' och bytte ut det. Sen var det lugnt. Ca 1 v innan fånget hade han nässelutslag igen, och väldigt milda koliksymptom som släppte av sig själv. Följt av oförklarlig fång (Magen u.a. då vad man kan se på utsidan), följt av sprutdiarren (av buttan? Annat?) och matstrejken följt av koliken. Svarade jättefint på GastroGard, och så nu matstrejk och koliksymptom igen. Pälsen är jättetrist på honom med, dammig, mjällig och ruggig. Fick bada honom igår för han var så äcklig. Normalt är han en sådan som gnistrar vackert rött även i vinterpäls och halvdan rutinborstning. Jag tänkte ju att pälsen var för han stod inne, ingen sol osv, men som sagt börjar man 'plussa ihop' saker så.
Sen är jag på ett vis 'rädd' de ska hitta magsår, för jag har i ärlighetens namn ingen aning om hur jag ska ha råd att behandla det? 2150 kr/vecka i 4 v och sen 1075 kr/vecka i 4 v = totalt 12 900 kr.. *panik*
Som jag fattade det så tror jag de skulle röntga. Jag sa ju det att när han ändå är där, om de kunde fångröntga fram. Och att han är röntgad 10 dagar efter insjuknande och då utan förändringar, men har tid för uppföljande rtg nästa vecka, men om de kunde göra det så slipper han åka för det igen om han inte mår bra. Vet tyckte spontant då att 'så de misstänekr förändringar ändå?' och jag tyckte 'öh jag vet inte, jag gör som de säger?' och berättade hur symptomen avklingat etc, och att 'fast om inte ni tycker det behövs röntgas igen så är det kanske onödigt?' och då tyckte vet att hon skulle kolla hur han rörde sig och kolla upp den där pulsen i HF innan de sederade honom för gastroskopin, och 'inte ska du behöva åka igen'. Så, endera röntgar de väl, eller anser att det inte behövs röntgas igen. Jag hoppas på det förstnämnda, samtidigt så helt ärligt så HAR tanken slagit mig att avboka/skjuta på besöket nästa vecka då det inte känts så meningsfullt just då han rör sig tämligen obehindrat det lilla jag sett osv och vi hävde det såf ort. Samtidigt vill ju kontrollfascisten i mig ha en till röntgen. Så kontrollfascisten tycker det är PERFEKT om Ultuna röntgar oavsett, då har jag en second opinion på rtgplåtarna med