Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Nej, jag utgår från här. Och inte varmare under snön, det är ju tjäle långt ner i marken. Så från topp till rot är det ju 'djupfryst'. Men likförbaskat är det grönt. Dock så på våren blir det mesta av det brunt, annat (mindre del) börjar växa. Så känns lite som död men grön till stor del, och levande, grön men djupfryst till mindre del? Fast det är känns det, säker kan man ju inte vara.

Men tillväxt är väl en sak och fotosyntesen som bildar socker en annan. Den sker vid lägre temperaturer än 10 grader. Om gräset hade börjat sloka och bli gult vid 10 grader så skulle vi inte ha grönt gräs på vintrarna. Men det har vi ofta.

Ibland är det kallt och ibland är det varmare. Det är det jag undrar över. Fruktan är ju i alla fall ett av gräsets sätt att sänka fryspunkten. Det bildas ju hela tiden så länge växten är grön och det är ovanför denna kritiska temperaturpunkt för fotosyntesen (denna punkt som jag inte vet).

(har precis varit ute på altanen och räddat min Flitiga Lisa det är nog ex på en växt som inte producerar så mkt fryspunktsnedsättande socker eller hur nu sådana växter gör)
Fotosyntesen är beroende av solljus o en viss värme.
Det innebär inte att gräset dör-står bara stilla. Fruktanet bildas för att skydda växten- oavsett. Många växter har inte det försvaret utan dör vid första frosten.

Tydligen tar det lång tid för att gräset ska bli brunt o exakt när det dör- vet man det:confused:

Hästarna verkar inte tycka att fruset gräs är gott om de nu inte är riktigt hungriga. Föredrar då hö.

Hästarna verkar inte tycka att fruset gräs är gott om de nu inte är riktigt hungriga. Föredrar då hö.

Så olika det kan vara. Mina väljer gräs framför hö/silage i alla lägen. Oavsett om det är spirande vårgräs, visset höstgräs eller fruset vintergräs.

Och nu fick jag svar ang fruktan, frost och gräs. Jag fick ett 'Wow, bra fråga!' som inledning, och det VAR faktiskt kopplat till det han forskar om. Wohoo. Mycket intressant svar var det dessutom, många 'aha'-grejer. Jag måste dock fråga om jag får återge det.

Dock, kan ju avslöja att det - såklart - var som med allt annat (känns det som) som påverkar oss fånghästägare, dvs - det beror på och är lite olika *arrrgh*

Usch, din stackare...:( Håller tummarna för att han bättrar på sig igen!

Vid halvfyratiden började han kika åt magen mellan varven, inga uttalade koliksymptom, men är ju precis samma visa som förra gången, bara 'kortare tid' och inte kommit till klinik än.

Så ringde Ultuna för att höra vad de tyckte, om de ville ha in honom innan han har fullfjärdad kolik, ta in honom för att under uppsikt och ev dropp svälta honom (han har inte druckit så bra idag) eller vad?

Tyvärr var växeldamen inte direkt ett under av trevlighet för dagen, så hon lyssnade inte ens klart på vad jag sa, utan tyckte att 'ja men vi kan inte skriva något recept'. Jag förklarade att det inte var ett recept jag ville ha, utan att deras veterinärer och DV var överens om att kommer problemen tillbaka - vilket de ju gjort - så skulle han läggas in på Ultuna så de kunde svälta honom och gå ner med kamera. Varvid hon tycker att 'du kan komma 10.30 imorgon, han ska svälta HELT från kl 18, sätt på en munkorg' (eh, för det har jag ju.. inte..).

Jag är INTE helt förtjust i det hela, har han en kolik på gång, och dessutom druckit lite taskigt, så känns inte det tryggaste jag kan göra hemma ikväll/inatt att svälta honom, men.. =/

Så, nu har jag tömt hans box helt, och stackarn står på ett tunt (jag hade inte mer) lager papper, och inte ett strå mat. Bara hoppas Lillen inte smygmatar honom inatt.. Och att han INTE får kolik på riktigt..

KL

Nu ska jag sucka och stånka lite också...:grin:

Hade hästskrället ute en stund nu ikväll i större hagen. Inte halt i skritt (möjligtvis lite kortare steg, men svårt att avgöra), dock halt i trav... Inte ovillig att trava, hoppa och busa :crazy:, men haltar i trav på vf. Tog in nu precis och hon har ingen puls eller värme i hf, men lite, lite varmare hov (marginellt) på vf + puls. Hon hade tydligen fått med sig mer hov än jag först trodde när hon drog av sig skon, för hovis sa att det inte fanns mycket att spika i. Kan det ha blivit så ömt pga detta av hon ömmar även med skon på? Eller har det blivit inflammation tros? Ska ringa hovis igen imorgon och höra vad jag ska göra. Under tiden får hästen stå inne. Det är ju, tack och lov, torsdag så om jag behöver få tag i veterinären för antiinflammatoriskt så kan jag nå dem imorgon. Och jag som skulle börja sätta igång...:(! Nu är det ju ingen brådska att hitta sadel, men jag kanske inte ska måla :devil: på väggen totalt. Man blir ju både härdad och uppgiven på samma gång när man sysslar med "fångbranschen"...:crazy:

Bara hoppas Lillen inte smygmatar honom inatt..

Det är nog knappast någon fara. Han håller nog hårt i sina strån :D!

Skämt åsido, jag håller alla tummar för att det ska gå bra och att koliken håller sig borta i natt! Det är ju inte precis skojigt att behöva åka in till klinik, men det är ju mycket, mycket värre om man behöver göra det akut...:(

Kolik inatt = Strömsholm, SLU har ju stängt för att ta emot patienter mellan 24 - 08, så därför jag verkligen hoppas han inte får klinik.

Risken för smygmatning är nog inte så liten, Lillen står gärna med huvudet i Disses box, och puttar in halm ibland. Har satt för lite mer mellan så man inte får igenom huvudet, och med mycket tungt hjärta satt på Disse munkorg. Han hatar mig just nu tror jag, och ser EXTREMT olycklig ut. Han bad om mat på alla fina sätt han kunde komma på när jag var ner nyss (brukar få lite lucern när ponnyn kommer in), och kunde inte förstå att jag glömt honom.

Och som 'tack' för det satte jag på honom en munkorg, jag känner mig riktigt, riktigt usel :cry: Men jag kom på att ingen mat alls är nog likhetstecken med trägnagning, så..

Usch, jag förstår precis hur hemskt det måste kännas att inte få mata hästen alls...:( Stackars både dig och häst :(!

Det blev Ultuna, kom nyss hem efter att ha lämnat av honom i deras vård. Koliksymptomen kom, exakt samma som innan, de där ganska milda och som i anfall och mellan de ungefär som vanligt. Inte lika uttalat som sist, men exakt samma symptom, och skulle han fortsätta följa tidslinjen så vet vi ju varthän det går.

Dock, skilde sig lite den här gången, han la en hög i släpet och jag såg direkt att den var mycket torrare än normalt, och förra gången hade han ju normala tarmljud på ena sidan och ökade på den andra. Den här gången normala på ena sidan och minskade på den andra. I övrigt rätt opåverkad vid ankomst till Ultuna. Jag som känner honom såg ju att han var rejält bekymrad, och han var väldigt stressad av vet vilket han inte är 'normalt' (stackarn hottade upp pulsen till över 100 när vet la stetoskopet emot magen, mindes väl vad som komma kunde..). Men CPR och puls och hjärtfrekvens och sånt var normalt. Det var det förra gången med.

Vet tyckte han var såpass bra att de ville börja med att ställa honom på box och iaktta honom ett tag, och se hur han verkade, och sen gå vidare med sondning/rektalisering/etc. Inte mig emot, sist var det ju tämligen onödigt. Skulle gärna sett de droppat honom dock, tror han behöver det. Men det märker de väl. Vet pratade om att han ev skulle sätta in både dropp och gastrogard inatt, men de skulle kolla honom ofta nu i början och se om han fortsatte få de där 'kolikanfallen'/var orolig etc.

Får väl se, enligt lagen om alltings jävlighet tänker han väl stå där och må prima bara för att ;)

Så får vi se imorgon, både hur han varit under natten och vad gastroskopin visar eller inte visar.

Vad synd att det blev kolik ändå, men jag antar att det känns rätt så skönt att ha fått iväg honom till klinik. Då har man ju liksom lämnat över ansvaret... Uppdatera med hur det går!

Trist att det blev så. Men samtidigt, nu har du lämnat iväg honom och du behöver inte oroa dig för att han ska få kolik när du inte är där (under natten eller när du är på jobbet typ). Hoppas nu för allt i världen att han bara står där och mår toppen!

Beror koliken på att han inte äter som han borde?

Så då har första frostnatten varit här. Mina fröknar (shettisen o araben) får stå inne fram emot lunch-tiden (ca kl 11). Tyvärr går jag i skolan hela dagen så sambon är snäll och åker hem och släpper ut dem :) (han har inget val :devil: )

Beror koliken på att han inte äter som han borde?

Den som det visste :crazy:
Har han magsår som misstänks så är koliken mest troligt pga det + att han inte äter, och då äter han ju inte pga magsåret.

Men har han INTE magsår, ja då är det en bra fråga. Slutar han äta för att magen gör ont, eller gör magen ont för han slutar äta? Då är ju frågan i första scenariot varför magen gör ont, och i det andra varför han slutar äta?

Inte hört att ljud än, vilket ju är bra nyheter. Funderar på om jag ska ringa och fråga om de kan röntga honom när han ändå är där, han har ju tid för det på min 'ordinarie' klinik nästa vecka, men kan ju vara bra om han slipper åka då när han inte mår helt bra.

Så då har första frostnatten varit här. Mina fröknar (shettisen o araben) får stå inne fram emot lunch-tiden (ca kl 11). Tyvärr går jag i skolan hela dagen så sambon är snäll och åker hem och släpper ut dem :) (han har inget val :devil: )

Ligger tjockt, tjockt med frost här med där skuggan är, där solen skiner har det tinat. Var minus inatt, och jag ska nog byta däck i helgen tror jag faktiskt.

Ringde nu för att höra om de kunde rtg:a, och de tyckte väl inte det behövdes om han rörde sig bra, men de skulle kika på hur han rör sig osv, och som jag fattade det röntga. Jag skulle iaf inte behöva köra honom igen nästa vecka.

Natten hade varit lugn (hästskrälle *s*), han hade varit lugn, haft normal puls osv och haft avföring och tarmljud. Vilket är precis som förra gången. Imorse vid kollen däremot hade han haft papper på ryggen, dvs han hade rullat sig.

Veterinären tyckte han hade ökad puls i höger fram dessutom, men skulle kika mer på det i samband med att de kikade på hur han rörde sig. De ska dessutom rektalisera nu på fm, göra gastroskopin (och kika efter inte bara magsår utan 'även andra skador de kan få av NSAID', vad det nu betyder) och mest troligt ta blodprover. Jag vet inte riktigt vad de har i kikaren men de undrade 'hur jag hade honom försäkrad' så jag misstänker de har någon halvdyr plan på g..

Vet skulle höra av sig igen i eftermiddag, för vissa av blodprovssvaren om de skulle välja att ta utökade prover skulle inte komma förrän i eftermiddag.

Det vore skönt om de kunde röntga och kolla allt nu, så har du (och hästen) det gjort! :)

Hästskrälle ;)

Det vore skönt om de kunde röntga och kolla allt nu, så har du (och hästen) det gjort! :)

Hästskrälle ;)

Hästskrälle ja, fast det där är ju så typiskt. Fullt seriöst så igår em tänkte jag att 'om jag skulle ta och koppla släpet, utifall att - DÅ behöver jag säkert inte åka in'. Nu kopplade jag inte släpet, men skulle banne mig gjort det. Brukar ju vara lite som om man tar med sig paraply kan man vara nästan säker på att det inte regnar så man får gå och släpa runt ett paraply i solgasset.

Han blev väl så livrädd för veterinären igår att han inte vågade annat än vara normal ;) Med tanke på hur pulsen gick upp bara av att vet la stetoskopet mot buken så minns han säkert förra gången när det började med ett stetoskop mot buken och slutade med en arm i ändan, en slang i näsan och en kanyl i halsen. Han skulle bara veta att det är exakt vad de planerar för honom iaf :devil:

Men, lite 'surt' att han kom in akut och sen stod där och tyckte 'jag mår bra jag', samtidigt så ger jag mig f*n på att hade han stått kvar hemma och vi hade chansat så kl 00:05 (Ultuna stänger telefonen kl 00:00. Bara man ringt innan dess får man komma in senare, men har man inte ringt och fått klartecken då är det kört till 08:00) hade Koliken med stor K brutit ut så jag fått åka till Strömsholm. Så bara han hastiga 'tillfrisknande' inte ger trassel med försäkringen så känns det ändå jättebra att han stod där inatt ändå.

Sen, jag tror iofs inte han mår bättre/annorlunda än vad han gjorde hemma, men de där små 'kolikanfallen' är lätta att missa. Det är precis som sist, dvs de vitala parametrarna är normala (puls, CPR, tarmljud etc), men intermittent oro och buksmärta. Och hemma så kollade jag honom var 30:e minut i 2 h innan jag ringde. Var gång jag kom ner stod han och tyckte 'hej matte' och såg normal ut. Bara det att varenda gång var han täckt i strö, och varenda gång borstade jag bort vartenda litet strö. Bara för att 30 minuter senare hitta honom täckt i strö. Dvs han har rullat.

Sista svängen satt jag därnere och tittade en god stund, och då så varvade han att vara helt normal, med att visa oro (gå runt, skrapa, kolla mot buken etc) och sen blir normal igen. Men är ju superskönt det inte blivit värre iaf på Ultuna, även om det känns lite 'skämmigt' att han stått där på prima jourtid och tyckt 'ja hej, vad vill ni?' :crazy:

Var ju det som var så delikat att ta ställning till och jourhavande vet och jag dividerade om på tfn en lång stund igår. Att kanske reagerar bara magen på svälten och det går utmärkt att vänta tills imorgon bitti, eller ev att DV kunde komma ut och ge lite smärtis - eller så var det påväg att utvecklas till något värre, vem vet? Som vet sa 'vet nog bara Gud däruppe'.

Men jag hoppas verkligen de hittar något svar. För NÅGOT är knas, och det är alltid lätt med facit i hand att koppla ihop saker, men börjar jag göra det så tidigare i somras fick han hux flux nässelutslag. Aldrig haft förr, gick ner på ett dygn och jag antog det var något 'olämpligt i nya höet' och bytte ut det. Sen var det lugnt. Ca 1 v innan fånget hade han nässelutslag igen, och väldigt milda koliksymptom som släppte av sig själv. Följt av oförklarlig fång (Magen u.a. då vad man kan se på utsidan), följt av sprutdiarren (av buttan? Annat?) och matstrejken följt av koliken. Svarade jättefint på GastroGard, och så nu matstrejk och koliksymptom igen. Pälsen är jättetrist på honom med, dammig, mjällig och ruggig. Fick bada honom igår för han var så äcklig. Normalt är han en sådan som gnistrar vackert rött även i vinterpäls och halvdan rutinborstning. Jag tänkte ju att pälsen var för han stod inne, ingen sol osv, men som sagt börjar man 'plussa ihop' saker så.

Sen är jag på ett vis 'rädd' de ska hitta magsår, för jag har i ärlighetens namn ingen aning om hur jag ska ha råd att behandla det? 2150 kr/vecka i 4 v och sen 1075 kr/vecka i 4 v = totalt 12 900 kr.. *panik*

Som jag fattade det så tror jag de skulle röntga. Jag sa ju det att när han ändå är där, om de kunde fångröntga fram. Och att han är röntgad 10 dagar efter insjuknande och då utan förändringar, men har tid för uppföljande rtg nästa vecka, men om de kunde göra det så slipper han åka för det igen om han inte mår bra. Vet tyckte spontant då att 'så de misstänekr förändringar ändå?' och jag tyckte 'öh jag vet inte, jag gör som de säger?' och berättade hur symptomen avklingat etc, och att 'fast om inte ni tycker det behövs röntgas igen så är det kanske onödigt?' och då tyckte vet att hon skulle kolla hur han rörde sig och kolla upp den där pulsen i HF innan de sederade honom för gastroskopin, och 'inte ska du behöva åka igen'. Så, endera röntgar de väl, eller anser att det inte behövs röntgas igen. Jag hoppas på det förstnämnda, samtidigt så helt ärligt så HAR tanken slagit mig att avboka/skjuta på besöket nästa vecka då det inte känts så meningsfullt just då han rör sig tämligen obehindrat det lilla jag sett osv och vi hävde det såf ort. Samtidigt vill ju kontrollfascisten i mig ha en till röntgen. Så kontrollfascisten tycker det är PERFEKT om Ultuna röntgar oavsett, då har jag en second opinion på rtgplåtarna med ;)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka