bettysmatte
Trådstartare
Sv: Fångtråd del 4
Några speciella boots som fungerar bäst? Ska höra med hovis idag med!
Några speciella boots som fungerar bäst? Ska höra med hovis idag med!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alltid svårt att råda, men kan du bara fixa så att boxhagen är riktigt mjuk så känns det spontant som det bästa valet.
KL
Vad tror ni är "minst dåligt" ur fångsynpunkt gällande gräs, nattfrost etc nu när det är så stora temperaturskillnader på natten och dagen? Gäller en häst utan konstaterad fångproblematik men jag vill ändå ta det säkra före det osäkra (lättfödd ponny). Kan utgå från att temperaturen ligger runt nollan på natten och upp till +15 och sol på dagen.
Alt 1 är att gå på gräs ca 3,5 timmar, ~7.30 - 11.00.
Alt 2 är att gå på gräs ca 4,5-5 timmar, 11.00 - ~15.30-16.00.
Tacksam för synpunkter!
Ja, om det inte är slaget alltför sent.
Gå tillbaka lite i tråden så svarade jag då =)
Grönt gräs är väl inte dött - eller - vet faktiskt inte.
Jag vet att jag har försökt leta reda på minimitemp för när fotosyntesen sker men lyckades inte tyvärr. Och jag har letat i gamla böcker , på internet... Jag kom bara fram till att det finns en minimtemp (naturligtvis) och att den är olika för olika växter, Synd för jag kan tycka att det måste vara viktigt att veta.
Jag tror nästan att jag hade satsat på den övervuxna hagen med betesreducerare - men är inte säker.
Jag försökte få svar på samma fråga förut...Det jag förstod då var att gräset inte är dött förrän det är gult. Det konstigaste var att jag i vintras (när det var 60-70 cm snö) grävde för att kolla gräset fanns det fortf gräs som var grönt. Trots massor av minusgrader!! Gräset kan väl inte "leva" då???
Nånstans borde det väl gå att få svar...eller?
Exakt sånt gräs jag menar, det som är grönt hela året, även om man får grääva fram det under snön.
Sålänge det är grönt innehåller det klorofyll, men tillväxten avstannar på gräs vid ca 10 grader i medeltemp.Grönt gräs är väl inte dött - eller - vet faktiskt inte.
Jag vet att jag har försökt leta reda på minimitemp för när fotosyntesen sker men lyckades inte tyvärr. Och jag har letat i gamla böcker , på internet... Jag kom bara fram till att det finns en minimtemp (naturligtvis) och att den är olika för olika växter, Synd för jag kan tycka att det måste vara viktigt att veta.
Jag tror nästan att jag hade satsat på den övervuxna hagen med betesreducerare - men är inte säker.