Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Alltid svårt att råda, men kan du bara fixa så att boxhagen är riktigt mjuk så känns det spontant som det bästa valet.

Det kan jag nog inte. Den är lera (tyvärr). Å andra sidan vet jag inte om det eg spelar roll, han är pulsfri och kall sen ett bra tag, avlastar inte tårna i bädden heller etc. Men, vem vet säkert liksom :crazy:

Är ju inte helt hundra på att frisk luft hjälper aptiten heller, men då har jag gjort 'allt jag kan' liksom, funkar inte det är det bara att lämpa av honom på klinik och låta de reda ut det. Men vill ju gärna slippa det om jag kan.

Nattfrost och fång, finns det såna samband? Och är vårfrosten värre än höstfrosten? Vill ha så mycket information som möjligt i ämnet...

Ja, fast det är inte frosten i sig som är farlig, utan nattfrost och GRÄS. Det gör att fruktanhalten (sockret) i gräset är högre, och höga fruktanhalter kan utlösa fång. Än lättare om hästen är insulinresistent. VÄRST är kombinationen frost och sol..

Så frostnupet gräs har en klar koppling till fång via fruktanhalten. Lika illa vår som höst, men på hösten finns det mer gräs oftast och de kan få i sig mer mängd gräs med hög fruktanhalt, generellt.

När gräset är stressat och inte kan växa optimalt, t ex pga för låg temperatur/kyla eller pga torka, så lagras fruktan i gräset. Så inte bara frost som är farligt, utan finns - tyvärr - en rad andra scenarion när man ska vara försiktig med gräset.

Här finns en bra lathund att ha som RIKTLINJE, fruktanhalten påverkas av andra saker med, t ex vad för sorts gräs det är..

http://www.lillhagna.com/_info/fakt_om_fruktan.htm

KL

Vad tror ni är "minst dåligt" ur fångsynpunkt gällande gräs, nattfrost etc nu när det är så stora temperaturskillnader på natten och dagen? Gäller en häst utan konstaterad fångproblematik men jag vill ändå ta det säkra före det osäkra (lättfödd ponny). Kan utgå från att temperaturen ligger runt nollan på natten och upp till +15 och sol på dagen.

Alt 1 är att gå på gräs ca 3,5 timmar, ~7.30 - 11.00.
Alt 2 är att gå på gräs ca 4,5-5 timmar, 11.00 - ~15.30-16.00.

Tacksam för synpunkter! :)

KL

Vad tror ni är "minst dåligt" ur fångsynpunkt gällande gräs, nattfrost etc nu när det är så stora temperaturskillnader på natten och dagen? Gäller en häst utan konstaterad fångproblematik men jag vill ändå ta det säkra före det osäkra (lättfödd ponny). Kan utgå från att temperaturen ligger runt nollan på natten och upp till +15 och sol på dagen.

Alt 1 är att gå på gräs ca 3,5 timmar, ~7.30 - 11.00.
Alt 2 är att gå på gräs ca 4,5-5 timmar, 11.00 - ~15.30-16.00.

Tacksam för synpunkter! :)

Egentligen finns det inget bra svar på detta. Jag kan svara en sak och sedan kan det bli hur fel som helst.

Men jag hade alla ggr valt alternativ 2. Fast det beror ju på hur snabbt temp stiger. Men är det 0 grader på natten antar jag att det är ganska kallt kl 7.30. Jag låter inte min fångponny vara på gräs under plus 5 grader inte ens med munkorg.

KOllar man på lillhagna så:

Nattfrost, på dagen <15°C, strålande sol
Låg tillväxt, mycket fotosyntes, mycket fruktanackumulation
Fruktanhalt/risk att beta: På morgonen extremt hög, på dagen sjunkar det till hög

På natten och dagen >5°C <15°C, strålande sol
Låg tillväxt, mycket fotosyntes, mycket fruktanackumulation
Risk att beta: På morgonen låg, på dagen stiger det till hög

Så om det är nattfrost och sen strålande sol skulle jag ta ditt alt 2, om det inte är frost på natten utan över 5 grader skulle jag välja ditt alt 1. Inget av dem är ju stensäkra, men då har du om du bara ska välja mellan de två alt valt det som ger den 'minst höga' risken.

Själv tänkte jag, om det är praktiskt möjligt, ha en hage utan gräs/nästan utan gräs, där de får gå på fm och sen får de gå ut i stora hagen på eftermiddagen - just de dagar det är frost och sol sen. Hjälper ju inte alls helt, men gör ju vad det gör sas.

Vad gör du om det är mulet?

Det är lite det jag menar i mitt svar att det är för många faktorer för att bli så mkt klokare. Sedan beror det ju på mängden gräs, sortens gräs, vatten eller ej osv (som vi båda vet).

Jag har förtängt detta med gräs och vinter, har ingen aning om hur jag ska lösa det. Ibland är det ju inte ens minusgrader här.

Hur ska man göra mitt i vinern med en ponny som sparkar bort snön? Skotta bort den och kolla om gräset är grönt under snön? Usch vill inte tänka på det just nu.

Fast frågan är om gräset är någon större fara då? Jag har ju undrat just det tidigare - men utan få svar. Men när gräset dör, fast det fortfarande är grönt?

Mulet slänger jag nog ut, kanske har i gräsfri hage tills frosten gått bort om det är den årstiden? Jag vet inte riktigt, jag försöker också undvika att tänka på det, det är ju dessutom ett tag kvar i alla fall, men började fundera lite idag då det var KALLT (ej frost) imorse och blev påmind om att snart börjar det..

Men jag har ju någonstans fått inse att mina val är att chansa eller flytta. Jag kan tyvärr inte hur gärna jag än vill få bort gräset ur ekvationen (om de inte ska gå i små fyrkanter med bottendjup lera hela tiden), utan jag måste chansa helt enkelt. Och jag kan inte säga jag rycker på axlarna åt det, men någonstans har jag börjat förlika mig med att i det här fallet existerar inte perfekt. Även om det tar emot.

Mest drömmer jag om att det är snö och kallt när det är dags dock, men det är en fåfäng dröm. Och jag har MASSOR med gräs i varenda hage. Betet så har jag 1 hage med nedbetad uppväxt klöver, 1 hage med överväxt, överblommad klöver. Vinterhagar så kan man välja mellan en slagen med 1½ dm återväxt, eller en övervuxen med massor med gräs - det är förra vinterhagen som vilat i 2 år och växt ohejdat. Tanken var att den skulle tas i bruk igen i år, men nu vet jag varken ut eller in, mer än att jag är omringad av GRÄS =/

kl.

Idag var (äntligen) hovis hit :)

Skorna åkte av på nordisen. Så nu ska han få gå barfota 1-2 skoperioder tills det är dags för vinterskor.
Han hade fått dubbelsula och strålen var väl inte den finaste. Han har haft vanliga skor runtom plus sula fram sen senaste skoningen.

Hästen knatade glatt omkring på vår parkering (grus) utan att visa något som helst obehag över att vara skolös. Hemvägen på asfalt och lite knöggel gick fint det med, gick i rask takt, jag fick hålla igen honom :p

Han är van att gå utan skor. Brukar ha honom barfota så fort isen försvinner om vårarna, för att sätta på skor igen när snö och isen kommit.

Så vi hoppas att han fixar barfotagången den här gången med, så blodcirkulationen blir bättre och hovarna blir fina igen!

Ska hålla extra koll nu på honom, så inte förändringen blir för mycket och triggar igång ett återfall.

Grönt gräs är väl inte dött - eller - vet faktiskt inte.
Jag vet att jag har försökt leta reda på minimitemp för när fotosyntesen sker men lyckades inte tyvärr. Och jag har letat i gamla böcker , på internet... Jag kom bara fram till att det finns en minimtemp (naturligtvis) och att den är olika för olika växter,:crazy: Synd för jag kan tycka att det måste vara viktigt att veta.

Jag tror nästan att jag hade satsat på den övervuxna hagen med betesreducerare - men är inte säker.

Jag vet att jag har försökt leta reda på minimitemp för när fotosyntesen sker men lyckades inte tyvärr. Och jag har letat i gamla böcker , på internet... Jag kom bara fram till att det finns en minimtemp (naturligtvis) och att den är olika för olika växter,:crazy: Synd för jag kan tycka att det måste vara viktigt att veta.

Jag tror nästan att jag hade satsat på den övervuxna hagen med betesreducerare - men är inte säker.

Jag försökte få svar på samma fråga förut...Det jag förstod då var att gräset inte är dött förrän det är gult. Det konstigaste var att jag i vintras (när det var 60-70 cm snö) grävde för att kolla gräset fanns det fortf gräs som var grönt. Trots massor av minusgrader!! Gräset kan väl inte "leva" då???
Nånstans borde det väl gå att få svar...eller?

Jag försökte få svar på samma fråga förut...Det jag förstod då var att gräset inte är dött förrän det är gult. Det konstigaste var att jag i vintras (när det var 60-70 cm snö) grävde för att kolla gräset fanns det fortf gräs som var grönt. Trots massor av minusgrader!! Gräset kan väl inte "leva" då???
Nånstans borde det väl gå att få svar...eller?

Exakt sånt gräs jag menar, det som är grönt hela året, även om man får grääva fram det under snön.

Exakt sånt gräs jag menar, det som är grönt hela året, även om man får grääva fram det under snön.

Jag vet inte om jag tänker fel men på ngt sätt tycker jag att det mest troliga är att detta gräs lever. Jag tror att det gulnar annars. Men jag har en del ledig tid denna veckan så jag kan försöka göra ett nytt försök.Det kommer väl ner solljus under snön och är varmare där än ovanför snön?

men jag kan ha helt fel.

Jag tror gräset i princip lever men är i vilofas eller något? Jämför med höstsådda åkrar, som är 'dassigt gröna' på våren när snön tinar bort, men inte växt något eller så under vintern, men börjar växa direkt när det blir tillräckligt varmt och sol?

Sålänge det är grönt innehåller det klorofyll, men tillväxten avstannar på gräs vid ca 10 grader i medeltemp.

att tillväxten avstannar är inte samma som att det dör. Däremot att det slokar, blir torrt o sen gult.
Visst isolerar snön från kylan o gräset kan klara sig ett tag. Däremot inte vid en viss tids kyla utan snö. Glykolen:angel: räcker bara ett tag, så vid långvarig kyla dör det.
Höstsådda grödor är anpassade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka