Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

KL

Smyger mej in här jag med med lite funderingar.

Min isis fick konstaterat fång för ca 4 veckor sedan. Hon fick butta i 10 dagar och är beordrad box/liten sjukhage i totalt 6 veckor, alltså två veckor till. Vi har torv och halm som hon står på både ute och inne nu, funkar bra. Hon får 5 kg hö fördelat på tre ggr/dag och havrehalm. Hon är barfota med kortade tår. Vet menade att detta var ett lindrigt anfall.

Nu ringde jag vet i fredags för att höra hur jag ska förbereda mej inför det som komma skall. Jag fick rådet att om två veckor göra en lite större hage och låta henne gå där, gärna med munkorg. Jag ska samtidigt börja promenera med henne, börja på 15 min/dag och öka med 15 min/vecka tills jag är uppe i 1 h/dag. Han tyckte att hon skulle vara utan skor "ännu en period". Jag skulle inte få släppa ut henne så tidigt på morgonen om det varit frost.

Hagen jag har planerat blir kanske 5x15 m, och där växer mest ogräs. Lite gräs kommer hon dock att få i sej, men med munkorgen på blir det ju inte så mycket. Dock är marken ganske hård där, tilltrampad gammal åkermark.
Jag är lite kluven till detta med att hon ska gå barfota, om jag ska kunna promenera med henne. Alla vägar här ikring är grus, och de flesta har en grässträng i mitten så då blir det ju ganska mjukt underlag. Men på vissa ställen är det ju knöligare och hårdare underlag. Hur skadligt är det för hovarna? Samtidigt är det väl bra om hon kan gå barfota så länge som möjligt, eller?

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägget, behövde mest få ut mina funderingar. Lite kommentarer och råd kanske?

Sen undrar jag en sån sak:

Hörde av en bonde att halm ska vila i sex veckor innan man kan ge det som foder. Är det nån som vet om det stämmer, och vad händer i så fall om man ger det för tidigt?

OT, men hur går det med dina två nu? Hur mår fullblodet - bättre?

KLippte bort din fråga, men jag tycker det låter vettigt att göra som du tänkt, både tidsplan och antal fodringar.

Mina mår bra - ror jag. Fångmässigt iaf. Ponnyn går i boxhage - även om det blivit lite hattigt senaste dagarna pga fbl, mer om det sen - på dagarna. Får mat där var 4:e timme numera, nu har höstvindarna börjat komma med och det singlar in en strid ström lönnlöv. Han äter en del av det men inte mycket. Svala hovar, ingan puls och det lilla jag sett honom röra sig snabbare än skritt rör han sig finfint. Vikten gick upp när jag drog ner maten, men sagt jag skulle ge det den här veckan ut utan att mäta/kolla, så får se i början av nästa vecka, då ska jag mäta och kolla. Har vikten inte vänt ökar jag hans mat igen, det tycktes ju fundera.

Fbl har svala hovar och ingen puls och haft så ett bra tag. Dock stapplade han lite på stallgången ändå i samband med koliken/magsåret, vet kommenterade det. Jag har inte kollat hur han rört sig, men sett lite bock och brall i boxen senaste dagarna så han mår nog bra ;) Fick gå på stallgången och strosa lite idag när jag 'stormockade' och det såg bra ut.

Magen är.. svårbedömt. Han kom ju igång med ätandet och magen verkade bra. Sen i torsdags/fredags la han av att äta igen. Tog in ponnyn ifall det påverkade men gav ingen större skillnad. Inga koliksymptom, men den där inaptiten som var första tecknet förra gången =/ Höll ponnyn inne nåt dygn (jätteglad ponny - inte), och trixat och trugat och lurat och lirkat, och igår kväll åt han lite iaf, och imorse åt han en del samt käkade av nya halmen när jag ströat. Dock lite för tidigt säga det är faran över, eller att han är igång igen. Får se imorgon. Fortsätter han trassla får han bo på 'hotell' ett tag, så får de svälta honom och gå ner med kamera - dvs jag ställer honom på klinik.

Jag räknar dock kallt med att han får gå ut i boxhage efter återbesöket som är om ca 2 v. Då tänkte jag flytta alla 'ett hack'. Dvs fbl ut i boxhagen, ponnyn får en lite större hage med liiite gräs i anslutning till boxhagen. Sen får de gå så nån månad eller så, och sen roterar jag ett snäpp till - dvs fbl ut i lite större hage, ponnyn ut i stor hage.

Men, fångmässigt så såvitt jag kan bedömma ser det utmärkt ut :bump: Det är väl mag/magsårsmässigt det är mer ostabilt. Men han tycks klarat koliken/magsåret utan att fånget blossade upp igen, rara röda. Dock går han ner i vikt, men det är ju bara att ta just nu, men där hjälper ju inte direkt självsvältsperioderna..

Sen undrar jag en sån sak:

Hörde av en bonde att halm ska vila i sex veckor innan man kan ge det som foder. Är det nån som vet om det stämmer, och vad händer i så fall om man ger det för tidigt?

Stämmer inte. Gammal kvarleva från när säden behövde mogna (dvs havre etc skulle vila) efter tröskning, och man tröskade sämre - dvs hade säd kvar i halmen.

Du kan använda halmen direkt. Mina får halm som kom dagsfärsk, och nu är sådär 7 - 10 dagar gammal.

KL

Smyger mej in här jag med med lite funderingar.

Min isis fick konstaterat fång för ca 4 veckor sedan. Hon fick butta i 10 dagar och är beordrad box/liten sjukhage i totalt 6 veckor, alltså två veckor till. Vi har torv och halm som hon står på både ute och inne nu, funkar bra. Hon får 5 kg hö fördelat på tre ggr/dag och havrehalm. Hon är barfota med kortade tår. Vet menade att detta var ett lindrigt anfall.

Nu ringde jag vet i fredags för att höra hur jag ska förbereda mej inför det som komma skall. Jag fick rådet att om två veckor göra en lite större hage och låta henne gå där, gärna med munkorg. Jag ska samtidigt börja promenera med henne, börja på 15 min/dag och öka med 15 min/vecka tills jag är uppe i 1 h/dag. Han tyckte att hon skulle vara utan skor "ännu en period". Jag skulle inte få släppa ut henne så tidigt på morgonen om det varit frost.

Hagen jag har planerat blir kanske 5x15 m, och där växer mest ogräs. Lite gräs kommer hon dock att få i sej, men med munkorgen på blir det ju inte så mycket. Dock är marken ganske hård där, tilltrampad gammal åkermark.
Jag är lite kluven till detta med att hon ska gå barfota, om jag ska kunna promenera med henne. Alla vägar här ikring är grus, och de flesta har en grässträng i mitten så då blir det ju ganska mjukt underlag. Men på vissa ställen är det ju knöligare och hårdare underlag. Hur skadligt är det för hovarna? Samtidigt är det väl bra om hon kan gå barfota så länge som möjligt, eller?

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägget, behövde mest få ut mina funderingar. Lite kommentarer och råd kanske?

Jag fick ju rådet att INTE kombinera två saker, dvs inte kombinera större hage och börja promenera. Utan box - boxhage - lite större hage - stor hage - promenera/sätta igång.

Han kan inte heller promenixa utan skor, men eftersom han inte ska promenera förrän han gått 1 månad i stor hage, så skor jag inte förrän då. Dock i samband med att han fick klartecken att gå ut i boxhage fick jag klartecken att sko om det behövs. Dvs jag skulle kunna sko nu.

Så i ditt fall skulle jag skjuta lite på promenaderna. Annars så kanske du kan ha tofflor för promenaderna sålänge, och sko sen när han ska sättas igång 'på riktigt'?

Ok. Min "kompis" varnar mig hela tiden för att min gamling (28 år) ska få åldersfång...:mad:
Aldrig haft en tillstymmelse till fång, iaf inte de 13 år jag haft honom.
Svårfödd sista 5 åren, problem att hålla normalhull (i normalhull nu), fodras rejält året runt. Skos regelbundet runt om, har nu äntligen fort ordning på hovarna (pga dåliga hovisar innan :(). Är hagpensionär, men promenas/rids barbacka 1-3 gg veckan ca.
Är pigg och glad gubbe, rör sig ganska mkt i hagen, även om det är mest lufsande...:love:

Hon sa att jag inte skulle ge honom spannmål (havre är JÄTTEfarligt enlig henne:laugh:), socker (inget betfor eller melass i lusernet). Inte mkt protein och energi - fast han är både gammal och svårfödd...:laugh:

Delvis håller jag med henne. Snacket om inte mkt protein och energi är just snack. Men i övrigt har hon en poäng och jag skulle faktiskt göra just så. Stärkelse ÄR en riskfaktor, spec på äldre med sämre matsmältning och svårare ta upp. Och havre/korn/etc ÄR mkt stärkelserikt. Och socker är en onödig energikälla, fett är säkrare, skonsammare och oftast lättare för gamlingarnas matsystem att ta upp.

Så jag skulle sätta honom på en stärkelsefri lågsockerfoderstat med melassri lucern, sköljd betfor, olja samt vid behov en kraftfoderblandning som är låg i socker och stärkelse, SPECIELLT som din herre har en historia av magproblem.

Utan skor eller ej beror väl delvis på om hovbenet har ändrat läge eller ej.

(Hjälp nu startar säkert debatten igen) Men detta är min åsikt, delas inte av alla på detta forum.
Men sedan beror det ju också på hur pass hästen klarar av att gå på gruset. Enligt min veterinär så är inte grus med knaggliga stenar sådär jättenyttigt för en fånghäst.

Jag hade inte kunnat/velat gå på våra grusvägar med min ponny om hon inte var skodd.

Utan box - boxhage - lite större hage - stor hage - promenera/sätta igång.
Tycker jag låter jättebra! Åtminstone att hon går ett tag i en lite större hage innan promenaderna, så man ser att hovarna pallar med det.

Hur har ni vänjt in dom från boxhage till lite större hage då? Jag funderade på att släppa henne en stund varje dag med betesreducerare på, typ medan jag mockar stallet (ca en halvtimme- 45 min) till att börja med och sen öka undan för undan. Men det kanske är för länge?

Jag instämmer med nån tidigare i tråden- varför finns det ingen manual för det här???

Ja hon är inte röntgad än, ska höra med vet om han anser att hon behöver det. Damen är en mardröm att lasta och transportera. Röntgen kommer hit ca 1 gång/månad tror jag. Så är det att bo på en ö...

Tror jag kommer att avvakta med promenaderna nåt tag till, och testa utan skor först sen när jag börjar. Men annars blir det nog skor på!

Är rek. av Ultuna att alltid ge en liten giva vetekli och betfor året runt efter koliken för 1½ år sedan. Även ge lusern och hö på fri tillgång, vilket han får nu. Har pga åldern slitna tänder, så han ska ha lätt-tuggad foder.
Är en kräsen herre. Den enda lusernet han gillar är Kraffts, resten ratar han. Ratar även om han inte får havre och "riktig" betfor".:laugh:
All olja är BLÄ...
Årets hö hade låg kvot, 4.49 Protein 36,4 Energi 8,1 Låg Ca/P kvot
Får (höstens foderstat, inte ännu) 18-20 kg hö (fritt inne) , 1 kg K lusern (0,4 kg hack, 0,6 pellets), 120 g miner blåpellets + 1 skvätt havre*3. Vetekli och betfor 5 dl torr av varje till kvällen + hans "pulver". Äter Profeed för magen.
Magen har nu varit "lugn" i nästan 7 månader:banana:, endast varit lite lös vid foderbyten och när han har fått för lite TS eller bete. Vilket gått över med mera TS och dubbel dos Profeed.

nu har höstvindarna börjat komma med och det singlar in en strid ström lönnlöv. Han äter en del av det men inte mycket.

Min käkar också en del "saker" nu när de kommit i större hagen. De går ju på grus och flis, men visst ligger det lite "gamla" tappade höstrån, en massa löv och kanske något annat på marken också. Man får bara hoppas att detta är okej. Hovslagaren skrattade bara åt mig (inte elakt dock) när jag sa att jag väl fick rensa ogräs innan jag släppte dem i den större hagen. Det finns (fanns ;)?) ett och ett annat grässtrå, som vuxit upp i grus- och flisblandningen, men det är verkligen PYTTELITE (typ max ett strå per m2 eller så), men det är tillräckligt för att göra mig småhysterisk...:D

Gräs är ju egentligen inte ngt annat än hö som inte har torkat.
Det är ju inte så att det är ngt helt nytt som dina ponnyer inte har ätit alls den senaste tiden. Så jag tror säkert att de klarar av ett eller två grässtrån utan att få ett nytt fånganfall.

Men jag förstår precis hur du känner det. Jag var likadan själv, fick nästan ångest bara jag såg min häst tugga på en grästuva. Men det måste ändå vara mängden det är frågan om. Jag har faktiskt gett min ponny ett äpple varje dag i flera veckor. Vi går förbi ett äppelträd varje dag och då får hon ett. Någonstans går ändå gränsen för mig för hur mkt man kan utsätta dem för. Och jag har ändå "plågat" henne med lång boxvila, lite mat för att banta, munkorg, liten hage osv och anser inte att det är synd om dem. Men äpplen är ngt hon verkligen tycker om. Men inte bra för fånghästar så ingen missförstår mig.

Min käkar också en del "saker" nu när de kommit i större hagen. De går ju på grus och flis, men visst ligger det lite "gamla" tappade höstrån, en massa löv och kanske något annat på marken också. Man får bara hoppas att detta är okej. Hovslagaren skrattade bara åt mig (inte elakt dock) när jag sa att jag väl fick rensa ogräs innan jag släppte dem i den större hagen. Det finns (fanns ;)?) ett och ett annat grässtrå, som vuxit upp i grus- och flisblandningen, men det är verkligen PYTTELITE (typ max ett strå per m2 eller så), men det är tillräckligt för att göra mig småhysterisk...:D

Jag har faktiskt stålsatt mig och låter Lillen ta TRE TUGGOR GRÄS på väg till/från boxhagen. Om jag tänker på det får jag ÅNGEST, men jag måste ju någon gång, och jag har inga gräsfria. Så jag försöker ha is i magen.

Jag krattar dock ur löv osv varje morgon, så det inte ska vara så mkt, men det singlar ju ner hela tiden (träd överallt). Dock äter han ganska lite löv, tack och lov. Grässtrån finns det inte ett endaste litet ett i själva hagen dock.

Men sen, nästa steg, jag kommer ha ÅNGEST för det lilla, lilla gräs som han kommer att få. Tokfångest.. Men som sagt, jag har insett att jag måste försöka slappna av en aniiing med nojan. Påminn mig inte om att frosten kommer snart, då vet jag ärligt talat inte alls vad jag ska göra..

Utan box - boxhage - lite större hage - stor hage - promenera/sätta igång.
Tycker jag låter jättebra! Åtminstone att hon går ett tag i en lite större hage innan promenaderna, så man ser att hovarna pallar med det.

Hur har ni vänjt in dom från boxhage till lite större hage då? Jag funderade på att släppa henne en stund varje dag med betesreducerare på, typ medan jag mockar stallet (ca en halvtimme- 45 min) till att börja med och sen öka undan för undan. Men det kanske är för länge?

Jag instämmer med nån tidigare i tråden- varför finns det ingen manual för det här???

Jag kommer att ge honom en liten hage, stor som två boxhagar ungefär först, efter boxhagen. Sen flytta stängslet en liiiiten bit varannan - var tredje dag ungefär. Och gå med trimmern först och ta ner/bort så mkt gräs som möjligt.

Det är iaf min plan, att saaaakta smyga hans hage större och större. Om det inte vore gräs överallt skulle jag våga släppa lite fortare. Enligt vet så kan jag gå från lite större hage till stor hage direkt, rent rörelsemässigt. Och iom att han är såpass bra och symptomfri och inga förändringar av hovbenet skulle jag våga det med rörelsemässigt. Men INTE gräsmässigt, så där är tanken att smygöka hagen.

Sen förr eller senare måste jag släppa i stor hage, men då blir det endera munkorg på - eller ännu hellre är det SNÖ då.. Värsta scenariot, och tyvärr troligaste är att det är frostnupet gräs då dock. Då kommer jag att ha i lilla gräsfria hagen på fm och släppa i 'riktiga' hagen på em, men det kommer vara en period när det är frost lååångt inpå em med, den försöker jag inte tänka på just nu dock =/

Det är iaf min plan, att saaaakta smyga hans hage större och större.

Så gjorde jag när jag började låta min häst få mer utrymme.
Iofs stod han på "boxvila" inne i lösdriften (24 kvm), men jag ökade ut ytan med några kvm varje dag när han blivit tillräckligt bra för att få röra lite mer på sig. Fungerade fint, ett jäkla fram och tillbaka med stängseltråd varje dag bara :)

*KL*

Jag står inför en fascinerande situation. Har ju tyckt att Lillen går upp när jag drog ner maten. Tagit bilder, klämt och känt och mätt nu.

Och för ögat ser han tjockare ut än tidigare, han har fyllt i vissa depåer mer, och börjar få 'hjärtrumpa' igen. Men måttbandet säger minus ett par cm. Inga jätteskillnader, kom inte ihåg vad det var i kilon (det är kvar i stallet) men ca 20 kg.

Bilder nedan, och nu blev jag i valet och kvalet hur sjutton jag ska göra egentligen. Allt utom måttbandet säger att han går upp. Men han BORDE gå ner då maten är neddragen..

12:e september
Thumbnail.aspx

Idag (28:e september)
Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Idag
Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Idag
Thumbnail.aspx

Alla bilder från 12:e sept
https://sakerlagring.telia.se/user/share.aspx?id=e5073632-0c37-4faf-8b39-722ffe9567e5

Alla bilder från idag
https://sakerlagring.telia.se/user/share.aspx?id=d09e4981-0396-49e8-96eb-221193f4a345

Jag tycker inte han ser tjockare ut på de senare bilderna. Om det är någon förändring tycker jag det ser ut att vara åt andra hållet. Men det är ju lite svårt att se när bilderna inte är tagna ur exakt samma vinkel, och hur lätt är det på en skala... :)

kl

Hjälp är det verkligen möjligt för ett 3årigt halvblod i normal hull som går ute dygnet runt på samman bete i 2 månader utan tilläggsfoder att få fång nu???
Eller någon förgiftning??
Varma hovar runt om, svullna ben runt om men mest i fram, puls. Stapplig, ont men går ändå bra i hagen på gräs, travar och galopperar utan att det syns nått men stapplig i skritten och vändningar mm???????:crazy:

Det låter ju verkligen som fång och, ja, "allt" är möjligt verkar det som... Höstgräset kan ju vara lite oberäkneligt, vad jag har förstått.

Morr :mad:!

Stod och tittade på hästarna från fönstret nyss och tyckte att, GULP, Belle haltade då och då på vf. Stack ut och kikade mer noggrant och hästskrället har dragit av skon :mad:! Nu blir det ny tur till hovis imorgon efter jobbet, 6 mil enkel resa, för att få på en usel sko... Jo, visst är jag glad att det bara är det som har hänt, men man blir ju lite irriterad ändå!

Hästen var relativt oberörd av det hela, pigg och glad, men hon är inte alls van att gå barfota (har inte gjort på 3 år) så det fungerar INTE för henne. Det finns en och en annan större sten i grusmixen, och det var väl de hon trampade på när hon då och då haltade till...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka