Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Tänk positivt i stället.

(det kunde ju ha varit ngn annan anledning till att hon haltade)
Jag hade "gärna" kört fram och tillbaka till hovis. Det finns ju värre saker att råka ut för.

Oh, ja, jag håller VERKLIGEN med! Självklart är jag GLAD att jag hittade orsaken, och att den är enkel. Dock är "skrället" bra på att plocka av skor, så jag hoppas att vi inte behöver köra en gång i veckan och slå på sko i fortsättningen... Busig och vig häst...:D

Jag tycker inte han ser tjockare ut på de senare bilderna. Om det är någon förändring tycker jag det ser ut att vara åt andra hållet. Men det är ju lite svårt att se när bilderna inte är tagna ur exakt samma vinkel, och hur lätt är det på en skala... :)

Har i samma vinkel som de jag tagit tidigare inomhus är tagna, kan lägga upp dem sen. Men kolla t ex fettdepån vid ländryggen, den ökar igen. Revbenen är svårare lokalisera osv. Så känns som han lägger på/lagrar in fettdepåer igen, snarare än går upp 'överallt'. Måttbandet visar ju minus med som sagt, men hela intrycket när man ser honom irl, borstar osv är att det går åt fel håll igen. Helknas.

kl

Hjälp är det verkligen möjligt för ett 3årigt halvblod i normal hull som går ute dygnet runt på samman bete i 2 månader utan tilläggsfoder att få fång nu???
Eller någon förgiftning??
Varma hovar runt om, svullna ben runt om men mest i fram, puls. Stapplig, ont men går ändå bra i hagen på gräs, travar och galopperar utan att det syns nått men stapplig i skritten och vändningar mm???????:crazy:

Mitt fbl fick ju fång för några veckor sen, så ja tyvärr är det möjligt =/

knapplån och lite trådkap

Veterinären var hit idag och konstaterade att russet har kronisk fång, precis som väntat .. suck ..
Nå, han skrev bl.a. att hovarna bör kortas och korrigeras med beslag.
Vad är beslag för något? :confused:

jahaaja! Finns det några specialskor då eller, hon har ju skor fram .. ?
haha, jag är ny inom fångvärlden, men frågar man inte får man inte veta :D

Det finns en hel del olika sätt att sko en fånghäst, olika veterinärer/hovslagare har olika smak/åsikt osv. Gemensamt är att man försöker underlätta överrullning, minska belastningen på tån pch lamellerna och stödja hovbenet.

Är din häst röntgad? Om inte är det steg ett, så boka tid på klinik med en duktig klinikhovslagare =)

Eftersom min pålle inte klarade att vara i liten hage så har jag gjort så att jag släppte dem i stor hage, först en kort stund, sedan längre och längre tid istället för liten hage som ökar storlek. Den första gången lyste vansinnet i hans ögon och han hade ingen aning om hur han skulle klara av att äta och skutta samtidigt! Nu, efter tre veckor tar han en repa först, sen blir det käka gräs en stund. faktiskt så har det inte varit några problem att få in dem, trots att jag började med bara en kvart om dan i början! En näve lusernpellets i krubban inne gjorde visst susen!

Bara så ingen tycker att jag är en hemsk människa som gnäller om "ingenting" ;) så vill jag förtydliga varför jag blev sur när skon åkte av igår kväll. Jag har nämligen en hel del erfarenhet av detta med denna hästen... Första sommaren med skor, när hon var 3 år, var GRÄSLIG :crazy:! Skorna åkte kors och tvärs. Hon hoppar och skuttar och trampar av sig framskorna med bak, antar jag. Det värsta är ju att ibland "hoppar" hon inte bara ur skon, utan ibland sitter den hårdare och hoven trasas sönder också. DET är jag lite rädd för ska hända nu, eftersom hon är extra känslig i hovarna, och pga att de nedersta ca två centimeterna är gammal/skör hov. Så nu vet ni varför jag "piper" :D!

Hoppas att du inte missförstod mitt inlägg. Det var ett försök att skoja lite om situationen, ursäkta om det blev dumt.
Egentligen fattar jag inte hur du har orkat allt med dina två fånghästar. Jag tycker att du har lagt ner ett jättejobb på dem. det är klart att man blir irriterad av en sko som åker av.

Det är lugnt, och egentligen ÄR ju en sko som åker av en väldigt liten detalj i det stora hela...:crazy: Men det betyder ju några timmars "jobb" med körning och allt, även om själva skon kommer att ta kanske 10 min att sätta på igen:crazy:. Idag får de ju självklart stå inne så att hon inte förstör hoven mer, och det var INTE populärt :D!

Sätt på boots.

Att de tappar som unghästar är inget konstigt då skor gör om balansen lite.

Jag vill inte att de nitar hårt, för som du säger- kliver de av sig skorna kan halva hoven följa med.

DU har mitt fulla medlidande angående skon. Jag har ju likadant, åka 6 mil för att slå på ett skoskrälle på 10 minuter. I bästa fall. I värsta fall har det trasats sönder och man får trixa och dona.

Annat: Jag är i valet och kvalet vad jag ska göra nu. Fblet äter dåligt igen, inga magsymptom än, men jag bekymras ändå. Jag är *så* nära att ställa honom i boxhage och se om det hjälper upp. Han tycker inte direkt det är roligt att stå inne, sköter sig kanonfint men 'depressionen' ökar för varje dag. Vilket ju inte hjälper aptiten heller. Så frågan är vilket som är värst, att stå i en hyfsat mjuk boxhage och må lite bättre mentalt och förhoppningsvis äta lite bättre - eller stå inne på mjuka underlaget i boxen, men risken att magen pajar ur igen (och då blir det inläggning på klinik). Spontana tankar?

Jag tycker inte han ser tjockare ut på de senare bilderna. Om det är någon förändring tycker jag det ser ut att vara åt andra hållet. Men det är ju lite svårt att se när bilderna inte är tagna ur exakt samma vinkel, och hur lätt är det på en skala... :)

SÅ, här är lite mer jämförbara bilder.

Den här är från 25:e augusti. OBS att han då gick ner mer mellan 25 aug och 12:e sept (de bilderna från ute i hagen).
Thumbnail.aspx

Och från igår då:
Thumbnail.aspx

TYcker fortfarande det ser ut som ingen skillnad eller iaf gått ner på sista bilden? Är ju otroligt lätt bli hemmablind men jag kommer inte ifrån att han IRL känns som han går upp, och tycker även på bilderna att han börjar bli tjockare på bild nr två, spec om man kollar fettdepån vid länden samt kollar kring bogen och även att halsen är grövre igen?

Tyvärr får jag nog hålla med dig om att på den nya bilden ser halsen grövre ut. Lite av skillnaden kan bero på att han sträcker på halsen på "före" bilden. Men jag tror inte att det gör så mycket. Fettdepån på länden vågar jag inte uttala mig om.

Jo, villar ju lite att han sträcker på halsen mer på första bilden, men tycker det ffa syns vid själva 'halsansättningen' vid bogen.

Suck, får se om det hjälper att öka maten igen då.

Alltid svårt att råda, men kan du bara fixa så att boxhagen är riktigt mjuk så känns det spontant som det bästa valet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka