Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Precis. Klöver lagrar inte in fruktan på samma vis som många andra 'gräs', vilket ju är bra. Dock framåt hösten/vintern lagrar det in stärkelse inför övervintringen. Vilket ju är mindre bra.

Helt olika vad de tycker är godast, vissa hästar äter ingen halm - andra all halm. Så bara prova och se =)

Min häst brukar vara en sån som "äter allt" ... Därför tänkte jag kolla om det fanns några halmsorter som över lag var mindre smakliga =) , så jag slipper köpa en massa halm så käkar han upp allt nu när han inte går på fri tillgång på hö längre..

Precis. Klöver lagrar inte in fruktan på samma vis som många andra 'gräs', vilket ju är bra. Dock framåt hösten/vintern lagrar det in stärkelse inför övervintringen. Vilket ju är mindre bra.

USCH!:eek: Jag ryser när jag läser detta! Tror kanske det var det som utlöste Wincents fång.:devil:

Men hur sent är sent ur den aspekten då?

Höet jag tittar på nu är sent slaget, (vet inte exakt när just nu, men får förhoppnindsvis snart svar på det), men det kan ju senast vara slaget i början på augusti.

I början av Aug är inte hösten- utan i år...högsommar:banana:

Det vore intressant att veta om värdena är lägre när det är taget så sent- om du nu menar HÖ:confused:
Även hur sockerarterna ter sig på ett klöverrikt hö *nyfiken*

Rejält sent som jag förstått det, men jag vill inte svära på det. Men som jag fattat det så är det när det slutar växa och börjar bli kallt, dvs när frosten börjar komma. När det inträffar beror ju på var i landet men bor och från år till år. Sen är ju frågan när det sas börjar, hur mycket tidigare.

Forest AUtumn har betydligt mer koll.

Men sockermässigt är klöver utmärkt så =)

Nu vet jag ju som sagt inte exakt när det är tagit än och det är ju inga stora mängder klöver heller vad jag har förstått (har inte sett det än), men analysvärdena liknar det mesta annat jag har sett i år när det gäller energi och protein.

MJ 8 /kg foder
SMRP 39 g/kg foder
Ca 4,3 g/kg foder
P 1,6 g/kg foder
Mg 1,8 g/kg foder

Det är rätt högt i Ca va?? Kan det kanske ha med klövern att göra? Spånar villt men har en vag känsla av att klöver gillar kalkrik mark eller är jag ute o cyklar???

Jag kommer nog ta sockeranalys sen om det kommer så långt att jag tänker köpa det.

Klöver trivs vod ett högre pH-värde, och ett sätt att få det är att kalka.

Sen, beror nog mycket på jordmån med, här t ex är jorden i sig kalkrik, så du får högt Ca oavsett vad du odlar, om du inte aktivt anstränger dig för att få ner det. Klöver trivs bra utan större insatser med just därför.

Okej, det beror väl helt enkelt på jordmånen i detta fallet skulle jag tro.

Men en annan tanke slog mig. Kan det kanske vara en fördel att det är lite extra kalk i maten för at fånghäst? Jag menar det borde ju ge en tarmflora med lite högre pH eller?

Därom tvistar de lärda höll jag på att säga. Det är ingen större nackdel så länge det är en vuxen häst och fosfor och magnesiumbehovet är täckt dock.

Kl

Denna artikel dök upp i en annan tråd.

http://www.krafft.nu/?subContentItem=141

Citerar lite från den då det var ett par påståenden jag inte har hört innan:

Regelbundet arbete på hårt underlag eller felaktig skoning anses också vara en rela tivt vanlig orsak till f ång. Troligen är det sammanpressningen av hovens vävnader som är skadlig. Denna typ av fång förekommer särskilt ofta hos travare, eftersom dessa arbetar i hög fart på relativt hårt underlag.

Har ni hört detta innan? Isf tycker jag att det är lättare att få ihop det med att flera av våra hästar fick fång när de gick på 'knöggel' i vintras.

Kallt vatten och behandling med vissa medicinska preparat ökar frekvensen av fång. Vissa kortisonpreparat har denna effekt.

KALLT VATTEN?:o:confused: Har ni hört det innan?

För en unghäst t ex som håller på att bygger upp skelettet etc så är det kinkigare med inte bara täckta behov utan balans mellan Ca/P. Samma sak gäller dräktiga/digivande ston osv. Inte heller där är överskott av Ca från grovfoder farligt, men man kan inte alltid bara nöja sig med att behoven är täckta, utan får överdosera fosfor etc med för att behålla balansen.

Bete har oftast en rakethög Ca/P-kvot, och hö är torkat bete. Så oroar man sig inte på bete är det ingen anledning oroa sig för hö. Men om du ser på mineralfoder för betesgående hästar t ex, ffa betesgående avelsdjur så ser du att det har en lägre Ca/P-kvot (och således mindre Ca och mer P än 'vanliga') just pga detta.

Jag har ALLTID hög kvot när jag köper närproducerat foder, har överskott på Ca redan från bara grovfodret, dock oftast viss brist på fosfor jag får korrigera.

Så, du behöver inte oroa dig alls över kvoten i höet, vuxna hästar tål rejäla överskott, och kvoter (i totalfoderstaten) på långt högre än din blir =)

Skönt att det verkar ha stannat upp. Håller tummarna för att det håller i sig även efter avslutad medicinering.

KL

Hej!

Tänkte slänga in en fråga här och hoppas på att ni kan hjälpa mig.

För ca 2 v sedan fick min häst varma hovar, kraftig puls och tjocka gallor på båda bak. Alltså helt normal i framhovarna, de var inte ens lite ljumna utan helt kalla. Ringde ut vet och han sa att det förmodligen är fång i bakbenen, han sa att han nästan var helt säker på att det var foderrelaterat iaf. Hästen (varmblod) fick gå i en liten jordhage + buttakur i 10 dagar och blev mycket bättre. Nu i morse upptäckte jag att han var varm igen, ändå står han inne över natten och får endast hö. Släpte ut honom i jordhagen och efter 20 min var han kall igen. Kollade han 10 minuter senare och då var han helt plötsligt varm igen och gallorna var tillbaka :confused: kollade några minuter senare igen, och då var gallorna helt borta och han var kall i hovarna. Så himla förvirrande :crazy: Kan fång komma och gå bara sådär på 10 minuter?

Eller vad kan det vara för fel när det bara kommer och går sådär? Är verkligen jätte tacksam för svar!

Kl

Denna artikel dök upp i en annan tråd.

http://www.krafft.nu/?subContentItem=141

Citerar lite från den då det var ett par påståenden jag inte har hört innan:

Har ni hört detta innan? Isf tycker jag att det är lättare att få ihop det med att flera av våra hästar fick fång när de gick på 'knöggel' i vintras.

Jag vet oxå många som fick fång eller som skoddes akut pga knögglet. Om det sen kan bero på vad de har ätit ute har jag ingen koll på.
KALLT VATTEN?:o:confused: Har ni hört det innan?
Man har väl i alla tider sagt att de kan få kolik av det, så om magen kan ta stryk- varför då inte medföljande fång.?
Mina dricker inte iskallt vatten. Vill helst ha varmt vatten- vinter som sommar.
Tror ändå att det är skadligare om de är helt utan vatten o dessutom äter hö- när ingen snö finns.

Nej, men gamla hästar får ofta naturligt lättare problem med magtarmsystemet, vilket gör att de lättare får magtarmstörning/ar - och då ökar risken för fång. Inte sällsynt att hästar som gått på samma bete osv år ut och år in plötsligt ett år när de är 20-nåt får fång, trots invänjning enligt konstens alla regler och aldrig problem förr.

Dock krävs det nog en predisposition någonstans - övervikt, långa tår, svaga lameller, känslighet för fång etc också, då inte alla gamla hästarar får fång ens om de har magtarmstörningar.

Jag har haft två som 'plötsligt' fått fång när de blivit äldre, trots inga problem innan osv. Spontant GISSAR jag att lamellerna på äldre hästar borde vara lite svagare/känsligare än på yngre med?

OT, men hur går det med dina två nu? Hur mår fullblodet - bättre?

Har börjat släppa i "stora" (allt är ju relativt ;)) hagen nu från och med igår. Men inte hela dagen. Har gjort så att de släpps i boxhagarna (som är byggda inuti den andra hagen) på morgonen med sitt hö. Efter ungefär en timme släpps de i den större delen och får gå där ett par timmar till nästa fodring. Då åker de tillbaks i "rutorna" igen. Sedan får de stå där tills de har ätit sista målet ute - vid 17-tiden ungefär. Då får de ett par timmar till i "stora" hagen. Planerar att göra så här i några dagar till, för att snart ha dem i den större delen hela dagen utom när de äter. Jag ser ingen annan lösning än att de äter separat, om inte haflingern ska äta allt och shettisen inget...:crazy: Men tanken är då att dra ner på antal tillfällen, så att man inte behöver hålla på och "dutta" dem så mycket in och ut. Räcker säkert att fodra 3 ggr (frukost, lunch, eftermiddag) då i stället, och att de får stå i rutorna ca 1 timme åt gången vid dessa tillfällen. Låter detta bra?

Ok. Min "kompis" varnar mig hela tiden för att min gamling (28 år) ska få åldersfång...:mad:
Aldrig haft en tillstymmelse till fång, iaf inte de 13 år jag haft honom.
Svårfödd sista 5 åren, problem att hålla normalhull (i normalhull nu), fodras rejält året runt. Skos regelbundet runt om, har nu äntligen fort ordning på hovarna (pga dåliga hovisar innan :(). Är hagpensionär, men promenas/rids barbacka 1-3 gg veckan ca.
Är pigg och glad gubbe, rör sig ganska mkt i hagen, även om det är mest lufsande...:love:

Hon sa att jag inte skulle ge honom spannmål (havre är JÄTTEfarligt enlig henne:laugh:), socker (inget betfor eller melass i lusernet). Inte mkt protein och energi - fast han är både gammal och svårfödd...:laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka