Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Knapplånar mig själv för att berätta att hovis har gett mig klartecken för att börja sätta igång så smått, och även släppa i lite större hage :banana:. Problem: Han kunde inte ge mig ett "schema" för hur mycket och vad, utan tyckte att jag skulle använda mitt sunda förnuft. Men det vete sjutton om jag har har något kvar efter all denna fångest...:crazy::D

Kul! är det meningen att du kan börja rida lite?

Jag förstår hur det känns men det är klart att du vågar (och att du är klok så det räcker). Du märker säkert om det blir för mkt för henne tex puls som kommer tillbaka och inte försvinner meddetsamma. Nu är det nog inte världens katastrof om det händer ngn enstaka gång, inte enligt min veterinär i alla fall.

Lycka till!

Härligt att börja komma igång lite. Men förstår din oro för eget tänk. Jag har många gånger önskat mig en manual att följa ;)

Hästars hovar är väl ljummna ibland utan att det är fång?! Eller ska de vara iskalla jämt? Om de inte får ha nån temp alls så har nog min isis fång varje dag typ. Blir ju nervös!

Jag har märkt att min hästs hovar blir varma när det är något på G, han ätit för mig. Ofta är pulsen med i bilden då också. Så när min häst blir varm har det hänt något, så sålänge han är sval om hovarna är jag nöjd =)

Knapplånar mig själv för att berätta att hovis har gett mig klartecken för att börja sätta igång så smått, och även släppa i lite större hage :banana:. Problem: Han kunde inte ge mig ett "schema" för hur mycket och vad, utan tyckte att jag skulle använda mitt sunda förnuft. Men det vete sjutton om jag har har något kvar efter all denna fångest...:crazy::D

Gud så härligt!!
:banana::banana:

Jag har märkt att min hästs hovar blir varma när det är något på G, han ätit för mig. Ofta är pulsen med i bilden då också. Så när min häst blir varm har det hänt något, så sålänge han är sval om hovarna är jag nöjd =)

Haha jag skriver visst inte så bra alla gånger.

Menade att hovarna blir varma om han ätit för mycket

kl

lite uppdatering.

Wambezis hovar blev svala och pulsen var borta efter 2 dagar med finadyne.

hoppas bara att de är ok när medicinen är slut också

Jag hade nog försökt kyla massor om det var jag.
Men som andra har sagt känns värme i hovarna som en osäker mätfaktor. Jag brukar gå mer på pulsen. Men jag vet att många använder hovarnas värme, det är bara jag som tycker det är svår bedömd, men om du själv tycker att det funkar på din häst att 'mäta' på det viset så tycker jag du ska lita på det.

Senast ändrad:

Vad härligt att även du får sätta i gång lite.
Jag tror du klarar bra att bedöma hur mycket som är rimligt.
Ta det så försiktigt så att det känns bra för dig själv och öka så sakteligen när du känner dig trygg och ser att det funkar.

Det spelar ju ingen roll om det går lite sakta, men man kommer ju naturligt att man öker lite ändå eftersom man gärna vill igång också.

KL

Nu har jag hittat ett nytt hö, som finns mycket närmre än det andra jag hade köpt 11 mil bort som t.o.m. inte stämde i värdena.

Detta nya höet är inget toppenhö i värden heller, men kvoten är liiite högre än på det jag redan har köpt (4,5 smrp/mj:crazy:). Det är från en gammal gräsvall och innehåller timotej och ängssvingel samt lite vitklöver.

Hur skulle ni ställa er till klövern?

Jag har börjat kika på vad ajg ska köpa för halm i år.
Vilken sort är bäst för en fånghäst?
Vill ha ett halm som inte smakar alltför gott, så han inte trycker i sig så mkt :p

Jag hade nog försökt kyla massor om det var jag.
Men som andra har sagt känns värme i hovarna som en osäker mätfaktor. Jag brukar gå mer på pulsen. Men jag vet att många använder hovarnas värme, det är bara jag som tycker det är svår bedömd, men om du själv tycker att det funkar på din häst att 'mäta' på det viset så tycker jag du ska lita på det.

Jag "mäter" med puls, värme, rörelser =), men har märkt att så fort hovarna blivit varma så har t.ex fodret ändrat sig (=risk för återfall). Så om han är varm om hovarna någon dag håller jag extra koll på honom.

Min tycker det är godare än havrehalm. :dMen så är han en svårfödd gamling oxå.
Har svårt att se skillnad på halmsorterna.
Vetehalm är väl den som är minst smaklig? Råghalm ska man väl inte använda till häst?

Jo, olika vad de gillar.
Min nobbar halmen, bara när magen knasar eller om det råkar vara lite grönt i halmen så äter han.
Medan tjockisen i stallet glufsar i sig det mesta.:laugh:

Måste hänga på fångtråden tyvärr :( Min nyinköpta fjordis har fått fång! han har betett sig tidvis lite underligt sen jag köpte honom, men han har gått på lite gräs iaf, sista tiden +hö. I helgen vägra han att skritta hårdare/trava ens när jag sprang brevid. Fick med. och nu ska han va på boxvila.

Det jag funderar över är att vi håller på å bygger lösdrift. Hästarna är nu ute dygnet runt (han i sjukbox ute). Men nu funderar jag ioch med hans sjukdom om vi inte borde bygga box ist.? Där lösdriften är planerad går det enkelt att smälla upp en vägg mellan och göra dörrar ist. Så det blir som utebox. Sen öppna och så är de direkt i hagen. Är det inte smartare ide' det åt en fångis? för då har jag lättare att kontrollera hans mat. Han är för fet (troligen orsaken) medans den andra jag har behöver mer mat.

Hur mycket hö behöver han då? jag har inte analyserat hö. Funderade ett tag på det men tyckte att det var onödigt (innan han blev sjuk). Det kommer dessutom från olika ställen så det är olika från bal till bal. Han är 145 och väger ja?? alldeles för mycket.Över 400kg åtminstone. Han är FET! Jag ger nu ca 7 kg. Han får så gott som fri tillgång på vetehalm. Han har ätit linfrö (ca 1dl ouppblött), b-vit, 1/4 paket bakjäst en tid. Kan jag forts. med det?

Vet. sa annars 1 v sjukbox. Tycker det låter lite. Sen en liten hage. Vila hur länge vet jag inte....röntgen tyckte han var onödigt men det ska jag göra iaf då det det akuta är över. Han sa dessutom aldrig mer gräs. I vår hage växer tyvärr gräs (dock skogshage med mycket ogräs, buskar och brännässlor) Hur löser man det till ett nytt år? Den andra behöver gräs. Munkorg? Han är en riktig utbrytarkung, knäcker lätt brädor för att komma ut..

Många frågor... orkar nån svara?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka