Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Ja men det är ju precis så som min vet har sagt! Det får pulsa ibland utan att det är "farligt", det viktiga är att pulsen snabbt går tillbaka. Nu har ju både araben och russet tack o lov varit helt "stendöda" i flera veckor förutom två eftermiddagar när här var väldigt varmt. Men vad jag förstår är det inte helt ovanligt med puls när det blir värmebölja. Hon jämställde det med att vi människor känner oss svällda osv i stark värme. Lik förb***at går min puls upp i 140 så fort jag känner tillstymmelse till livstecken vid kotorna. Jaha, nu var det klippt :crazy::grin::o.
Har iallafall suttit o funderat på jobbet hela natten och insett att jag måste ha en plan att hålla mig till för annars blir jag knäpp på kuppen.
Så planen är att fortsätta öka med både bete o gräs 5 min i veckan och precis som du säger, ha stenkoll på minsta tecken på försämring. Russet får vila minst en månad till och sedan får jag se om jag håller samma plan för henne eller om jag grubblar fram en ny.
Håll tummarna för oss.

kl
Nu har min arab fått fång :cry:

han kom lös i stallet och hade lyckats pilla av locket på fodertunnan och mumsat i sig en massa korn.

han var hängig på morgonen och jag behandlade honom som en kolik-häst eftersom det var det första jag tänkte på. han var hängig dagen efter också, ingen feber...
efter 4 dagar gick han sämre och då var hovarna jättevarma, så då ringde jag ut veterinären som konstaterade fång.
stärkt digital puls på alla 4 men mest på benen fram.
boxvila(står på mjuk blöt lera i en ruta ute för att svalka hovarna ett par timmar om dagen)
och finadyne..

jag har ju vetehalm med torv i botten. Tror ni jag ska ta bort den och BARA ha torv?

även bakjäst och bifiform får han.. men hur mycket bakjäst törs man ge?

Jag har gett stor D-ponny 1 paket morgon och kväll utan konstiga effekter eller biverkningar.

Bästa ströet är djup spånbädd så han kan sticka ner tårna, kan du ta bort halmen och ösa in spån ovanpå torven?

*Kl*
Allmän uppdatering här så Lillen åkte in i arrest igen lika fort som han kom ur den, en dag med friheten som utsikt fick han, sen har han fått stå inne, allt för att inte bringa ens minsta teoretiska oro i stallet. Eftersom fbl fick magsår av buttan. Skulle eg behövt in på klinik men det var ju lättare sagt än gjort. Så slutade med att DV kom ut och rektaliserade, sondade och kunde konstatera att det av allt att döma verkar vara magsår och inget annat. Så mitt i natten fick jag åka in till Ultuna och hämta magsårsmedicin, och sen har han stått på det, under nervös övervakning.

Han har sakta blivit bättre och senaste dagarna börjat äta som vanligt igen. Men har inte velat göra minsta som ens i teorin kunnat stressa/oroa, t ex ta ut ponnyn. Ska prova slänga ut honom idag dock, kan ju inte hålla honom inne i flera veckor till 'för säkerhets skull så inte fbl ska bli minsta orolig'.

Men nervöst är det..

Usch va jobbigt för dig och dina små!

Hoppas fullblodet snart är bättre.

KL

Jag känner mig nästan lite okänslig nu, men känner lite att jag vill berätta om mitt senaste ÅB som var i onsdags. Förhoppningsvis kan det ge lite hopp till er andra.

Rotationerna har nu gått tillbaka och hovarna har växt ner ungefär halvt fram och 2/3 bak. Sulorna är tjocka och pålle har mått bra och varit ' stabil' ett bra tag nu, så vet. och hovs. kom överens om att detta var sista besöket för vår del.

Wincent fick skor runtom.
Fram: tåriktade, som ligger lite långt bak och är med stråltryckare.
Bak: vanliga med sidokappor.

Nästa gången får ordinarie hovslagare verka och sko, men ska ringa klinikhovslagaren först för att få instruktioner.

Jag ska fortsätta med försiktig i gångsättning. Just nu skrittar vi ca 20-30 min/dag och han går i hage (4x6m) från ca 7.30 till 18.00. Samt ½ timme på gräs.

Veterinär sa att han trodde det var ett av de värsta fånganfallen han hade sett, som faktisk hade blitt bra:banana:

Förstår ni hur lättad jag är?
Det känns ju som att man kan andas ut lite grann i alla fall....

Jaa vad kul, Grattis =) !!

Min lilla svartas hovar har börjat växa ner i ny vinkel men det går så sakta..Åh vad jag är spänd inför nästa år då det förhoppningsvis har vuxit ner helt. Hon är jättejobbig o sko, reser sig rejält mot oss. Är det nån mer som måste ge lugnande inför verkning o skoning? Och hur mycket ger ni o hur länge innan hovis kommer iså fall?

Hej goa grannen! Eftersom han inte verkar tåla spån får du väl ha bara torv men det packar sig lättare än spån o ha en TJOCK bädd. Leta lite i tråden efter bakjäst, tror det står nånstans hur mycket andra har gett..minns inte...kanske nån annan kan svara på? ;) Kram på dig o Wambesi <3

tack..
det får nog bli bara torv. Man kan ju lägga det ovanför halmen.

tänkte på det du sa om vetehalmen.. kanske inte är så bra för honom ifall han äter det

Lik förb***at går min puls upp i 140 så fort jag känner tillstymmelse till livstecken vid kotorna. Jaha, nu var det klippt :crazy::grin::o.

Det är ju ett under att man faktiskt inte strukit med av en hjärtattack eller nåt när man lever med denna förb*****e sjukdom. Usch, lider med dig...

Men jag tror du har alldeles rätt i att man måste hålla nån sorts plan för sig själv och hästen, man kan liksom inte ta dagen som den kommer. Är i samma läge som du, vet tycker jag ska sätta igång nu, 3,5 mån efter anfallet (måttligt anfall). men jag har sån ååångest! :confused:

*KL*

Jisses vilket prispåslag Ultuna hade på magsårsmedicinen. 2049 kr kostar en förpackning (= en vecka) på apoteket. Dock har ju apoteket ingen moms. Men Ultunas pris är 3192 kr EXKL moms för en frp (=1 v), dvs ett påslag på 1143 kr.. Och så moms på det.

Så fick en fin faktura på 3990 kr.. Alltså 2941 kr dyrare än via apoteket.

Det mest ironiska i hela kråksången är att om Ultuna gått med på att ta emot honom och inte fördröjt det så de hann stänga hade medicinen inte kostat mig ett öre..

Surt sa räven..

Senast ändrad:

Tycker också att det med alla olika råd är jobbigt. Man vill ju liksom alltid hästens bästa ändå kan det bli så fel :O(

Man vill ju kunna lita på vet råd och jag tror att man bör göra det många gånger. Men jag tror även att man ska lyssna till sin magkänsla. När de pratar olika språk är det inte lätt..

Om du börjar promenera så ha noggrann koll på tecken efter försämring och ta det pö om pö.
Jag fick själv rådet idag att börja promenera min häst 5 minuter om dagen, jag ska följa det men ha järnkoll på förändringar hos henne. Min häst har haft en relativt stor plätt att rör sig på (om man jämför med box) och hon rör sig i lilla hage och det tänker jag inte kan vara värre än att gå 5 min om dan.

Ibland undrar men varför inte en saker räcker. Allt bara ramlar över en.. Hoppas att han kan hålla sig lugn utan lillen. Hur fungerar magsår på hästar? Hålls den "bara" i schack med medicin eller kan den försvinna med hjälp av medicinen?

Åh vad skönt!! Grattis till lyckad rehabilitering och hoppas att den fortsatte i samma spår. :bump:

Jag har faktiskt också tagit det "lugnt" när shettisen haft lite puls (i alla fyra) ibland när hon kommit in. Det har varit många ovanligt varma dagar för årstiden och stackaren har riktigt tjock vinterpäls redan. Efter en lugn och vanligtvis kall natt brukar pulsen vara helt borta igen.

Ibland undrar men varför inte en saker räcker. Allt bara ramlar över en.. Hoppas att han kan hålla sig lugn utan lillen. Hur fungerar magsår på hästar? Hålls den "bara" i schack med medicin eller kan den försvinna med hjälp av medicinen?

Han är lugn själv, men inte vågat riktigt ändå då de ju kan vara stressade/oroliga utan att det syns. Men lillknatten fick gå ut vid elva nu i fm, och så hoppas vi det inte skapar någon stress/oro. Fbl stod och vilade ett bakben och åt när jag var ner, precis som vanligt. Men ropar lite ibland, så han kan ju vara lite oroad ändå, men förhoppningsvis klarar magen det.

Magsårsmedicinen ska (+ att man måste ta bort/korrigera det som utlöste magsåret då) läka ut det förhoppningsvis. Han får sista dosen ikväll (på den enveckaskuren, på konstaterat magsår ger man 28 + 28 dagar..), förhoppningsvis räcker det. Om inte får de lägga in honom på klinik, då man inte vill svälta en magsårshäst i onödan, men man måste svälta dem i ett dygn för att gå ner med kamera.

BLÄ :crazy:! Alla dessa kostnader! Känner med dig - verkligen! Jag börjar äntligen "komma på fötter" igen efter alla klinikbesök, sjukbeslag och jag vet inte vad. Håller andan att det nu "bara" ska bli vanliga hovslagarbesök var sjätte vecka framöver. Visserligen åker jag 5-6 mil, men det går an om jag inte behöver göra det oftare! Nu ska jag bara ha råd att köpa en sadel också...:crazy: Jag tänker VERKLIGEN inte rida igång galenpanna barbacka...:crazy: Ryser vid blotta tanken...:D

Som jag jag sa i "haflingertråden" är jag jätteglad för din skull :)! Alla dessa svåra och komplicerade fall ger så mycket hopp om att det faktiskt kan gå att rehabilitera en fånghäst med en stor gnutta envishet, en hel massa pengar (:crazy:) och kompetent hjälp!

Eller hur?;)
Men fångesten består ju. Jag kommer nog alltid vara rädd för att han ska få fång igen och tänker göra allt jag kan för att han inte ska få det.

Vet inte hur det ska gå för någon av oss om han får det igen:o:crazy:

en undran ang grovfoder..

hur är det med silage till fånghästar?
tänker på hösilage.

jag har ingen aning vad jag ska ge för grovfoder sen. just nu har jag ängshö.men det kan jag inte ge hela vintern eftersom det inte räcker till.
sen var tanken att jag skulle ge ett kraftigare hö med massa klöver i för att han tunnar ur så lätt.
vågar jag ge det nu?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka