Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varma hovar

Undrar över detta med värme i hovarna. Mina fångpållar har ingen märkbar puls i kotorna men är inte direkt kalla i fossingarna, känns lite småvarma och de har de gjort den sista månaden. De rör sig bra dock. Är det något jag ska vara extra uppmärksam på?

Sv: Fångtråd del 4

kl

Hej! Jag smiter in här och ställer en fråga tänkte jag, istället för att skapa en ny tråd.

Jag har ett varmblodssto på 20 år som jag börjar bli lite orolig för. Hon har gått på bete hela sommaren, dygnet runt.. och ätit sig lite mer än lovligt fet. Jag har ridit henne regelbundet hela tiden, och gradvis ökat intensiteten. Konditionen har blivit märkbart bättre och jag tycker att magen har blivit något mindre. (Fortfarande alldeles för stor dock..!:crazy:)Hon äter inte mycket kraftfoder, lite müsli och krafft grund bara.

Senaste veckan tycker jag att hon har börjat stå väldigt konstigt, med frambenen framför sig. Bakbenen har hon som vanligt, och vilar ofta ett av dem. Tycker att hon är lite varm om hovarna också.
Jag har absolut noll erfarenhet av fång, men det var det första som slog mig när jag såg detta. Jag har haft henne i 14 år och hon har aldrig tidigare visat några såna här tendenser.

Är det minska ner hagen som gäller, samt börja ta in nattetid? Skulle vara väldigt tacksam för lite råd!

Emma

Nu har jag munkorg på hela tiden, fodrar hö 3-4ggr/ dag. Står inne på natten. Det hade varit frost i natt (eller iaf på gränsen).. jag är sååå orolig :crazy:
Har alltså en häst som haft fång innan jag köpte honom.

Jag tycker så synd om honom när jag sätter på honom korgen för han älskar ju verkligen att äta :cry:

Nu har jag munkorg på hela tiden, fodrar hö 3-4ggr/ dag. Står inne på natten. Det hade varit frost i natt (eller iaf på gränsen).. jag är sååå orolig :crazy:
Har alltså en häst som haft fång innan jag köpte honom.

Jag tycker så synd om honom när jag sätter på honom korgen för han älskar ju verkligen att äta :cry:

Känner verkligen med dig.:( Men jag lovar, det är garanterat mer synd om hästen när den får fånganfall än när den har munkorg på sig!

kl.

Vad har hänt hörrni?
Varför har tråden tappat fart?

Jaja, jag har mina funderingar...
Hökrångel.

Köper storbal av en bonde. Fick hem två st som jag fodrat i en månad med. Inga problem. Tog analys, supersämsta proteinvärden, men jag har tänkt tilläggsfodra med protein.
Fick efter mkt krångel hem en ny bal i förrgår, visade sig vara möglig totalt :( , kl var pga en massa omständigheter 22.30 när jag kom hem. Grinfärdig, hästarna hade fått mat vis 18 och var nu hungriga. Jag fick göra en nödlösning, ge annat hö, bara en liten tuss...
Jag måste ha fått en annan bal, säkert som var några år gammal, var andra balsnören på den.
I går morse hämtade jag en annan bal. Med samma snören som de första jag köpt. Såg likadan ut som de jag köpt.
Men nu börjar jag fundera. Kände svag puls v.f på fånghästen, vad fan liksom. Kan det vara att höet inte kommer från samma vall som det jag fodrat med i en månad? Kan det vara folk som ger min häst annat att äta? (Vi har satt upp skyltar).
Villrådig...

Usch, inte kul :(! Har själv hökrångel. Måste nu lagra mitt hö i källaren, med avfuktare som går på vid behov, för att hålla höet fräscht. Det jag hämtade i juli, som var jättefint då, hade möglat förra helgen och det var ingen kul upptäckt. Tack och lov hade jag bara ca 6-7 balar kvar, men ändå... Och innan någon säger hösilage, så vill jag förtydliga att jag är lite "gammaldags" på det området och vill verkligen ha torrhö ;)!

Vet ej om det kan vara ett anfall på gång, men håll koll för säkerhets skull på puls och rörelse, tycker jag. Det där med vilken vall höet kommer ifrån, kan man någonsin vara riktigt säker på det :crazy:?

Jag funderar på om jag ska ta mig en gångtur med nordisen. När han helt plötsligt fick lite puls i somras så försvann det om vi tog en promenad.
Jag är missnöjd med min nya bal med hö :( , tyckte det var lite väl dammigt för att bara vara en månad sen det slogs. När t.om sambon tyckte att det var dammigt så är det nog inte bara jag som är nojjig. J*vla skit.

Jag hoppas att höet ska vara från samma vall. Bonden har hela tiden sagt att han tog in 10 st balar enbart till mig. Suck... Har börjat kolla runt lite om det finns annat hö i trakten.

Har gillat bonden bra, inte varit några problem att byta dammiga balar, trevlig , OK pris osv. Men nu börjar jag faktiskt tröttna :crazy:

Hur mkt hö kan du förvara åt gången?? Blir det inte mkt släpande att ha det nere i en källare?

Hur mkt hö kan du förvara åt gången?? Blir det inte mkt släpande att ha det nere i en källare?

Kan förvara ca en månads förbrukning, dvs 300 kg, utan problem. Visst får jag släpa balarna upp för källartrappan, men kan jag hålla det torrt och fräscht så är det värt det, trots allt. Det är ju ÄNNU jobbigare, och tristare, att slänga mögligt hö och köra 4 mil och hämta nytt...

Kan förvara ca en månads förbrukning, dvs 300 kg, utan problem. Visst får jag släpa balarna upp för källartrappan, men kan jag hålla det torrt och fräscht så är det värt det, trots allt. Det är ju ÄNNU jobbigare, och tristare, att slänga mögligt hö och köra 4 mil och hämta nytt...

Hrm...
Jag har en ganska stor källare jag också. Just nu hämtar jag 1-2 storbalar åt gången och förvarar direkt vid lösdriften.
Har en mindre vedbod på ca 15-20 kvm men där kan ju höet bli fuktigt vid fuktigt väder.

Även jag kanske kan börja fundera på höförvaring nere i källaren... Vi har tänkt ha eldningspellets (bäst att förtydliga att det handlar om värmepellets, så man inte tror jag snackar om hästmat :p) där också, så eg borde det fungera med hö också tycker jag.

Avfuktare, är det sådana stora åbäken? (dyra?)

Inte jättestor avfuktare. Minns faktiskt inte riktigt vad den kostade, men runt 2-3000 kr, tror jag att det var. Vi har haft den i några år. Sedan har vi ju element i källaren också, och nu när värmen har gått på mer har det blivit torrare där nere utan avfuktaren går så mycket.

Kastar mig in i fångtråden efter att ha läst noggrant hela sommaren. Hoppas ni orkar vara bollplank med mig också...

Två av mina hästar har åkt på fång i sommar.
Först att insjukna var min arabvalack på 6 år, normalhull, långsamt invand på gammal ogödslad äng. Hittade honom i hagen den 26/6 starkt smärtpåverkad. Vi var fyra stycken för att öht få in honom. Ringde vet som kom ut och först misstänkte neurologiska problem eftersom han varken stod i fångställning, hade bara mycket svag puls fram, ingen feber (38,6 stekhett ute) och var väldigt vinglig bak. Till slut bestämde hon sig för att det var fång iallafall, vilket visat sig vara riktigt senare genom fångränder.
Kylda ben, butta och boxvila ordinerades. Han var mycket dålig under kvällen och låg även ner under natten när jag tittade till honom. Men nästa morgon när jag kom ner möttes jag av en mycket pigg häst som rörde sig obehindrat och såg ut som "Tjena matte, vad ska vi göra idag? Racer i skogen?"
Tio dagars butta och ytterligare en veckas boxvila efter kurens slut. Sedan släpptes han på vets inrådan ut i totalt nergnagd boxhage och fodrades med enbart hö. Han var också avskodd och fångverkad så fort han var smärtfri.
Efter två veckor ungefär i sjukhage började han pulsa svagt igen. Fortfarande smärtfri och rörde sig obehindrat på alla underlag, även i vändningar men jag stoppade omgående in honom i boxen igen. I detta skedet kontaktades annan veterinär eftersom jag tyckte att jag fick så vaga och oklara svar på alla de frågor som en orolig fånghästägare har av den första veterinären. Fick dessutom så konstiga ordinationer till fånghäst två.
Ny buttakur på tio dagar och ytterligare boxvila. From 28/8 går han ute i grushage på 5x10 meter och är skodd med silikon, sula och överrullningssko.
Är nu helt pulsfri och har varit sedan dag 2 på andra buttakuren. Rör sig obehindrat i både skritt och trav. I samband med veterinärbytet röntgades han och hade ytterst små förändringar i framhovarna. Det var så lite att det gick enligt vet inte att mäta i grader.

Den andra hästen är dotterns urvuxna russ. Ett sto på 10 år, tjock, samma invänjning på bete som araben. Eftersom man i sin fångest bevakar hästarna hårdare än vad Pentagon är så hann hon aldrig få något "anfall". Märkte bara att hon var aningens kortare i steget, lite tassig liksom och en väldigt svag puls fram. Åkte in på box i ett huj och kylning av ben. Kontaktade veterinär (ettan) som ansåg det vara onödigt med butta då hon hade så lindriga symptom. Ifrågasatte detta tre gånger under den kommande veckan då ingen förbättring infann sig. Jag tyckte att hon skulle ha butta för den antiinflammatoriska effekten även om hon inte hade ont.
Så ny veterinär kontaktades i detta skedet. Även denna häst röntgades och veterinären så ut så här :eek:. Hovbenssänkning så att hovbensspetsen var bara millimeter från sulan. Detta är enligt vet gamla skador från tidigare i livet och vi har inte haft en aning.......Omgående skoning med silikon och sulor och så skall hon vara skodd resten av livet.
10 dagars butta och boxvila fram till 28/8 sedan grushage tillsammans med araben.

I dagsläget går de alltså i grushage båda två och är både smärt och pulsfria. Så långt allt väl. Kan ju säga att araben höll på att bli knäpp till slut på boxvilan och vårat stall blev väldigt välbävrat. Flisorna rök och det gick åt många brädor sista veckan. Detta med en häst som aldrig gnagt på något innan. Påhittig är han också vad gäller att hitta nya ställen att bävra på när de gamla blivit beslagna med plåt.

Enligt veterinären skall nu araben börja promenera 10 minuter per dag som skall ökas succesivt med 10 minuter per vecka. Han skall också vänjas in på gräs med samma tidsintervall som promenaderna. Enligt henne är det bättre att vänja in gräs nu under hösten så att han kan få gå i större hage under vintern. Hon anser också att det är bättre att vänja in nu då gräset är mycket "farligare" i vår. Helst överväxt bete, ej kortare än 20 cm och inte beta på morgonen eller kvällen. Hålla borta från bete två dygn efter regn om det varit soligt en längre period och likadant om det kommer sol efter längre regnperiod. Likaså efter första nattfrosten.
Då jag ifrågasatte den tidiga igångsättningen och refererade till info jag hittat på nätet att vila 9-12 månader vid rotationer menade hon att det var så mikroskopiska förändringar att det skulle vara bättre för hästen att röra sig lite grann så att blodgenomströmningen i hovarna fungerar som den ska. Och att den mentala stimulansen skall göra att han busar mindre i hagen.
När promenaderna är 50-60 minuter ska jag börja skritta honom uppsuttet och efter att ha gjort det i ytterligar två månader skall jag lägga in korta travpass som ökas under två månader för att sedan lägga in galoppen på samma vis.

Russet ska vila totalt i ytterligare en månad, fortsätta banta, för att sedan promeneras igång på samma vis som araben. Inget gräs på en månad heller och sedan vänjas in sakta likadant. Ok att börja köra efter att hon går promenader på 50-60 minuter. Ingen trav på två månader.

Så jag har börjat promenera araben men jag fegar. Förra veckan gick jag 5 minuter och 5 minuters gräs. I förrgår ökade jag till 10 minuter vardera. Men jag är kapitalt livrädd för bakslag igen. Hitills har det dock inte påverkat varken puls, värme eller annat.
Det är inte det att jag litar på veterinären. Hon har gott rykte bland hästfolk här omkring och är inte rädd för att rådfråga andra. Inför sitt återbesök när hästarna gick av buttakuren hade hon även varit i kontakt med klinikhovslagare för att dubbelkolla att hon gav rätt rehabråd till mig.
Men jag vill absolut inte stressa fram en igångsättning och sedan få en sjuk eller ännu värre obrukbar häst i framtiden. Araben är mig otroligt kär, hästen jag letat efter hela livet. Vi står varann väldigt nära.
Men samme arab är också en otroligt energiskt och stimulanskrävande häst. Hur mycket jag än försöker att vara i stallet och aktivera så gott det går med trickträning, bollar, hinkar, handukar osv så märker jag ju hur lycklig han är att få komma av gårdsplanen. Lite väl lycklig kanske för det är som att gå med en väldigt stark och muskulös heliumballong i grimskaft :D. Och då vill jag ju absolut inte missunna honom dessa minuter av lycka på dygnet om det inte innebär en abslolut risk för honom. Och visst har hon rätt i det hon säger, han leker mindre rodeo i sin lilla ruta nu.
Russet är annorlunda, för henne är livet helt ok i stillhet. Bara hon får sin mat mellan varven så är hon glad och nöjd. Där känner jag inte alls samma dåliga samvete som jag gör med araben. Är inte heller så orolig för framtida prognos för har hon kunnat leva med så grava förändringar tidigare bör hon hålla för ett gårdsliv i framtiden också enligt vet. Extra passning och hålla henne slank i framtiden så bör det funka ok eftersom hon inte alls var så illa däran som araben.

Så om ni orkat kämpa er igenom denna roman, vad har ni för funderingar? Ska jag gå på vets inrådan och fortsätta med våra små promenader och öka långsamt eller ska jag gå på min skräck för bakslag och låta bli.

Till sist, jag beundrar er alla för ert engagemang och uthållighet i att göra ert bästa för hästen och att hitta svar på alla dessa frågor som uppkommer. Jag har under sommaren funnit många svar och tröst i fångtrådarna och har full förståelse nu för vad "fångest" är för åkomma som drabbar hästägarna som en följdsjukdom.

Senast ändrad av en moderator:

Om du har läst mkt om fång så har du säkert insett att det inte finns ngt bra svar på de frågor man har.

Tråkigt med dina hästar.

På ett sätt är min omedelbara tanke att det nog är värst med russet men förstår hur du tänker.
Men med en fet ponny som tydligen har förändringar sedan tidigare hade jag tagit det mkt lugnt med. Först hade jag bantat den så den blivit smal och sedan hade jag så småningom testat om den är insulinresistent, om inte så hade jag börjat fundera på att släppa den på gräs - nästa sommar.

Med araben så är det helt klart så att de veterinärer och hovslagare som har sett hästen bör vara de som vet hur den ska behandlas. Men jag har lärt mig att det inte alltid är så eller i alla fall att man får olika svar från olika veterinärer även av de som är helt och enbart inriktade på häst.

Två av tre klinikvet tyckte att jag skulle satt igång min ponny i våras ca 4-5 månader efter fånganfallet. Hon hade mkt större förändringar än din. Jag satte inte igång henne.
Min hemmahovis tycker jag ska vänta ngn månad till. Den tredje klinikvet som jag har haft mest kontakt med pratade jag med i veckan. Hon tyckte att jag skulle vänta tills hovarna har vuxit lite till och sedan kolla med röntgen innan jag börjar rida på riktigt. Jag har börjat att skritta henne ca 10 min några dagar i veckan (blev sjuk så jag orkade inte gå hela den vanliga kvällspromenaden). Men mer skulle jag inte göra nu.

Så jag menar att det är svårt att veta.
Jag började promenaera med min ponny ganska tidigt. Det var tidigt i våras och inte bra underlag för att vara ute i hagen. Så jag gick med henne i stället. Nu är hon ganska lugn att hantera, var bara helvild de första gångerna.

När det gäller bete så är det inte helt riskfritt vid den här tiden på året lite olika beroende på var man bor.

Hoppas det blir bra med dina hästar.

Nej, det är ju just det. Det finns ju ingen klar och tydlig regelbok. Och jag som alltid sett mig själv som väldigt opjåskig och ganska förnuftig håller på och grubblar mig tokig över mina fångisar. Detta är en hemsk sjukdom!!!

Det är absolut inte så att jag menar att det inte är så noga med russet. Såg sen att min text kanske skulle kunna tolkas så. Hon är ju vår gullemaskot!!! Men vad jag menar är att psykiskt sett så är det inte så jobbigt för henne om rehab tar längre tid. Hon är förnöjd i sin tillvaro ändå. Bantar gör hon ju och när vet såg henne sist så sa hon att nu var det inte så långt kvar till matchvikt. Det gick fort bara hon kom av betet och ändå har jag varit noga med att ge henne tillräckligt med hö. Lite orolig för att magen inte skulle klara buttan. Har även börjat vänja in melassfritt lucern nu eftersom jag tycker det börjar bli mycket buk och lite rygg.
Angående bete så är ju som sagt veterinären av den åsikten att det skulle vara bättre att vänja in nu men med restriktioner om när och hur. Har också fått order om att införskaffa betesbegränsare och ha installat nattetid. Men egentligen känner jag att jag aldrig mer skulle vilja ha någon av dem på bete. Skulle gärna packa in dem i bomull och ställa dem på en porslinssockel i bokhyllan med... Alldeles för många om, men, hur och varför kring den här sjukdomen.
Men med russet får det nog ge sig lite med tiden. Hur mycket hon har gått ner, hur hon svarar på promenader, hur hon rör sig, hur hon mår i själen osv. Som hon sa veterinären, ser man bara till röntgenbilderna så är det katastrof, så här gäller det att se hur hästen mår istället. Just nu ska hon först o främst vila och banta och så får jag klia mig i huvudet angående henne senare.

Så det akuta problemet idag är ju araben, huruvida han ska vila strikt eller röra sig. Vet sa att han ska röra sig men inte belastas. Vad är egentligen belastning? Han belastar i mina ögon sig i hagen när han får tokryck och brallar loss men det är ju omöjligt att förhindra om jag inte ska tjudra honom i kätting på en meter.

Vi får se hur jag gör med höförvaringen, om det kanske blir källaren i slutändan eller inte, men det är alltid skönt att ha några alternativ att välja på.

Jag var ut med hästen och gick. När jag hämtade honom hittade jag ingen stark puls *pusta ut*. Men vi tog en vända ändå, och så pigg han var! Jäklar i min låda! Ville gå i rask takt bredvid mig, smög sig bakom ibland men mestadels så gick han bredvid. På hemvägen taktade han nästan, det var såå länge sedan. Funderar på om luserntillskottet han fått har gjort honom piggare, antagligen så har han haft ett stort underskott på protein ett tag. :(

Pratade med högubben också. Jag kunde få komma och byta och göra ett nytt försök, eller få pengarna tillbaka. Vi får se vad jag gör. Helst av allt vill jag hitta några fungerande balar, så jag kan få lösa höproblemet om en stund, inte nu...

gå på magkänslan... Om du känner dig tveksam till någon veterinärs ordination så anlitar du en ny veterinär för ett andra utlåtande :)

Bara det att min magkänsla ändrar sig från dag till dag, eller rättare sagt från timme eller timme. Ska jag byta veterinär varje gång så har jag snart gått igenom gula sidorna för hela Sverige :D.
Men jag förstår hur du menar. Och det är nog där problemet ligger egentligen. Min magkänsla säger mig att lita på vet 2. Hon är rak och tydlig, förklarar bra och varför osv. Men samtidigt kan jag inte låta bli att sammanfatta allt jag läst till någon sorts röd tråd och då är det: Ha inte för bråttom, lång vila, stillhet osv. Det är då jag blir så osäker.

26/6 ... hade han stått lugnt sen dess??
Jag tror att du märker ifall promenaderna inte är bra för honom. Håll stenkoll på puls och värme. Du behöver ju inte utöka promenad-tiden så fort som vet. tyckte. Nej usch, vågar inte ge några förslag, det är så olika på häst till häst :crazy:

Ja, tills för en dryg vecka sen. Då började jag ju gå 5 min per dag. Var ju för feg för att följa vet och starta på HELA 10 min. Det låter så otroligt när man ser det svart på vitt hur nojjig man är :grin:.
Tackar för tankarna, är så skönt att få bolla med någon annan än en stackars make som börjar se väldigt frånvarande, avstängd och disträ ut så fort ordet häst eller fång nämns nu förtiden.
Lutar väl åt att jag gör som du är inne på. Det är ju lite det jag gjort redan. Planen har väl isåfall varit att öka 5 min per vecka. Om jag törs...

Måste iallafall säga att jag har full förståelse för det jag läste i någon utredning av fång att prognosen för tillfrisknande för hästar med fång beror väldigt mycket på hästägarens förmåga att fullfölja de råd som ges och att många hästägare väljer att avliva istället för att kämpa vidare.
För det första är det otroligt svårt att veta vilka råd man ska följa.
Vilka råd man än väljer så är det en heltidssysselsättning att pyssla om en fånghäst. (Tur jag jobbar natt)
Och det är otroligt svårt att se sin häst lida. Först i smärtor och senare i psyket.

Jag håller helt med dig och känner verkligen igen mig själv i din beskrivning.
Jag har läst en hel del själv om denna egentligen ganska så intressanta men samtidigt fruktansvärda sjukdom. Sedan har jag till sist hittat en veterinär som jag har fått förtroende för. Hon är bra och lyssnar dessutom på mig och på vad jag tycker och tar sig alltid tid att prata med mig. Hon har också haft en ponny med liknande problem som min egen så hon har varit med om det själv.

Hennes råd om detta med att röra på hästen är att man får öka lite i taget. Det är ju oftast bra för dem att röra sig lite grand när de kommit en bit in i "läkeprocessen". Sedan får man vara observant om pulsen kommer tillbaka så får man backa lite. Om du tex går en promenad och hästen skuttar omkring så kan den ha lite puls när ni kommer tillbaka men den bör gå ner ganska snabbt igen. Om den inte gör det så får han vila ett tag och sedan gå lite mindre runda ett tag. Jag gjorde så med min ponny. Det tog ganska lång tid = månader innan pulsen var helt borta. men det är den nu. Det är kanske inte alltid världens katastrof om den får lite puls. Jag har förstått det som att det är som det går upp lite igen i skadan i lamellerna. Men om det blir för mkt så kan det sätta igång ett nytt fånganfall.
Jag tror att det viktiga är att man hela tiden kollar dem. Min ponny har vid några tillfällen fått boxarrest ett par dagar när jag har blivit osäker.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka