Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Mycket möjligt. Frågade bonden som jag var hos idag (han med den ännu äckligare halmen) om de svarta prickarna. Han visste inte om det var något farligt, men menade att det nog var någon slags svamp (=mögel???) som angripit den växande halmen. Han förstod i alla fall att jag inte ville ha den pga det svarta. Får knacka dörr på väg hem från jobbet någon dag i veckan helt enkelt. Har sett massor med halm åt det hållet. Vet ju inte vad det är för halm, eller om de vill sälja, men fråga kan man väl alltid? Det rör sig om max 100 kg/månad som jag behöver, så knappast några jättemängder.

Så tills dess får vi prova 5,5 kg hö (:crazy:) och 0,6 kg hack. Det blir inte underbart bra, men ca 50 mj och 229 smrp, om jag räknat rätt. Om någon tycker något bättre, så hojta gärna. Tänkte ge så lite som möjligt på dagen, och i alla fall ha kvar lite drygt 3 kg till natten. Givorna på dagen blir alltså på 0,5 kg styck för totalt 2 kg + hälften av hacket på morgonen. Och så lite grann vid insläpp + den andra hälften av hacket. Det är mycket möjligt att detta blir för högt, även om det är pyttelite i mängd, men prova får jag väl göra tills jag (förhoppningsvis) hittar ny halm. Hon älskar förresten sitt hack, och det låter ungefär som om hon äter soppa när hon äter denna snustorra mat...:D

Annars tänkte jag hur kul det är att de mår så BRA:bump:! När vi tog in dem i kväll var det lite bus som vanligt. Cloetta, som brukade vara så seg och trött "förr", gjorde rena rama krumsprången bredvid mig. Hon ömsom lättade med framdelen och ömsom bockade. Svårt att vara sträng, när man blir så glad:D! Det är så underbart att se, och det uppväger en del av allt det skit som jag haft att göra med under månaderna som gått.

Sv: Funderingar

har inte möjlighet att fodra fler gånger då jag befinner mig 6 mil bort om dagarna

Gör en lunchhage och skaffa en lunchgrind så är det problemet löst! Helt "outstanding". Du styckar alltså av en bit av hästarnas ordinarie hage, och den stängslar du in och sätter i en timerstyrd grind. I den avstyckade hagen lägger du sedan ut lunchen (eller vad du vill) och på angivet klockslag så öppnas grinden och hästarna kan gå in i hagen och äta, för att sedan gå ut i sin vanliga hage igen, när de ätit upp. Jag skulle inte klara mig utan min lunchhage! :bow:

KL

Vad less jag blir:cry:

Jag åkte ju rätt långt för att köpa hö, som enligt säljaren hade värdena:
7,4 MJ/kg foder
44,7 g smrp/ kg foder.

Detta har jag räknat foderstat på och fodrat enligt i snart två månader samt köpt in så att det ska räcka till november ungefär kanske längre.

Jag fick aldrig de ursprungliga analyspapprena utan bara en lapp där hon hade skrivit upp värdena.

Nu när jag skulle ta sockeranalysen tänkte jag att jag likväl kunde ta på det andra också för att se hur bra det stämde.

Så här såg resultatet ut:

Energi: 8,1 MJ/kg foder
SMRP: 36 g/kg foder

Kan det bli så stor skillnad på två olika analyser eller har hon lurat mig?

Socker: 132 g/kg TS

Är det mycket? Minns inte hur värdena skulle vara för socker.

Värdet säger bara vad provet innehåller, så ja, det kan vara 'sanna' värden båda två, bara prov olika tagna.

Socker 'ska' ju inte vara något speciellt, annat än för IR-hästar. Då bör socker & stärkelse tillsammans vara under 12%. Har hört under 10% och under 12% för enbart socker med, vet dock inte om det är ett missförstånd.

Du har 13.2% i ditt, vilket ju är en helt okej siffra, även om den givetvis kunde vara lägre. Men hö kan innehålla 30% socker, så i jmf med det är ju 13% jättebra

Liten uppdatering.

POnnyskrutt bor fortfarande i arresten, inte hunnit bygga hage åt honom helt enkelt. Iofs bra att han efter rymningen fick stå inne ett tag till, men ska försöka hinna fixa hage i helgen. Magen är bättre igen.

Någon vars mage däremot inte är bra alls är fullblodet, som tyckte att 10 dagar butta där går gränsen och inatt har fått sällan skådad sprutdiarré. Jättelätt att mocka, verkligen *ironi* Tvättat honom fyra gånger idag, men tar ju inte lång stund innan han är sölig igen stackarn.

Han har varit på kliniken idag iaf, och inga sänkningar/rotationer kunde ses. Däremot har han en liten 'näbb' på ena hovbensspetsen och ett aningens 'annorlunda vinklat' hovben på andra fossingen - som kuriosa.
Både klinikvet och klinikhovis misslyckades med att hitta mindra annan anledning till symptomen än fång, så diagnosen står kvar.

Rörde sig massor bättre dock - iofs på butta men ändå - (jag har ju haft honom med de där fångpaddarna och inte tagit ut honom ur boxen på en vecka), rakt fram är han hyfsad i skritt och trav, han är kort fram men dubbelslår inte eller dylikt. I vändningar däremot syns det att han har det besvärligt, och om jag minns rätt så några steg här och var stapplar han lite med HF.

Fått roller motion skor fram. I ärlighetens namn begriper jag inte varför. Veterinären ville han skulle ha skor, jag tyckte att 'sure, hovslagaren slår på hemma'. Men klinikhovis och vet ville han skulle ha skor som överlättade överrullningen åt alla håll och kanter, och skos på plats. Och jag begriper ju tanken med roller motion-skon så, men inte hur man får någon större effekt av det på spånbädd i box. Men, men, ingen idé att 'bråka', det gör knappast någon skada och blir billigare för mig så visst. Men begrep som sagt inte riktigt övht varför han skulle ha skor när han ändå ska stå på box.

För box ska han ju stå på, en månads boxvila sen återbesök. Buttan sätts ut iom tokdiarrén, blir han sämre när den sätts ut får jag höra av mig.

Vägde honom med, tänkte om jag blivit alldeles hemmablind och han lagt på sig utan att jag märkt det. Men inte då, samma 540 kg prick som han alltid vägt, och som han vägde inför FT-lägret förra året då han var i full träning. Som jag alltid sagt, han KAN nog inte bli tjock den hästen. Fast gör det ju än mer obegriplig ang fången..

Han skötte sig som vanligt utmärkt och prickfritt, och fick beröm både för sina vinklar och hovarna av klinikhovisen =)

Tack! Jo jag förstår att det beror på proven, men är det vanligt att det skiljer så pass mycket? Isf börjar jag förstå att en del ger upp att räkna foderstater:crazy:

Jag var ju så glad för mitt hö först eftersom det hade hyfsat med protein jämfört med vad alla andra har fått i år, men med dom värdena jag fick nu är det ju lika dåligt. En kvot på 4,4:crazy:

Det är ju inte lönt o köra 11 mil för att hämta det om jag kan få likvärdigt härikring. Och det kan jag nog för jag har varit i kontakt med bönder som hade likvärdiga värden härikring, men 'ratade' dom för att det jag redan hade köpt var bättre. Nu får jag nog ringa upp dom och höra om de fortfarande har kvar sitt hö.

MIN erfarenhet är att tar man bara korrekta prov så skiljer det bara marginellt. Tar man inkorrekta prov kan det skilja supermycket.

Men jag 'kontrollanalyserar' ibland inköpt, analyserat foder. Och det har skiljt någon decimal, typ analysen jag fått av producenten visar 6.2 MJ/kg, och analysen jag fick när jag skickade eget prov visar 6.1 MJ/kg.

Jag har analyserat om fjolsårshö en gång med, för att en gång för alla utreda om det sjunker annat än i vitaminhalt. Även där var det enbart decimalskillnad.

Hmmm...

Jag kan ju inte veta hur noggrann hon har varit. Själv var jag inte superpetig eftersom jag ju redan hade analysvärden som jag trodde stämde (mineralerna stämde inte heller förresten), men jag tog från 8 olika balar och var rätt så noga med att ta mitt i och att inte bara dra ut det, så att jag skulle tappa en massa. Inte alla balar har samma struktur heller, så jag försökte ta så att både de som var fina i strukturen och de som var grövre kom med.

Jag kan inte annat än att känna mig lite lurad även om jag förstås aldrig kommer att få veta om det är så.

Det är vad jag anser är ett 'bra prov' och så jag tar själv med.

Nej, du kommer ju aldrig få veta, men himla trist med de värdena =/ Fast tur i oturen att du fick reda på det nu och slapp märka det i januari när det visade sig.

Jag har fått tag i halm btw, att strö med. Måste få ner utgifterna, min ekonomi blöder hysteriskt av alla veträkningar och ökade foder och ströräkningar som blir av hästar inne dygnet om när de 'borde' stå ute dygnet om. Och spånet har höjts IGEN och är nu uppe i 81 kr/bal vid köp av hel pall. Nu går jag i strejk, ponnyn ställs på halm (ska han eg stå på, men gick inte få tag i förra året), och fbl ska få stå på hemstrimlat pappersströ. (Vill inte ha honom på halm, vill han ska äta så mycket silage det nånsin är möjligt, och alltså inte halm)

Men äter han verkligen halm om han hela tiden har tillgång på sitt goda hösilage?

Vet inte till 100%, kan ju vara nyhetens behag med, men i dagsläget av halmen jag har nu äter han gärna. Väldigt gärna. Han har ju fått lite halm nu när ponnyn fått (som hux flux börjat äta halm, halleluja), och äter det då före silaget. Dock handlar ju det bara om något kilo.

Men i och med att han inte har sådär superstor aptit, och är svårfödd, och verkligen behöver äta vartenda kilo silage han kan tänka sig, för att minska mängden jag måste fixa via kraftfoder, så vill jag inte att han ska äta mer än marginellt med halm.

Om han äter 1 kg halm istället för 1 kg silage gör det inget, skiljer 0,3 MJ. Men jag misstänker (rätt eller fel?) att halm mättar mer, så 1 kg halm ersätter 2 kg silage på så vis. Och då 'tappar' han MJ.

Men som sagt, kan ju vara nyhetens behag, eller bara just den här halmen, det vet jag inte. Men har honom gärna på 'icke ätbart' underlag. Sen är det lättare mocka spån eller pappersriv med för den delen, åt den herrn ;)

Jag förstår ;)

Skönt att Lillen mår bra! Och att han äter halm :eek: Vad har hänt med honom? :p

Trist med fullblodet! Himla konstigt att han fått fång. Men idag kan nog ingen häst (höstägare!!) vara säker på att inte få fång =/

Jag förstår ;)

Skönt att Lillen mår bra! Och att han äter halm :eek: Vad har hänt med honom? /

Han håller antagligen på att dö ;)

Får se om han äter nästa halm, inte övertygad. Han äter inga mängder av den här heller, men att han övht äter NÅN halm är ju 'kors i taket'. Men vore kanon om han just kunde fortsätta äta 'lite' av nästa med. (Lika illa om han börjar vräka i sig som om han vägrar). Då har han ju 'plock' hela tiden i boxen, och jag kanske kan byta ut ett mål i hagen mot halm, iom att fbl äter lucern (det är något skumt, båda hästarna gör konstiga saker *s*) nu när det är melassfritt, så kan jag ersätta det fbl 'missar' med halm med lucern sen inne =)

Många drömmar här, de kraschar säkert, men försöka duger ;)

Ja, och jag drömmer om att kunna ge min häst en sisådär 8-9 kg hö. Det hade varit UNDERBART! Stod och kände på henne igår, och hon känns väldigt smal... Nu när jag inte kan ge halm igen försöker jag 6 kg hö + 0,5 kg hack. Får se hur det går med det!

Det där lär ju supersmidigt. Vad kostar det? Vi bor ju i den delen av landet som får myyyyycket snö, hur fungerar det då?

Ungefär 2500 - 3000 kr kostar min grind. Håller med om att de är outstanding, nu har jag inte behövt använda min på flera år, men förr användes den dagligen. Dessutom kan den användas sommartid för att t ex 04.00 eller annan okristlig tid låta en häst som går i 'svälthage' få komma ut till en hage med lite mer gräs, och sen när man går upp klockan 07, eller när man nu vill, gick man bara och plockade tillbaka den till 'svälthagen' och åka till jobbet t ex. Så fick hästen beta de där en - två - tre timmarna som man tillät varje dag, men utan lika mkt pyssel.

kl

Idag var vi till en klinik nr 2 för att röntga. Klinik nr 1 som vi röntgade hos i våras hade skickat dit våra röntgenplåtar.

Veterinären kände och kollade igenom hästens hovar. Eftersom jag har tyckt att han rört sig konstigt med v.bak så böjdes och kollades även det benet, och enl vet var det inga fel alls. Såklart det inte är några fel när man är hos veterinären :crazy: , men skönt ändå.
Hästens kändes kall och ingen fångpuls framhovarna, inte bak heller. Jag var lite orolig över gallorna han hade bak, men enl vet så var det inte alls farligt. Rörde sig bra och vände sig bra. Lite seg bara :angel:

Så röntgen.
Vet hade mätt och kollat på klinik 1´s röntgenbilder, och kommenterade att det hade ju blivit bättre iallafall! Jag såg ut så här :eek: :confused: , klinik 1 hade ju sagt att rotationer och sänkningarna var så små så de var så gott som obefintliga!! Men hoven hade rotation på 4 mm då!!!
Som tur var så hade det iallfall gått tillbaka och låg på endast 2 mm nu, så vi är på rätt väg iallafall! Jag känner mig riktigt lurad och sviken av klinik1! Vilken tur att jag inte lyssnade på honom när han sa att jag kunde sätta igång hästen i våras, usch, det hade kunnat gå käpprätt åt helvete.

Men, nu har vi fått ordination att fortsätta vila 2-3 månader, sen kunde jag få börja sätta igång honom om jag ville. Men jag har tänkt åka in och röntga en gång till för att vara säker.
Fortsätta ha skor och sula. Promenader varannan dag i 30-40 minuter.

Ja, sen sade klinkvet 2 att sänkningen var 25 (någonting ) nu och det var 29 (någonting ) på plåtarna fr klink1. Han förklarade då, men nu har jag helt glömt av. Det var något med gränsvärde 28 iallafall, någon som vet vad han menade?

Så sammanfattningsvis var det ett bra besök, och jag kommer aldrig använda mig av klinik1 igen, nu har de schabblat sig av på 2 besök av 3 :mad:

Usch, det där är så himla otäckt, att man eg inte kan 'lita helt' på att man får rätt svar =/ Tur ändå att din magkänsla sa inte sätta igång osv.

SKÖNT han är bättre, och håller tummarna han snart är helt återställd!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs

Omröstningar