Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Ja riktigt otäckt. Usch jag tänker mig hur andra hästägare åker dit och får helt fel diagnoser och ordinationer.
Finns det inget man kan göra för att förhindra det?

Han har schabblat sig med min andra häst också. "Byt ut, avliva" ... :mad: Nu är hon iofs inte bra ännu, men andra veterinärer har varit långt ifrån att rekommendera avlivning på henne.

Nu behöver jag råd av alla er erfarna, kloka människor. Vet. och hovslag. tycker att pållen kan sättas igång med lugna promenader på snällt underlag. Har gått 3 ½ mån sen anfallet. Helt symptonfri nu. Hade "måttliga" rotationer fram. Min magkänsla säger dock nja...:confused: Vill verkligen inte paja denna fina häst inför framtiden!

kl på mig sj...

Igår kväll hände något som INTE fåt hända. -Hittade hästfan utanför hagen, betandes på en gräsmatta! PANIK!

Det som oroar mig är att när han kom in i hagen så ratade han höet, dvs han måste ha ätit MYCKET med gräs :( . Svag kännbar puls h.f, ngt ljummen framhovarna.

Fan Fan Fan!

Han rörde sig bra, men verkade trött. Blev orolig över om det kunde vara koliksymtom.

Jag blev tvungen att åka iväg en snabbis till stan, och lämnade honom där.

Kom tillbaka och redan då var han piggare så han kanske var trött efter gräsätandet och kanske magknip (?).
Pulsen var ngt svagare redan då, och hovarna ngt svalare. Jag hoppas verkligen att det här inte kommer leda till ett återfall, ska åka dit nu, måttligt nervös kan jag lova.

Nu behöver jag råd av alla er erfarna, kloka människor. Vet. och hovslag. tycker att pållen kan sättas igång med lugna promenader på snällt underlag. Har gått 3 ½ mån sen anfallet. Helt symptonfri nu. Hade "måttliga" rotationer fram. Min magkänsla säger dock nja...:confused: Vill verkligen inte paja denna fina häst inför framtiden!

Nu har ju jag, tack och lov, ingen erfarenhet av rotationer, men om man jämför med min utan rotationer så låter det lite snabbt ja..

Risken att man förvärrar skadan och/eller triggar ett nytt anfall. Hoven måste återfå mer normal hållfasthet och vara under läkning, och hovbenet måste vara stabilt innan hästen börjar röra sig.

Även om hovbenet inte ändrat läge, så har ju inflammationen påverkat strukturerna, och belstar man dem för tidigt kan man förvärra skadorna.

Lillen vill hälsa att - yihaa!
Thumbnail.aspx

Matte vill hälsa att - Lillen är en guld-ponny som lugnt och städat gick på löst grimskaft ut, han höll sig tills jag knäppt loss, stängt och tagit betäckning. (jag hade inte räknat med det, jag hade både hjälm och kedja, men helt onödigt visade det sig).

3 år gammal, 11½ vecka total boxvila utan promenader. Han är en darling! :love:
Thumbnail.aspx

Lite mer hull:
Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Alla bilder https://sakerlagring.telia.se/user/share.aspx?id=e5073632-0c37-4faf-8b39-722ffe9567e5

Vad tycker ni jmf med innan?

Jag måste säga att jag tycker att han har slankat ner REJÄLT :)! Kan inte alls tycka att han är fet nu, och han ser så proportionerlig och fin ut, tycker jag. Livsglädjen lyser verkligen omkring honom :D!

Blä, idag fick jag kasta mitt första hö som blivit dåligt. Det var av den omgången som vi hämtade i mitten av juli, och som jag sedan vande in så sakta. Därför gick det ju inte åt så snabbt. Hade väl en 6-7 balar kvar av det, men nu hittade jag mögel så UT med det...:crazy: Hoppas bara att de balar jag hämtade för ett par veckor sedan håller som beräknat. Hämtade för ungefär en månads förbrukning, men har inte börjat använda förrän idag pga att jag hade av det andra.

OM det inte fungerar att lagra i det utrymme (carport) som jag använder nu, vad tror ni om källaren under huset? Det är alltså den typ av källare som vissa människor inreder till gillestuga, så ingen jordkällare eller liknande. Det finns element där nere, och jag skulle kunna ställa ner avfuktaren. Kan det vara ett rimligt ställe att förvara ca 30 balar hö i taget?

Fast han är fortfarande tjock, men jag tycker också det är skillnad för ögat, även om den förbaskade vågen är motspänstig. Han får ju fortfarande mer MJ än han borde, hoppas komma tillrätta med det lite mer nu när han är ute, han kan ju gräva bäst han vill där för han är hungrig :devil: Dessutom tror jag det lilla gräs som kommer vara kvar när han slipper munkorgen kommer göra sitt till. Tänkte strössla lucernhack ute och i övrigt bara servera halm där, så får han äta silage inne.

Lättare 'plåga' honom med (för) lite mat när han inte står i arrest. Nu ute så om han gräver i hagen så so what, gräver han inne i uteboxen (innanför den öppna dörren man ser) så so what där med. Eller ja inte bra för tårna kanske, men blir inte samma elände som inne, och så mer psykisk stimulans iaf då.

Så tråkigt med höet, tror dock källaren går utmärkt, och är höet som det ska och källaren torr behöver du ju ingen avfuktare heller.

Ja, grävandet och de uppluckrade tårna som min hade tyckte jag var jobbigt när jag släppte ut henne. Blev så glad när hon fick vanliga skor sist, för det sparar enormt på hennes sköra tår, märker jag. Det blev ju alldeles "fransigt" annars fram i tån.

Dessutom tror jag det lilla gräs som kommer vara kvar när han slipper munkorgen kommer göra sitt till. Tänkte strössla lucernhack ute och i övrigt bara servera halm där, så får han äta silage inne.

Jag är nog superhysterisk men jag vet inte om jag hade vågat släppa min utan munkorg på gräsrötter.
Men du håller säkert koll på honom - bara jag som är tramsig.

Kul att se honom ute! Jag har alltid svårt att bedöma hullet så jag låter bli. han är lite tjock fortfarande men som sagt, mer eller mindre än tidigare, ingen aning.

Söt häst i alla fall!

Någon gång måste jag ju det, släppa på gräs. Tyvärr ska tilläggas, jag har GRAV ångest för det.

Jag kan inte gräva ur och grusa tyvärr (helt enkelt inte råd, tragiskt men sant), annars kunde jag ju göra sjukrutan gräsfri helt. Det skjuter ju iofs bara problemet på framtiden, men skulle vara skönt att slippa just nu.

Men tänkte han skulle få trampa sönder det som är i rutan nu, så man förstör rötterna med. Han har hitills iaf *peppar peppar* inte varit så benägen att gräva upp rötter. Gnager ner, drar upp med rot ja, men inte sas gräva efter just rötterna. Och sen när det är lika minimalt med gräs som han kan få i sig nu med munkorgen (dvs typ ett strå per 10 kvadratdecimeter) ta av den. Jag vill inte ens tänka på hur jag ska få ut honom i en större hage sen dock. Är ju gräs i överflöd banne mig överallt.

Nackdelen med munkorgen är ju att han får inte i sig något, och jag kan inte ge halm/annat pill, utan han får stå och vara frustrerad utan mat ute. Idealiskt vore grushage med halm.

Men ska se om jag kan få ordning på foderautomaten igen (ja la ner ett tag), och så döda så mkt gräs som möjligt, och sen när munkorgen åker av ge halm löst, lite lucernströssel och så silage i automaten. Då kanske han låter bli de få förskrämda grässtrån som finns kvar, spec om jag ströar hagen?

Jag har verkligen magont över gräsproblemet, och det 'försvinner aldrig'. Får ju samma problem om en månad när han ska ut i stor hage =/

Ja, grävandet och de uppluckrade tårna som min hade tyckte jag var jobbigt när jag släppte ut henne. Blev så glad när hon fick vanliga skor sist, för det sparar enormt på hennes sköra tår, märker jag. Det blev ju alldeles "fransigt" annars fram i tån.

Han gräver ju tyvärr inne med, så vet inte vilket som 'sliter värst'? Förhoppningen är ju att han inte ska gräva så mkt ute dock, men..
Inne har det ju 'bieffekten' att han gräver sönder bädden och det blir en vidrig svinstia, den slipper man ju ute vilket nog är lite bättre för fötterna - men själva 'nötningen' är ju där ändå. Men om han gräver massor får jag väl sko honom då, om det hjälper? Han har ju 'okej' för att skos nu.

Jag förstår dig och vill egentligen inte krångla till det.
Men jag har gjort så här - behöver inte betyda att det är det allra bästa.

Min ponny är ett födgeni. Hon letar alltid efter mat och äter allt - utom lusernhack med melass - då tror hon att jag vill förgifta henne.

Jag har inte heller haft ngn möjlighet att fixa gräsfri hage utan hon går i en ganska liten hage med ganska kort gräs med munkorg. det ser ut att vara samma sort som din häst har. I början hade jag som en boxhage utn munkorg för då fanns det inte mkt gräs tidigt på våren. Men ganska snabbt skaffade jag munkorg och sedan har hon varit ute många timmar varje dag. Hon kan äta en del med munkorgen. Men antagligen/förhoppningsvis inte mkt. Jag har fått för mig att man ska ta det supersakta med IR hästar. Nu är vi ju inne i den näst farligaste perioden dessutom. Våren är väl värst och sedan kommer hösten med varma soliga dagar och kalla nätter. Det gäller att inte släppa ut dem för tidigt på morgonen. Så en munkorg som inte ger så mt betesmöjlighet är kanske inte fel just nu. Jag hade nog vågat ta av munkorgen lite nu om det hade varit mitt i sommaren men vågar inte just nu.

Men än en gång : detta har fungerat med min häst och det är bara mina knasiga funderingar starkt präglade av den fångest man får av att ha levt med en fånghäst i många månader.

Bara bra att höra hur andra tänker/resonerar, så tar det inte alls som 'mitt (ditt då) sätt är ända rätta'.

Och helst vill jag ju ha honom gräsfritt, just idag är nog ganska lugnt, då det varit mulet hela dagen och var en 'varm' natt (16 grader). Han kom ut vid tvåtiden. Dock har det oftare nu varit solig dag med ca 18 - 20 grader, och så KALL natt, med 3 - 4 -5 plusgrader bara. Dvs om man ska tro tabellerna så SKYHÖGT med protein. Så jag har inte vågat släppa ut alls, ens med munkorgen. Och sådana dagar kommer det ju komma massa fler nu.

Haken är också att jag inte har möjlighet att han tas in med X h mellanrum och får äta och sen går ut. Går kanonbra när jag är hemma, men mamma törs inte leda honom just nu - vilket jag har full förståelse för. Så när jag jobbar dag t ex är det bara inne eller bara ute. När jag jobbar em/kväll är det ute fm och resten inne eller ute till SEN kväll :crazy:

Min plan var att jag skulle gräva ut och grusa, har en bror som har en minigrävare, så behövde jag bara köpa duk + grus. Fast Disses fång totalkraschade min ekonomi tyvärr, och jag har inte råd hur jag än försöker. Jag har börjat strimla papper som strö åt fbl för att inte få en utgift till iom att köpa spån, det säger hur illa det är.. =/ (I ärlighetens namn är det väl inte bara Disses fång som är anledningen till tighta läget nu, utan en viss biljävel med förkärlek för bilmekaniker och en transport som behöver repareras, men Ds fång knäckte det helt)

Jag lekte med tanken på att helt enkelt ha honom i arrest (box) tills jag har råd att grusa, men då är vi i november tidigast =/

Jag har tokångest rakt av över gräset, men vet inte hur jag ska bli av med 'allt' (dvs även rötterna och så). Det växer enbart 'skräp' på den där plätten, den är så förstörd av tidigare sjukhagar. Så det som mejades ner var ffa tistlar, kardborrar, brännässlor och så. Men som synes finns det gräs med, även om den stor del av det är mossa. Men finns tuvor med kvickrot, samt andra sorters gräs som jag inte riktigt kan 'artbestämma. Och de bekymrar mig =/

Det SISTA jag vill är ju ett bakslag vad gäller IR-delen, iom att det nu är tydligt hur mkt av lättföddheten som satt i det. Nu vet jag ju inte vad han har för värde idag, men ska man gå på värdet när man testade behövs det ju inte mkt för att han ska gå 'över gränsen' heller. Samtidigt så går jag helt bet på hur jag ska kontrollera den (läs: gräset), när min gräsmördare också han gick och fick fång. (Tänkte ju fbl skulle få beta ner och stampa sönder först, visst det hjälper inte gräsrötterna, men..)

Jag är medveten om att det inte är lätt att fixa.
Jag har en make som är hemma mkt och min häst är ju van vid att vara ute nu så det är bara att öppna dörrar/grindar så går hon själv. Dessutom är han hästvan.

Om han inte är hemma så får jag köra hem på en rast.

Men jobbar du inte natt ibland? Jag menar att ibland kan han kanske vara inne på dagarna ändå? Jag håller med dig att gå ute i massor av timmar med munkorgen på är ingen bra lösningen. Det tycker jag verkar jättejobbigt och så måste de ju få äta.

Annars får du väl chansa på att det går utan. Du lär säkert märka det på pulsen.

Man måste ju kompromissa hela tiden med dessa hästar - hatar det faktiskt. Jag saknar fortfarande en manual som hade haft alla de rätta svaren och ett register där man kan slå upp tex börja vara ute igen.......

Jobbar mina pass väldigt mycket i 'block'. Inte till 100% men till 98%. Jag har två nätter kvar på detta nattsvep, går av sista mån morgon. Sen gör jag två veckor med eftermiddag/kväll. Nästa vecka är lugn, men den efter jobbar jag 5 pass.

Sen kommer dagpassen, där är det ett nattpass med, men annars så är det 2 veckor med dag (jobbar dock inte 5 dagar/v de veckorna), och sen är det dags för nätter igen.

Så blir ganska mkt inne hela dygnet och så. Mamma leder dem normalt eller släpper dem i korridor (jag har lite olika beroende på hage), och inga problem. Men just när han stått inne så länge och är så taggad vill inte mamma leda, och ska jag vara ärlig vill jag inte det heller, en hov i huvudet vore förskräckligt. Korridor finns, men det är fullt med - just det - gräs i korridoren, så han kommer blånita och ska mamma sjasa på är vi vid de där hovarna i huvudet igen. Han är ingalunda elak eller stökig, men när det bubblar över nu så slår han HÖGT..

Mamma är dock hemma hela dagarna, även om hon har lite svårt gå ifrån längre stunder, så vet inte om hon kan ta och släpa in/ut sen när han är lite mer rastad, får höra. Nästa vecka klarar jag 'själv' dock, bara två dagar han måste stå inne hela dagen.

Så tråkigt med höet, tror dock källaren går utmärkt, och är höet som det ska och källaren torr behöver du ju ingen avfuktare heller.

Hur torrt är "torr" källare? Har tagit in höet i källaren nu. Tungt och bökigt med säckakärra, men det gick:)! Luftfuktigheten ute var uppe i 88% när jag avslutade. Tog ner avfuktaren i källaren, för trots allt måste väl höet ha fört med sig fukt in?, och den står och går där nere nu. Men vad ska man vara nöjd med? Är 65% okej?

Hur har det gått??? Håller tummarna för att det går vägen!

Jo igår morse så var pulse borta. Svala sköna hovar :laugh: . *Skönt*
Igår kväll likaså.

Imorse hann jag inte kolla, försenad till jobbet.
Men nu på kvällen, så var hovarna varma, och kotorna galliga, mest b.b men även b.f :confused:

Det första jag kom att tänka på är att han måste ätit något konstigt. Men vad??
Kan det ha varit någon som varit framme och varit "snäll" och gett äpplen?? Hagen går utmed en relativt trafikerad 50/70 väg. Usch vill inte ha främmande folk som ger mina hästar främmande mat :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka