Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Finns en rad åsikter ang silage och fånghästar, men ingen forskning som stöder det ena eller det andra. Så är mest personligt tyckande. Det enda som är ens i närheten av forskning är att om du slår på samma fält vid samma tidpunkt, så får ensilage den lägsta sockerhalten, vilket ju är av godo för fångisar. Men från olika fält och olika tidpunkter behöver det inte vara så att silage är lägst.

Jag har haft fånghäst på både hö och silage utan problem, nu Lillen så han blev bra av att jag tog bort höet och gav silage. D äter silage.

En av fördelarna för de lättfödda är att man kan få ner MJ/kg foder med silage iom vatteninnehållet. Man hamnar på samma TS för samma MJ i slutänden, men det blir mer kilo foder att sprida ut under dagen. Det är lättare fördela 8 - 9 kg silage över dygnet än 4 - 5 kg hö.

Så, vill du ge silage - prova. De flesta fångisar tål det fint, vissa gör det inte. Enda sättet att veta är att prova.

Jag är ett stort fan av hösilage med rätt TS och så genom att man kan ge mer. En fördel om man har en häst som bantar.
Sen har ju möjligheterna att förvara hö så det förblir torrt varit obefintliga under senare år så hösilage blir det när jag köper häst igen.

kl

Nu äntligen har det löst sig med höet.
Bondens fru hade tagit av fel och lastat på åt mig. Jag Hämtade nya balen efter lunch idag och ingen puls än så länge, jag var lite orolig att hästen skulle reagera på att det blev ett till byte (iofs tillbaka till det han var invand på, men ändå). Har även köpt ett hönät med mindre hål i så jag hoppas han får lite längre ättid, har även ställt honom i en egen hage nu, och de andra hästarna har fri tillgång. Han gillar det inte, men det är ju för hans eget bästa. :crazy:

en undran ang grovfoder..

hur är det med silage till fånghästar?
tänker på hösilage.

jag har ingen aning vad jag ska ge för grovfoder sen. just nu har jag ängshö.men det kan jag inte ge hela vintern eftersom det inte räcker till.
sen var tanken att jag skulle ge ett kraftigare hö med massa klöver i för att han tunnar ur så lätt.
vågar jag ge det nu?
skulle ni ge klöverhö till en häst som fått fång?
han är inte överviktig, utan tunnar lätt ur

Ja riktigt skönt. Tyvärr hade han bara tagit in 10 balar till mig, och jag köpt 4 st, så det kommer ju inte räcka så väldigt länge. Men förhoppningsvis kommer jag hinna leta reda på en annan leverantör tills dess, och med bättre proteinvärden!

Imorse svala sköna hovar och ingen puls, bara hungrig häst som tvingats se på när de andra hästarna stått på fri tillgång hela natten. Tids nog hoppas jag att jag kan låta honom få det igen, när vi kan träna ordentligt igen! :laugh:

kl

Jobbade natt i natt. Sambons brors flickvän skulle ge min fånghäst frukost kl 06 imorse eftersom jag slutade 09. När hon kom till hästarna så stod fånghästen tillsammans med de andra hästarna och deras rundbal med hö! :eek: :cry: :mad: Jag ringde till sambon som fick åka dit fastän han själv jobbat till 03 :crazy:, hästen var mätt.. Han måste ha tryckt i sig ordentligt med hö...

Jag kom dit 9.30, ingen fångpuls men ljummen i hovarna. Suck...
Men hästen är så grymt gallig i bakbenen! Och öm i gallorna. Vad kan jag göra åt det?

skulle ni ge klöverhö till en häst som fått fång?
han är inte överviktig, utan tunnar lätt ur

skönt! jag var o tittade på höet igår.
Det innehåller bara 5% rödklöver :D
resten består av timotej,alexander,ängsvingel och rajgräs
så DET blir kanon:D

Nu ska jag vara "tråkig"... Rajgräs försöker jag undvika till mina fånghästar. Men höet du har tittat på innehåller kanske inte särskilt mycket av det?

enligt fröpåsen innehåller det 20% då är det 2 olika sorters rajgräs

KL
Har en allmän fråga.. Linföolja till fångisar, är det bra?
Har en shettis som jag måste få upp lite vikt, som ev haft fång. Har en hel del linföolja hemma. Hon får hö, lusern, och går i gräshage på dagarna med munkorg.

Hästars hovar är väl ljummna ibland utan att det är fång?! Eller ska de vara iskalla jämt? Om de inte får ha nån temp alls så har nog min isis fång varje dag typ. Blir ju nervös!

Mina pållars hovar är då ljumma/varma ibland, och just nu mår de bra i "fötterna". Antar att det beror på rörelse, temperatur, etc?

Knapplånar mig själv för att berätta att hovis har gett mig klartecken för att börja sätta igång så smått, och även släppa i lite större hage :banana:. Problem: Han kunde inte ge mig ett "schema" för hur mycket och vad, utan tyckte att jag skulle använda mitt sunda förnuft. Men det vete sjutton om jag har har något kvar efter all denna fångest...:crazy::D

Ja, fast samtidigt otäckt. Jag skulle vilja ha ett schema i handen som visar i detalj hur jag ska bära mig åt. Nu får jag ju lita helt på mitt eget omdöme :eek:....:D

Jag förstår det! Själv går jag promenader med min lilla shettis ungefär 3 ggr i veckan, om ca 15-20 min vardera gång. Sen går hon i en ganska stor hage så hon går runt lite på egen hand också :D

Men du, du kommer klara det här galant! Herre gud, nu har du den roligaste biten kvar på konvalesensen ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls...
Svar
6
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka