Fångtråd del 3

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Boj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 806
  • Visningar Visningar 93 706
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Han står ju på butta igen, och blev pulsfri direkt på buttan. Så vet inte, märker jag inte förrän jag sätter ut buttan. Men tänkt samma sak jag med, att undrar om man äntligen fått hävt fånganfallet med, dvs om det var socker från höet som låg och triggade det hela tiden och han därför inte blev bättre såsom förväntat.

Forest vart är du, d är ju riktigt spännande nu!

Bantning, är inte bra... fetter, goda onda kolesterolet, hur fungerar sånt på häst, det hör ihop med socker. mindre elakt socker mindre elakt fett. Du har ju avlastat hästen socker förbrännings processen, genom att ge silage.

Mina eksemisar bantas fast dom går på fritt bete, pga det dom får emot eksemen.
får dom det utan bete, blir det typ "förgiftning" i väldans mild form iof.
Dom har alltså hållit normalt hull genom hela sommaren, även shettis som bara är sällskap. Han har haft hårda ansamlingar, dessa är borta..

Det måste vara olika fetterna/sockret
Du får kolla kolesterolet på kusen:-)

Jo, jag kommer ju inte heller på ngt annat än sockret som förklaring.

Samtidigt, herrn har vinter efter vinter ätit silage, och varit fetare än han är nu. Då har han fått MINDRE MJ än nu? Så, hela förklaringen får man nog aldrig.

Jag har som sagt vräkt på honom mat, både hö, silage och lucern, sen har höet då minskats som sagt. Men han har fått djävulskt mkt MJ, långt mer än han fått från bara silage en helt vanlig vinter då det dessutom varit kallare och han gått ute (rört sig).

Ska hålla stenkoll, än är ju magen inte helt hundra, så han får fortfarande 'för mycket' silage, dvs det blir påtok för mkt MJ, men tänker fortsätta med det ett tag och se vad som fortsättningsvis händer. Fortsätter han gå ner/omfördela fett till ett sundare vis? Stannar han? Går han upp? Spännande värre och lovar uppdatera såklart.

Magen tror jag inte kommer att bli hundra på silaget. Tror! men du får ju tänka för och nackdelar med allt! å välja det som gör "minst" skada! Men jag får ända inte ihop allt.....frågan är om du "avlastar" eller har hittat "rätt", det spelar för hästen hälsa ingen roll, eftesom det verkar bättre, jag menar inte att det är fel.
Bara vad som gör vad!

därför att jag tor att den redan innan var sur, och hur silaget skulle få den bra kan jag inte räkna ut, men nått annat av det du ger kan däremot göra det.
jag tänker hela tidden helhet, får inte ihop varför han fick fång.
Har du skrivit i tidigare trådar om hästen innan fången?

Hur menar du? föra in socker i fettvävnaden?
*nyfiken*

Insulin ett hormon som har många funktioner i kroppen. Den mest kända (och kanske den viktigaste) är att sänka blodsockerhalten gnm att bla se till så att glukosen kommer in i cellerna. Insulinet "fastnar" på cellmembranet och aktiverar därigenom transportproteiner som transporterar in sockret gnm membranet in i cellerna. En del celler som hjärnan tex har transportproteiner som inte behöver aktiveras av insulin (det är för att hjärnan ska få socker i en nödsituation). Fettceller och muskelceller är ex på insulinberoende celler. Så jag menar helt enkelt att insulinet hjälper till att föra glukosmolekylerna gnm fettcellernas membraner.

Fast han har stått på silage 'hela livet' utan att magen varit knas (sålänge han fått det TS han behöver då), så jag är inte speciellt orolig att magen inte blir hundra bra igen vad det lider. Den har ju blivit mkt bättre sen han började få silage, men inte i mål än dock, men har ju buttan ovanpå med.

Han kommer få bara silage sen, inget lucern etc (ja en liten 'klatt' att hälla buttan/jästen/mineralerna/vitaminerna i då, men annars inget). Hade tänkt dra ner lucernet och ta bort det förutom liten slatt att blanda i när han var över helt på silage. Det är idag det alltså. Men med tanke på senaste dygnens resultat undrar jag om jag ska prova en stund till att inte ändra något, dvs fortsätta 'övermata'. men med järnkoll och bromsa direkt såfort det vänder åt fel håll? Inte bestämt mig.

Men det är alltså en häst som är uppfödd och uppväxt på silage. Sommartid har han ätit bete i varierande mängd (mindre ju äldre han blivit) samt då en liten giva hö när de stått inne hela dagen pga insekterna. Jag minns inte om han haft någon sommar med frys (jag frös silaget sommartid förr, så det inte skulle bli dålig så fort, tog ut en kaka och tinade och serverade. Dock pajar frysboxarna för fort i stallmiljö så jag gav upp och började med hö istället dagtid inne sommartid).

Han är nog omnämnd i trådar även innan ja, jag vet jag skrivit det om magen och TS samt inte äter halm tidigare. Du får försöka leta i mina gamla inlägg.

ja det vet jag men jag fattar ändå inte...varför du tror det skulle bli den effekten...ska läsa inläggen igen...

Om hästen är IR fungerar ju inte den transporten. Glukosen kommer inte in i cellerna trots att insulin frisläppts. Då frisläpps mer insulin etc.

Om man genom att minska mängden socker hästen får minskar graden av insulinresistens/får bort insulinresistensen, så får cellerna - inkl fettcellerna - den näring de ska.

Hos en IR-häst svälter alltså cellerna, trots att blodglukoshalten är hög. Det som är så ironiskt, en IRhäst lägger på sig fettdepåer, fast cellerna svälter. Energi som borde föras in i cellerna lagras in som överskottsfett.

SÅ jag köper fullt ut F_A:s teori, det enda jag inte kan förklara mha den är var det enorma överskott på MJ han får tar vägen?

Glömde, anledningen till fånget. Jag är rätt säker på att det utlösande var/är insulinresistens i kombination med att det small till och blev en kraftigt höjd fruktanhalt i gräset.

Insulinresistensen i sig (som jag misstänker jag snudd på på DAGEN kan säga när den kom/bröt ut/vad man ska säga.. Ca 3 v innan fånget började han gå upp i vikt, trots nedragen mat/bete) är ju mest troligt ett resultat av en predisposition (ev ärftlig?) för IR samt en lång tids övervikt.

Det är ju en massa saker som samspelar för det ska bli fång, men ovan tror jag är de avgörande faktorerna, som ihop med de andra, mindre, resulterade i fång.

Allmänt tillägg till alla: Fan att jag inte hann ta prov innan det här. Det är ju jättebra om ett prov taget om 1½ v visar fina insulinnivåer, men jag hade isf ändå velat veta hur det såg ut tidigare

ja det vet jag men jag fattar ändå inte...varför du tror det skulle bli den effekten...ska läsa inläggen igen...

Jag kan inte riktigt förklara hur jag menar men försöker.

En insulinresistent häst är svårare att banta (det är varför den är det som jag inte riktigt klarar av att tänka ut just nu). Men jag har läst på många ställen att det är så. Om nu AWs häst inte får lika mkt socker längre i fodret så minskar insulinet och till sist ökar cellernas insulinkänslighet (kanske det hör ihop med att fången blir bättre också). När hästen är bättre från sin IR så är det lättare att banta den och då minskar vikten.

Men det är en egen teori - behöver inte vara så.

jo men även om han stått på silage hela livet, är det inte säkert att han fungerar lika bra på det nu efter fången. Men är det så, så är det ju kalas bra!

Glömde, anledningen till fånget. Jag är rätt säker på att det utlösande var/är insulinresistens i kombination med att det small till och blev en kraftigt höjd fruktanhalt i gräset.

Precis detta är det som misstänks ligga bakom Thyras anfall.

Annars, tycker också att det är stor skillnad på bilderna, bra!:laugh:

Nej, men om du googlar kan du hitta väldigt informativa avhandlingar/studier ner på så mycket detaljnivå som de lyckats forska fram.

Alltså det är ju en helt annan rumpa :eek:

Otroligt!

Om hästarnas förbränning på något vis liknar vår (på cellnivå borde den göra det) så är det egentligen inte så konstigt att det blir f*n så mycket bättre utan socker (för oss tjockisar) men vilket tempo :D

Får leta på just dina 2 troligen utlösande faktorer, å se om jag hittar nån lämplig fång form:-)
Jag får det inte till att det är en fång som kommer från grovtarmen, feljäsning av socker... å därför får du då ett "bra" resultat av silage, trots "allt annat".
Därför undrade jag om gissat händelse förlopp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 633
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
26 513
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 830
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 795
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka