Fångkänning eller fång?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare smocke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 165
  • Visningar Visningar 25 407
Sv: Fångkänning eller fång?

Den som handlar om källkritik och vikten av att inte förlita sig på endast en källa, utan att vidga sökandet och sålla bland många källor.

Jo, jag tror nog att jag besitter dessa kunskaper. Det hade varit väldigt svårt att klara av en forskarexamen i psykologi utan dem... :)

Ang pengarna så verkas väll dock en häst varannan vecka eller vad det är så det blir ju ingen jätte skillnad jämfört med hästar som skos med 6 veckors mellanrum. Jag däremot skulle bli rik om jag lät en sådan gå loss på min eftersom jag betalar 1000 kr var 4e vecka på den ena..

Nej du, barfotahästar verkas ungefär var sjätte vecka de med. Naturligtvis beror det även på individ och andra förhållanden såsom årstid (hovar växer i regel snabbare under sommarhalvåret) och eventuella sjukdomar och hovproblem (fång och dylikt). Till exempel så behöver haflingervalacken med fångproblem verkas oftare än nordsvensken, då hans hovar växer fortare och inte är lika hårda.

Jo, jag tror nog att jag besitter dessa kunskaper. Det hade varit väldigt svårt att klara av en forskarexamen i psykologi utan dem... :)

Det märks inte i alla fall.
Men försök att sätta dig in i och läsa fakta innan du uttalar dig om den och avfärdar den.

Men VAR är denna fakta??? Varje gång man frågar efter forskning, källor, statistik, studier, etc. får man tilldelat sig hemsidor från diverse barfotaverkare och reklam för deras service/produkter. Det är fortfarande inte fakta som presenteras på dessa hemsidor! Och detta är ett exempel på att vara källkritisk.

Men VAR är denna fakta??? Varje gång man frågar efter forskning, källor, statistik, studier, etc. får man tilldelat sig hemsidor från diverse barfotaverkare och reklam för deras service/produkter. Det är fortfarande inte fakta som presenteras på dessa hemsidor! Och detta är ett exempel på att vara källkritisk.

Om du anstränger dig lite och läser mer än ungefär fem ord på varje sida av alla de länkar som givits så kanske det går bättre.

Men fakta från alla djursjukhus som du pratar så mycket om är helt felfritt? Jag skulle kunna göra som du och påstå att allt som sägs och skrivs där är reklam. Naturligtvis vill alla veterinärer och djursjukhus att man väljer just dem, att man ska komma dit och slänga ut tusentals kronor?
Om vi ska vara på det viset är ju ingenting bra, allt är reklam. Eller hur du tror du att det fungerar i dagens samhälle? Blir man inte sponsrad så blir det minsann inte mycket forskning gjord.

Lustigt att allting man skriver förvrids och missuppfattas till oigenkännlighet i detta forum.

Då ska jag ta det i klartext!! Barfotaverkare är för bekväma med att skaffa sig en utbildning som tar minst 2 år, dom är även för lata för att sko en häst eftersom det är mera krävande än att "bara" verka den.

Barfotahästägare är för lata för att dagligen träna sina hästar, dom är även för bekväma för att införskaffa forskningsrelaterad dagsfärsk information om hästens anatomi. Dom har bättre kontroll på sin ekonomi än sina hästars välbefinnande.

Den dagen kommer då ljuset uppenbarar sig i tunneln där lagen säger att kvalite går före kvantitet.

Det ska bli oerhört intressant att ta del av hur många (för dagen) aktiva barfotaverkare som av Jordbruksverket kommer bli Godkända!!

0 är inte min gissning utan bestämda åsikt eftersom denna lag tillkom främst för att stoppa denna rörelse.

Är du så korkad eller spelar du bara dum ?

Du ger länkar till egna hemsidor skrivna efter deras godtycke helt utan vetenskaplig forskning som bevisar att det sätt de förespråkar har någon som helst förankring i verkligheten.

Veterinärer och djursjukhus arbetar efter metoder som vetenskapligt genom stora och mångåriga studier är bevisat effektiva, där det finns publiserat forskningsresultat som är stenhårt granskat.

Är du verkligen så korkad så att du tror på ett ord kommen ur en mun på en person som vill tjäna pengar på en egen ide utan att ha ordentlig forskning i ryggen för sin ide.
De flesta människor är inte det och anser inte att man vill använda sin häst som försökskanin för något som inte är ordentligt genom vetenskapliga tester bevisat att det har den effekt som utlovats. Om deras sätt hade varit så revolutionerande då hade det för länge sedan bevisats i vetenskaplig forskning, så många år som dessa "sekt" ledare har hållt på och predika så hade det funnits gott om tid att ta fram forskningsresultat. Varför tror du de jagas över hela västvärlden varför tror du att land efter land inför lagstiftning om vem som får utföra hovvård, inte tusan är det för att skydda hovslagarna utan för att skydda djuren, varför anses det behöva ett så kraftigt skydd för djuren just vad gäller hovvården jo för att det varit så många grova övertramp med hästar som fått lida fruktansvärt pga dessa sektledares infall och ideer.

Jag tänker inte ens kommentera så omogna kommentarer.

Men jag antar att du är hovslagare och ser därmed hovvårdare som en konkurrent!

Såklart att du förespråkar det isf för du vill ju inte bli arbetslös. Det är pågrund av såna som dig som barfotaverkningen har ett oförtjänt dåligt rykte i tråden!

Då ska jag ta det i klartext!! Barfotaverkare är för bekväma med att skaffa sig en utbildning som tar minst 2 år, dom är även för lata för att sko en häst eftersom det är mera krävande än att "bara" verka den.

Barfotahästägare är för lata för att dagligen träna sina hästar, dom är även för bekväma för att införskaffa forskningsrelaterad dagsfärsk information om hästens anatomi. Dom har bättre kontroll på sin ekonomi än sina hästars välbefinnande.

Den dagen kommer då ljuset uppenbarar sig i tunneln där lagen säger att kvalite går före kvantitet.

Det ska bli oerhört intressant att ta del av hur många (för dagen) aktiva barfotaverkare som av Jordbruksverket kommer bli Godkända!!

0 är inte min gissning utan bestämda åsikt eftersom denna lag tillkom främst för att stoppa denna rörelse.

Oj vilken tur att du upplyste mig om att jag är lat och snål. För det var ju verkligen dagsens sanning! :rofl:
Jag lägger i princip varenda korvöre på mina hästar och nästan all min lediga tid går åt till dem. Min nordsvensk rider jag ungefär fem dagar i veckan, varierad träning.

Min hovvårdare/barfotaverkare är ÄVEN hovslagare, så på den punkten kan jag göra dig besviken. Hon kommer fortsätta sin yrkesverksamhet oavsett de lagar ni gläds åt.

Men va pinsam du är....det blir inte vetenskaplig fakta för man gör en hemsida..

Fast det var väldigt underhållande med "före o efter bilderna" spänd vs avslappnad hållning :rofl: :rofl:

Ska fota några såna på min häst i helgen, skodd i hela sitt liv:D

Jag antar att du inte kan läsa engelska sidor (som jag redan länkat till).
http://www.hoofrehab.com/hoof articles by Pete Ramey.htm

Det finns forskning bakom detta så du kan vara lugn :)
För att ge ett konkret exempel så sådana som du kan förstå:

Hur tror du att vildhästarna klarar sig utan skor?

Man kan också säga såhär, att vi människor har inte heller avlat på hästar med den bästa hovkvaliten! Hade man gjort det så hade nog skon stämplats omodern och kastats åt sidan för länge sedan.

Om du inte visste det så uppkom hästskon under medeltiden och anledningen var helt enkelt den att förhållandena för hästarna var så pass dåligt då dem stod i leriga hagar och med skit över benen att det fanns ingen möjlighet för hovarna att funka normalt.

Indianerna som hade sina hästar lösa slapp detta problem och trots att dem rider väldigt mkt på sina hästar så behöver dem inte skos.

Men nu har det utvecklats att skon har blivit en del av hästen, för att människan sticker huvudet i sanden och sväljer allt med hull och hår.

Tänk själva!

Jag antar att du inte kan läsa engelska sidor (som jag redan länkat till).
http://www.hoofrehab.com/hoof articles by Pete Ramey.htm

Det finns forskning bakom detta så du kan vara lugn :)
För att ge ett konkret exempel så sådana som du kan förstå:

Hur tror du att vildhästarna klarar sig utan skor?

Man kan också säga såhär, att vi människor har inte heller avlat på hästar med den bästa hovkvaliten! Hade man gjort det så hade nog skon stämplats omodern och kastats åt sidan för länge sedan.

Om du inte visste det så uppkom hästskon under medeltiden och anledningen var helt enkelt den att förhållandena för hästarna var så pass dåligt då dem stod i leriga hagar och med skit över benen att det fanns ingen möjlighet för hovarna att funka normalt.

Indianerna som hade sina hästar lösa slapp detta problem och trots att dem rider väldigt mkt på sina hästar så behöver dem inte skos.

Men nu har det utvecklats att skon har blivit en del av hästen, för att människan sticker huvudet i sanden och sväljer allt med hull och hår.

Tänk själva!

Men snälla människa....

Detta kallar du vetenskap?

Då ska jag ta det i klartext!!

Bra försök men jag tror inte att det hjälper att ta det i klartext.

Efter de senaste inläggen i denna tråd och en till så inser jag att det finns de som helt klart är dumma nog att inte begripa att de diskuterar med vuxna människor som på olika sätt är ganska väl insatta i det ämne som diskuteras.
När deras argument tar slut vilket inträffar ganska snabbt så kommer de med alla möjliga beskyllningar om att vi inte kan läsa, kommer med omogna kommentarer, inte förstår engelska, bara vill ha referenser till allt osv.

Eftersom jag misstänker att de inte ens förstår detta så sänker jag nivån på mitt inlägg :
Poison-heart och Nattens_dotter det är nog dags att ni läser på en del innan ni ger er in i diskussionerna. Det är otroligt barnsligt att påstå att folk inte är läskunniga osv. Det är betydligt bättre att svara på argumenten i stället vilket ni oftast inte har gjort unde de senaste två dagarna som jag har roat mig med att diskutera med er.

Men snälla människa! Har du ens LÄST? Studier gjorda av veterinärer. Kolla igenom alla artiklarna och uttala dig sedan, tack.

Du som så gärna sågar alla andra kan kanske berätta hur du granskar ngt källkritiskt. Vad är det so avgör om det du läser är en pålitlig referens?

Jag tror inte att erfarna hovvårdare annars länkar till sådana sidor.

Men sen gör man såklart en egen bedömning om sidan verkar trovärdig.

Okej, dock har jag svårt att se en ryttare rida utan brodd på svår nivå..

Skon uppkom inte för att hästarna stod i leriga hagar, hagar användes inte under medeltiden.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
195
Senast: jennylu
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
392
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 068
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
826
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare