Fångkänning eller fång?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare smocke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 165
  • Visningar Visningar 25 407
Sv: Fångkänning eller fång?

Skon uppkom som ett skydd mot slitage, precis som idag.

Även under antiken användes dessa, är det så lerigt omkring Medelhavet?

Det vet jag inte. Men man kan ju anta att det blev vanligare och vanligare att sko för att slippa sköta hovarna. Skor var den enda räddningen antagligen mot dålig hovskötsel.

Du tror alltså att man hellre la ner pengar på skor än att sköta hovarna?
Hur skulle din hovvårdare gå vidare med tex hålväggar, strålröta, hovsprickor, hovfrakturer? Eftersom att skor är en total onödighet enligt dig.

Ja, men anledningen till att dem slets ut så var att hovarna blev dåliga av att stå i lera och skit. Hovkvalitens försämrades och hovarna blev mjuka.

Du har fel. Skydd för hovarna fanns redan på antiken. Järnskor som spikades på kom lite senare. Båda som skydd för slitage eftersom man började rida hästarna mycket på hårda underlag, samt för att ge fäste.

Även indianer skor sina hästar, många natives jobbar dessutom som hovslagare i USA.

Och på de gamla hästfolkens tid, indianer, mongoler osv -så kan du glömma att alla hästar funkade barfota. :grin: Det var bara det att dom som inte klarade av det käkades upp. Detsamma gäller vildhästar.

"Skor var enda räddningen mot dålig hovskötsel" :confused: Tror du på den själv????

Den här fanatiska barfotavisan börjar bli pinsam. Men jag trodde också blint på vissa saker i din ålder -letade upp alla "bevis" tänkbara och stred med näbbar och klor för det jag trodde på. Sedan växte jag upp.

Oj vilken tur att du upplyste mig om att jag är lat och snål. För det var ju verkligen dagsens sanning! :rofl:
Jag lägger i princip varenda korvöre på mina hästar och nästan all min lediga tid går åt till dem. Min nordsvensk rider jag ungefär fem dagar i veckan, varierad träning.

Min hovvårdare/barfotaverkare är ÄVEN hovslagare, så på den punkten kan jag göra dig besviken. Hon kommer fortsätta sin yrkesverksamhet oavsett de lagar ni gläds åt.

Ja hon får väl som alla andra ansöka om att bli godkänd av JBV.

Ja, men anledningen till att dem slets ut så var att hovarna blev dåliga av att stå i lera och skit. Hovkvalitens försämrades och hovarna blev mjuka.

Skons historia sträcker sig väldigt långt tillbaka, på romartiden lindade man hästens hovar med bl a hampa för att skydda mot slitage. Just järnskon är vansinnigt gammal, ett par hundra år eller så och under tiden fram till idag har man upprepade gånger försökt finna ett material som är bättre än järn vilket man alltså inte har lyckats med trots försök med olika material så har järn visat sig vara oslagbart bäst.

Indianerna som hade sina hästar lösa slapp detta problem och trots att dem rider väldigt mkt på sina hästar så behöver dem inte skos.

Kan bero på att indianerna, precis som den inhämska islands stammen inte nöter på samma individ en hel dag.. Man byter ut sina hästar utifrån individuellt slitage och anpassning för bruk för att senare när den återhämtat sig åter ta den i det bruk den är mest lämplig för. Den (dom) individer som inte ansågs brukliga för ändamålet gick inte till spillo utan till föda för stammens invånare.

Du som verkar ha fakta i ämnet, hur många vildhästar hade Comancher stammen i genomsnitt i sin vildhäst besättning och hur många ridande individer bestod denna stam av. Med ett enkelt matematiskt överslag, hur länge användes varje enskild individ i bruk v.s. återhämtning??

Skons historia sträcker sig väldigt långt tillbaka, på romartiden lindade man hästens hovar med bl a hampa för att skydda mot slitage. Just järnskon är vansinnigt gammal, ett par hundra år eller så och under tiden fram till idag har man upprepade gånger försökt finna ett material som är bättre än järn vilket man alltså inte har lyckats med trots försök med olika material så har järn visat sig vara oslagbart bäst.

Kanske inte bäst men för dagen det enda materialet som klarar av att ta upp den belastningen som en hov utsätts för i både dagligt slitage, snedslitning och hållfastighet. Ett material som innehåller lägre hållfastighet än den belastningen det utsätts för är inte ett optimalt hållfast material.

Missförstå mig rätt, javisst skulle man kunna tycka att järn inte är optimalt eftersom det är hårt och sedan har vi ju haft långa diskussioner om Mhz, vibrationer osv. MEN ändå har man ännu inte funnit något material med liknade egenskaper, tillräcklig hållfasthet, ett bra glidmoment samt att hoven faktiskt har möjlighet att expandera i skon vid hovnedslaget.

Jag tycker att det verkar snarare som att NI sticker huvudet i sanden och lallar runt, det finns så många frågeställningar i denna tråden som ni ignorera och anklagar oss för att vara trångsynta + ja en jävla massa idiotiska saker som är väldigt osmart att göra när man ska "frälsa" någon. Folk är nyfikna på era argument för barfotaverkare och hur sanningshalten egentligen är. Man kan inte övertyga någon med ohållbara argument och rena påhopp. Jag har inget emot ha barfota/delvis barfota men då ska det funka med hästen. Dock får man verkligen ingen bra bild av barfotaverkare i denna tråd och den dåliga bilden står inte coari för. Kan ni inte bemöta folk på ett hyffsat trevligt sätt kanske ni inte ska vara på en diskutionsforum, ni verkar ju inte vilja diskutera utan bara säga er sida av saken och sen ska vi svälja allt.​

Hur skulle din hovvårdare gå vidare med tex hålväggar, strålröta, hovsprickor, hovfrakturer?

Förhoppnings vis lämna över behandlingen till en av Jordbruksverket godkänd hovslagare för i annat fall om behandlingen f.o.m. 1/1-2010 inte sker i direkt anslutning till legitimerad veterinär (en veterinär på max en armlängds avstånd) som konstant har total uppsikt över utförandet och även därmed tar på sig ansvarsfrågan utifrån behandlingen så begår vederbörande hovvårdare ett lagbrott som kan vid anmälan ge böter/fängelse.

Jag förstår inte att det ska vara så svårt för vissa att förstå allvaret med lagstiftningen. Man ska dock tänka på att lagstiftningen endast är en tolkning, vi kommer inom en mkt snar framtid få ta del av hur tingsrättens bedömning kommer bli och domen som kommer bli vägledande.

Precis lika vägledande som vägvinnande.

Missförstå mig rätt, javisst skulle man kunna tycka att järn inte är optimalt eftersom det är hårt och sedan har vi ju haft långa diskussioner om Mhz, vibrationer osv. MEN ändå har man ännu inte funnit något material med liknade egenskaper, tillräcklig hållfasthet, ett bra glidmoment samt att hoven faktiskt har möjlighet att expandera i skon vid hovnedslaget.

Vad jag menar är att järn är av olika kvalite, kinakvalite som är stenhårt och fullständigt oslitbart. Man utvecklar hela tiden järnets samansättning för att uppnå bästa kvalite och med det menas hållfastighet,slitmån,expandering,glidmoment för att bibehålla maximal hovmekanism. Där menar jag att svensk stål biter bäst och man ska inte vara så novis att man tror att alla järnskor är av samma skrot och kon.

Du själv,, har jag förstått använder väl bara högsta kvalite på skorna för dina hästar??? Att det sedan är lite dyrare med denna kvalite innebär väl inte att det på sikt leder till dyrare totala omkostnader???

Helt ärligt,, vad fan har detta med fångkänning och fång att göra??:confused:

Hur tror du att vildhästarna klarar sig utan skor?
Ja inte katten reds de. De med dåliga hovar överlevde inte heller.
Dom orden är barfotaverkarnas egna påhitt för att tala om att alla hästar kan gå barfota. Synd att kopplingen ligger så långt ifrån...

Svara på mina frågor jag ställde tidigare tack!

Sen en till..
Du säger erfarna hovvårdare. Vad snackar vi för utb nu? Blir man erfaren om man har noll koll på vad man gör men ändå verkar ofta?
Frågan går ju lite ihop med tidigare fråga som du vägrar svara på, d.v.s att de flesta hovvårdare är hovslagare i botten.

Man kan ju hoppas.. Men det är inte säkert..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
195
Senast: jennylu
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
392
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 068
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
826
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare