Sv: Fångkänning eller fång?
Nä jag kom på det att d var fel av mig att skriva hagar. Dem stod i små bås med lera och skit.
Nä jag kom på det att d var fel av mig att skriva hagar. Dem stod i små bås med lera och skit.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skon uppkom som ett skydd mot slitage, precis som idag.
Jag tror inte att erfarna hovvårdare annars länkar till sådana sidor.
Men sen gör man såklart en egen bedömning om sidan verkar trovärdig.
Ja, men anledningen till att dem slets ut så var att hovarna blev dåliga av att stå i lera och skit. Hovkvalitens försämrades och hovarna blev mjuka.
Stämmer bra det!
Ja, men anledningen till att dem slets ut så var att hovarna blev dåliga av att stå i lera och skit. Hovkvalitens försämrades och hovarna blev mjuka.
Oj vilken tur att du upplyste mig om att jag är lat och snål. För det var ju verkligen dagsens sanning!
Jag lägger i princip varenda korvöre på mina hästar och nästan all min lediga tid går åt till dem. Min nordsvensk rider jag ungefär fem dagar i veckan, varierad träning.
Min hovvårdare/barfotaverkare är ÄVEN hovslagare, så på den punkten kan jag göra dig besviken. Hon kommer fortsätta sin yrkesverksamhet oavsett de lagar ni gläds åt.
Indianerna som hade sina hästar lösa slapp detta problem och trots att dem rider väldigt mkt på sina hästar så behöver dem inte skos.
Skons historia sträcker sig väldigt långt tillbaka, på romartiden lindade man hästens hovar med bl a hampa för att skydda mot slitage. Just järnskon är vansinnigt gammal, ett par hundra år eller så och under tiden fram till idag har man upprepade gånger försökt finna ett material som är bättre än järn vilket man alltså inte har lyckats med trots försök med olika material så har järn visat sig vara oslagbart bäst.
Hur skulle din hovvårdare gå vidare med tex hålväggar, strålröta, hovsprickor, hovfrakturer?
Missförstå mig rätt, javisst skulle man kunna tycka att järn inte är optimalt eftersom det är hårt och sedan har vi ju haft långa diskussioner om Mhz, vibrationer osv. MEN ändå har man ännu inte funnit något material med liknade egenskaper, tillräcklig hållfasthet, ett bra glidmoment samt att hoven faktiskt har möjlighet att expandera i skon vid hovnedslaget.
Ja inte katten reds de. De med dåliga hovar överlevde inte heller.Hur tror du att vildhästarna klarar sig utan skor?