Fångkänning eller fång?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare smocke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 165
  • Visningar Visningar 25 406
Sv: Fångkänning eller fång?

Ja, pratar du om en utbildad hovslagare som "hugger av halva hoven" är det självklart upprörande.

Men jag "roar" mig med att sitta och klicka runt lite och läsa om barfota-utbildningar och hittar många intressanta påståenden i kursbeskrivningarna. Bland annat:
Att verka sin egen barfotahäst tar en kvart och är lätt att lära sig.
Två enkla regler är allt som behövs för att både hålla hovarna fina och bota dem från hovbensrotation, utflytningar och sprickor.

Lätt som en plätt...

På tre-dagars-kursen lovar man:
Dessa tre dagar ger dig betydligt mer teoretisk kunskap om hovar än vad de flesta veterinärer och hovslagare har. Allt kommer att förklaras på ett enkelt och mycket logiskt sätt så att alla kan förstå och du behöver inga som helst förkunskaper.

Kursschemat - fyra dagar - ser ut så här:
Kursschema:
Fredag kl:18-21 Fångteori. Hur hårt din häst drabbas av ett eventuellt fånganfall beror bara på din egen kunskap och ditt engagemang.
Lördag kl: 09-18, Hovens funktion och hur den påverkas av foder, hovvård och hästhållning
Söndag kl:09-18, Praktisk verkning (kadaverhovar)
Måndag kl:18-21, Hur man förstår, framgångsrikt rehabiliterar och framför allt undviker hovbensrotation och hovbensänkning samt hur man tolkar röntgenbilder av hovar.

Efter sammanlagt 24 timmar (har jag räknat rätt?) ska man alltså kunna tolka röntgenbilder och kunna rehabilitera fånghovar med rotationer och sänkningar. Är det detta som de flesta barfotaverkare går, dvs max 4 dagar? Det kan det väl ändå inte vara :confused:?

Senast ändrad:

Ja, pratar du om en utbildad hovslagare som "hugger av halva hoven" är det självklart upprörande.

Men jag "roar" mig med att sitta och klicka runt lite och läsa om barfota-utbildningar och hittar många intressanta påståenden i kursbeskrivningarna. Bland annat:

Lätt som en plätt...

Kursschemat - fyra dagar - ser ut så här:

Efter sammanlagt 24 timmar (har jag räknat rätt?) ska man alltså kunna tolka röntgenbilder och kunna rehabilitera fånghovar med rotationer och sänkningar. Är det detta som de flesta barfotaverkare går, dvs max 4 dagar? Det kan det väl ändå inte vara :confused:?

Det är ju fortfarande - trots en intensiv forskning med många intressanta framsteg - fortfarande mkt som är oklart när det gäller fång. Så bara att påstå att man kan lära sig allt på 24 timmar är ju ganska häftigt. Jag tror inte att en seriös veterinär eller hovslagare håller med om att det är möjligt.

Sedan kan man ju alltid diskutera vad det innebär att vara väl insatt i ngt. Men när det gäller fång så kan jag kanske tycka att Christoffer Pollitts artikel/rapport/eller vad man nu ska kalla hans utomordentliga sammanfattning i ämnet (på ca 100 sidor) är ngt som man bör ta sig igenom om man ska tycka sig behärska ämnet.

Den heter Equine laminitis current concepts och ska finnas på internet. Det tog mig mer än 24 timmar att läsa hela men jag rekommenderar den till de som läser engelska och vill lära sig mer om fång.

Så bara att påstå att man kan lära sig allt på 24 timmar är ju ganska häftigt. Jag tror inte att en seriös veterinär eller hovslagare håller med om att det är möjligt.

Absolut!

Den heter Equine laminitis current concepts och ska finnas på internet. Det tog mig mer än 24 timmar att läsa hela men jag rekommenderar den till de som läser engelska och vill lära sig mer om fång.

Den använder jag som ett uppslagsverk. Det finns väldigt mycket bra information i den angående fångprocessen och olika behandlingar och sjukbeslag som används. Väldigt intressant :)!

Lätt som en plätt...

Citat:
Dessa tre dagar ger dig betydligt mer teoretisk kunskap om hovar än vad de flesta veterinärer och hovslagare har. Allt kommer att förklaras på ett enkelt och mycket logiskt sätt så att alla kan förstå och du behöver inga som helst förkunskaper.

Teori och praktik är två helt skilda saker.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
195
Senast: jennylu
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
392
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 065
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
826
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka