Sv: Fångkänning eller fång?
Ja, pratar du om en utbildad hovslagare som "hugger av halva hoven" är det självklart upprörande.
Men jag "roar" mig med att sitta och klicka runt lite och läsa om barfota-utbildningar och hittar många intressanta påståenden i kursbeskrivningarna. Bland annat:
Lätt som en plätt...
På tre-dagars-kursen lovar man:
Kursschemat - fyra dagar - ser ut så här:
Efter sammanlagt 24 timmar (har jag räknat rätt?) ska man alltså kunna tolka röntgenbilder och kunna rehabilitera fånghovar med rotationer och sänkningar. Är det detta som de flesta barfotaverkare går, dvs max 4 dagar? Det kan det väl ändå inte vara
?
Ja, pratar du om en utbildad hovslagare som "hugger av halva hoven" är det självklart upprörande.
Men jag "roar" mig med att sitta och klicka runt lite och läsa om barfota-utbildningar och hittar många intressanta påståenden i kursbeskrivningarna. Bland annat:
Att verka sin egen barfotahäst tar en kvart och är lätt att lära sig.
Två enkla regler är allt som behövs för att både hålla hovarna fina och bota dem från hovbensrotation, utflytningar och sprickor.
Lätt som en plätt...
På tre-dagars-kursen lovar man:
Dessa tre dagar ger dig betydligt mer teoretisk kunskap om hovar än vad de flesta veterinärer och hovslagare har. Allt kommer att förklaras på ett enkelt och mycket logiskt sätt så att alla kan förstå och du behöver inga som helst förkunskaper.
Kursschemat - fyra dagar - ser ut så här:
Kursschema:
Fredag kl:18-21 Fångteori. Hur hårt din häst drabbas av ett eventuellt fånganfall beror bara på din egen kunskap och ditt engagemang.
Lördag kl: 09-18, Hovens funktion och hur den påverkas av foder, hovvård och hästhållning
Söndag kl:09-18, Praktisk verkning (kadaverhovar)
Måndag kl:18-21, Hur man förstår, framgångsrikt rehabiliterar och framför allt undviker hovbensrotation och hovbensänkning samt hur man tolkar röntgenbilder av hovar.
Efter sammanlagt 24 timmar (har jag räknat rätt?) ska man alltså kunna tolka röntgenbilder och kunna rehabilitera fånghovar med rotationer och sänkningar. Är det detta som de flesta barfotaverkare går, dvs max 4 dagar? Det kan det väl ändå inte vara
Senast ändrad: