Fångkänning eller fång?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare smocke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 165
  • Visningar Visningar 25 406
Sv: Fångkänning eller fång?

Vad jag menar är att järn är av olika kvalite, kinakvalite som är stenhårt och fullständigt oslitbart. Man utvecklar hela tiden järnets samansättning för att uppnå bästa kvalite och med det menas hållfastighet,slitmån,expandering,glidmoment för att bibehålla maximal hovmekanism. Där menar jag att svensk stål biter bäst och man ska inte vara så novis att man tror att alla järnskor är av samma skrot och kon.

Du själv,, har jag förstått använder väl bara högsta kvalite på skorna för dina hästar??? Att det sedan är lite dyrare med denna kvalite innebär väl inte att det på sikt leder till dyrare totala omkostnader???

Helt ärligt,, vad fan har detta med fångkänning och fång att göra??:confused:

:rofl::rofl::rofl: Jag vet inte, mina har aldrig haft fång. (trots att de har skor:angel:)

Det vet jag inte. Men man kan ju anta att det blev vanligare och vanligare att sko för att slippa sköta hovarna. Skor var den enda räddningen antagligen mot dålig hovskötsel.

Skor leder till minskad strålröta,man slipper mocka dagligen både hagar och box/ligghallar. Skor leder oxå till att man dagligen inte behöver kratsa hovarna, heller inte behöver bry sig om närmiljön eller fodret.

Allt detta beroende på att en häst med högre järnhalt aldrig kommer få järnbrist och järn är en mkt livsviktig grundsten för hästen.

Jag kan inte på en punkt tro att du är allvarlig utan sitter här och försöker driva med seriösa hästägare. Är du allvarlig så fortsätt delge din information,, den avslöjar inte bara dig utan hela barfotafolkets kunskapsnivå.

Okej, dock har jag svårt att se en ryttare rida utan brodd på svår nivå..

Mycket möjligt, hur det var med den saken förtäljde inte historien. Jag hörde bara berättas att en fälttävlansryttare red barfotahästar.

Well well, detta spårar tyvärr ur något alldeles väldigt. Jag har inte varit ute efter att pracka på någon någonting, utan vill mest försöka delge information och berätta om mina erfarenheter och hur jag tycker att det fungerar osv osv. Jag har haft barfotahästar, flera stycken, i minst tio års tid (tror jag det är) och tycker att det funkar kanonbra. För övrigt är jag inte totalt anti mot vare sig skoning eller människor som skor. Det som stör mig är den avoga och fientliga inställning som tyvärr väldigt många har.
Jag har minsann haft skodda hästar, men det är mycket länge sen nu. Jag skulle som sagt aldrig sko på min nordsvensk, inte heller haflingern som går finfint barfota. MEN, jag kan aldrig svära på att jag aldrig kommer att ha en häst som kan komma att skos just för att den kanske är känsligare vid mycket träning på hårt underlag osv. Självklart skulle jag aldrig plåga en häst bara för att jag föredrar att ha hästar barfota. Dock skulle jag vara minutiöst noggrann med vad för hovslagare jag skickar på min häst.

Så, nu kanske det tråkiga tjatet om att man skulle vara lat, idiot, snål, omogen, dum och gud vet allt, kan upphöra! :)
De flesta av oss av människoras skulle behöva vara mer lyhörda och öppna för andras kunskaper, åsikter och erfarenheter.

Folk ÄR lyhöra, öppna men argumenten faller, frågor ignoreras och ni har verkligen haft en dålig attityd mot personer i denna tråden bara för att de infrågasätter. Helt fanatiska inlägg som talar om att hovslagare inte ser till helheten och aldrig något bra svar på hur tex. Det verkar även vara borttagna inlägg från er här. Man väljer hur man framstår och som tidigare sagt: Ni gör en inte speciellt villig att anlita en barfotaverkare. Ska min häst vara barfota är det självklart min Hovslagare jag vänder mig till.

Jag kan bara svara för MIG och vad jag skriver och inte skriver, så blanda inte ihop människor här. Mig veterligen har jag inte ignorerat frågor eller haft en speciellt avog ton. Men tyvärr blir det lite så att man går i försvar när man FRÅN FÖRSTA BÖRJAN motarbetas, sågas, misstros och hånas.
Jag har mina uppfattningar och jag föredrar att ha barfotahästar, andra har andra uppfattningar och det är okej. Men det är inte okej att smutskasta och gadda ihop sig till en mobb som attackerar något som man faktiskt inte vet något om. Kanske det vore lättare att vara trevlig mot människor som är positivt nyfikna. Men visst ska alla tänka på sin ton, vilket jag tycker att jag gör. Sen kan jag som sagt inte stå till svars för andra människor.

Borttagna inlägg? Vet jag faktiskt ingenting om. Skulle användare själva ha tagit bort dem i så fall? Jag har i vilket fall inte tagit bort en enda rad jag skrivit här.

Ingen ihopblandning skedde, det var till båda två. Ok, du började tidigare i tråden med påhoppen och den andra började tidigare med att ignorera frågor/fanatiska påståenden som aldrig förklarades/bevisades.

Lär dig att ta att folk har en annan åsikt, slipa dina argument om du så vill och så kan det bli en bra diskution. Även om den innehåller att vad du kallar sanning bevisas ner. Folk här har varit väldigt öppna faktiskt, frågsamma ja och klart att med vissa argument att folk reagerar.

Hade min hovslagare varit verksam i 20 år och övergick till enbart verkning
pga slitenhet etc visst hade jag kunnat fortsätta ha h*n om hästen nu hade kunnat gå utan skor. Detta pga att jag litar på h*ns kompetens som hovslagare.

Jag har inte varit ute efter att pracka på någon någonting, utan vill mest försöka delge information och berätta om mina erfarenheter och hur jag tycker att det fungerar osv osv.

Jo, det är klart du har. Samma med den barfotaverkare (som började som outbildad hovslagare) som anmälde mig till länsstyrelsen för vanvård, när jag hade mina hästar på boxvila vid fång. Jag följde veterinärernas och min klinikhovslagares råd till punkt och pricka, och jag förklarade även detta för barfotaverkaren som kom och knackade på min dörr. Jag gick sedan inte med på hans "förslag" och "råd", och blev då anmäld för vanvård. Mina hästar skulle gå ute minsann, röra på sig! :crazy: Självklart hittade inspektörerna bara välmående hästar som sköttes noggrant och korrekt när de sedan kom ut! Och det körde de 6-7 mil för att göra - snacka om slöseri med skattepengar...:mad:!

Dock skulle jag vara minutiöst noggrann med vad för hovslagare jag skickar på min häst.

Vilket jätteintressant ordval...

De flesta av oss av människoras skulle behöva vara mer lyhörda och öppna för andras kunskaper, åsikter och erfarenheter.

Lyhörd kan man vara utan att för den skull vara naiv och tro på allt man hör.

Hur tror du att vildhästarna klarar sig utan skor?

Hur vet du att de klarade sig bra utan skor? Och om vildhästarna klarade sig bra utan skor, vad är det då som säger att man bara kan föra över det på tamhästar som bl.a. rids? Och hur kan man basera en verkningsmetod på hästar som inte verkades? Det är mycket sådant som jag tycker är väldigt konstigt, måste jag säga.

Jag förstår inte skillnaderna. Om hästen har fångkänning så har den inte fått fång än, eller? Var drar man gränsen mellan "känning" och fång. Hur avgör man vad som är vad, eller är det bara olika benämningar?

För min del är det när ett tränat öga ser, innan det blir ngn puls o värme i hoven.

En del som verkat enligt barfotafolket märker inte ens att hästen ÄR öm!

Så sant, en del barfotanissar tror det är naturligt o bra med en tassig gång.

Sedan är det många av barfotanissarna som bara har erfarenhet ev några få individer av en ras med mer bättre hovar, de kan ju börja med att skaffa ett fullblod med medfödda platta utflytande hovar med tunn sula :angel:.

Det som var lite lustigt att när man berättar om sin häst som haft massor av fångproblem och som går barfota, ja då ifrågasätts det med en gång. Själv tycker inte jag att det är ett dugg konstigt att ha en fånghäst barfota. Nu har inte denna häst haft akut fång på bra länge iofs. Men att utan att direkt veta någonting om barfotagång och barfota fånghästar börja ifrågasätta detta så starkt är lite märkligt.

Nåja, jag kommer fortsätta att ha mina hästar barfota så länge det fungerar fint och det har jag absolut ingen anledning att betvivla.

Det är inte att din häst är barfota som är konstigt. Min ena häst är också barfota, som du ju har sett bilder på till och med.

Det förstår du väl själv att "skickar på" inte precis är ett positivt ordval. Anlitar, till exempel, hade låtit trevligare. Men det var kanske det du menade?

Det förstår du väl själv att "skickar på" inte precis är ett positivt ordval. Anlitar, till exempel, hade låtit trevligare. Men det var kanske det du menade?

Okej, jag förstår vad du menar. Tänkte inte på det på det viset men det kanske inte lät så positivt. Det jag menade var bara typ "ta hem en hovslagare och låta honom/henne göra sitt jobb på min häst". Ja, anlita helt enkelt. :p

Till dig och flera andra som söker stöd i aktuell hov-forskning oavsett "sida" ;-)

http://cvm.msu.edu/alumni-friends/i...iological-trimming-for-a-healthy-equine-foot/

Bowker recommends the farrier use these trimming techniques conservatively to gradually turn a bad foot into a good foot and allow the foot time to adjust.

“We do know that such a physiological trim as described here and greater movement—rather than stall rest—are critically important to producing a good foot, regardless of the breed of horse.”

Bowker has received dozens of letters and emails from owners and veterinarians asking about their horses’ prognosis with navicular syndrome. Most of these horses have been through all sorts of pads/bar shoes, acupuncture, and pain management therapy, with little or no improvement.

However, with using this “physiological trim” (removal of the shoes and lowering the heels to get the frog on the ground), the horse owners and veterinarians have communicated back to Bowker that the feet responded and began to become sound within a short time period (six to eight weeks).

Och för att återknyta till ursprunget så tillämpar även utbildade hovslagare mycket av just Bowker eftersom det ingår i deras litteratur vid utbildning. Summan av kardemumman torde ju således bli att det inte bör skilja särskilt mycket i verkning och med tanke på de nya "lagar" som JBV lade fram vid årsskiftet tidigare detta år så bör det vara säkrare att anlita en utbildad hovis eller ännu bättre en som dessutom är godkänd av JBV.

Som jag skrev oavsett "sida" så är forskningen intressant särskillt kring strålbenshälta som togs upp här då många hovslagare idag gör tvärt om vad denna forskning visar.

Jag tycker att bra hovslagare och hovvårdare finns. Jag hoppas att avvarterna i båda läger sorteras bort.

Jag vet inte om det finns så många dåliga hovverkare som coari skriver. De som har fått halta hästar för dålig verkning på detta forum brukar vara av just hovslagare. Jag har aldrig sett något inlägg om just hovverkare som gör hästen halt.
Det finns säkert och hovverkarna är inte så många som hovslagare men jag tycker ändå att kritiken och fobin för hovverkare hos bukemaffian verkar vara lite överdriven. ;-)

Själv gillar jag att det finns både hovverkare och hovslagare, av den ansvarsfulla och kunniga sorten :-)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
195
Senast: jennylu
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
392
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 065
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
826
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka