Fångkänning eller fång?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare smocke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 165
  • Visningar Visningar 25 406
Sv: Fångkänning eller fång?

Fast man kan ju inte förbise att det mesta kommer att bli olagligt för barfotaverkare att utföra, bland annat fångbehandling. Det oroar mig en del att man kan från www.friskahovar.se (länk från Poison-heart) klicka sig vidare till en hovvårdare som tagit emot ett antal fånghästar som hon sedan rehabiliterat i sitt hem. Några av fallbeskrivningarna är helt enkelt HORRIBLA, och strider mot det mesta i mina ögon, och jag sitter och funderar på om man kan och ska göra något...:crazy:

Det går inte att dra några vettiga slutsatser från att man tycker sig ha uppmärksammat att fler har fått halta hästar pga dålig verkning av hovslagare än av barfotaverkare. Det kan bero på ett flertal faktorer, bland annat 1) Det finns antagligen fler hovslagare än barfotaverkare i Sverige, 2) Det finns outbildade hovslagare och de kan ju inte jämföras med utbildade, erfarna hovslagare och 3) Det är långt ifrån säkert att man skulle vilja erkänna på ett forum att man har en halt häst och använder sig av en barfotaverkare.

Men snälla, jag skrev ju just det att det inte finns så många barfotaverkare som hovslagare, alltså är det en del av orsaken, men jag har inte sett en enda tråd om felverkad häst från barfotaverkare, kanske har jag missat den. Lite konstigt är det om nu så fruktansvärt många hästar plågas av dem!!

Men det är lite det jag menar att det är minst lika illa med en dåligt utbildad hovslagare som en fanatisk eller dåligt utbildad hovverkare. Men jag tycker det finns lika mycket fanatiska yrkesutövare på båda sidor.

Det finns faktiskt bra barfotaverkare där ute och många har sina hästar utan skor och tar till boots vid behov utan att hästar far illa av det vare sig hästarna verkas av hovslagare eller hovverkare. Jag tror inte det skulle finnas hovverkare som anlitas om de inte gjorde bra jobb. Lika lite som man anlitar hovslagare som gör hästen öm mer än en gång (det har jag råkat ut för med min häst. Utbildad hovslagare skodde hästen som blev öm flera dagar, tyvärr fick han två chanser av mig...)
Jag hoppas att ytterligheterna i båda yrken försvinner.

Prestige får aldrig gå före hästanas bästa!!

Fast vad menar du att man ska göra med barfotaverkarna då? Enligt Svenska Hovslagarföreningen:

Barfotaverkarna stängs ute från yrket med den nya lagen!
2010-08-16
I kölvattnet av den nya behörighetslagen kommer bland andra de s.k barfota-verkarna i kläm!
I en skrivelse från Jordbruksverket definieras exakt vad som får lov att utföras och inte. Jordbruksverket skriver bla att:
”Enbart Godkänd hovslagare eller annan behörig djurhälsopersonal som har rätt kompetens för behandlingen(läs: djursjukvårdare eller veterinär) får lov att:
-Åtgärder vid behandling av akuta tillstånd med initialhälta som inte uppenbart beror på mindre hovböld, sömtryck, sultryck, sömstick, mindre uppackning eller mindre blödning i hoven.
-Särskilda verknings- och/eller beslagsåtgärder vid rehabilitering, konvalescens och/eller behandling vid skada eller sjukdom, exempelvis: upprensning av hovböld, avlägsnande av horn eller andra åtgärder i nära anslutning till hovens mjukdelar(<2mm), omfattande avlägsnande av horn utöver normalverkning(>10%), hovbens- och strålbensfrakturer, fång, användning av gipsbandage eller hårt bandage i nära anslutning till mjukdelar.
-Särskilda verknings- och beslagsåtgärder vid kroniska eller långvariga tillstånd exempelvis hovbroskförbening, strålbenshälta, fång, genomgående hovsprickor, svårare fall av bockhov, skevhov, understuckna trakter och ballförskjutning.”

Tolkningen av detta blir i praktiken att icke Godkända hovslagare och barfotaverkare inte får röra andra hovar än ”normalhovar” där man inte behöver verka ner mer än 10% av hoven. Exempelvis kan detta gälla en häst som gått på sommarbete barfota och inte verkats på ett tag(vilket inte är helt ovanligt) där man behöver verka mer än 1 cm på en hov som är 10cm lång.

Detta gäller dock inte förrän 31 dec 2014 fram till dess är det övergångsregler som gäller!
Utöver ovanstående definitioner gäller också behandlingsförbudet:
-Behandla djur som kan misstänkas ha en epizooti eller zoonos.
-Behandla djur som fått lugnande, är sövda eller ha injicerats med lokalbedövningsmedel.
-Utföra operativa ingrepp, ge injektioner eller utföra behandlingar som kan orsaka ett ”lidande som inte är obetydligt”.

För mer information kontakta jordbruksverket eller gå in på www.jordbruksverket.se

På något vis kan jag inte riktigt få in i mitt huvud varför det också måste finnas barfotaverkare, när utbildade hovslagare finns? Det är för mig en gåta varför inte en utbildad hovslagare skulle kunna verka en häst lika bra som en barfotaverkare. Jag tror säkert att det finns barfotaverkare som är duktiga på att verka hästhovar. Men jag undrar om det finns någon barfotaverkare som skulle titta på en häst och säga att, "nej, jag vill inte ta mig an denna eftersom den behöver skor"? Min hovslagare skor bara min ena häst. Den andra har hovar bra nog att gå barfota, och det säger han också.

På något vis kan jag inte riktigt få in i mitt huvud varför det också måste finnas barfotaverkare, när utbildade hovslagare finns? Det är för mig en gåta varför inte en utbildad hovslagare skulle kunna verka en häst lika bra som en barfotaverkare. Jag tror säkert att det finns barfotaverkare som är duktiga på att verka hästhovar. Men jag undrar om det finns någon barfotaverkare som skulle titta på en häst och säga att, "nej, jag vill inte ta mig an denna eftersom den behöver skor"? Min hovslagare skor bara min ena häst. Den andra har hovar bra nog att gå barfota, och det säger han också.

God Damn vilket bra inlägg! DET är vad jag har funderat på hela tiden!!!

Jag vet inte om det finns så många dåliga hovverkare som coari skriver. De som har fått halta hästar för dålig verkning på detta forum brukar vara av just hovslagare. Jag har aldrig sett något inlägg om just hovverkare som gör hästen halt.

Kanske dags för dig att uppdatera dig lite.;)

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=745772

Notera att detta inte är vilken barfotanisse som helst utan SANCHP:s egen utbildningsansvarige bosatt i samma komun som våran prins föräldrar bor i.

Sedan har vi ju denna "pinsamma" historia där polisiär handräckning skedde mot SANCHP.s egen grundare.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=869384

Ytterligare ett exempel: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=931268

Fast man kan ju inte förbise att det mesta kommer att bli olagligt för barfotaverkare att utföra, bland annat fångbehandling. Det oroar mig en del att man kan från www.friskahovar.se (länk från Poison-heart) klicka sig vidare till en hovvårdare som tagit emot ett antal fånghästar som hon sedan rehabiliterat i sitt hem. Några av fallbeskrivningarna är helt enkelt HORRIBLA, och strider mot det mesta i mina ögon, och jag sitter och funderar på om man kan och ska göra något...:crazy:

Jag tycker du ska skicka länkarna till berörd Länsstyrelse (om det nu framgår namn eller ort/adress på berörd hovvårds verkare och även till Jordbruksverket för kännedom. Anmäl så kommer dom åka ut och göra en kontroll.
Är dom så korkade att dom själva delger bevis för sitt utförande på internet och ovanpå allt känner sig stolta över det dom ställer till med så är det väl tveklöst det bästa bevismaterialet du kan delge.

Vad väntar du på??

Japp, namn, telefonnummer, adress, etc. finns. Det enda som man självklart inte kan veta till 100% är om personen fortfarande sysslar med det som beskrivits i ord och bild på hemsidan (dvs "fångrehabiliteringen") eller om det hör till det förflutna... Men det skadar ju inte att vidarebefordra till Länsstyrelsen och så kan de vidta de åtgärder de anser lämpliga!

Jag tycker som du, kan hästen inte gå utan boots så kan den inte gå barfota. Har man inte misslyckats då i verkningen eller stirrar man sig blind på hur bra barfotagång för just denna häst är?

Fast i mitt fall som har en häst som gått barfota nu i ca 5 år så har jag även boots ibland.

På vintern när den skånska ishalkan slår till är det bra att kunna sätta på boots med broddar. :)

Det behöver ju inte alltid bero på att hästen inte klarar av det

Kanske dags för dig att uppdatera dig lite.;)

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=745772

Notera att detta inte är vilken barfotanisse som helst utan SANCHP:s egen utbildningsansvarige bosatt i samma komun som våran prins föräldrar bor i.

Sedan har vi ju denna "pinsamma" historia där polisiär handräckning skedde mot SANCHP.s egen grundare.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=869384

Ytterligare ett exempel: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=931268

Fast detta är ju vanvård som du meddelat via artiklar rykten mm.
Jag har inte sett några direkta "vittnesmål" på forumet.
Jag tycker givetvis att dessa missförhållanden ska bort men det finns fler.....

Blödande hovar och halta hästar efter verkning från förtvivlade ägare som man sett på forumet har varit efter vanliga hovslagare, som inte kunnat sitt yrke.
Kan du inte erkänna att ni har folk som ska väck från hovslagar-yrket själva?

Bara undrar, jag står för att hovvården ska vara korrekt och icke plågsam för hästen oavsett vem som gör det men det är inte hjärnkirurgi att verka en häst på ett vettigt och "fysiologiskt riktigt" sätt.

Mina hästar är också barfota och klarar det bra men när jag vet att jag ska rida på grusvägar använder jag "hovbeslag" ;-)
i form av boots. Jättebra att kunna sätta på vid behov och ha hästen oskodd 99% av tiden.
Jag önskar bara att det blev mer accepterat och inte klassat som vanvård av vissa fanatiska hovslagare.

Som en parantes så blev easyboot glove årets hovbeslag av en hovslagarförening i Tyskland 2009 i år är det någon annan vanlig sko som blivit det.
Kanske skulle hovslagare kunna erbjuda boots som ett alternativs skydd för oskodda hästar så försvann behovet av ett separat yrke som hovverkare.

Hovslagaren som jag tidigare anlitade är toppen på att sko hästar och gör det snyggt men är en hov oskodd så skiter han i att verka den eller gör det obefintligt för att hästen ska ha något att slita på. Detta gör att hovarna blir obalanserade och långa i tån. Fattar inte hur en duktig hovslagare kan vara så värdelös på att verka bara för inte en sko ska på???
Där är väl ett problem för hovslagarna att se över i sin utbildning antagligen.

Bara undrar, jag står för att hovvården ska vara korrekt och icke plågsam för hästen oavsett vem som gör det men det är inte hjärnkirurgi att verka en häst på ett vettigt och "fysiologiskt riktigt" sätt.

Där slog du spiken i kistan!!

Bra att du verkar förstå syftet med den nya lagstiftningen och dess innebörd.

Japp, namn, telefonnummer, adress, etc. finns. Det enda som man självklart inte kan veta till 100% är om personen fortfarande sysslar med det som beskrivits i ord och bild på hemsidan (dvs "fångrehabiliteringen") eller om det hör till det förflutna... Men det skadar ju inte att vidarebefordra till Länsstyrelsen och så kan de vidta de åtgärder de anser lämpliga!

Du kan även PM-a mig uppgifterna om du vill,, jag är ganska up to date.;)

Hovslagaren som jag tidigare anlitade är toppen på att sko hästar och gör det snyggt men är en hov oskodd så skiter han i att verka den eller gör det obefintligt för att hästen ska ha något att slita på. Detta gör att hovarna blir obalanserade och långa i tån. Fattar inte hur en duktig hovslagare kan vara så värdelös på att verka bara för inte en sko ska på???
Där är väl ett problem för hovslagarna att se över i sin utbildning antagligen.

Fast då är det ju inte en bra hovslagare?

Jag har två duktiga hovslagare och ingen av dom har något emot att man har hästarna barfota. Faktum är att jag för tillfället har 7 vuxna hästar och ingen är skodd. När någon behöver skor så får den det, där lyssnar jag på mina hovslagare och dom på mig!
Ska hästarna gå barfota så verkas dom därefter. Då tar man kanske inte lika mycket som om en sko ska på osv. I övrigt är det lika noga!

Jag skulle aldrig i mitt liv byta ut mina utbildade hovslagare mot en hovvårdare som inte lär kunna verka mina hästar bättre, men däremot sko dom sämre :grin:

Jag läser på jordbruksverkets hemsida om lagen;

Förbud att behandla för personer som inte tillhör djurhälsopersonalen
Lagen om verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård innehåller ett behandlingsförbud (4 kap 1 §). Detta förbud innebär
bland annat att personer som yrkesmässigt arbetar inom djurens hälso- och sjukvård men inte tillhör djurhälsopersonalen
– alltså inte är legitimerade eller godkända – inte får
– behandla djur som misstänks har en epizooti eller en zoonos,
– utföra operativa ingrepp,
– ge injektioner,
– utföra annan behandling som kan orsaka ett lidande som inte är obetydligt eller
– behandla djur som har fått lugnande, är sövda eller har fått lokalbedövning genom injektion.
Om du är legitimerad eller godkänd omfattas du inte av behandlingsförbudet. Fram till den 1 januari 2014 finns dock
vissa undantagsregler från behandlingsförbudet. Dessa undantagsregler hittar du i Statens jordbruksverks föreskrifter
om operativa ingrepp samt skyldigheter för djurhållare och för personal inom djurens hälso- och sjukvård.

Att arbeta utan behörighet
Den som arbetar inom djurens hälso- och sjukvård men som inte tillhör de yrken som kan få behörighet, får fortsätta med detta så länge de följer de nya reglerna om behandlingsförbud. De innebär bland annat att de inte får utföra operativa ingrepp eller behandla djur som fått lugnande.

Låter bra så långt...

Fast vad menar du att man ska göra med barfotaverkarna då? Enligt Svenska Hovslagarföreningen:

Jag tror att det får fäste där få hovisar finns geografiskt.

Är de skodda får de vänta länge för att få på en tappsko igen o hovarna sköts sällan o går sönder- skornas fel.:grin: eller den dåliga hovslagaren.
Det går bra att sälja propaganda som att hovisar inte kan verka barfotahästar- den okunniga ägaren skyr då dessa.

Blir jäkligt trött på att tappskor skulle bero på en dålig hovis. En unghäst som inte har koll på fötterna eller går i kuperade hagar kommer att tappa/ kliva av sig skor om den är rätt skodd. Annars är den troligen trångskodd o ägaren skor inte oftare för det.

Det är klart att om man kan slippa skor o dessutom sköta det själv- gynnar det både hästen o plånboken.

Jag tycker inte heller att det är OK att de inte ska kunna röra sig i hagen vid ishalka. Jag skodde min stora fram tidigare än jag tänkt mig just pga att den kunde fläka sig, få bäckenbrott om den for omkull.
Unga hästar har inte lärt sig av sina erfarenheter ännu...

Senast ändrad:

Jo, så är det nog. Och visst hade det väl varit trevligt att spara in de 1400-1600 kr (en helskoning och en verkning) som jag spenderar var sjätte vecka på mina två hästar... Men aldrig i livet att jag hade gett mig på mina hästars hovar själv. Någon sorts känsla måste man ju ha för vad man kan och inte kan. Hovar lämnar jag till experterna!

Kan bara inte hjälpa att det upprör mig att läsa fallbeskrivningar av vanvårdade fånghästar som sedan "magiskt" blir bra hos barfotaverkaren. I ett av fallen som jag läste om blev dock inte hästen bra alls, utan avlivades efter 8 veckor pga kraftig hovbensrotation på alla fyra hovar (uppdagades hos klinik när barfotaverkaren åkte in med hästen för att röntga stela bakben). Under de 8 veckorna hade hästen gått på gräs några timmar/dygn och varje gång blivit sämre, ridits några ggr (väldigt kort sträcka) för att hålla humöret uppe, samt att barfotaverkaren hade "filat" på hovarna. Poängen med bilderna och beskrivningen var för att visa hur mycket finare hovarna hade blivit på dessa 8 veckor, trots att hästen sedan avlivades....:crazy: Tragiskt!

Eller så upprörande det är när hovslagaren hugger av halva hoven så hästen blöder.....

Det finns extremfall på båda sidor men det är lite löjligt att bara ta upp det när det finns yrkesmänn i både hovslageri och verkare som gör bra jobb.

Fast det är stor skillnad på utbildning- praktik.

De flesta barfotaverkare propagerar både att hovisar o även Veterinärer är dåligt kunniga. Förekunnar därmed självläkning.:crazy: Hästar går ömma eller halta i år.

Jag antar att det är för att skydda sig mot om hästen blir halt o veterinären säger att det beror på verkning eller att ngn sjukdom i hoven ej har uppmärksammats.

En verkare som inte kunde knappt ngt om hästar eller förstog att den egna hästen var halt när den först slutade att hoppa små skutt o sen vägrade att galoppera- så fattar man nivån.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
195
Senast: jennylu
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
392
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 065
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
826
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka