Fångkänning eller fång?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare smocke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 165
  • Visningar Visningar 25 407
Sv: Fångkänning eller fång?

Skämt åsido, visst kan hästskon resultera i krafter på hovväggen när hoven ska vidga sig, men det är ju knappast någon nyhet för hovslagarna. Det finns anledningar till att det inte finns några sömhål i den bakre delen av skon (hoven vigas mest i bakkanten), och att man använder söm för att fästa skon, inte skruvar eller lim (sömmen tillåter en viss rörelse av hoven i förhållande till skon, skruvar och lim fixerar för bra).

Om de som skor sina hästar är kvar på medelåldern, innebär inte det då att de som inte skor är kvar på stenåldern?;)

Vad gäller jordbruksverkets regler angående barfotaverkning vet jag ingenting om.
Men varför skulle det förbjudas? Hästar som mår bra att gå barfota? Det borde däremot förbjudas att sko en häst som är fullt fungerande barfota.

Då är det dags för dig att sätta dig in i dessa regler, för från den 1/1 - 2010 gäller övergångsregler vilket gör att en sk hovvårdare kanske inte alls får verka hästen beroende på hästens status. Från 2014 får hästen inte åtgärdas av annan person än den som har JBV godkännande.

Ja, alla hästar kan gå barfota om de verkas på rätt sätt av en duktig hovvårdare. En häst som aldrig börjat skos har dock bättre förutsättningar för att det ska fungera problemfritt, medan en häst som gått skodd länge kan få en ganska lång process efter avskoningen.

Fast det här var ju inte sant heller, vår unghäst hade aldrig varit skodd under hela sitt liv, när han sedan sattes i arbete så gick det helt enkelt inte oskott och orsaken var just den miljö vi rider i/på. Han blev struttig och kort i steget, och man märkte hur försiktig han var när han satt ner sina hovar när han var oskodd. Så skoddes han på, och sedan har han kunnat arbeta helt utan problem eller undantag.

Att sko eller inte hänger mycket på individ och i vilken miljö hästen används, för vissa funkar det för andra inte.

Sedan är det väl också så här, från början kunde ju inte en häst som var barfota få fång enligt dessa barfotaverkare. Det finns spaltmeter av tråd i det ämnet, där man faktiskt skrev att en oskodd häst inte får fång. Jag funderar lite på vad som har förändrats sedan dess, det är ju några år sedan nu.

Det kan jag tro, så är det med all vävnad som är irriterad den växer snabbare.

För hästar som är barfota utan problem, har inte alls denna snabba tillväxt.

Det där stämmer ju inte alls :eek:
Anledningen till att en barfotahov växer snabbare är att hela hoven rör sig på ett helt annat sät än en skodd hov. Då kommer cirkulationen igång i hela hoven.

Bettysmatte: Visst kan du få hovbilder! Har inga nu på datorn men jag kan fixa det. Jag lägger in dem i haflingertråden.

För ca 2 år sedan upptäckte vi att vår ena häst hade vuxit 2 cm högre på insidan än utsidan redan 3 veckor efter skoning. Orsaken var att han belastade insidan av hoven mycket mer än utsidan pga ett problem i hasleden, insidan blev oerhört irriterad och svarade med att växa vansinnigt fort. En verkning gjordes och insidan lugnade ner sig, dock krävdes det ju förstås även åtgärd i hasen.

Eller så kommer inte cirkulationen igång, en häst som inte vill belasta sina hovar får ingen cirkulation i hovarna.

Vad har det med saken att göra om en häst inte vill belasta hovarna eller inte?

En fullt fungerande häst som går barfota belastar hovarna precis lika mycket som en skodd häst. Denna hästen har myket mer cirkulation i hovarna och därmed växer dem snabbare. En skodd hov hindras mycket från att växa och växer därmed långsammare pga av dålig cirkulation.

Sen är det givetvis så att en fånghästs hovar växer snabbare också för att den vill påskynda läkningen. Under sommaren växer också hovarna snabbare.

Ja men precis, oavsett om hästen är skodd eller oskodd så växer hoven av samma orsak. Jag törs påstå att det verkas mycket på hovarna trots täta intervaller, orsaken är flera. God hovvård, foder, rörelse/motion. Enda skillnaden är att våra hästar numera är skodda, åtminstone de som arbetas dock inte fölston och unghästar.

Att generellt påstå att hästar kan gå oskott är ren och skär okunskap om individen, många hästar kan vara utan skor och andra kan inte det. Det handlar om att lyssna på varje individ och skyldigheten att se till dess behov, har man en miljö och rider så pass lite att hoven inte slits så hårt så kan det fungera utmärkt utan skor. Medan nästa individ har tuffare miljö, mycket grusvägar etc samt rids kanske i en betydligt större utsträckning kan komma att kräva skor för att skydda hoven från större slitage än tillväxt.

Jag kan förresten tillägga att dom allra flesta hovvårdare har ett förflutet som yrkesverksam hovslagare, men sedan bytt upp sig och utbildat sig vidare.

Detta tar jag gärna en källa på!

Eftersom jag inte får ut speciellt mycket av denna såkallade diskussionen, så känns det gansla meningslöst att försöka göra sig förstådd bland en hög med människor som inte kan ämnet.
För svenskar är ju som bekant livrädda för nya saker, och nåde den som inte gör som man brukar!

Inte kan ämnet? Jag har min häst barfota, kan definitivt ämnet och är inte särskilt rädd för att förespråka barfotagång så länge hästen verkas sunt av en utb hovslagare.
Du har inte funderat på om det är du som inte kan ta in vad vi skriver, och att det är du som inte kan ämnet?

Vilket vi även gör i haflingertråden och eftersom det är haflinger jag har.

När togs hovbilden? Har du ingen bild på shettisens hov?

Hovbilden togs den 22/5, och är den mest uppdaterade jag har. Nej, några särskilt nya bilder på shettisens hovar har jag inte. Men det är ju inte omöjligt att fixa!

Jag förstår fortfarande inte varför du ska lägga bilderna i haflingertråden när den pågående diskussionen är HÄR :confused:?

Det känns som att det inte har med fång att göra riktigt (möjligtvis Willes) och den här tråden har redan spårat ur från sitt ursprungliga diskussionsämne.

Vilka är dessa fälttävlanshästar på hög nivå?

Det har jag inte i huvudet, det var min barfotaverkare som pratade om detta för något år sedan. Hur som haver så var det åtminstone en ryttare som red ett par hästar barfota, i någorlunda svår fälttävlan, nationellt i alla fall.

Här är en smutsig shettishov från sidan:

P8130007.jpg

Och lite mer renborstad underifrån:

P8130008.jpg

Jag kommer aldrig att testa diverse metoder på egen hand. Det jag har gjort och gör med min fånghäst är förankrat i forskning och rekommenderas av de stora djursjukhusen.

Lustigt att allting man skriver förvrids och missuppfattas till oigenkännlighet i detta forum. Har en känsla av att detta bottnar i stor osäkerhet, rädsla för sådant man inte är känd med, samt ett visst mått av den typiska jantelagssvenska avundsjukan där ingen får sticka ut från mängden.

Nåja. Jag har aldrig påstått att någon ska testa olika metoder på egen hand. Men visst blir det svårt att göra något annat när man inte lyssnar, inte vill lyssna eller ens försöka att sätta sig in i något annat än det som man är indoktrinerad med sedan åratal.
Ni som är så underbart förtjusta i alla dessa källor och vill ha källhänvisningar till snart taget hur man bäst torkar sig i ändan, har ni inte lärt er den andra delen? Den som handlar om källkritik och vikten av att inte förlita sig på endast en källa, utan att vidga sökandet och sålla bland många källor.
Hyckleri kallar jag det.

Jag är inte totalt emot skoning, men jag är emot att man skor bara för sakens skull, utan att prova något annat och tänka och reflektera över om hästen fungerar barfota.

Min barfotaverkare är ingen kvacksalvare, hon är utbildad hovslagare och varit yrkesverksam i ungefär 20 år. Hon har ständigt uppdaterat sig med föreläsningar, kurser osv. Hon lär från många olika håll runtom i världen. Dock är jag medveten om att inte alla hovvårdare håller denna kvalitén, vissa borde inte ens få raspa på en häst. Men tack vare denna hovvårdare har vi en frisk och sund så kallad fånghäst idag, utan henne hade han nog inte levt idag.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
195
Senast: jennylu
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
392
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 069
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
826
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka