Fångkänning eller fång?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare smocke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 165
  • Visningar Visningar 25 407
Sv: Fångkänning eller fång?

kl

Jag har en häst som är känslig och när jag säger att han haft fångkänningar eller fångsymptom har han utöver de stora brytningarna han får varje år under bete fått breddade lameller som syns vid skoningarna under hösten. I år hade han också en tunn tunn blödning som syntes i sulan. Den kan ju ha berott på något annat men det var ju inte värt att chansa så hästarna åkte upp från betet direkt.

Hästen har vid två tillfällen varit i klinik under sommrarna och blivit röntgad och båda gångerna har det inte visat några som helst förändringar i hoven.
Vad jag har märkt har han aldrig vart halt i samband med några symptom eller innan några symptom som ska ha kunnat gå att härleda till någon hälta. Halt har han varit men inte pga fång.

En väldigt sul öm herre i övrigt som inte tycker om att gå på stort grus ens med skor men tyvärr kunde vi inte ha sulor när det behav sig eftersom han trampar av sig skor nå fruktansvärt.

Jag vet inte om det är rätt att säga att han aldrig haft fång men haft fångsymptom/känningar, men jag har svårt att se att han skulle kunna ha fång utan att vara halt?
Hur som helst är eg inte det viktiga om vad som är rätt eller fel utan att man alltid alltid alltid är noggrann och håller fötterna och eventuella symptom under uppsikt och vidtar åtgärder OMEDELBART. Än så länge har det fungerat för oss och eftersom hästen nu mer är sällskapshäst (pga andra orsaker än ev fång) så tycker jag att han "behöver" gå på bete. Nästa år funderar vi dock på att släppa honom med en betesreducerare. Vi är också alltid väldigt noga med invänjningen på gräs och betar hästarna i 1-2 månader om gräset hunnit komma innan vi släpper på bete. Ökar succesivt och river gräs som de får äta om nätterna.

Det var ju inte där tråden egentligen handlade om.. Men fång o fångkänning.. Jag skulle ju nog säg att fång o fångkänning är fång oavsett, men att man använder ordet känning för mindre allvarliga fånganfall. men fång skulle jag nog säga att det är likaväl, även om jag då och då använder ordet känning.

Det är ju just det. De kan lite grann om HOVENS anatomi!!
Glömmer bort hela hästen som står på dem o även ryttarens påverkan.

Äsch.
Det är väl ngt barn som inte ens har en häst:rofl:

Ja, jag säger inte att alla hovslagare är dåliga för det vet jag att dem inte är. Skillnaden är att barfotaverkare ser heltheltintrycket och ser hur bland annat olika brister påverkar hovens funktion.

Om du syftar till mig i den sista meningen så var det väldigt moget av dig (som jag antar inte är vuxen). Jag har haft barfotahästar många år. Har även haft skodda hästar och det är inte lätt att ta av skorna på en skodd häst. Det tar mycket tid och engagemang.

Nu har jag skrivit mitt, hoppas ni fick något att fundera på.

Du släpper alltså en fånghäst på bete? Som inte rids?

Jag kan hålla med om att den sidan inte var den bästa. Det enda jag ville att få fram var beviset på att en barfotahov växer snabbare än en skodd ;)

Det gör en fånghov oxå liksom en hov med fångkänning.

Svaret är mkt enkelt,, det pågår en process i kötthoven som leder till onormal ökad cirkulation. Den ökade cirkulationen påskyndar hornkapselns tillväxt i ett desperat försök till ett mindre smärtsamt stadium. Samma sak om man skär sig eller drar av en nagel där fingrets köttdel blottas,, Det startar en läkningsproces vilket är helt normalt.

Så du har liksom alla andra som bedriver alt. verkningsmetoder beskrivit ngt som alla andra är mkt väl medvetna om men försiktiga med att tillämpa eftersom det i grund och botten är förknippat med smärta och knappast förknippat med välbefinnande hovvård eller hästvård.

Smärta utlöser en inflamation, kroppes försvar är att starta en läkningsproces för att häva dels smärtan och inflamationen. En långvarig inflamation leder till ett kroniskt stadium med secundära trauma.

Åderlåtning va ngt man tidigare ansåg som en läkningsproces,, nu mera vet man genom forskning hur hjärtat påverkas vid överansträgning,, detta gäller även hjärtats belastning vid fång, fångkänning och sulläderinflamation. Puff så blir det secundärt ett trauma i ett annat organ i kroppen eftersom hjärtats kapasitet inte har den överkapaciteten.

Din mamma hittade inte jag ngn bild på i din profil,, men jag tror att jag såg dig sitta på huk i hagen och pussa på din häst. Söt bild men knappast speciellt bra ställning om man ser det ur säkerhetsaspekt. Jag har förståelse för hur du för dagen resonerar,, men hoppas du mognar när du blir vuxen.

Jag säger som Gene Simmons,, jak gillar din roumpa.:crazy:

Vad har det med saken att göra om jag sitter på huk framför min häst? Ur säkerhetssynpunkt är det inte bra att ens vara i närheten av hästar.

Eftersom jag inte får ut speciellt mycket av denna såkallade diskussionen, så känns det gansla meningslöst att försöka göra sig förstådd bland en hög med människor som inte kan ämnet.
För svenskar är ju som bekant livrädda för nya saker, och nåde den som inte gör som man brukar!

Men det verkar som jag trampade på en ond tå (hov?) och då har jag på sätt och vis lyckats :)

ja, på magert bete med ständig uppsikt av både mig och hovis.
tyvärr är det pest eller kolera. han är bara sällskapshäst jag vill ge honom lite mer än bara en grusad ruta... sommaren är då han får vara mest häst sas.
Han har ju aldrig lidit av att vara "fånghäst" eftersom fången aldrig slagit ut.
Det enda som gjort att han lidit av det var första året jag hade honom och han hade en hovslagare som inte tog hand om skoningen ordentligt (jag vet JAG borde vetat bättre) men han blev lång i tårna av brytningarna och fick kotledsinflammation av dålig skoning.
I övrigt har han aldrig vart halt eller haft ont så därför väljer vi att chansa men vidtar så mycket säkerhetsåtgärder vi kan. Vi vänjer in honom i minst 1 månads tid succesivt har koll på vikten, fötterna och alla omständigheter. Hovis är ute hos oss ofta, min andra skos var 4e vecka och så tappskor på det ^^ så han har bra koll och känner hästarnas hovar väl och känner till situationen, han är utbildad och har god kontakt med flera andra hovslagare bla klinikhovslagare att diskutera och rådfråga. Jag har en väldigt öppen dialog med honom hela tiden om Apollos hovar.. (och du märker ju hur mycket jag ändå känner att jag behöver "försvara" beslutet att ha honom på bete så det har inte vart en självklar sak men ett beslut som fattades tillsammans med hovis efter omständigheterna) men trotts breddade lameller och brytningar är han ju som sagt röntgad på klinik och man har konstaterat att det INTE vart fång hela två gånger... så att säga att han är fånghäst är kanske inte rätt... ja vet inte.. Men fram tills i år har ju breddade lameller och brytningarna vart de ensa symptomen han visat det var först i år han hade en liiiiiiiiiiiiiiiiiiiten blödning i sulan och den kan som sagt ha uppstått av annat men vi chansar inte för mycket... nästa år kommer det nog dock bli bete med betesreducerare....
Sägas ska väll också att om fången någongång hade slagit ut ordentligt... då hade jag såklart inte släppt honom på bete...

Senast ändrad:

Men vilket intelligent svar..

Men är ni inte läskunniga? Finns massor med bra sidor där du kan läsa dig till det!
Det krävs lite mer att kunna få en häst att gå barfota än att gå i järnskor, det måste ni väl ändå förstå allihopa?

Jag kan förresten tillägga att dom allra flesta hovvårdare har ett förflutet som yrkesverksam hovslagare, men sedan bytt upp sig och utbildat sig vidare. Min hovvårdare har arbetat som hovslagare i 20 år men har nu slutat sko och verkar endast barfotahästar.

Okej, då förstår jag bättre! Det är inte lätt det där med fång, vi hade en ponny som går emot alla kriterier om hur en fånghäst ser ut (tjock, oriden, gammal osv) han var ist i toppkondition, fem år och smal, fick ändå fång med rotation, iår fick han det igen även fast han ätit gammalt hö, ej gått på gräs och knappt fått kraft, tyvärr inget att göra.. Fång är en konstig och hemsk sjukdom..

Enligt dig verkar det som att alla skulle kunna gå barfota med rätt hovvårdare?

Eftersom jag inte får ut speciellt mycket av denna såkallade diskussionen, så känns det gansla meningslöst att försöka göra sig förstådd bland en hög med människor som inte kan ämnet.
För svenskar är ju som bekant livrädda för nya saker, och nåde den som inte gör som man brukar!

Men det verkar som jag trampade på en ond tå (hov?) och då har jag på sätt och vis lyckats :)

Det är nog minst femte gången idag som du lovar att du inte ska fortsätta diskussionerna, de flesta i den "intressanta" fång- och alg diskussionen som förs i haflingertråden på gnäggsidan.

Det är möjligt att alla som svarar dig är okunniga i ämnet och att det är du som är den enda som kan ngt om fång. Det kan ju också vara så att dina inlägg inte är på samma nivå som en del andras och att du inte förstår de diskussioner som förs och därför inte får ut ngt av dem. Min uppfattning om de som skriver på detta forum är att många är öppna för nya infallsvinklar.

Och - antingen har du trampat ngn på tån - eller så retar du upp ngn genom att envisas med mindre insatta argument.

vem vet??? detta är ju ett forum där alla som skriver eller i alla fall de allra flesta är anonyma.

Jag kan inte "allt" om fång eller hovvård men jag har nog följt med tillräckligt mkt för att inte få för mig att påstå att jag är den enda som kan ngt och att alla andra som skriver här är en hög människor som inte kan ämnet. Jag tror att risken är stor att man kan göra bort sig rejält om man påstår ngt sådant.

Det finns ett gammalt ordspråk som jag tänker på ibland. Det finns i många olika versioner där en av dem är ungefär så här

Det viktiga är inte att veta vad man kan utan att ha en aning om allt det man ännu inte har lärt sig.

Men är ni inte läskunniga? Finns massor med bra sidor där du kan läsa dig till det!
Det krävs lite mer att kunna få en häst att gå barfota än att gå i järnskor, det måste ni väl ändå förstå allihopa?

Jag kan förresten tillägga att dom allra flesta hovvårdare har ett förflutet som yrkesverksam hovslagare, men sedan bytt upp sig och utbildat sig vidare. Min hovvårdare har arbetat som hovslagare i 20 år men har nu slutat sko och verkar endast barfotahästar.

Det kanske kan bero på att efter 20 år som Yrkesverksam utbildad börjar kroppens leder göra sig påmind. Det sliter mkt mindre på leder och kropp att endast verka en häst än att sko den.. Dessutom går det mkt fortare och man tjänar mera pengar.

Slutligen: Du undviker en viktig fråga och det är hur alla dagens barfotaverkare ska av Jordbruksverket bli Godkända för att få framledes fortsätta att bedriva sin verksamhet enligt lagen.

Jag skulle gärna vilja höra ditt svar på denna fråga innan du lämnar tråden med svansen mellan benen.

Mitt påstående vilket jag även har lagsdadgat stöd för är att denna lagstiftning va enda sättet att stävja din och dina kollegors framfart.. Så jag menar i klartext att ni har själva den största delen i att denna lag blev lagstiftad. Som sagt,, inget ont som inte har ngt gott med sig.. Tråkigt bara att så många enskilda individer skulle behöva vara "offer lamm"

Det märker du den dagen du anlitar en duktig hovvårdare :love::love::love:

:crazy: eller en bra hovslagare.

Du tror inte att tex hovslagarna/andra i denna tråden faktiskt satt sig in hur hoven fungerar? Förklara skillnaden mellan vad en hovslagare och en barfotaverkar kan göra kanske? Vad som gör de mer kunniga?

Ond tå, hahahaha. Va? Kanske dags att komma med lite argument med källa som inte är tvivelaktiga istället för att bemöta folket här så. Du vinner ingenting på det.

Det är inte säkert att man tjänar mer pengar som barfotaverkare. Min hovvårdare tar 350 kronor per häst för en verkning. En hovslagare som skor tar väl uppemot 700 kronor per häst.
Hon jobbar inte på heltid med detta och tjänar inga större pengar på det, utan gör det för att hon är intresserad.

Vad gäller jordbruksverkets regler angående barfotaverkning vet jag ingenting om.
Men varför skulle det förbjudas? Hästar som mår bra att gå barfota? Det borde däremot förbjudas att sko en häst som är fullt fungerande barfota.

Vad har det med saken att göra om jag sitter på huk framför min häst? Ur säkerhetssynpunkt är det inte bra att ens vara i närheten av hästar.

Jösses...

Det enda du lyckats med är att få mig ännu mer helt fullt o fast övertygad om att "barfotaverkare" är klåpare och kvacksalvare....

PS. min häst ömmar inte ett piss vid tappskor.....jo om han skulle gå på makadam, men det utsätter jag honom givetvis inte för

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
195
Senast: jennylu
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
392
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 069
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
826
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka